Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #76 Skrevet 17. juni 2012 Jeg skjønner ikke helt dere som syns det er passende å sammenligne hundehold og kattehold. Vi har mange hunder rundt oss, og jeg har aldri opplevd at en eneste av dem har kommet ubedt inn i hagen vår. Hvis de ikke er ute med eigerene, så står de enten i bånd eller i hundegården sin. Det kan hende at de bjeffer litt, men aldri plagsomt lenge, og det irriterer ikke mer enn naboens hane og bondens sauer. Om man er allergisk mot hund, kan man la være å oppsøke de, men katter oppsøker jo dem de vil uten at sånne smålige hensyn som allergi kan bli tatt hensyn til. Alle hundeeigere jeg kjenner, går tur med plastpose til skiten i lommen og de slipper aldri hunden bort til fremmede. Jeg har aldri noen gang vært slem med et dyr, jeg legger ikke ut rottegift, jeg hverken spruter eller kaster vann på kattene og det kunne ikke falt meg inn å hverken sparke eller kaste noe dyr. Irritasjonen min over katter er langt fra så stor som jeg har gitt uttrykk for her, men jeg hadde en kjedelig dag og syns det var lite liv her inne, så jeg fikk lyst å gjøre noe med det Jammen lyktes jeg i det, altså.....hehe..... Beklager til dere som lot dere provosere ut av deres gode skinn, dere ble faktisk brukt til min underholdning i dag..... Men litt alvor er det i innleggene mine, likevel. Jeg syns oppriktig at katteeigere burde ta mer hensyn til befolkningen rundt seg - husk at når du skaffer deg en katt, så tar du også et valg for nabolaget rundt deg. Nå skal jeg har middag - ha en fortsatt fin søndag da Du har fremdeles ikke svart på hva du synes katteeierene skal gjøre for å ta hensyn til naboene?
Gjest Heartbroken Skrevet 17. juni 2012 #77 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har hørt at katter ikke skiter i egen hage? Så praktisk! Hannkatter som ikke er kastrert har et stort markeringsbehov og er i hovedsak de kattene som oftest gjør fra seg andre steder enn "der den bor". Kastererte hannkatter har ikke det markeringsbehovet, det har heller ikke steriliserte hukatter. Hvis kattene i nabolaget ditt ikke er kasterert/sterilisert, så bør de bli det. Da blir de ikke en så stor "plage" for andre. Foreslår du da at jeg tar med meg kattene til dyrlegen og kastrerer de? Noe av problemet med katter er jo at mange av eierene ikke tar ansvar. Selges/gis bort sidene på Facebook svømmer jo over av kattunger gis bort annonser. SNAKKE med naboene, ikke noe som har falt deg inn kanskje? Invitere dem på kaffe, forklare problemet og komme til en felles løsning for å gjøre ulempene som knytter seg til katten minst mulig? Kommunikasjon i naboforhold er alfa og omega. Kan man ikke kommunisere men begraver seg i egen hat for katter, så blir det heller ikke bedre. Naboene dine er ikke tankelesere, de vet ikke at du har irrasjonell frykt for katter. Snakk med dem. Hvor har du fått det fra at jeg har en irrasjonell frykt for katter? Jeg LIKER ikke katter. Jeg syns ikke de er hverken pene eller koselige, men jeg er ikke redd de. Jeg vil bare ikke ha de i hagemøblene, garasjen og bedene mine. Vi har mange naboer rundt oss, og jeg har ikke sjans til å vite hvilke katt som hører til hvor. Og jeg syns ærlig talt ikke det er min jobb å gå rundt å banke på dører og be dem å kontrollere katten sin. Har dere som katteeigere/elskere ingen som helst forståelse for at det å få fremmede dyr inn i hus og hage kan være frustrerende? Mener dere helt oppriktig at katter (og bare katter, siden andre dyr har båndtvang eller må gjerdes inne), skal få gå fritt og gjøre akkurat det de ønsker? Katteeigere har altså intet ansvar for å spare naboer for unødvendig arbeid og irritasjon? Du sier at du hadde sagt fra hvis naboens unger bråkte, men vil ikke si fra når katter gjør ugagn? Du Må ha irrasjonell frykt for katter da... JEG VET IKKE HVEM KATTENE TILHøRER! Unnskyld meg, men har du litt tungt for det i dag? De naboene som bor rundt oss, har jeg godt forhold til, men det er ikke deres dyr som plager meg. Vi har flere hundre naboer, og jeg kan ikke følge etter hver katt for å se hvor de hører til. Er det virkelig så vanskelig å skjønne???
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #78 Skrevet 17. juni 2012 Jeg skjønner ikke helt dere som syns det er passende å sammenligne hundehold og kattehold. Vi har mange hunder rundt oss, og jeg har aldri opplevd at en eneste av dem har kommet ubedt inn i hagen vår. Hvis de ikke er ute med eigerene, så står de enten i bånd eller i hundegården sin. Det kan hende at de bjeffer litt, men aldri plagsomt lenge, og det irriterer ikke mer enn naboens hane og bondens sauer. Om man er allergisk mot hund, kan man la være å oppsøke de, men katter oppsøker jo dem de vil uten at sånne smålige hensyn som allergi kan bli tatt hensyn til. Alle hundeeigere jeg kjenner, går tur med plastpose til skiten i lommen og de slipper aldri hunden bort til fremmede. Jeg har aldri noen gang vært slem med et dyr, jeg legger ikke ut rottegift, jeg hverken spruter eller kaster vann på kattene og det kunne ikke falt meg inn å hverken sparke eller kaste noe dyr. Irritasjonen min over katter er langt fra så stor som jeg har gitt uttrykk for her, men jeg hadde en kjedelig dag og syns det var lite liv her inne, så jeg fikk lyst å gjøre noe med det Jammen lyktes jeg i det, altså.....hehe..... Beklager til dere som lot dere provosere ut av deres gode skinn, dere ble faktisk brukt til min underholdning i dag..... Men litt alvor er det i innleggene mine, likevel. Jeg syns oppriktig at katteeigere burde ta mer hensyn til befolkningen rundt seg - husk at når du skaffer deg en katt, så tar du også et valg for nabolaget rundt deg. Nå skal jeg har middag - ha en fortsatt fin søndag da Så når du får motbør her inne så var du visst ikke så imot katter alikavel............
Gjest Heartbroken Skrevet 17. juni 2012 #79 Skrevet 17. juni 2012 Jeg skjønner ikke helt dere som syns det er passende å sammenligne hundehold og kattehold. Vi har mange hunder rundt oss, og jeg har aldri opplevd at en eneste av dem har kommet ubedt inn i hagen vår. Hvis de ikke er ute med eigerene, så står de enten i bånd eller i hundegården sin. Det kan hende at de bjeffer litt, men aldri plagsomt lenge, og det irriterer ikke mer enn naboens hane og bondens sauer. Om man er allergisk mot hund, kan man la være å oppsøke de, men katter oppsøker jo dem de vil uten at sånne smålige hensyn som allergi kan bli tatt hensyn til. Alle hundeeigere jeg kjenner, går tur med plastpose til skiten i lommen og de slipper aldri hunden bort til fremmede. Jeg har aldri noen gang vært slem med et dyr, jeg legger ikke ut rottegift, jeg hverken spruter eller kaster vann på kattene og det kunne ikke falt meg inn å hverken sparke eller kaste noe dyr. Irritasjonen min over katter er langt fra så stor som jeg har gitt uttrykk for her, men jeg hadde en kjedelig dag og syns det var lite liv her inne, så jeg fikk lyst å gjøre noe med det Jammen lyktes jeg i det, altså.....hehe..... Beklager til dere som lot dere provosere ut av deres gode skinn, dere ble faktisk brukt til min underholdning i dag..... Men litt alvor er det i innleggene mine, likevel. Jeg syns oppriktig at katteeigere burde ta mer hensyn til befolkningen rundt seg - husk at når du skaffer deg en katt, så tar du også et valg for nabolaget rundt deg. Nå skal jeg har middag - ha en fortsatt fin søndag da Så når du får motbør her inne så var du visst ikke så imot katter alikavel............ Hehe, det var og en måte å tolke det på Om du tror det er sånn det henger sammen, så deg om det Jeg har hvertfall hatt det ganske gøy - å fyre opp en diskusjon er alltid kjekt. Og jeg liker fremdeles ikke katter, men lar meg ikke plages så mye som jeg har gitt uttrykk for.
Tordensky Skrevet 17. juni 2012 #80 Skrevet 17. juni 2012 Legg ut sånn grønn anti-katte-gele som lukte ekkelt. Da holder katten seg unna din hage, men kan krabbe rundt i naboens så mye den gidder
Gjest sug lut Skrevet 17. juni 2012 #81 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har ikke noe imot at andre har katt, men vil definitivt ikke ha det selv. Det innbefatter også "ha dem i min hage, i min garasje, på min bil, på min terrasse" og en masse andre steder. Ergo, om ikke naboen passer katten tar jeg andre forholdsregler. Det som hittil har funka best i form av kattefri hage og ventilering av hat mot katt der den ikke hører til, er kasting av vedkubber (vedlager strategisk plassert ved dør), kasting av vann, og slipp av hund.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #82 Skrevet 17. juni 2012 Du har tydeligvis hatt det moro i dag, Heartbroken Jeg er glad i katter, men ville nok ikke likt at de gjorde fra seg i min hage. Det pussige er at jeg ikke kan komme på en eneste gang noensinne at katter har gjort fra seg i min hage - uansett hvor jeg har bodd eller hvor mange katter det har vært i nabolaget. Har nok vært heldig med det Tenkte bare å komme med et lite innspill til slutt som går på det med kattespråk kontra menneskespråk - altså kroppsspråk.... Tenk deg at du er en person som ikke liker katter og du ser en komme mot deg. Hva gjør du? De fleste skjuler mot katten og gjør øynene sine mindre, nærmest halvlukkede. Hva mener du å si med det? "Der er du ditt kattekrek, kom deg unna, jeg liker deg ikke!!!!" Katter er nysgjerrige og stort sett vennlige vesener. Tenk deg at du er katt og nysgjerrig på den nye gjesten/naboen og tenker at det er høflig å hilse på. Hva gjør du? Jo du nærmer deg gjesten forsiktig, som regel så ser du nøye på gjesten for å tolke kroppsspråket. Du ser at gjesten myser/skjuler mot deg med små øyne. "Så fint, dette er en vennlig person som vil hilse på meg, da må jeg selvfølgelig gå bort og stryke meg litt inntil beina hennes og gjengjelde vennligheten og vise at vi er venner!" En katt ser nemlig på mysende øyne som et tegn på "jeg er ikke farlig, jeg er vennlig og vil gjerne hilse på deg". Kanskje ikke helt det dere som ikke liker katter eeeegentlig prøver å fortelle katten, eller?? Stirrende øyne som holdes godt åpne hvor blikket holdes på kattens øyne uten å vike vil få en katt med godt kattespråk til å skygge unna og holde seg unna deg! Kanskje noe å tenke på ved neste kattemøte?! Dette sammen med enkelte lyder man kan lage, forteller katter ute at de ikke er ønsket på området, og det fungerer alltid. Greier dessverre ikke å forklare lydene
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #83 Skrevet 17. juni 2012 Nå er det nå en gang slik at det er enkelte ting her i verden man må finne seg i, og så må man finne seg strategier som gjør at man klarer å leve med det. Bor man i et nabolag, så vil det være katter der, man kan klage og ergre seg så mye man vil, men slik vil det være! Uten sammenligning forøvrig, så har jeg selv en hund som er fryktaggressiv på andre hannhunder. Her jeg bor er det båndtvang hele året, men denne overholde selvsagt ikke, og utover det så overholder heller ikke alle hundeeiere kravet om å ha egen hund under kontroll, med eller uten bånd. I lang tid førte dette til mye ergrelse og irritasjon fra min side, da vi til stadighet traff løse hunder, ikke alle var like vennlige, og hunden min gang på gang fikk underbygd frykten og aggresjonen sin pga ublide møter med andre hunder. Jeg kunne fint gi personen med den løse hunden en omgang med hva jeg synes... Helt til jeg en dag innså at uansett hvor mye jeg ønsker at det skulle være annerledes, og loven sier ditt og datt, og dette er feil, så kom ting ikke til å endre seg... Jeg ville møte løse hannhunder på tur, ikke alle ville være like vennlige mot min hund, og jeg måtte finne en løsning og strategi for å løse problemet. Så fikk jeg inn en rutine for hvordan jeg skulle takle å møte disse løse hundene. Og når irritasjonen og ergrelsen ga seg, og jeg innså at; slik er livet, så fikk jammen meg både meg og pelsen det bedre.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #84 Skrevet 17. juni 2012 Her er så mykje pjat om BARNEVERNET men no er det godt og høre at DYREVERNET kan komme. Da får det finnes ein lov mot dei som HATER katter. Kva med bilen i garasje. Inngjering av hagen med høge gjerder 10 meter med netting over husk verandaren og. Da slitter dokke dei kattene.
Gjest sug lut Skrevet 17. juni 2012 #85 Skrevet 17. juni 2012 Her er så mykje pjat om BARNEVERNET men no er det godt og høre at DYREVERNET kan komme. Da får det finnes ein lov mot dei som HATER katter. Kva med bilen i garasje. Inngjering av hagen med høge gjerder 10 meter med netting over husk verandaren og. Da slitter dokke dei kattene. Du er ikke helt logisk skrudd sammen, kanskje? Det er da ikke min jobb å passe på at jeg ikke får andres dritkatter på min grunn - det er ingen andre enn katteeiere som kan finne på å legge ansvaret for sitt dyrehold på alle andre.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #86 Skrevet 17. juni 2012 Her er så mykje pjat om BARNEVERNET men no er det godt og høre at DYREVERNET kan komme. Da får det finnes ein lov mot dei som HATER katter. Kva med bilen i garasje. Inngjering av hagen med høge gjerder 10 meter med netting over husk verandaren og. Da slitter dokke dei kattene. Du er ikke helt logisk skrudd sammen, kanskje? Det er da ikke min jobb å passe på at jeg ikke får andres dritkatter på min grunn - det er ingen andre enn katteeiere som kan finne på å legge ansvaret for sitt dyrehold på alle andre. Uff da for katten får lov og ferdes fritt då må det vere katte hatere som må gjøre detta.
Gjest sug lut Skrevet 17. juni 2012 #87 Skrevet 17. juni 2012 Her er så mykje pjat om BARNEVERNET men no er det godt og høre at DYREVERNET kan komme. Da får det finnes ein lov mot dei som HATER katter. Kva med bilen i garasje. Inngjering av hagen med høge gjerder 10 meter med netting over husk verandaren og. Da slitter dokke dei kattene. Du er ikke helt logisk skrudd sammen, kanskje? Det er da ikke min jobb å passe på at jeg ikke får andres dritkatter på min grunn - det er ingen andre enn katteeiere som kan finne på å legge ansvaret for sitt dyrehold på alle andre. Uff da for katten får lov og ferdes fritt då må det vere katte hatere som må gjøre detta. Skriv norsk, prøv tegnsetting også - jeg skjønner ikke hva du mener.
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 17. juni 2012 #88 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg).
**lykke!!** Skrevet 17. juni 2012 #89 Skrevet 17. juni 2012 Jeg gadd ikke lese alt her for det er sånn utrolig mange idiotiske svar. jeg elsker dyr og har ingenting imot katter, men har samme problem. selv har vi ikke dyr pga allergi, men naboene har katter som pisser og driter ned ungenes leker og det som ellers er i hagen, kult å sette 1åringen oppi sandkassen og la henne spa i kattedritt. Nye bilen legger de seg rett oppå, selv om den står i garasjen. Jeg er drit kjip og klager ofte, kult å måtte skure alle uteleken hver bidige dag fordi naboens katt gjør på de, da kunne naboen kommet her og vasket de, eller holdt katten til helsikn borte fra MIN eiendom.
Gjest meg mamma? Skrevet 17. juni 2012 #90 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #91 Skrevet 17. juni 2012 Her er så mykje pjat om BARNEVERNET men no er det godt og høre at DYREVERNET kan komme. Da får det finnes ein lov mot dei som HATER katter. Kva med bilen i garasje. Inngjering av hagen med høge gjerder 10 meter med netting over husk verandaren og. Da slitter dokke dei kattene. Du er ikke helt logisk skrudd sammen, kanskje? Det er da ikke min jobb å passe på at jeg ikke får andres dritkatter på min grunn - det er ingen andre enn katteeiere som kan finne på å legge ansvaret for sitt dyrehold på alle andre. Uff da for katten får lov og ferdes fritt då må det vere katte hatere som må gjøre detta. Skriv norsk, prøv tegnsetting også - jeg skjønner ikke hva du mener. Da var du DUM som svarte
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #92 Skrevet 17. juni 2012 Kor står det i loven at katter ikkje har lov og ferdes fritt ? Takker for link
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #93 Skrevet 17. juni 2012 Putt noen små skåler med samliakk som du graver ned i beddet. Lukta vil holde katter unna. Jeg bor på gård og i fjor var det 5 katter på gården, pluss alle som holder til rundt omkring. Kattene (som ikke var mine) fant ut at det var veldig fint å bruke omerådet utenfor døra mi her som bæsjeplass. Var ikke blomsterbedd bare omerådet med jord. Så fikk tips om å ha litt salmiakk på bakken akkurat der og det funka flott, Ellers kan du jo gå å jage katta når du ser den har tenkt å sette seg å drite i blomsterbeddet da. Når den går på bilen og i hele tatt er i din hage. Etter å ha blitt jaget et visst antall ganger så finner katter seg andre tilholds steder. Og du er kvitt problemet.
RødRev Skrevet 17. juni 2012 #94 Skrevet 17. juni 2012 Jeg liker deg Heartbroken, men akkurat her hørtes du ut som min svigermor Når det er sagt, så tar jeg poenget..
Gjest Heartbroken Skrevet 17. juni 2012 #95 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og. Men hvilket poeng er egentlig det? Jeg kan love deg at vi aldri spiller høy musikk om kvelden/natten, vi roter ikke til i naboens hage, vi klipper gresset i ukedagene og prøver ellers å ta hensyn til de rundt oss. Om vi gjør noe naboen plages av, hadde jeg satt stor pris på å få vite det, sånn at vi kunne prøvd å bli bedre. Men om man sier noe til katteeigerene, får man beskjed om at dette må man finne seg i, for katter er frie dyr som man for all del ikke må begrense.
Gjest meg mamma? Skrevet 17. juni 2012 #96 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og. Men hvilket poeng er egentlig det? Jeg kan love deg at vi aldri spiller høy musikk om kvelden/natten, vi roter ikke til i naboens hage, vi klipper gresset i ukedagene og prøver ellers å ta hensyn til de rundt oss. Om vi gjør noe naboen plages av, hadde jeg satt stor pris på å få vite det, sånn at vi kunne prøvd å bli bedre. Men om man sier noe til katteeigerene, får man beskjed om at dette må man finne seg i, for katter er frie dyr som man for all del ikke må begrense. Jeg tar og hensyn til dem rundt meg, og nekter for at jeg er vanskelig fodi jeg er katteier. Ja, katten min driter nok i andres hage, like mye som andres katter driter i min hage. Så kanskje dette irriterer noen, men så er det andre ting med mine naboer som irriterer meg. Hvorfor er ikke det et bra nok poeng. Er det bare kattehatere som har lov til å irritere seg over katteiere?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #97 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og. Men hvilket poeng er egentlig det? Jeg kan love deg at vi aldri spiller høy musikk om kvelden/natten, vi roter ikke til i naboens hage, vi klipper gresset i ukedagene og prøver ellers å ta hensyn til de rundt oss. Om vi gjør noe naboen plages av, hadde jeg satt stor pris på å få vite det, sånn at vi kunne prøvd å bli bedre. Men om man sier noe til katteeigerene, får man beskjed om at dette må man finne seg i, for katter er frie dyr som man for all del ikke må begrense. Ja det er frie dyr og da er det du som hater katter som må ha bilen i garasjen el gjere inn heile huset ditt.
Gjest Heartbroken Skrevet 17. juni 2012 #98 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og. Men hvilket poeng er egentlig det? Jeg kan love deg at vi aldri spiller høy musikk om kvelden/natten, vi roter ikke til i naboens hage, vi klipper gresset i ukedagene og prøver ellers å ta hensyn til de rundt oss. Om vi gjør noe naboen plages av, hadde jeg satt stor pris på å få vite det, sånn at vi kunne prøvd å bli bedre. Men om man sier noe til katteeigerene, får man beskjed om at dette må man finne seg i, for katter er frie dyr som man for all del ikke må begrense. Jeg tar og hensyn til dem rundt meg, og nekter for at jeg er vanskelig fodi jeg er katteier. Ja, katten min driter nok i andres hage, like mye som andres katter driter i min hage. Så kanskje dette irriterer noen, men så er det andre ting med mine naboer som irriterer meg. Hvorfor er ikke det et bra nok poeng. Er det bare kattehatere som har lov til å irritere seg over katteiere? Jeg nekter faktisk å bli kalt kattehater fordi jeg ikke liker katter. Mitt poeng er at ting som irriterer ved naboen kan som regel gjøres noe med. Står de og ruser bilen i timesvis, klipper de plenen kl 22 om kvelden eller 7 om morgenen kan man snakke sammen og prøve å finne en løsning på problemet sammen. Men om katten til naboen gjør fra seg på min trapp, hage eller garasje, er det MIN oppgave å finne ut hvordan man skal unngå det. Av den enkle grunn at katten er et fritt dyr og må for all del ikke begrenses!
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. juni 2012 #99 Skrevet 17. juni 2012 Jeg syns, på generelt grunnlag, at om man ikke tåler naboenes liv og leven av normal sort så må man kanskje vurdere om det er verdt å bo der. Hvis man finner at det er verdt å bo der, så må man finne løsninger på eventuelle utfordringer etter beste evne og uten at det går utover andre dyr eller mennesker.
Gjest meg mamma? Skrevet 17. juni 2012 #100 Skrevet 17. juni 2012 Jeg orket ikke lese mer enn halve side 1, men jeg er enig med Heartbroken 100%!! Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg rett og slett misliker katter, ser ikke sjarmen. Dessuten er jeg hyperallergisk mot pelsdyr. Nabokattene skraper opp bilen, driter ned plenen og blomsterbed, for ikke å snakke om sandkassa ungene leker i. Beklager at jeg støter noen nå, men jeg syns de er ekle (er forsåvidt ikke noe dyremenneske generelt, liker ikke hunder spesielt mye heller). Ikke kan jeg la vogna til vesla stå utenfor heller, for da er den garantert full av kattehår og kattePISS!! Og hvorfor kan de ikke markere rundt sin egen dør istedenfor rundt mín dør? Naboens katt skrapte t.o.m opp veggen min fordi den pleide å hoppe opp på verandaen min og klatret opp langs takrenna for å komme opp til naboen over. Og hvem ble stående å reparere og beise veggen? Ikke naboen ihvertfall!! Er helt enig i at det er noe dritt at vi som VELGER å ikke ha husdyr må slite med konsekvensene av andres dyr. Dere kan argumentere alt dere vil for at man ikke kan kontrollere hvor en katt går, at det ikke er verre enn å ha unger eller hunder osv osv. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er DU som velger å ha katt, ikke jeg. Hvorfor skal JEG slite med at DIN katt driter ned hagen min osv? Hadde du likt om mine unger driter ned dín hage opptil flere ganger i uka? Neppe... (siden det dras sammenligning mellom dyr og barn, mener jeg). Men mitt poeng er at du kanskje har ting som irriterer dine naboer og. Men hvilket poeng er egentlig det? Jeg kan love deg at vi aldri spiller høy musikk om kvelden/natten, vi roter ikke til i naboens hage, vi klipper gresset i ukedagene og prøver ellers å ta hensyn til de rundt oss. Om vi gjør noe naboen plages av, hadde jeg satt stor pris på å få vite det, sånn at vi kunne prøvd å bli bedre. Men om man sier noe til katteeigerene, får man beskjed om at dette må man finne seg i, for katter er frie dyr som man for all del ikke må begrense. Jeg tar og hensyn til dem rundt meg, og nekter for at jeg er vanskelig fodi jeg er katteier. Ja, katten min driter nok i andres hage, like mye som andres katter driter i min hage. Så kanskje dette irriterer noen, men så er det andre ting med mine naboer som irriterer meg. Hvorfor er ikke det et bra nok poeng. Er det bare kattehatere som har lov til å irritere seg over katteiere? Jeg nekter faktisk å bli kalt kattehater fordi jeg ikke liker katter. Mitt poeng er at ting som irriterer ved naboen kan som regel gjøres noe med. Står de og ruser bilen i timesvis, klipper de plenen kl 22 om kvelden eller 7 om morgenen kan man snakke sammen og prøve å finne en løsning på problemet sammen. Men om katten til naboen gjør fra seg på min trapp, hage eller garasje, er det MIN oppgave å finne ut hvordan man skal unngå det. Av den enkle grunn at katten er et fritt dyr og må for all del ikke begrenses! Tror du alltid det er så enkelt å snakke med naboen så slutter de med de tingene som irriterer en. Hvis du mener det så forstår jeg ikke hvorfor du da ikke kan snakke med dine naboer som har katter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå