Gå til innhold

<3<3<3 JUNI 2014 <3<3<3


Antoine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På første kontroll er det stor varisjon fra lege til lege... Har inntrykk av at de fleste ikke vil lete etter hjertelyd siden det er ikke sikkert de enda klarer å finne den med doppler og ønsker ikke å uroe oss gravide. Synes også det er merkelig.

Legen min sa at det som skal gjøres første gang er: graviditestest av urinen, måler urin, måler blodtrykk, tar blodprøver og fyller ut helsekortet. Alt utenom dette varierer fra plass til plass! Er du førstegangs får du muligens en lengre time ifht spørsmål:)

Ja, jeg gikk på ul for å sjekke at det fantes noe før legetimen... Synes det var leeenge å vente helt til uke 11 med legetime ;) Skal tilbake på ul nå for å sjekke at alt ser bra ut siden jeg har hatt en del blødninger. Vil ikke kunngjøre det til "hele verden" før jeg selv kan se at alt er bra nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige legen min hadde første kontroll med blodprøve i uke 8, og så tilbød hun å komme tilbake i uke 14 og høre hjertelyd. Det synes jeg var veldig bra. Det høres ut som om hennes opplegg er ganske bra,  siden hun sikkert kan være trygg på å finne noe i uke 14. Men det er ikke alle leger som har Doppler tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei damer :) I dag har eg vore hjå fastlegen, 14+5 og høyrd hjertelyden :) supert. var 140, så styrker tanken om gut, sjølv om det berre skal vera ein myte :) Har bestemt meg for å ta oppfølginga hos fastlegen, trivdes ikkje der eg gjekk først, og vart så mykje styr med ultralyden som ikkje stemte med mortensen sin. no er eg glad og fornøgd. Elles er formen dårleg. trudde kvalmen var nesten vekke, men byrja på min ordinære jobb igjen ganske brått på mandag, etter å ha fått vite at den andre jobben kor eg er vikar ikkje sikrar foreldrepengane mine. Så då var eg i gong i gjen med over ein time reiseveg. Utruleg tøfft. Tirsdag kasta eg opp med ein gong eg kom ut av bussen (blant andre folk) kasta opp sp fælt at eg måtte på butikken å kjøpa ny truse og strømpebukse (!) nedverdigande start på dagen! Og då eg kom meg inn i bilen til mannen igjen etter returen med buss kasta eg opp igjen. Då byrja eg å grina. Syns verkeleg det er tøfft å gå gravid. og er i ei ny gruppe på jobb med ny sjef og føler eg må visa meg frå mi beste side. æsj. Håpar det går betre med deko andre damer. huset ser ikkje ut her heller, har ikkje byrja å baka og er så vidt byrja med presanger. MEN hjerta på den vesle slår :) 

 

Ha ein fin kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilla! Føler så med deg! Jeg synes også det var tøft å begynne å jobbe igjen enda det bare er 50%. Er så utslitt når dagen er over, og kvalmen har kommet tilbake igjen her og (hadde nesten gitt seg). Håper formen din blir bedre etterhvert, den bussturen hørtes ikke bra ut for deg... Husk nå at du må tenke på deg selv og din og barnets helse fremfor jobb og prestasjoner! Ingen takker deg for at du sliter deg ut! Kanskje du burde sykmelde deg delvis? Klemmer herfra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk snille A-K! Bra du er 50 %. Eg er litt usikker på reglane. ein må jo i følge nav ha jobba ein månad før rett til å bruka sjukemelding, og to mnd for rett til egenmelding. har ikkje fått klarhet i om det gjeld andre regler når eg er fast ansatt. men prøve ruansett å halda ut. men tenker at det kan bli aktuelt med sjukemelding i januar om ikkje ting betrer seg drastisk. vil ikkje at gutten min skal mista mammo si fullstendig. er berre to timar frå eg kjem heim til han legg seg, og eg er heilt skutt. klemmar tilbake! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir også bilsyk, så planen om å begynne å ta buss til og fra jobb gikk ikke, så må fortsatt kjøre. Det er så slitsom nå om vinteren syns jeg.

 

Mandag begynte jeg å få hodepine på jobb og nattestid igjen, så gikk opp til 50% sykemelding i dsg, jeg som hadde håpt å jobbe fult igjen over nyttår. Ser ikke så lyst ut, er 15 uker i morgen og fortsatt like utmattet i kroppen. Vil jo fungere hjemme også for datter og mann, ikle kun på jobb:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter ei lita jente!!!  Så da blir vi overtall og storebror vil ha to småsøstre :).  Har fått diagnosen Placenta previa hvor morkaken dekker hele livmoråpningen og må ta småhensyn resten av svangerskapet.  Han trodde ikke den ville flytteseg, så da blir det planlagt KS :(.  Også jeg som har hatt så fine fødsler tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulere me jenter på vei Kalia og Antoine! Kjempekjekt!!

Har morkaka i veien eg og, men fekk beskjed om at det var alt for tidlig å sei noko om det endo. Greit å ikkje ta sorgene på forskudd, men nå kan du iallefall vera forberedt på at det kan bli KS. Koss gikk det ellers? Såg jenta frisk og fin ut? Viktigare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hopper endelig jeg også over i 2.trimester!

Var på tidlig UL i dag, og gynekologen flyttet termin en dag fram, så da er jeg 12+2 i dag!

Alt var fint med den lille krabaten i magen. Smilte og vinket til oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere me jenter på vei Kalia og Antoine! Kjempekjekt!!

Har morkaka i veien eg og, men fekk beskjed om at det var alt for tidlig å sei noko om det endo. Greit å ikkje ta sorgene på forskudd, men nå kan du iallefall vera forberedt på at det kan bli KS. Koss gikk det ellers? Såg jenta frisk og fin ut? Viktigare det ;)

Skal ikke ta sorgene på forskudd altså, men han sa at slik det her så ut var det lilte sannsynlig...  Svangerskapet så ellers friskt og fint ut.  Han sjekket ikke jenta særlig, var jo ikke det jeg var der for.  Har blødd tre ganger på halvannen uke og sjekket derfor årsak til det.  På 12-ukersen så alt perfekt ut også har jeg OUL 2. januar og det er jo ikke lenge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg 14+0 og har det siste døgnet følt babyen tumle rundt i magen for første gang. Er en smule opprømt og måtte bare dele det med dere :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått svar på duotest, fikk dere brev i posten? Hvor lang tid tok det ca?

Jeg fikk svar rett etter at jeg tok ultralyden. Tok blodprøve først, så to uker senere tok jeg ul og fikk da et samlet svar av legen. Han la inn svarene fra blodprøven i et dataprogram mens jeg var der, samt diverse mål fra ul og kom frem til hvor stor sjansen var for de ulike syndromene. Han viste og forklarte meg så de ulike diagrammene med svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått svar på duotest, fikk dere brev i posten? Hvor lang tid tok det ca?

 

Jeg fikk svar rett etter at jeg tok ultralyden. Tok blodprøve først, så to uker senere tok jeg ul og fikk da et samlet svar av legen. Han la inn svarene fra blodprøven i et dataprogram mens jeg var der, samt diverse mål fra ul og kom frem til hvor stor sjansen var for de ulike syndromene. Han viste og forklarte meg så de ulike diagrammene med svarene.[/quote

 

Signerer denne.

Slik var det for meg også.

Duotesten ble tatt på Ullevål i Oslo.

Kanskje det er ulik praksis rundt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dere som har fått svar på duotest, fikk dere brev i posten? Hvor lang tid tok det ca?

 

Jeg fikk svar rett etter at jeg tok ultralyden. Tok blodprøve først, så to uker senere tok jeg ul og fikk da et samlet svar av legen. Han la inn svarene fra blodprøven i et dataprogram mens jeg var der, samt diverse mål fra ul og kom frem til hvor stor sjansen var for de ulike syndromene. Han viste og forklarte meg så de ulike diagrammene med svarene.[/quote

 

Signerer denne.

Slik var det for meg også.

Duotesten ble tatt på Ullevål i Oslo.

Kanskje det er ulik praksis rundt om?

Det ble litt tull for min del siden jeg hadde blitt satt opp til tidlig ultralyd hos lege på Ullevål, og mens vi var der spurte legen om jeg ville ta blodprøve og duotest. Det ville jeg jo, og vi fikk tatt blodprøver på riksen samme dag. Jeg tror resultatene skal være klare nå. Tror kanskje jeg får en telefon, så jeg får følge med på mobilen og ha på lyden (pleier ofte å glemme den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. har tatt tidl. ul hos privat klinikk. spurte om jeg kunne ta duotest ved ullevål el rikshospitalet, men siden jeg er 33 fikk jeg ikke dette. er ikke det litt dumt at man ikke får bestemme dette selv. er det så strengt eller er det legen som er merkelig?? Håper noen som har vært under 38 å tatt testen vil svare meg..og er det for sent etter uke 14 med blodprøver??



Anonymous poster hash: 6cf27...bdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. jeg er 23 år og skal på utvidet ultralyd i Trondheim. . Skulle egentlig til tromsø men jordmora der oppe var syk. Skal ha utvidet ultralyd 18 des.. noen som vet hvor lang tid d tar før man får svarebe og hva en utvidet ultralyd innebærer.. er 14+0 idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...