Gå til innhold

<3<3<3 JUNI 2014 <3<3<3


Antoine

Anbefalte innlegg

Du vet du er gravid når du en torsdag kveld sender mannen på butikken for å kjøpe pepsi max og surt smågodt:p

 

Min faste vikariat kontrakt varer kun ut ået, men har timeavtale frem til 1. Mai. De kan ikke garantere at jeg får jobbe 100% etter februar (hun jeg vikarierer for kommer tilbake fra svangerskapsvikariat i midten av januar).

 

Jeg er 50% sykemeldt nå og regner med å være mellom 40-60% frem til permisjon. Regner med jeg får jobbe noen dsger i uka frem til permisjon. Men noen som vet hva som skjer om jeg blir mer sykemeldt feks i mars-april når jeg ikke har fast avtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

julie, Hugs dette med opptjening,at du må ha jobba 6 av ti siste mnd før fødsel. be arbeidsgiver legga til rette for dette slik at du er sikra foreldre-pengar. kor langt er du på vei? det er stillingsprosenten den siste mnd som avgjer størrelsen på foreldre-pengar. om dei kun har lønns midler til 50 prosent,og du kun har helse til 50 prosent, så kan dei jo la deg behalda 100 og du kan vera 50 sjukemeldt. det taper jo dei ingenting på. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. jeg er 23 år og skal på utvidet ultralyd i Trondheim. . Skulle egentlig til tromsø men jordmora der oppe var syk. Skal ha utvidet ultralyd 18 des.. noen som vet hvor lang tid d tar før man får svarebe og hva en utvidet ultralyd innebærer.. er 14+0 idag...

De kommer nok til å se på alle organene og kontrollere at alt er bra. Du får svar fortløpende. Hvis det er aktuelt med fostervannsprøve eller blodprøve tar det litt lenger tid å få svar på akkurat de tingene.

 

De har sendt henvisning for meg til noe lignende som de kalte full organsjekk i uke 15, men jeg tror ikke det blir tid, har ikke hørt noe enda i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei alle sammen. har tatt tidl. ul hos privat klinikk. spurte om jeg kunne ta duotest ved ullevål el rikshospitalet, men siden jeg er 33 fikk jeg ikke dette. er ikke det litt dumt at man ikke får bestemme dette selv. er det så strengt eller er det legen som er merkelig?? Håper noen som har vært under 38 å tatt testen vil svare meg..og er det for sent etter uke 14 med blodprøver??

 

Anonymous poster hash: 6cf27...bdf

 

Var det ultralydlegen som ikke ville henvise deg? Hvis du var der i ca uke 12 og nakkefold og neseben var normale, så var det vel ingen grunn for henvisning heller? Eller ville han/hun ikke si noe om den saken?

 

Jeg enig i at man burde kunne velge selv altså!

 

Nå har jeg ikke full oversikt, men jeg tror at sånn systemet fungerer nå får vi under 38 år tilbud om duotest hvis man har arvelig kromosomfeil eller lignende i familien (eller om man har barn med Downs o.l fra før?), hvis man har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap, eller hvis det oppdages noe unormalt på tidlig ultralyd hos privatpraktiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julie, Hugs dette med opptjening,at du må ha jobba 6 av ti siste mnd før fødsel. be arbeidsgiver legga til rette for dette slik at du er sikra foreldre-pengar. kor langt er du på vei? det er stillingsprosenten den siste mnd som avgjer størrelsen på foreldre-pengar. om dei kun har lønns midler til 50 prosent,og du kun har helse til 50 prosent, så kan dei jo la deg behalda 100 og du kan vera 50 sjukemeldt. det taper jo dei ingenting på. lykke til!

 

Jeg har 6 av 10 siste måneder, har 100% ut januar. Og de skal betale sykepengene å få igjen fra nav. Nav sa jeg kan jobbe inntil det je er sykemeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre jeg har missforstått totalt, skal jo sykmeldingspengene telle også. Forklarte hun nav, og hun sa at om jeg er 50% sykmelding, kan jeg ta på meg vakter inntil 50% så jeg ikke taper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. men for å sikra best muleg foreldrepengestønad, må du ha ein så høg stillling som muleg siste måneden. kvifor kan du ikkje få ein 100% stilling om du skal vera sjukemeldt deler av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. men for å sikra best muleg foreldrepengestønad, må du ha ein så høg stillling som muleg siste måneden. kvifor kan du ikkje få ein 100% stilling om du skal vera sjukemeldt deler av den?

De har ikke lov å gi meg mer enn 50% når vikariatet mitt er over, fordi jeg er 50% sykemeldt sa sjefen min . Men jeg skulle få vakter for 50%, og forstod det slik at de fortsetter å sende inn sykemeldingen og st jeg da får utbetalt samme lønnen,vså lenge det er nok vakter.

 

Men føler hverken hun eller nav greier å bekrefte helt at dette stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det kan du. men for å sikra best muleg foreldrepengestønad, må du ha ein så høg stillling som muleg siste måneden. kvifor kan du ikkje få ein 100% stilling om du skal vera sjukemeldt deler av den?

De har ikke lov å gi meg mer enn 50% når vikariatet mitt er over, fordi jeg er 50% sykemeldt sa sjefen min . Men jeg skulle få vakter for 50%, og forstod det slik at de fortsetter å sende inn sykemeldingen og st jeg da får utbetalt samme lønnen,vså lenge det er nok vakter.

Men føler hverken hun eller nav greier å bekrefte helt at dette stemmer

Da sjefen din seie e feil. Du kan få 100% stilling vidare. Men kan henda ho ikkje vil, at ho ikkje har stilling til deg eller dei over ho nektar. Det heiter seg at ein ikkje har lov til å sette nokon ned i stillingsprosent(pga graviditet) viss det elles ville vore naturlig at du skulle fortsette i stillingen du gikk i. Men her går du i et vikariat der ho du går for kjem tilbake og då e det heilt riktig.

Viss du får 50% stilling etter 100% vikariatet ditt går ut. Og du blir sjukemeldt 50% vidare. Då e du altså sjukemeldt 50% av 50%vikariatet ditt. Du skal då altså bare arbeide 25% stilling. Og du vil få 50% lønn. (25% som NAV skal tilbakebetale til arbeidsplassen din og 25% for det du faktisk arbeider. Det er ikkje lov å påta seg ekstravakter i ein sjukemeldingsperiode. Det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Dersom du blir langtidssjukemeldt er det nokon reglar om at ein kan få rekna sjukepenger ut frå ka ein har tent dei siste mnd. Men då trur eg at du må vere fullt sjukemeldt. Dette bør du sjekke, for det kan vere veldig avgjerande for foreldrepengeutrekninga di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hun på nav så sa at viss jeg var 50% sykemeldt, kan jeg ta ekstravakter inntil 50%.

Etter jul bøir jeg tilkalling og ekstravikar og får timesbetalt, hittil har jeg hatt fastlønn. Men har blitt lovd fullt ut uke4. Etter det skal jeg være om noen er syke osv. De har ikke noen vikariater ledige, men er alltids noen som er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Er ikkje lov å jobbe ekstravakter når ein e sjukemeldt. Ein blir ikkje sjukemeldt 50% av 100, men 50% av stillingen ein har.

 

Dersom arbeidsgivar gjer dette for å hjelpe deg må ho registrere ekstravaktene nå!! Dersom ekstravaktene er lagt inn og du så blir sjukemeld 50% skal du arbeide 50% av vaktene du har fått lagt inn i sjukemeldingsperioden. Og få betalt for alle vaktene som er registrert i perioden. men har du eksempelvis bare fått vakter tilsvarande 80% stilling skal du altså få lønn for dei 80% og arbeide halvparten av dei (altså 40%)

Med andre ord må du passe på å få registrert vakter før di registrere inn sjukemeldingen din! Uten det har du ikkje lov til å jobbe ekstravakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har fått svar på duotest, fikk dere brev i posten? Hvor lang tid tok det ca?

Jeg tok både blodprøve og ultralyd samme dag, og fikk telefon fra hun som utførte ultralyden to dager etter. Brevet mener jeg kom i posten ca 1 uke etterpå. Må si det var veldig greit å få telefon om at alt så helt bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Er ikkje lov å jobbe ekstravakter når ein e sjukemeldt. Ein blir ikkje sjukemeldt 50% av 100, men 50% av stillingen ein har.

 

Dersom arbeidsgivar gjer dette for å hjelpe deg må ho registrere ekstravaktene nå!! Dersom ekstravaktene er lagt inn og du så blir sjukemeld 50% skal du arbeide 50% av vaktene du har fått lagt inn i sjukemeldingsperioden. Og få betalt for alle vaktene som er registrert i perioden. men har du eksempelvis bare fått vakter tilsvarande 80% stilling skal du altså få lønn for dei 80% og arbeide halvparten av dei (altså 40%)

Med andre ord må du passe på å få registrert vakter før di registrere inn sjukemeldingen din! Uten det har du ikkje lov til å jobbe ekstravakter

Snakket med nav nå, og det sjefen og nav i kommunen min har sagt stemmer!:) så da har jeg heldigvis den bekymringen ute. Siden sykemeldingen startet da jeg var i 100% fast vikariat blir den gjeldende, og da kunne jeg jobbe inntil 50% over nyttår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyperemesis.... Innlagt på 8ende dagen.. Noen med gode tips og råd? Får kvalmestillende og væske intravenøst, men fremdeles veldig kvalm

 

Jeg har også hyperemesis, kom ut av sykehuset på onsdag. Og har til nå vær to ganger inne.  Du må bare ta tiden, væske og medisin til hjelp. Ikke overanstreng deg i det hele tatt. Vi har også en gruppe på facebook som heter Hyperemesis Norge, den er veldig bra, og damene der inne har mange gode råd! Der snakker de om medisiner og div som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nemi :)
lenge siden sist.. har ikke helt fulgt med de siste ukene her, fått ganske så mye på min lille tallerken..

har du blitt innlagt igjen for hypermesis? Hvordan går det med deg og spiren?? 
Håper du blir bedre snart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei boukhoubza! :-) Jeg var innlagt i midten av novemer, og ble også innlagt på lørdag som var, men kom ut igjen i forigårs. Så håper jeg ikke må flere turer til byen, for jeg er dritlei hele skiten! :-) Spiren har det kjempefint den, spreller, vinker og herjer der nede. Er bare jeg som er litt skadeskutt.

 

Tenker mye på deg nå, og håper du får positive svar i tr.heim. Har du vært til noen andre å sett på ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her ser jeg at jeg ikke har hengt med ja.. men ja, bra du ble utskrevet fra sykehuset da :) håper inderlig du blir bedre, kvalmen min gikk vekk rundt uke 11-12.. var bare kvalm fra uke 8-12.. var heldig.. håper kvalmen din forsvinner.. *krysse fingrer og tær*
 

nei ikke ennå... kan vel si at jeg er i fornektelse. vil liksom ikke snakke med noen om det, tenker ikke så mye på det... ble ganske sjokkert, trist og lei meg når jeg fikk beskjeden om nakkefold. satt og grein i 2 dager. men så etter på så ble jeg bare mer distansert fra hele greia. vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. 

skal bli godt å sette seg på flyet til tr.heim på tirsdag kveld. skal inn onsdag formiddag, så ja, håper jeg får svarene fort, slik at jeg kan komme ut av bobbla mi. lurer faktisk på om jeg får vite kjønnet, så på babyverden at kjønnet skulle begynne å bli tydelig denne uka. så kanskje jeg får vite om d blir hun eller han :) lov å håpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Myrtille :) Alltid hyggelig med gode nyheter! Selv venter jeg på en sykmelding pga vond rygg. Vet ennå ikke noe om babyen, da jeg ku er 24 år og trolig ikke får de store komplikasjoner. Men man vet jo aldri. Skal på OUL 17 januar, så venter i spenning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her ser jeg at jeg ikke har hengt med ja.. men ja, bra du ble utskrevet fra sykehuset da :) håper inderlig du blir bedre, kvalmen min gikk vekk rundt uke 11-12.. var bare kvalm fra uke 8-12.. var heldig.. håper kvalmen din forsvinner.. *krysse fingrer og tær*

 

nei ikke ennå... kan vel si at jeg er i fornektelse. vil liksom ikke snakke med noen om det, tenker ikke så mye på det... ble ganske sjokkert, trist og lei meg når jeg fikk beskjeden om nakkefold. satt og grein i 2 dager. men så etter på så ble jeg bare mer distansert fra hele greia. vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. 

 

skal bli godt å sette seg på flyet til tr.heim på tirsdag kveld. skal inn onsdag formiddag, så ja, håper jeg får svarene fort, slik at jeg kan komme ut av bobbla mi. lurer faktisk på om jeg får vite kjønnet, så på babyverden at kjønnet skulle begynne å bli tydelig denne uka. så kanskje jeg får vite om d blir hun eller han :) lov å håpe :D

Å distansere seg er jo en fase av et sorgmønster, slik at man "overlever", så det er forståelig.

 

Kjønnet kan vises nå ja :-) Håper på gode resultater for deg, og at du får en god tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har kvalmen nå nesten gitt seg :) Har ikke trengt mere påfyll av veske, så dette går rette veien. Er fra i dag begynt å jobbe 30 % etter 7 uker hjemme. Skal prøve meg på 50% jobb etter nyttår er meningen. Da jeg var hos fastlegen på kontroll, var det ikke mye å skryte av, så har fått time hos jordmor til kontroll i uke 16. Gleder meg til og snakke med ett vettig menneske, og kanskje få høre hjertelyd. Har ikke fått oul for 3.februar og da er jeg jo 20 uker, så greit, med en sjekk hos jordmor før den tiden.

 

Håper det går bedre med deg <3Nemi<3 og at du slipper flere innleggelser og at kvalmen kan roe seg, er så kjedelig å gå slik i lengden og kaste opp.

 

Det er nå deilig å være kommet over i 2 trimester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i juli klubben, men etter å ha vært på ul i dag så tilhører jeg plutselig juniklubben , 12+3 og termin 27 juni :) Fikk se en herlig liten krabat som turnet i magen:) Jeg har forsøkt å få barn i 9, 5 år og hadde vel egentlig gitt opp...Men så hendte det et lite mirakel at jeg ble spontant gravid for første gang i en alder av 37 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...