Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3


♥ Ninja87 ♥

Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig nok funnet meg et smutthull i den travle hverdagen som nå har kommet over oss. Da prøver jeg meg på en fødehistorie :)

 

Brukte onsdag kveld, 4. desember, til å bake julekaker. Merket ingen ting til at fødsel skulle finne sted dagen derpå. Gikk i seng litt før tolv, og når jeg la meg kjente jeg et knepp i underlivet og tanken var at nå går fostervannet. Lå og ventet, men det skjedde ingen ting. Gikk på do litt over tolv, og når jeg tørket meg kom det en del slim med blodtråder i. Da skjønte jeg at ting kanskje var i gang. Prøvde å legge meg til å sove, men fikk ikke sove. Nærmere halv ett begynte jeg å få en del murringer i underlivet. Begynte litt som mensmurringer. Nå har jeg helt glemt hvordan riene kjentes ut :) Og klarer dessverre ikke å forklare det for andre førstegangsfødende, men det er som de sier, du skjønner når det er rier. 

Begynte å bruke rietelleren sånn rundt totiden og det var ganske uregelmessige rier. De varte alt fra 30 sekunder til 60 sekunder og kom med alt fra 5 minutter til 15 minutters mellomrom. Vekket mannen kl. tre og sa at han nok ikke skulle på jobben når han sto opp. Fortsatte å følge med på riene gjennom natten med rietelleren, og det fortsatte å variere veldig. Pustet meg godt gjennom riene og de tok seg litt opp i styrke gjennom natten. Bestemte at vi skulle ringe jordmor på helsestasjonen når de åpnet og be om en sjekk av henne. Da ville vi slippe å dra på føden for så og bli sendt hjem igjen. Når jeg var hos jordmor litt over åtte fikk jeg konstatert 5-6 cm åpning og at vi bare skulle dra på føden. Men hun oppdaget også at gutten mest sannsynlig lå i seteleie. Det kom som en overraskelse på henne fordi hun var sikker på at han hadde festet seg med hodet ned for flere uker siden. Hun ringte føden for oss og bestilte UL for å få bekreftet leie. Vi dro på føden og på veien stoppet riene litt opp, gikk plutselig 30 min mellom to rier. Var der halv ti. Da ble jeg sjekket og hadde fremdeles 5-6 cm. Det ble bekreftet seteleie og vi fikk to alternativer, føde i sete eller keisersnitt. Å føde i sete var med forbehold om at bekkenet mitt var bredt nok. De målte også sånn ca. hvor stor gutten var. Det ble bestilt CT av bekkenet kl. 11. Før det gjorde jeg meg klar i sykehusklær og gjort klar for fødsel. Riene tok seg veldig opp før CT og de var redd for at det kunne bli fødsel på CT om ikke det gikk fort for seg. Hadde fått større åpning bare på en og en halv time. Riene var på dette tidspunktet så vonde at jeg var helt i min egen verden for å klare å puste meg igjennom dem. CT gikk fort og jeg var raskt tilbake på føden for å få epidural. Epidural ble bestilt men det tok litt tid før legen kom og vi fikk resultatene fra CT'en sånn ca. 12. Den viste at bekkenet mitt var for smalt. Da ble det bestilt keisersnitt. Herfra gikk det veldig fort. Jeg ble kjørt ned til operasjonsstuen og fikk epidural der. Jeg ble raskt gjort klar og vips litt over halv ett var gutten ute. Han var en stor gutt, 4,5 kg. 

 

Dagene har vært travle. Gjør ikke annet enn å amme og sterilisere flasker. Har ikke helt fått full pupp og må gi morsmelkerstatning i tillegg til puppen. Gutten elsker også selskap, og er ikke alltid så trøtt, så da blir det vanskelig å få gjort noe i mellom slagene. 

 

Vi koser oss masse med gutten, og det er så deilig at han endelig er her. Vi gleder oss veldig til vi får rutine på ting, da vi er i ammetåke begge to. 

 

Lykke til alle dere andre som fremdeles venter. Plutselig er dagen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår kom i går kveld kl 23.33. Etter ca 28 min fødsel :-) 3440 g og 50 cm. Historie kommer etterhvert!

 

Lykke til damer, dette er verdens beste opplevelse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår kom i går kveld kl 23.33. Etter ca 28 min fødsel :-) 3440 g og 50 cm. Historie kommer etterhvert!

Lykke til damer, dette er verdens beste opplevelse. :-)

Endelig, Venter på Far! Gratulerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flykræsj

Jenta vår kom i går kveld kl 23.33. Etter ca 28 min fødsel :-) 3440 g og 50 cm. Historie kommer etterhvert!

Lykke til damer, dette er verdens beste opplevelse. :-)

Gratulerer! Godt at hun endelig kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Så fin historie Mayflower! Merker jeg leser alt av fødselshistorier for tiden. Skulle tro man var avslappet som 2. gangs fødende, men fødsel er fødsel... Spennende hver gang!! Gleder meg og stresser på samme tid (akkurat som sist ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i fødselsmodus selv.. Snakka akkurat med Ullevål, angående å bli flyttet over til ABC på grunn av få badekar på den vanlige fødeavdelinga, og det var visst null stress etter hva jeg forsto. Så kan de bare trille meg over hvis behovet for epidural er der. Det var litt godt å høre.. :)

Merker jeg er veldig i limbo, har ikke hastverk med å få henne ut, har i alle fall ikke hastverk med å føde ;) føler jeg begynner å lande litt, endelig, etter 2 uker i permisjon.

Så er dagsformen så avgjørende! I går var jeg helt kapittel, svie i lysken og kjempetrøtt, i dag har jeg støvsuget, skiftet på senger og vasket masse tøy.. Energinivået er helt bananas.. Fikk målt blodtrykket på kontrollen i går, og det var høyere enn vanlig, så legen mente det kaaaanskje nærmet seg fødsel.. Woop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg trøtt som et fly og har null energi... Ellers er jeg vant til å rydde, vaske å styre på :) Har ekstra vondt i bekkenet nå som magen har sunket sånn ned.. Føler deler av slimproppen kommer enda.. Æsj :P Jaja, uansett bare 3 dager igjen og jordmor time imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig dilla i stad og har vasket kjøleskapet, ryddet og ordnet og div husarbeid.. Men ikke hver dag det er sånn altså! Men godt med litt ekstra energi innimellom, ellers blir jo ingenting gjort : /

6 dager igjen til termin.. Å som jeg gleder meg til den lille kommer :) Lykke til jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå! Overtid er no dritt!! Nesten søvnløs natt, men ikke pga kynnere eller tegn til fødsel... Neida... Fikk bare ikke sove- snuing hele tiden og ingen behagelig stilling! Nå er jeg lei og det må skje noe snart!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig ble det min tur:) Fødte igår på datoen 11.12.13:) Heftig fødsel som varte i ca. to timer! Alt bra med oss og lille og nå koser vi oss :) Lykke til dere som fortsatt venter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.44 kom min lille prinsesse til verden. 4.2kg og 52cm lang 4 dager før termin. Takk gud for at jeg ikke gikk på overtid da hadde det blitt kjempebaby :P riene begynte rundt 02.00 og fra 03.00 var de konstante med Maks 1 minutt pause, da ville jeg bare død. Men fikk epidural rundt 7 og det hjalp litt:D aktiv fødsel varte 35 minutter. Endelig er hun her:) Lykke til alle dere andre, har vært veldig gøy å følge med desember gruppen i 9 mnd selvom jeg ikke har vært så aktiv med p skrive har jeg vært en ivrig leser :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørketreet

Jeg har heller ikke skrivt så mye her, men har lest alle innlegg ^_^

Gratulerer til ALLE som har født!! Og dere er jammen heldige, jeg er så motivert og klar til å bli ferdig nå!

I går var jeg overbevist om at jeg skulle føde, jeg bare ''følte det på meg''  :fnise:  Men neida, sitter her med magen fortsatt, grrr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Gratulerer mammamor og markinga!

 

Var til kontroll hos lege i dag, to dager før termin. Hodet hadde dessverre ikke festet seg og han synes babyen lå litt høyt til at han trodde på fødsel de nærmeste dagene :( Men, han kunne jo ta feil... Arghhhhhhh!!!! Kjente jeg plutselig ble akutt møkklei nå. Kjøpte smågodt på vei hjem og trøstespiser litt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sovet i natt pga svake rier som ikke ble sterkere.. Reiste til jordmor kl 10 og hun åpnet meg fra 2 cm til 3.. Auuu! Har hatt masse murringer etter dette så håper d snart blir fødsel :) Var helt moden og hun kjente hode godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillepia kommet, 05.30 i morrest.

Nesten 24 timer etter vannavgangen/igangsettingen på riksen kom stjernekikkeren som bare lå å stanget ut med akutt keisersnitt. 12 timer etter aktiv fødsel og harde, etablerte drypprier.

Det ble en vanvittig hard turn men hun kom til slutt.

4120 g 6 dager før termin og 7 dager etter første forsøk på igangsettelse.

Det har vært ei utrolig hard uke og et vanvittig døgn, men nå kan julen bare komme.

 

Gratulerer alle som har født, lykke til til alle som venter og god jul til alle når den tid kommer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillepia kommet, 05.30 i morrest.

Nesten 24 timer etter vannavgangen/igangsettingen på riksen kom stjernekikkeren som bare lå å stanget ut med akutt keisersnitt. 12 timer etter aktiv fødsel og harde, etablerte drypprier.

Det ble en vanvittig hard turn men hun kom til slutt.

4120 g 6 dager før termin og 7 dager etter første forsøk på igangsettelse.

Det har vært ei utrolig hard uke og et vanvittig døgn, men nå kan julen bare komme.

 

Gratulerer alle som har født, lykke til til alle som venter og god jul til alle når den tid kommer!! :)

Gratulerer:)) Følte du deg godt ivaretatt på riksen når det ble såpass dramatisk? Skal også føde der..

 

Anonymous poster hash: 632dd...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har lillepia kommet, 05.30 i morrest.Nesten 24 timer etter vannavgangen/igangsettingen på riksen kom stjernekikkeren som bare lå å stanget ut med akutt keisersnitt. 12 timer etter aktiv fødsel og harde, etablerte drypprier.Det ble en vanvittig hard turn men hun kom til slutt.4120 g 6 dager før termin og 7 dager etter første forsøk på igangsettelse.Det har vært ei utrolig hard uke og et vanvittig døgn, men nå kan julen bare komme.Gratulerer alle som har født, lykke til til alle som venter og god jul til alle når den tid kommer!! :)

Gratulerer:)) Følte du deg godt ivaretatt på riksen når det ble såpass dramatisk? Skal også føde der.. Anonymous poster hash: 632dd...0c1
Veldig! :)

 

De er supre her på riksen, får ikke rost de nok!

 

Første fødselen min var veldig lik denne og endte likt på Ullevål, byttet til riksen på nr 2 og ble så godt ivaretatt at de ble valget på nr tre. Dette var en mye bedre opplevelse. :)

 

Men vi var kanskje bare uheldige på Ullevål? Uansett så er jeg vanvittig fornøyd med riksen både forrige gang og denne! Fantastisk, både føde, barsel, operasjonsteam, anestesi og postop.

 

Lykke til, du har tatt et godt og trygt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sovet i natt pga svake rier som ikke ble sterkere.. Reiste til jordmor kl 10 og hun åpnet meg fra 2 cm til 3.. Auuu! Har hatt masse murringer etter dette så håper d snart blir fødsel :) Var helt moden og hun kjente hode godt! :)

Så spennende da Thelady! Virker som om det er fødsel rett rundt hjørnet :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Jeg har ikke sovet i natt pga svake rier som ikke ble sterkere.. Reiste til jordmor kl 10 og hun åpnet meg fra 2 cm til 3.. Auuu! Har hatt masse murringer etter dette så håper d snart blir fødsel :) Var helt moden og hun kjente hode godt! :)

Så spennende!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...