Gå til innhold

MAI 2014 baby


Swopie87-StoreSøs+LilleSøs

Anbefalte innlegg

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Ike85:

Hvordan gikk det på ultralyden? Fikk du se en livlig liten krabat? :wub:

 

Jeg kjøpte Anglesound i forrige svangerskap. Fant ikke hjertelyden før i uke 13....men skal nok begynne letingen allerede i uke 9 denne gangen :P

 

EnBlåEnRosaOgEnTil:

Hvor langt er du på vei? 

Jeg fant den i uke 8/9 forrige gang, men lille i magen kan jo ligge helt annerledes enn datteren min gjorde da jeg fant hjertelyden hennes :) er 7+0 idag :) enn du? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter!

 

Sliter med søvnen for tiden jeg. Må som regel på do i.l.a. Natten od da er jeg liksom lys våken! Ikke greit når man skal opp tidlig på en travel jobb... :-/

 

UL gikk kjempebra! Er så utrolig lettet! Det var Heldigvis bare én der, hjertet banket med regelmessige og fine slag. Fikk høre fosterlyd også :-) kjempekoselig! Alt så perfekt ut, legen gikk gjennom alt han så og mente alt var helt perfekt. Morkaken kom bak slik at han mente jeg ville kjenne bevegelser tidlig. Jeg hadde beregnet meg fram til termin helt nøyaktig selv (på dagen faktisk) så det blir første uken i mai. Mannen min er helt i ekstase!

 

Legen sa det var vanskelig å se nakkefold så tidlig men at alt så bra ut så langt. Alt i utviklingen var slik det skulle være. Det ble likevel helt naturlig at vi satt opp en ny time i uke 13 for å se nærmere på det med nakkefold! Så da var ikke det noe flaut likevel, Hehe.

 

Det var utrolig betryggende med tidlig UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slenge meg med her jeg også, har regnet meg frem til termin 22. mai ut fra siste mens. Det er første gang jeg er gravid, og sommerfuglene er allerede erstattet med kvalme, trøtthet og svimmelhet! Håper på bedring snart, så jeg orker å gjøre noe igjen  :)

 

Vet det er en uting, men dette var så stort for meg, så jeg klarte ikke å holde kjeft og bare måtte si det til kommende tante, farmor og oldemor(som sikkert hadde gjettet seg til det uansett, slik som jeg sprudlet av glede, hehe).

 

Så nå er det bare å glede seg til mai  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg gikk til legen med kvalmen - ble møtt med masse forståelse og skal prøve ut medisiner i noen dager for å se om det hjelper. Han sa det er viktig å selvsagt bruke så lite som mulig (selv om forskning ikke har påvist skadelige effekter) men at i mitt tilfelle så er det viktigere at jeg får i meg mer væske. Og etter bare en pille så føler jeg meg SÅÅ mye bedre! Jeg er så lettet! Kastet ikke opp en eneste gang igår og sov bedre (minus tusen dobesøk)! Så jenter - om det blir altfor ille, oppsøk lege!

 

Velkommen Fossegrimmen:) jeg har også fortalt det til nærmeste familie - man må jo ha noen å dele det med når det er det eneste man tenker på om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnBlåEnRosaOgEnTil:

Jeg er også 7+0 i dag. Termin 22.mai.Ser at vi er tre...Fossegrimen også skal samkjøre fødselen ilag med oss :D .

Håper jeg finner hjertelyden til den lille eskimoen min tidlig. Er blitt influensasyk i tillegg, så føler at gravidsymptomene er helt vekk :mellow: .Kunne ønske jeg kunne skru tiden frem 10 uker :P .

 

Jeg har fortalt det til min mor og 4 venninner. Men siden dette er prøverør, så har de jo nesten gått å spurt etter hva resultatet ble i flere uker nå. Klarer ikke å lyve der jeg står å gliser fra øre til øre :D :D :D .

 

Begynner i ny jobb når jeg er 11 uker på vei :huh:  .Håper jeg klarer å skjule den allerede bulende magen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke redde for negativ effekt på babyen ved overdreven bruk av ultralyd?

Studier helt tilbake til 1982 påpeker risikofaktorer ved ultralydundersøkelser. Bare det at fostre forsøker å trekke seg unna når ultralydundersøkelser pågår burde jo få folk til å stoppe opp å tenke seg om?

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere ikke redde for negativ effekt på babyen ved overdreven bruk av ultralyd?

Studier helt tilbake til 1982 påpeker risikofaktorer ved ultralydundersøkelser. Bare det at fostre forsøker å trekke seg unna når ultralydundersøkelser pågår burde jo få folk til å stoppe opp å tenke seg om?

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

 

Jeg er helt enig, forstår ikke dette hysteriet. Så lenge man er normalt sunn og frisk og man ikke har noe forhistorie for at man skal ha tidlig ultralyd - forstår jeg ikke hvorfor man utsetter seg for dette? Er det ikke litt egoistisk å ta ultralyd "for sin egen skyld"? Det er jo det man gjør om man kun er nysgjerrig om det er noe der eller ikke? Jeg forstår det helt og holdent om man har prøvd mange ganger, mistet etc. da blir det noe helt annet. Jeg er 8+3 nå, klart jeg er nysgjerrig på hvordan det går der inne. Men så lenge jeg føler meg normalt sunn og frisk og har mine "normale" symptomer ser jeg ikke noe behov for å ta ultralyd bare for å sjekke at den er der. Nysgjerrigheten min vil, men fornuften min sier nei. Ser akkurat det samme med kiropraktorbehandlinger på nyfødte babyer. Jo, for noen er det nødvendig, men største delen av de som er hos kiropraktor med nyfødte babyer har faktisk ikke behov for det. Ting ordner seg normalt sett av seg selv, og en kiropraktor vil alltid kunne finne låsninger, det har vi alle. Men som regel løsner de av seg selv når man slapper av.

 

Dette er ikke ment som kritikk til dere som tar tidlig ultralyd, og spesielt ikke til dere som har en vanskelig fortid med unnfangelse og graviditet, men enig med overnevnte at man kanskje må stoppe opp å tenke seg litt om. Er det nødvendig, og hvor mange ganger? Det er ikke alt vi kan ha kontroll over. Bruk heller de 1500 kronene på massasje på spa, sikkert godt for kropp og sjel det også ;)

 

Anonymous poster hash: 896c3...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke redde for negativ effekt på babyen ved overdreven bruk av ultralyd?

Studier helt tilbake til 1982 påpeker risikofaktorer ved ultralydundersøkelser. Bare det at fostre forsøker å trekke seg unna når ultralydundersøkelser pågår burde jo få folk til å stoppe opp å tenke seg om?

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

overdreven bruk er nok ikke bra, det stemmer. Men jeg vil ikke kalle det overdrevent å ta en tidlig ul for å se at det i det hele tatt er liv, og 1-2 til i svangerskapet.  I mitt første svangerskap fikk jeg flere kontroller på sykehuset, med ul. Hvis de mente det var så farlig, så hadde de absolutt ikke gjort det. De holder jo ikke på så lenge uansett.. Tror man kan slappe helt av :) Verre om man gjorde det hver uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er dere ikke redde for negativ effekt på babyen ved overdreven bruk av ultralyd?

Studier helt tilbake til 1982 påpeker risikofaktorer ved ultralydundersøkelser. Bare det at fostre forsøker å trekke seg unna når ultralydundersøkelser pågår burde jo få folk til å stoppe opp å tenke seg om?

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

overdreven bruk er nok ikke bra, det stemmer. Men jeg vil ikke kalle det overdrevent å ta en tidlig ul for å se at det i det hele tatt er liv, og 1-2 til i svangerskapet. I mitt første svangerskap fikk jeg flere kontroller på sykehuset, med ul. Hvis de mente det var så farlig, så hadde de absolutt ikke gjort det. De holder jo ikke på så lenge uansett.. Tror man kan slappe helt av :) Verre om man gjorde det hver uke..

Det er klart man skal ta ul når det er medisinsk grunnlag for det. Men her inne er det damer som tar den ene private ul'en etter den andre og damer som bruker angelsound hjemme fordi det er koselig.

Jeg forstår meg ikke på det? Er de ikke klar over hvordan det påvirker fosteret med vibrering, varme og lyd?

 

Det virker veldig underlig..

 

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke medisinsk grunnlag for mange ul, men jeg hadde samtaler, og de ga meg ul uten å spørre . for å roe meg bare..

 

Jeg skal ta tidlig ul, (en gang) for jeg klarer ikke gå helt til ord. ul for å se om det er noe der i det hele tatt

 

(opplevd blighted ovum)

 

Har også en angelsound, men kun brukt en gang, i første svangerskap. Dette er nr 3.

 

De jentene som har mistet flere ganger trenger å bli beroliget.  JEg tror stresset og bekymringene kan ha negativ effekt også.
det som er er viktig i dette er kanskje å tenke fornuftig. Er man SKIKKELIG bekymra, hør etter hjertet feks.. 1 gang..

ikke 10.

 

Det er veldig viktig at baby har det bra, men også mor.. Men så klart, ikke overdrive, da tenker man ikke på den lille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er overdreven bruk av UL er det definisjonsspørsmål - å ta ul 1-2 ganger for å betrygge seg selv er slett ikke dumt. Det er bedre enn å måtte leve med frykten og angsten mange har enten for det ene eller det andre.

 

Det er heller bra for mors psykiske helse under svangerskapet å være trygg om at alt står bra til, enn leve men engstelse, usikkerhet og depresjon som faktisk er helt reelt for mange.

 

Forskningen på dette området er uansett veldig gammelt og ikke-valid i mine øyne. Jeg sier ikke at det IKKE er skadelig, men det er heller ikke bevist motsatt. Uansett er nok 1-2-3 UL i løpet av 10 måneder særlig ofte.

 

Anonymous poster hash: 99a7d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er overdreven bruk av UL er det definisjonsspørsmål - å ta ul 1-2 ganger for å betrygge seg selv er slett ikke dumt. Det er bedre enn å måtte leve med frykten og angsten mange har enten for det ene eller det andre.

 

Det er heller bra for mors psykiske helse under svangerskapet å være trygg om at alt står bra til, enn leve men engstelse, usikkerhet og depresjon som faktisk er helt reelt for mange.

 

Forskningen på dette området er uansett veldig gammelt og ikke-valid i mine øyne. Jeg sier ikke at det IKKE er skadelig, men det er heller ikke bevist motsatt. Uansett er nok 1-2-3 UL i løpet av 10 måneder særlig ofte.

 

Anonymous poster hash: 99a7d...b79

Forskningen gammel? Det har blitt forsket på jevnlig siden 1982 og gjøres nå.

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskningen er ikke gammel, og den forskes på kontinuelig. Jeg forstår begge parter. Ofte ul, pga bekymring. men også trappe ned pga foster, da det er bevist at foster føler ubehag. Men man kan jo også da lure på hvorfor sykehuset ikke setter en stoppe etter et visst antall, hvis det ikke er medisinsk og måå gjøres?

 

i første s.skap hadde jeg som sagt en del, og tenkte ikke over faren på samme punkt som nå, så ja, jeg skal absolutt trappe ned, det vil da si, jeg velger å ta den tidlig ul for jeg må få en bekreftelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle kommende mai mammaer!!!! Jeg har fulgt dere en stund, men har ikke turt å "melde" meg inn i gruppa før jeg fikk sett at alt var i orden med den lille. Det gjorde jeg nemlig i vinter, men vi mistet, og faktisk skulle jeg egentlig hatt termin en av de nærmeste dagene nå. Så når testen endelig var positiv igjen for akkurat 4 uker siden, ringte jeg til gynekologen min og fikk en time med en gang. Vi har nå vært på to ultralyder, den siste på fredag, som viste en liten strek på 12,7mm og et sterkt hamrende hjerte. Jeg har termin 14. mai og det er mitt 2.barn. Gleder meg masse og gleder meg til å følges her inne med dere de neste 7 månedene :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Hei jenter!

 

Sliter med søvnen for tiden jeg. Må som regel på do i.l.a. Natten od da er jeg liksom lys våken! Ikke greit når man skal opp tidlig på en travel jobb... :-/

 

UL gikk kjempebra! Er så utrolig lettet! Det var Heldigvis bare én der, hjertet banket med regelmessige og fine slag. Fikk høre fosterlyd også :-) kjempekoselig! Alt så perfekt ut, legen gikk gjennom alt han så og mente alt var helt perfekt. Morkaken kom bak slik at han mente jeg ville kjenne bevegelser tidlig. Jeg hadde beregnet meg fram til termin helt nøyaktig selv (på dagen faktisk) så det blir første uken i mai. Mannen min er helt i ekstase!

 

Legen sa det var vanskelig å se nakkefold så tidlig men at alt så bra ut så langt. Alt i utviklingen var slik det skulle være. Det ble likevel helt naturlig at vi satt opp en ny time i uke 13 for å se nærmere på det med nakkefold! Så da var ikke det noe flaut likevel, Hehe.

 

Det var utrolig betryggende med tidlig UL!

Gratulerer så masse <3 det var så godt å lese at alt har gått bra =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som retter kritikk mot "overdreven" bruk av ultralyd: Ja, forskning viser at foster ikke liker ultralydbølgene, - de snur seg vekk. Dette er ikke heldig, men heller ikke det samme som at det er skadelig. Når legene som setter opp ultralydtimene vurderer det slik at timen er nødvendig, så er det vel ikke opp til oss uten medisinsk kompetanse å sitte og vurdere om bruken av ultralyd er overdreven eller ikke? På forum kan vi kun basere oss på det HI eller andre skriver i sine innlegg, vi har ikke hele deres bakgrunnshistorie. Det kan være MANGE grunner til at UL er nødvendig som vi ikke vet om.

 

Jeg har hatt et svangerskap med både extrauterint og intrauterint embryo; på godt norsk var jeg gravid med toeggede tvillinger, en av dem i livmoren og den andre i egglederen. Dette er sjeldent, og det tok derfor LANG tid før de klarte å finne årsaken til alle smertene og feberen jeg hadde. Kort fortalt kom jeg inn på sykehuset midt på natten med rier og måtte hasteopereres. Jeg sitter igjen med 1 eggleder og en frykt for å kunne oppleve dette marerittet på nytt.

 

På grunn av at jeg har hatt en ex.u før, er sannsynligheten for en ny ex.u større hos meg enn hos noen som ikke har hatt det. Hver gang jeg blir gravid sjekkes det derfor TIDLIG at svangerskapet sitter der det skal, slik at det kan fjernes før det oppstår uopprettelig skade (som vil forhindre meg fra å kunne bli gravid uten ivf).

 

Poenget mitt her er at det er lett å dømme når man ser på en situasjon utenfra, men husk at det alltid er mye man ikke ser! og for ordens skyld: jeg er selvsagt helt enig i at man ikke burde springe på ultralyder annenhver uke fordi man er nysgjerrig, men finner man roen av å lytte til babyens hjerterytme med angelsounds ett minutt eller to nå og da, så ser jeg ikke noe galt i det... Husk at stress absolutt ikke er bra for babyen i magen!

Har du lest forskningen som viser at mus får skader av ultralydbølger? Og at mistanken er at det samme kan skje med fostre i første trimester? Lydbølgene skaper vibrasjoner og varme som påvirker fosteret. Det er litt mer enn "uheldig"? Det forskes også på om den voldsomme økningen av autismespekterdiagnoser kan sees i sammenheng med økt bruk av doppler og ul. Visste du at et minutt med doppler tilsvarer 25-30 min med ul? Og dette sitter gravide og koser seg med på hjemmebane?

 

Hvis det er medisinsk begrunnet får man ul på sykehus. Damer som går gjentatte ganger til privat ul uten medisinsk belegg for det, og de som leker med doppler hjemme, de er i beste fall uvitende.

 

Jeg har selv hatt flere ul i tidligere svangerskap. Det ene svangerskapet var så komplisert at jeg hadde ukentlige ul-undersøkelser. Men da var den medisinske vurderingen at gevinsten av så tett oppfølging var voldsomt mye større enn risikoen.

 

Jeg har ikke et eneste sted kritisert medisinsk begrunnet ul og doppler undersøkelser.

 

Anonymous poster hash: e5eca...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken skader snakker vi om?  Noen som har en blogg om hvordan være mor til en ul-skadet baby? Så jeg kan få litt å tenke på denne gangen?

 

I forrige svangerskap......gravid etter 12 år, mange MA/SA og prøverør..........gikk jeg sikkert 8-9 ganger til ul i 1.trimester. Jeg gråt hver dag fordi jeg trodde spiran var død. Litt som nå, bare nå gråter jeg ikke :) .

Legen sa at stress var en spontanabortfaktor, så var viktig at jeg fikk hyppige ultralyder for å roe nervene mine.

 

En glad mor, er en glad spire...og en stresset mor, er en stresset spire :blink:

 

Jeg kommer uansett til å gå både til flere ul enn normalt + bruke doppler denne gangen også. Jeg har en ivf-baby i magen, og er konstant livredd :(  Etter en ul får man ny giv til å holde håpet om en babydrøm oppe :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å endre tematikk litt.. noen som har fått antydning til mage? Magen min er ikke like fast som før, ser litt oppblåst og litt småfeit ut. Kjempekult! Alltid vætt vant til flat mage. Er 8+2 idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å endre tematikk litt.. noen som har fått antydning til mage? Magen min er ikke like fast som før, ser litt oppblåst og litt småfeit ut. Kjempekult! Alltid vætt vant til flat mage. Er 8+2 idag

Magen min er også litt pløsete nå. Bukser kan være stramme på kveldstid! Gleder meg til bulen begynner å komme :) er 8+3 i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Siden dette er baby nummer tre merker jeg endringene tidligere enn med nummer 1. De trangeste buksene mine kan jeg bare glemme, for alt er liksom dyttet mer opp, hvis du skjønner? :P  Men det verste er jo det som skyldes at jeg er gravid, men som ikke er babymage, -nemlig den j**vla oppblåstheten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke se magen min, men jeg merker det på at buksene er litt ubehagelig stramme. Etter menstermin er jeg 9+6, men jeg tror jeg ikke er mer enn 8+1. Er min første :) Regner med at det er en stund til magen kommer, for begge søstrene mine og mamma fikk ikke skikkelig mage før i 6 mnd.. + at jeg er enda høyere enn dem. Men jeg gleder meg til magen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

hos meg har magen kommet med en gang livmoren kommer over skambenet, jeg er også ganske høy, 177,5cm :) Gleder meg også veldig til magen kommer ordentlig frem <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til jeg ikke bare ser småfeit ut, men får en mer tydelig gravid mage. Men det er vel godt å lenge til.... ;) er 180 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småfeit her også! Er 9+2 idag og må ofte åpne øverste knappen på buksa fordi det blir for stramt;) gleder meg til ordentlig mage!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...