Blomstogbier Skrevet 19. juni 2013 #51 Del Skrevet 19. juni 2013 Takk for gode ord! Hjelper litt å skrive her når det står på litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zora-okt10+jun13 Skrevet 19. juni 2013 #52 Del Skrevet 19. juni 2013 Heisann! Her er lillegutt blitt nesten 3 uker (hjelpes hvor fort tiden gaar!) Lillegutt er selvsagt superskjönn, og veldig snill Sover stort sett, og spiser bra. Er vel heldig som har kun ett nattmaaltid, men noen faa unntak. Koser seg veldig med maten, og kan greit spise 45 min i strekk. Men sover da til gjenngjeld i 4-5 timer etterpaa. Hadde egentlig ikke tenkt aa samsove, men aa ha han paa rommet til storebror. Slik ble det da altsaa ikke. Saa mye mer lettvindt aa ha han ved siden av vaar seng, iallefall saa lenge han skal ha mat om natten, Jeg sovner stort sett mens han spiser. Ellers maa jeg si at det har värt mye lettere naa enn med storebror, som ogsaa var en veldig grei baby. Har vel mye med erfaring aa gjöre. Husker en del rutiner og triks fra den gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstogbier Skrevet 19. juni 2013 #53 Del Skrevet 19. juni 2013 Helt enig i at det er lett å samsove, da kan man slappe av, jeg hadde nok ikke orket å flytte over fra seng til seng, ikke enda når det så mye amming om natten Tenkte å ha i egen seng vi og, men hva man tenker og hvordan det blir er visst to forskjellige ting ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #54 Del Skrevet 19. juni 2013 Ja samsoving tror jeg er veldig vanlig de første ukene. Har ikke en gang prøvd å legge lillebror i egen seng (selv om den står på rommet vårt). Mener å huske at storebror begynte å ligge i egen seng det første strekket om natten da han var rundt en måned så snart kan vi vel gjøre et forsøk. Vil bedre min liggestilling i alle fall en stund merker at jeg ligger litt anspent og er redd for å få lillebror under dynen osv. Har forresten veid igjen i dag og han har gått opp 400 g nøyaktig på en uke! Nå er han 3670 gram og er plutselig en "vanlig" babystørrelse.Veldig glad for at han har næringsvett denne lille karen. Tror jeg skal droppe den vekkerklokken på natt - for det første våkner jeg enten selv eller baby før meg og med så god vekst bør det være overflødig å bli vekket så ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstogbier Skrevet 19. juni 2013 #55 Del Skrevet 19. juni 2013 Kjenner igjen det at man ligger litt rart ja, og det blir jo litt trangt, hehe. Godt babyen din går opp i vekt da Hvordan veier du babyen forresten? Jeg skal ha besøk av helsesøster snart, vet ikke om hun veier babyen, men heldigvis sa jordmor at jeg ikke trengte å vekke om natten for amming siden hun hadde tatt igjen fødselsvekta si etter en uke. Men jeg ammer da alt fra 2-6 ganger om natten enda. Alt ettersom hva babyen har lyst på. Har nok hatt noen økedøgn, da har det vært amming hele tida. Jeg fant ut at massasje på magen er noe baby liker, har dere forsøkt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mai89 Skrevet 19. juni 2013 #56 Del Skrevet 19. juni 2013 Halloen! Veldig kjekt me skravletråd, sjøl om eg personlig ikkje e så flink å skravla (skal prøva å bli flinkare ) Her e litlegut blitt 5 veker allerede, enig i at tio går fort ja! Han e ein veldig snill gut, og har nesten ikkje hørt han skrika si han kom ut. Men han kan jo selvfølgelig laga lyd då, men stort sett berre litt knirking å klaging viss an e sulten Han såve i voggo si inne på romme vårt, for får rett å slett ikkje te å slappa nok av når han samsove me oss. Men så e eg jo òg meeget heldig, då han stort sett sove natto igjøno. Får siste måltid rundt kl 24-02 og sover då til kl 7-8 neste morgen Da har han gjort dei siste 2,5 vekene. Før da dreiv eg òg og vekka, då eg fekk beskjed om detta på sjukehuset. Men då han endelig begynte å gå fint opp i vekt, var det greit å la han såve natto igjøno, så sant eg gav han litt hyppigare målttid på dagen. Så no får han 6-8 måltid, ca kvar 3 time (men ofta òg litt oftare) E nok greit å begynna å drøya måltidene på natto ittekvart, viss vekto går fint opp Da va veldig rart i starten då me slutta å ha klokko på på natto og eg våkna jo me veldig brystspreng. Men ittekvart gjekk da litt lengre tid mjølo "siste" måltid før eg la meg te han våkna å va sulten å plutselig va kl både 7 og 8 før han og eg våkna! Eg har forsøkt litt magemassasje, men da e meir for å hjelpa an med luft osv. Her e da begynt å gå fleire daga mjølo avføringane, og då ligg han av og te å grynte å presse litt. Veit ikkje heilt ka eg skal gjera, eller om da e normalt? Itte han begynte å få tran tok da seg opp litt med avføring rett etterpå kvar kveld, men no har tranen mista den "effekten" igjen.. Men da e vel kanskje ikkje unormalt at da begynne å gå fleire daga imjølo? Han har jo mången tissebleier kvar dag, så trur kje at da e da at han får for lite. Og vekto har jo gått fint opp (Siste veging var i forrige veka, då va han 3740 g, dvs 250 g opp i vekt i gjennomsnitt på 3 veker). Kanskje eg skal tusla meg opp på helsestasjonen å vega han igjen, ein gong te før neste kontroll 3. juli. Har kort vei til helsestasjon og vektene står ute i venterommet, så her kunne me gå å vege sjølv om me var usikre eller nåke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mai89 Skrevet 19. juni 2013 #57 Del Skrevet 19. juni 2013 Åi, blei et longt innlegg! Men sånn e da når ein berre skravle av og te Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 20. juni 2013 Forfatter #58 Del Skrevet 20. juni 2013 Her er det også vekt på helsestasjonen som man kan bare stikke innom og bruke, så da gjør jeg det. I tillegg har jeg fått noen veietimer utenom de vanlige kontrollene siden gutten var så liten når han var født. Det er nok ikke nødvendig med barn som er normalvektig i utgangspunktet og viser fin oppgang Har en her som konstant vil ligge på puppen hele kvelden - samme i går kveld! Begynner å bli litt sår. Han finner ikke roen andre steder enn puppen og vil heller ikke sove... Slitsomt! Var ute og trillet litt tøffere rute i dag for å hente i barnehagen og med storerbror på søskenbrettet ble det bra trim for min særdeles utrente kropp! Fy så dårlig form jeg er i etter dette svangerskapet! Har verken kondis eller styrke i kroppen i det hele tatt. Skremmende. Så nå må jeg gjøre en innsats. Tar dere kalsiumtilskudd eller annet tilskudd av vitaminer etc? Jeg har bare tatt jern pga blodtap etter operasjon og lavt jernlager, men har skjønt at jeg trenger kalsium (drikker ikke melk) og en multivitamin også? Hva gjør dere? Jeg klarer ikke spise nok sunn mat så bør nok ta noe tilskudd etterhvert for å ha til både melken og meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mai89 Skrevet 20. juni 2013 #59 Del Skrevet 20. juni 2013 Her e formen min òg heilt elendig! Ikkje har eg vore flink å komt meg ut på trilleturar heller, men bør skjerpa meg no Har ikkje tenkt på å ta tilskudd, men kanskje eg burde? er ikkje allti så flink å eta sunn mat, og heller ikkje nok.. Gløyme liksom litt å eta på formiddagen, då da går møkje ti te amming å kos å stell.. Har kje heilt fått rutiner på dagen endo Me sove godt om natto, men når dagen kjeme og eg har stelt an så finne kje han roen i seng/på teppe/i vogn for seg sjøl, og vil egentlig berast og kosast med.. å då blir da ofta lite mat på hu mor.. Har dåke nåken goe tips? (Ikkje da at eg klage, så heldig så eg e på natto..) MEN da versta no e at litlegut har fått sopp/trøska i munnen, som igjen har smitta øve på brystvortene mine... AU!! Da gjer så innstendig vondt når eg legg han te bryste no, sitte å grine onda dei føsste sugetako. Ittekvart blir da mindre vondt, men verke òg itte ammingo... No har eg fått Mycostatin te han så eg ska skylla moen hans me, å så har eg kjøpt Canesten krem te meg sjøl, så eg kan smøra meg me.. Håpe at da blir bedre meget raskt, for heile formiddagen har stort sett gått me i at mamman har veldig vondt Hjelpe kje heller at me e inni et økedøgn og han vil ha mat heila tio.. *Klage, klage* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petrine84 Skrevet 20. juni 2013 #60 Del Skrevet 20. juni 2013 Blomstogbier! Er bare innom og sniker her jeg... Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, fra barsel/spedbarnstiden med første. Alt var tungt, og jeg hadde en tristhet i meg som ikke kan beskrives. Jeg syntes ikke noe var gøy eller hyggelig, og alt som hadde med babyen å gjøre var et ork. Jeg var overbevist om at jeg aldri kom til å føle noe for henne, og var sint på alle som hadde snakket om den herlige babylykken og småbarnstiden. Sånn var det jo ikke! Jeg må nevne at jeg hadde en baby som ALDRI gråt, og som hadde døgnrytme fra sju til sju fra hun var fem uker gammel, så det var ikke søvnmangel eller kolikk/mage/låsning-problematikk her hos oss. En dag hadde hun feber (dagen etter en vaksine), og mannen måtte komme fra jobb for å hjelpe meg, jeg var så frustrert når hun sutret...(!) Jeg gråt mye, i fem måneder, så man kan trygt si at barseltårene satt i her... MEN, det gikk seg sakte men sikkert til. Når lillemor var 6,5 måned ble jeg gravid igjen, og sitter nå med to vakre barn. Lillemann har vært plaget med det ene og det andre, og de tre første månedene satt jeg på rompa i sofaen og bysset og vugget. Men allikevel så fantastisk! Det jeg egentlig vil si, er at det er mange som har det som deg. Kanskje trenger du hjelp, eller så blir det som hos meg at det går over. Men ikke nøl med å søk hjelp!!! Snakk med helsesøster eller lege. Det kan være godt å få satt ord på det, og skriv om det her inne! Det er nok mange som føler/har følt det sllik som deg og meg Lykke til, og hold ut, det blir bedre. Og SNAKK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
illi85 Skrevet 21. juni 2013 #61 Del Skrevet 21. juni 2013 Hei damer blir med å skravler litt her jeg også, skravlet ikke så mye på juni tråden tidligere men skal bli bedre Fødte 16. Juni og har nå vært hjemme 3 netter. De to første nettene ville ikke Sofia sove før 5 om morgenen, det var utrolig slitsomt. Men heldigvis løsnet det litt i natt, hun sovnet kl 0030. Og sovnet i vuggen sin etter alle matingene, deilig! Sover ikke noe godt med henne i vår seng. Sier meg enig med de andre som skriver at du burde kontakte helsesøster blomsterogbier! Viktig å sette ord på slike følelser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 21. juni 2013 Forfatter #62 Del Skrevet 21. juni 2013 Velkommen illi85 Hyggelig at du fant veien hit også! Mai89: Har du prøvd bæresele? Da kan du gjøre litt ting og tang samtidig som du bærer (husarbeid feks.) og er du heldig sovner babyen også. Jeg prøvde bæreselen for første gang i dag og det tok ikke lang tid før han sovnet. Kan ha vært tilfeldig selvsagt, men det er uansett en mulighet til å bruke armene til andre ting. Ellers er det lurt å planlegge litt hva som MÅ gjøres og hva som kan gjøres. Jeg prioriterer alltid mat og drikke til meg selv (ellers fungerer jeg ikke), deretter dusj og sminke til meg selv, deretter middagslaging og klesvask, og så annet husarbeid. En del ting kan jo vente og hvis man har gjort først det som absolutt MÅ gjøres føles det ikke så ille at noe står ugjort. Når det gjelder mat så er det et innlegg med gode og sunne tips fra Helle lenger oppe. Jeg laget i går en stor porsjon havregrøt som jeg også hadde i morges og som jeg har til i morgen også. Kaster det bare i en skål og inni mikroen og så er den kla. Man kan jo ha på både bær, eple og andre ting for å variere og for at den skal bli ekstra sunn. Ellers er det kjekt å ha yoghurter (de greske er veldig gode synes jeg)/skyr etc i kjøleskapet som man spise raskt og jeg har også kjøpt både knekkebrød og wasa-barer som jeg tar med meg i bilen feks. hvis jeg ikke rekker å spise før jeg går ut, eller hvis jeg vet at jeg blir sulten før jeg kommer hjem igjen. Bananer metter, er klar til å spises og er sunt. Man kan ha ferdig skrellete gulrøtter (og andre grønnsaker kuttet) i kjøleskapet. Her skal vi begynne med tran også snart. Funket dårlig med storebror, men gir det er forsøk med lillebror også så går vi på D-dråper om det ikke funker så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 21. juni 2013 #63 Del Skrevet 21. juni 2013 De 3 siste nettene her har vi blitt skikkelig godt vant, lillegutt har sovet fra 00.00-06.00, spist, og så sovet til kl. 10.00. Spørs vel om vi er så heldige at det fortsetter vel? Er vel litt tidlig å ha fått rutiner allerede når han bare er 13 dager.. Men, nyter de nettene ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mavat Skrevet 22. juni 2013 #64 Del Skrevet 22. juni 2013 Hei og hopp! Stikker innom og forteller litt om vår hverdag Jenta mi ble født kvelden 14. juni og er idag 8 dager gammel! Som førstegangsmamma er det mye jeg lurer på men føler jeg er flink til å spørre Har blitt tryggere i rollen.. og heldigvis har nettene blitt betraktelig bedre enn den første natten etter at vi kom fra sykehuset. Da var det nattevåk, sprengte pupper, gråt hos både mor og barn og en frustrert far. Nå sover vesla sammen med oss i dobbeltsenga. Igår kveld sov vi to i senga på kvelden. Vi lå tett inntil hverandre, faktisk nesetipp mot nesetipp Jeg sov i to timer, jenta i 4 Også sovna hun 00.30 og våkna ikke for mat før kl. 06.00! Jeg lar henne max sove 5-6 timer i strekk.. uansett må hun vekkes før for ellers blir hele senga våt av melk Vi har prøvd litt å legge henne i egen seng på dagtid.. men det virker som det er bedre for henne å ligge i sofakroken på dagtid og høre oss snakke Jeg gruer meg til den dagen jeg skal begynne å legge henne i egen seng.. for ikke å snakke om eget rom! Er redd for at hun skal slutte og puste.. og vil holde øye med henne. Regner med det er helt normalt og at andre inne her kanskje er sånn?! Hvor lenge er det vanlig med samsoving? noen som veit? Ellers begynte vi med smokk for litt over et døgn siden. Hun gråt og det eneste som hjalp var litt byssing, men aller helst puppen! Hun gikk opp 135 gram på to døgn.. som visstnok er veldig bra. Teknikken syns jeg har begynt å komme på plass, så jeg tok sjansen! Hun tok smokken lett og ser ut til å like den og har ikke hatt problemer med ammeteknikken siden Vi må bare passe på at hun får mat når hun er sulten... og smokken når vi vet at hun har spist godt først Vi prøver å gi hennne smokken når hun blir urolig.. men er hun stille dytter vi den ikke inn !! Det var en liten oppdatering! Jeg koser meg som mamma, men noen barseltårer kommer jo titt og ofte. En stor forandring i livet, nye utfordringer og bekymringer. Men gud så godt å få jenta mi, det var den største drømmen min her i livet <3 Jeg er forelska i henne og nyforelska i forloveden min!!! DEILIG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helle_Høygir Skrevet 22. juni 2013 #65 Del Skrevet 22. juni 2013 Mavat - vi prøvde å legge storebror på eget rom når han var 6 mnd og da satt jeg bare å sippet i sengen:) så mannen hentet baby og bar senga inn til oss igjen og der ble han i 6 mnd til. Da var jeg klar ! Vi har aldri samsovet- kunne ikke klart det jeg. Har dårlig nok søvnkvalitet som det er hehehehehe. Men senga står inntil på min side og jeg ligger ofte å stryker lillegutt på panna eller holder han i handa alt etter som hva han trenger. Våkner mellom hver 3-4 time for mat, greit nok det altså! Han skriker ikke, men er tydelig utilpass- trekker opp beina og finner ikke roen, så jeg tenker litt mageknip. Har kuttet ut brus og slikt, drikker sukkefri saft og koffeinfri te. Forøvrig mango, blåbær og mager vaniljekesam er så utrolig godt! Har fått helt dilla på det! Og ryvita knekkebrød med tranebær- fikk tips om det og det er knallgodt. Både med salami og agurk og med gulost og druer. Her har vi byttet ut en god del til med mager variantene og jeg er streng på å ikke spise godis og slikt i uka. Menthol tyggis eller nøtter når søtsuget herjer som mest Har ikke begynt å trene noe særlig enda, men er i mye bevegelse. Satsen min er fryst til august, så få se hva jeg gjør før det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2,5barn+1engel Skrevet 22. juni 2013 #66 Del Skrevet 22. juni 2013 Gutten vår ble født 18 juni 8 dager på overtid. Skulle bli satt igang 18 juni om morgenen, men han kom av seg selv den natten. var på sykehuset til 21 juni, og da drog vi endelig hjem til pappaen og storesøster på 2 år. Jeg hadde gledet meg veldig til å amme denne gangen etter at jeg ikke fikk det til med søstera. Legen trodde at ammingen ikke kom igang da pga at hun ble født nesten 5 uker for tidlig og ikke hadde sygebehov.. Det hele endte i at melka ikke kom, og at vi måtte gi flaske med mme.. Desverre så ser det ut til at det samme skjer nå selv om junior kom på overtid.. Han har et enormt sygebehov, men tar ikke puppen.. Har prøvd skjold, men han har ikke tålmodighet til å vente på melka.. Melka har eller ikke komme kommet skikkelig igang, men jeg pumper så ofte jeg kan. Jeg er så lei meg for t jeg ikke får ammet.. Hadde virkelig håpet på det denne gangen. Brystvorter mine er heller ikke stive, så er liksom ikke noe å ta tak i. Det at jeg har hengepupper (??) hjelper visst ikke el. Ikke noe av dette sku ha noe å si sa jordmor, men deltar melka ikke kommer hjelper jo ikke på el. Men utennom ammeproblemene så koser vi oss hjemme alle sammen. Fikk vite i dag etter å ha vært på legevakta pga smerter i lungene ( trodde jeg da) at jeg hadde fått brist i veldig mange ribbein under fødselen.. Noe som gjør utrolig vondt.. Får håpe det blir fort bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #67 Del Skrevet 23. juni 2013 Her bodde storebror på vårt rom til han var helt ferdig med nattammingen. Han sluttet med det da han var 7 mnd og så hadde vi han noen uker til for å være helt sikker på at det var helt slutt. Han var da 8 mnd da han flyttet inn på eget rom. Det ble bedre søvn for både liten og stor så når tiden var inne var det ikke vanskelig synes jeg, selv om det klart var koselig å ha han i nærheten I morgen er lillebror 4 uker! Helt sykt hvor fort tiden går! Snart er sommeren over og julen er her og så er brått permisjonen over også Må jaggu nyte denne tiden, for den går så fort og kommer aldri tilbake! Lillebror vokser og gror og har allerede vokst ut av noen få plagg og vi har såvidt begynt å bruke noe i str 56 (for stort, men det går) og vi bruker nå bleier nr 2 på natten Han bæsjer nå sjeldnere og da kan han bruke bleie nr 2 et litt lengre strekk enn nr 1 som det fort blir veldig mye tiss i. Noen som skal på noe ferie i sommer da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Zassy☆ Skrevet 23. juni 2013 #68 Del Skrevet 23. juni 2013 Her har vi delvis samsovet med storesøster hele hennes liv Hun er 22 mnd nå, helt til lillebror ble født sov hun på eget rom størstparten av natta men kom over i vår seng når hun våknet, noe som kunne variere alt fra kl 02 til kl 06, hun flyttet på eget rom når hun var 1 år sånn ca, men har sovet mye hos oss etter dette også, hun sover supergodt sammen med oss! Jeg sover ikke fullt så bra, men har gjort det likevel - bedre at hun sover og at jeg har mulighet til å sove selv om søvnen ikke blir den beste , men har egentlig trivdes godt med samsovingen og kommer nok til å gjøre det med lillemann også Jenta vår har iallefall vært veldig trygg og sovet godt på den måten Her ammer jeg natta lang og har ikke mye søvn for tiden.. i natt var den verste natta, føles som jeg ikke har sovet i det hele tatt! Flere som har det slik? Blir så lei og sur på natta når han aldri slutter å gråte, og jeg ammer og bysser og ammer og bysser..slitsomt og utmattende! Men så googlet jeg litt i dag og kom over denne artikkelen: http://lykkeligbarndom.no/2012/06/09/nattamming-er-viktig/ Og den syntes jeg var så fin og fikk meg til å tenke litt annerledes, skal virkelig prøve å endre litt innstilling og tenke mer på at jeg er heldig som kan amme og prøve å se på nattammingene også som positive stunder selv jeg er er sååååååå trøtt Har forresten prøvd å gi lille smokk, men han brekker seg mest, virker som den er for stor for han! Har kjøpt NUK sin, tar deres babyer smokk fint? Han tar den littegrann i blant, men er egentlig lite intr og jeg skjønner jo det også når han får den bak i halsen nesten. Hadde håpet at han vennet seg til smokk til vi skal på ferie snart for da skal vi kjøre ganske langt..vi skal forresten bare reise hjem til besteforeldrene, tar muligens litt mer ferie til høsten også men ikke planlagt noe enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 24. juni 2013 #69 Del Skrevet 24. juni 2013 2010 mammaen- Vi skal på hyttetur i sommer vi, i 1 eller 2 uker Vi tenkte å se det an hvordan det ble etter at lillegutt ble født, men han ser ut som en rolig type som er med på det meste, så da blir det nok ferie Zazzy- Her tok han smokken første gang han prøvde Han har ett enormt sugebehov, så smokken er virkelig fin å ha. Han er så søt når han er for trøtt til å suge på den, og han tar den inn og ut ved hjelp av hånden sin isteden hehe. De er rare de små Hadde en litt guffen opplevelse igår da, tror lillegutt gulpet og satt det i halsen (håper det "bare" var det ihvertfall), og han fikk skikkelige pusteproblemer. Ble knallrød, og det kom både oppkast og slim stakkar. Han ble jo livredd, og gråt seg helt bort etterpå. Ble faktisk så ille at vi ringte til sykehuset for å høre.. Det var SÅ vondt for mammahjertet å se på!! Så idag er det ikke så veldig morro å være alene hjemme med Jr mens samboern er på jobb, men håper ikke det skjer igjen! Har helt angst for sånne sette i halsen/pusteproblemer greier.. huff.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 24. juni 2013 Forfatter #70 Del Skrevet 24. juni 2013 Zassy: takk for link Alle og enhver kan trenge litt motivasjon i blant! Har hatt mye amming i natt, og da jeg endelig fikk litt fred kom storebror tuslende 2-3 ganger. Ikke mye sammenhengende søvn å få enkelte netter Men skal ikke klage! Lillebror sovner stort sett alltid med en gang etter amming, så vi har det rolig om natten i huset. Ellers bruker vi mam-smokk. Det er ikke alltid lillegutt vil ha den, men i blant er den velkommen og gir litt ro eller søvn. Vi prøvde også avent (som kom i en gratis pakke)og den ble raskt spyttet ut igjen. Fordelen med mam er at de selges på Rema, så trenger man nye er det ikke noe mer stress enn å putte de i handlevognen når man handler. De finnes også i 2 størrelser og jeg tror ikke den er for stor sånn sett Makuahines: Huff, ja det er ekkelt når sånt skjer! Heldigvis går det veldig bra og det er ikke sikkert det skjer noensinne igjen heldigvis. Hyttetur er supert med en baby - i alle fall om hytten er greit utstyrt så man har det man trenger i nærheten! Har alle fått barselgruppe nå? Her er jeg den første i min gruppe, så venter spent på nye medlemmer i gruppen (for 2 uker siden var det ikke flere fødsler i tilknytning til helsestasjonen). Uansett blir det ikke første treff før etter ferien. Litt synd synes jeg nå som jeg er i så god form og klar for litt sosialisering med andre, men men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mavat Skrevet 24. juni 2013 #71 Del Skrevet 24. juni 2013 Her er det også litt amming på natta, men jenta mi sovner stort sett ved puppen med en skikkelig melkebart ! Men av og til styrer hun fælt ved puppen før hun tar tak. Smokk begynte vi med natt til fredag da hun var en uke gammel. Hun spiste godt og roa seg ikke før hun hadde puppen i munnen. Hun tok den med en gang, men har jo litt problemer med å holde på den selv Hun har en fra MAM som er favoritten, men hun tar også avent sin! Jeg har fått beskjed om at barselgruppe blir etablert etter ferien, greit igrunn når vi skal reise bort! Vi skal også på hyttetur i sommer! ) Neeei.. nå skal jeg finne senga! Nattinatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
januarbaby012 Skrevet 25. juni 2013 #72 Del Skrevet 25. juni 2013 Zassy takk for linken :-) det er så mye bra skrevet i den bloggen. Nattamming skjer flere ganger her også, men litt samsoving er så greit da mor får også sove litt Har ikke fått noe beskjed om barselgruppe, men vil så gjerne det skjer snart, har god erfaring fra før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
illi85 Skrevet 25. juni 2013 #73 Del Skrevet 25. juni 2013 God morgen takk for link zassy, den trengte jeg! Jena vår kan våkne så ofte som hver time på natten for mat og hun bruker lang tid på å sovn igjen. Hun sover stort sett 2-3 timer i strekk på ettermiddag/ kveld. Men ikke på natten. Noen tips til hvordan jeg kan få snudd døgnet hennes litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 26. juni 2013 Forfatter #74 Del Skrevet 26. juni 2013 Synes det er litt lite action her inne damer. Har alle hendene fulle med baby? Og kanskje ikke prioriterer dib ved første ledige stund? Jeg har fremdeles en sovebaby og han sover og sover. Får han ikke nok søvn blir han veldig fort overtrøtt og da får vi høre at det er lyd i han. Etter mat, bleieskift og noen minutters våkentid må jeg få han til å sove igjen om han ikke sovner selv. Får jeg dette til sover han seg gjennom hele døgnet. Får vi det ikke til blir det urolig kveld og da kan han holde det gående en stund. Særlig rundt middagstider er det vanskelig, men viktig å få han til å sove og det er litt stress. Jeg skal lage ferdig middag med 3 åringen hjemme (som krever oppmerksomhet) og vugge vognen (han sover best der) samtidig. Da er ikke lunten lang alltid Ellers prøvde vi tran og det var ingen suksess. Så og si alt kom opp igjen og det ble litt av et gris! Smaken var visst så fæl at lillebror gråt en skvett! Gir det et forsøk til, men orker ikke det griset, flekkete klær og den lukten overalt. Gir derfor D-dråper om det ikke funker til lillebror også. Ellers vokser vi fremdeles godt. 500 gram på 6 dager og ny rekord og HS var fornøyd med at dette var på morsmelk. Vi lurer på hvor lenge han skal gå opp så mye, for da er det ikke så lenge før han tar igjen storebror som var nesten 1 kilo større ved fødsel. Ha en fin dag alle damer og alle babyer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Totoaa Skrevet 26. juni 2013 #75 Del Skrevet 26. juni 2013 Da joiner jeg også inn her! Ellinor ble født 18 juni, og selv om det fremdeles er mye stress med amming føler jeg ellers at det går bra. Men jeg synes faktisk det er utroolig tiltak, og om det ikke normaliserer seg iløpet av noen uker kjenner jeg på at dette er det ikke sikkert jeg orker.... Får hjemmebesøk av helsesøster i morgen, og er spent på å se om hun har gått nok opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå