Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**


Mamma-til-Emma

Anbefalte innlegg

Ugg, har vært i fin form siste to dagene, ingen kvalme! Men så plutselig nå i sted ble jeg kjempe kvalm, og i løpet av 30 sekunder må jeg løpe inn på badet hvor jeg kaster opp :/

Noen av dere andre som får sånne akutt kvalme anfall?

 

Spydde sist på mandag, da kom spy trangen også helt plutselig, men til gjengjeld var jeg kvalm hele dagen.

 

Får ta kvelden og håpe på at det blir en god dag i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Nå har jeg vært "stille" en stund, det er travle dager for oss lærere for tiden med karakteroppgjør og muntlige eksamener rett rundt hjørnet:-)

 

Gratulerer og så kjekt for dere som har vært på UL for å se at alt er bra!!:-) Kjempekoselig å se at alle har hatt en så fin opplevelse. Nå gleder jeg meg veldig til min time neste uke<3

 

Jeg har fått time til jordmor i uke 20. Spurte om det var vanlig å vente så lenge siden jeg er førstegangs, men det er helt normal prosedyre. Fikk smisket meg til en time fire uker før da, det var en snill dame som satt opp timen for meg:-)

 

Jeg hadde en periode der det ble lite trening, var så uggen. Nå trener jeg igjen. Orker ikke lenger de hardeste gruppetimene på Sats, får så høy puls og for sliten. Men spinning, fjellturer og yoga har gjort susen for meg:-) anbefaler Yogarommet i Bergen, der har de mange gode gruppetimer og alle instruktørene er flinke til å tilrettelegge for gravide. Det er godt å få strekke og tøye på kroppen med god veiledning!

 

Ha en strålende dag, jenter!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos fastlege i uke 9. Han søkte om fødeplass og OUL. Vi rekker akkurat OUL før vi reiser på ferie. Stas :) Fikk henvisning til gyn/ UL nå i uke 11 pga tidligere komplikasjoner og neste time hos lege er først i uke 24. Det var visst vanlig i Oslo.

 

UL i går (11+0) viste en perfekt tass som sprella rundt. Og den ble målt til 11+4, både hode og lengde. Rart. Med IVF vet jeg 100% når EL/ befruktning var ;) Ingen nakkefold og ok nesebein (ikke skjønner jeg åssen hun så det ;) ). Vi har bestilt privat UL i uke 12+2. Det blir koselig med noen bilder :)

 

Formen her er ok, så ingen unnskyldning for å ikke trene. Løp en tur langs Akerselva og ble forbiløpt flere ganger. Formen er ikke hva den var. Siden vi får barn i desember, rekker vi kanskje sommerformen 2015?!

 

Nyt fridagen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å sjekke nakkefold og nesebein? Er det i frykt for downs syndrom?

 

Anonymous poster hash: 69a21...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugg, har vært i fin form siste to dagene, ingen kvalme! Men så plutselig nå i sted ble jeg kjempe kvalm, og i løpet av 30 sekunder må jeg løpe inn på badet hvor jeg kaster opp :/

Noen av dere andre som får sånne akutt kvalme anfall?

 

Spydde sist på mandag, da kom spy trangen også helt plutselig, men til gjengjeld var jeg kvalm hele dagen.

:)

Jeg har det sånn.. Har ikke kommet så langt, er ca 9+4, men kvalmen har heldigvis begynt å avta..(for godt til å være sant?) Føler meg ofte i fin form, men plutselig kommer kvalmen som kastet på meg, da ofte med oppkast!

Tidligere har jeg vært konstant kvalm, men med mindre oppkast enn nå..

Rart som formen varierer så veldig, men etter ul i går hvor alt så helt fint ut må jeg nesten stole på at det er normalt :)

 

Når har dere andre opplevd at den verste kvalmen har avtatt??

Endret av LykKeFisK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt likt med meg. Spydde ikke før jeg var 9+0, vært kvalm siden uke 3. Har hatt bedre form nå når jeg har spydd enn da jeg ikke spydde. Hehe. Vet jo også at alt var bra på ultralyd, så at kvalmen begynner å forsvinne gjør ingenting :-)

 

Kom forresten på at jeg i natt drømte at ungen var 5 år da den ble født og den var helt umulig. Hørte ikke på noe av det jeg sa og stakk av hele tiden. Hehehe. Herlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det vanlig å sjekke nakkefold og nesebein? Er det i frykt for downs syndrom?

 

Trodde ikke jordmor "hadde lov" til å spesifikt sjekke dette, mulig jeg tar feil.. Jeg vurderer å ta en tidlig ul, bare for å høre hjertelyden før vi annonserer det til verden rundt.. Til dere som har mistet tidligere, merket dere at kroppen støtet fosteret fra seg? Det verste må vel være å gå helt til oul i uke 18, for så å finne ut at livet hadde ebbet ut kanskje allerede i uke 10.. (Jeg mener ikke å rippe opp i noe sårt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å sjekke nakkefold og nesebein? Er det i frykt for downs syndrom?

 

Anonymous poster hash: 69a21...7a5

For gravide over 38 år som får tidlig ul for fosterdiagnostikk er det vanlig ja.Sjekker ut risiko i forhold til downs syndrom, og et par andre vanlige genetiske sykdommer. UL undersøkelsen sammen med blodprøver gir sammen et bilde av hvor stor risiko det er for genetisk avvik, men samtidig ingen garanti for at barnet vil bli født frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo82 - svare deg privat senere i dag da det visst er mange her som blir urolige av å forholde seg til sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal be Mortensen sjekke dette når jeg skal på ul når jeg er 12+, men slik jeg har lest det på nett så pleier han å gjøre det uansett. Han er visst spesialist i fosterdiagnostikk (skrives det slik?) :-) var også en som var hos ham da hun var 11+6 som fikk vite at det var 65% sannsynlighet for at det var en gutt. Lurer på om det var hos ham venninnen min var i uke 12 da hun fikk vite at det var 90% sikkert at hun ventet en jente. Og ut kom en jente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sjekk ved UL: det var jeg som spurte legen spesifikt og hun bekreftet at alt er ok (inkl nakkefold og nesebein). Hun sa uansett at hun ville ha henvist meg videre hvis hun hadde sett noe avvikende. UL er ingen sikker metode for å diagnostisere, men det kan gi en indikasjon. Jeg har ingen garanti for at barnet er friskt. Men den sjansen tok jeg jo ved å bli gravid. Det går jo nesten alltid bra!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 12ukers UL den 5 juni, og jeg gruer meg.. Vi har venta så lenge på denne graviditeten, og vi er så redde for at noe skal gå galt, at mange av tankene mine nå bare er katastrofetanker. Jeg har heldigvis klart å holde meg unna google, og sitter å teller penger for å se om jeg har råd til en tur til Bergen og Dr. Mortensen, som er den eneste gynekologen jeg stoler på. Sukk.. noen som har noen beroligende ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har time 05 juni? Har du vært tidligere i graviditeten eller er dette første? De aller fleste graviditeter ender bra, i tillegg så er denne gjengen litt magisk da det har gått bra med nesten alle hittil, de som dessverre mistet gjorde det helt i starten. Når du er kommet så langt som til uke 12 uten blødninger er sannsynligheten også veldig stor for at alt er bra inni der :-) :-) :-) vet det er skummelt og nervepirrende, men prøv så godt du klarer å tenke positivt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Sienna85:

Hahaha! Jeg drømte for få netter siden barnet kom til verden veide 5500g!

Var stor og voldsom! :o hehehe

Endret av LykKeFisK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så glad, fant en oversikt som anslo at det er 2% sjanse for spontanabort etter 9 uker. Selv om det ikke er noen garanti er det jo et hyggelig tall?! Er jeg den eneste her inne som ikke har vært på ul enda? 10. Juni, det er en liten evighet til! Det er nesten så jeg vurderer p ta en graviditetstest til for å holde nervene i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med alle som har vært på tidlig ultralyd og sett liv. I morgen er det min tur. Det blir veldig spennende. Dere som har vært i uke 12/13, har det vært innvendig eller utvendig ultralyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med alle som har vært på tidlig ultralyd og sett liv. I morgen er det min tur. Det blir veldig spennende. Dere som har vært i uke 12/13, har det vært innvendig eller utvendig ultralyd?

Her var det utvendig UL i uke 13. :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som merker at de pluselig er mer avslappa? (Uavhengig av UL..)
Det har vært litt sånn opp og ned med puppevondt og kvalme her i det siste. Nå er kvalmen (bank i bordet) så godt som helt borte, nyheten er sluppet for familie og venner, jeg har starta på jobb igjen - føler ikke jeg har noe å skjule, og jeg kjenner at jeg plutselig har blitt så avslappa til graviditeten! Og GUD så deilig!!
Kan godt tenkes at det har en sammenheng med at jeg har klart å finne hjertelyden to ganger selv nå. Også har jeg en ultralydtime neste uke - men likevel. Så avslappa og rolig som jeg er nå har jeg ikke vært tidligere :) Håper det varer resten av svangerskapet <3

add: når jeg får tenkt meg litt om, så har det kanskje LITT å gjøre med at jeg er over de 12 første ukene også da! Hahah, er det mulig?! mammahjerne... :P

Endret av Juli11+Des14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sienna85:

Hahaha! Jeg drømte for få netter siden barnet kom til verden veide 5500g!

Var stor og voldsom! :o hehehe

Hehehe, ble du som meg litt lettet da du våknet og skjønte at du bare hadde drømt? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med alle som har vært på tidlig ultralyd og sett liv. I morgen er det min tur. Det blir veldig spennende. Dere som har vært i uke 12/13, har det vært innvendig eller utvendig ultralyd?

Masse lykke til i dag :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oohh.. I dag skal jeg fortelle sjefen på den arbeidsplassen jeg ønsker lærlingplass at jeg er gravid.. Det kan bli tøft og også veldig avgjørende. Krysser fingrene for at hun er forståelsesfull og ser hvor hardt jeg jobber og ønsker meg som en ansatt.. Må bare være helt åpen å fortelle om to års prøving, prøverør og hvordan det har utartet seg.. Selv med det vi har gått igjennom så har jeg bare to fraværsdager fra skolen.. Krysser fingrene i dag ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med alle som har vært på tidlig ultralyd og sett liv. I morgen er det min tur. Det blir veldig spennende. Dere som har vært i uke 12/13, har det vært innvendig eller utvendig ultralyd?

 

Tror det er individuelt hva legene foretrekker, men vi hadde utvendig nå i uke 10 :)

(Da skulle vi bare se etter hjerteaktivitet og størrelse)

 

Lykke til! :D

Endret av LykKeFisK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har time 05 juni? Har du vært tidligere i graviditeten eller er dette første? De aller fleste graviditeter ender bra, i tillegg så er denne gjengen litt magisk da det har gått bra med nesten alle hittil, de som dessverre mistet gjorde det helt i starten. Når du er kommet så langt som til uke 12 uten blødninger er sannsynligheten også veldig stor for at alt er bra inni der :-) :-) :-) vet det er skummelt og nervepirrende, men prøv så godt du klarer å tenke positivt ;-)

Jeg var på UL i uke 7 og 8. Uke 7 fordi jeg trodde det ikke var liv, og uke 8 fordi jeg blødde pittelitt. Hjertet slo fint begge gangene.. Er nok bare i hodet mitt.. jeg var så dum at jeg googla i starten, og MA skremte vannet av meg! I tillegg har jeg nå den 4 eksamen på 4 uker, og er enda ikke ferdig, NAV har ikke fått alle papirene så jeg får ikke sykepenger osv.. er veldig sliten, og da kommer de dumme tankene. Har UL hos gynekologen min, her i Tromsø den 5 juni. Han er ganske ok, jeg tok IVF utredninga på det kontoret, men hos han andre som jobber der. Den var jeg IKKE happy med.

Endret av SallyRoyal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvor er det du har time 05 juni? Har du vært tidligere i graviditeten eller er dette første? De aller fleste graviditeter ender bra, i tillegg så er denne gjengen litt magisk da det har gått bra med nesten alle hittil, de som dessverre mistet gjorde det helt i starten. Når du er kommet så langt som til uke 12 uten blødninger er sannsynligheten også veldig stor for at alt er bra inni der :-) :-) :-) vet det er skummelt og nervepirrende, men prøv så godt du klarer å tenke positivt ;-)

Jeg var på UL i uke 7 og 8. Uke 7 fordi jeg trodde det ikke var liv, og uke 8 fordi jeg blødde pittelitt. Hjertet slo fint begge gangene.. Er nok bare i hodet mitt.. jeg var så dum at jeg googla i starten, og MA skremte vannet av meg! I tillegg har jeg nå den 4 eksamen på 4 uker, og er enda ikke ferdig, NAV har ikke fått alle papirene så jeg får ikke sykepenger osv.. er veldig sliten, og da kommer de dumme tankene. Har UL hos gynekologen min, her i Tromsø den 5 juni. Han er ganske ok, jeg tok IVF utredninga på det kontoret, men hos han andre som jobber der. Den var jeg IKKE happy med.

Min fertilitetsspesialist sa det er 98%(!!!!) sanns for at det går bra med dokumentert hjerteaktivitet og str i uke 8. Et fint tall :) Håper det hjelper litt på "nervene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...