Gå til innhold

***oss over 30***


Tigerlise&Anton prøver igjen

Anbefalte innlegg

Jeg så hjertet slå på ul 6+3, og det var ikke med spesielt bra utstyr. Men legen advarte på forhånd om at det kunne være vanskelig å se så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg en ekstra tanke og en klem, Grøne. Vond følelse å ha, håper alt står bra til når du kommer til ul. Husker ikke når vi så hjertebank, men hadde følelsen av tvil med meg langt ut i svangerskapet, etter å ha mista den første torte jeg ikke helt slippe gleden til for fullt og så var det jo blødninger i tillegg.. men det gikk gulle godt til sist!

Håper dere andre har hatt en ålreit dag, her viser det at jeg bytta ut nordnorsk sol og gode greier med sluddbyger til barnetoget her sørpå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett Hjertelyd 5+5, men da med veldig bra ultralydapparat. Kjenner så godt igjen den følelsen du beskriver, men jeg tror man bare blir litt sånn, når man har hatt dårlige erfaringer tidligere. Krysser alt jeg har for at spira har det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tidligste jeg har sett hjertelyd var i uke 7, men det er rett og slett fordi jeg ikke har fått ultralyd tidligere.

 

Kjenner veldig godt igjen hva du føler nå Grøne. Mistet sent i svangerskapet med min aller første, så med min andre (som nå er snart 6 år) kjente jeg på det gjennom hele graviditeten. Den følelsen sitter enda igjen i dette svangerskapet og jeg tror ikke det går bra før hun ser verdens lys. Sender deg en godklem og håper at tiden går fort frem til ultralyd!  :klem:

 

Her er det halvannen uke igjen til keisersnittet, men begynner å få litt vondt nederst i ryggen og idag tidlig hadde jeg litt murringer så kanskje hun kommer før? Isåfall skjer det nok til helgen for da er jeg bortreist og har ikke sjanse til å rekke frem til sykehuset mitt ;)

Næsj, nå får jeg vel snart dra ut og handle litt mat på en regnfull mandag, ellers blir det ikke middag her idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle, har vore heilt psykisk vekkreist på jobb i dag, jammen ikkje mykje eg hugsar av denne dagen..godt eg berre jobbar halvt. Håpar ul hjelper!! Trudde ikkje eg skulle bli slik som dette. Men men, med hormoner og alt i sving er ein vel ekstra sårbar og sensitiv tenkjer eg? Kjennest slik i allefall.

 

Håpar du når sjukehuset ditt Peppa, greitt å vera ein plass der dei kjenner historia og kva som er planlagt. Du får ta ein alvorsprat med magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøne: eg hadde småblødninger fra 5+5, og til ca uke 11 denne gangen, og har fortsatt en levende krabat inni der! Blod er skummelt, men det kan fortsatt gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Grøne :wub: Skjønner at det ikke er lett for seg nå, men håper du klarer å holde håpet oppe tross den motgangen du nå føler♡

Krysser alt jeg har for deg og håper at spiren klorer seg godt fast!

Sender deg en god klem :wub:

 

Wow er leeeenge siden sist jeg skrev noe *gulp* men jeg leser tråden og følger med på dere alle sammen♡

 

Cayenne♡ hvordan går det med deg?

Jeg håper av hele mitt hjerte at du snart jubler over en positiv test!! Unner deg virkelig det!

 

Det samme gjelder deg Vinterblomst♡

 

Dere som snart skal poppe :D Masse masse lykke til med innspurten!! Gleder meg på deres vegne :)

 

Alle rugerne og prøverne dere er ikke glemt♡

 

 

Tida går så altfor fort :o

Lillegutt er allerede 10 mnd♡ Vokser seg stoooooor og fin! Han er min lille Buddha ;)

Utrolig at det tok over 3.5 år før han ble til, den lange ventetida ble viska ut....og nå sitter jeg her med lille venn som om ikke lenge blir 1 år♡

Nyter tida hjemme med gullet og de 3 eldste :D

 

Nå sover alle mine gull så søtt så da blir det litt tv titten før søvnen tar over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gode Grøne, sender over alt jeg har av babystøv og klemmer!!!! Håper dette ikke er dårlige nyheter altså! Det fortjener du ikke! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg i dag Grøne? Tenker mye på deg :wub:

 

Gleder meg vanvittig til alle fødslene som snart kommer og nyter i store drag at det ikke er meg

 

Sitter å nyter en kaffe i ro og fred mens snuppa endelig sover...vi er så potte tett for tiden...så i dag heiv jeg innpå spirulinaen igjen og håper på samme effekt som før svangerskapet....da var jeg aldri forkjølet og struttet av energi!!!!

 

Håper dere får en strålende dag!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Grøne, skjønner at du blir fortvila! For oss som har hatt for vane å miste er det synet av blod som en knyttneve i magen... Som de andre sier, det kan jo være helt uskyldig også. Er du fortsatt kvalm? Sender en varm klem og krysser fingrene for deg!

 

Så koselig å høre fra deg, Dossa! Skjønner hva du mener med at ventetiden er visket ut. Nå prøvde ikke jeg like lenge som deg, og ungen er jo ikke født enda. Men det året var skrekkelig langt! Og nå som han snart er her og jeg regner med at det skal gå bra så er det glemt. Rare greier. Men har fått en økt forståelse for de som sliter, det er iallfall sikkert!

 

Håper du finner noe som hjelper, Tussemor. Du er ikke allergisk da? Jeg har vært helt potte tett med rennende og kløende øyne siste mnd, har aldri hatt det så ille før. Nå har det roa seg, er mest bare tett, men er redd for at jeg har pådratt meg en liten avhengighet av Otrivin. Vet det ikke er bra over lengre tid, men er jo ikke mulig å sovne om kvelden når man er så tett! 

 

Åtte uker til termin, det er sprøtt å tenke på at det er så kort tid igjen! Samtidig gleder jeg meg til å bli ferdig, bekkenet skrangler og jeg føler at jeg er så sliten hele tida. Hjelper jo bra på med en treåring i trassalderen ;) Veldig spent på hvordan han takler å bli storebror, blir nok ikke bare greit å skulle dele mammaen sin med noen tror jeg. Han gleder seg jo veldig, men har skjønner jo ikke hva det innebærer.

 

Nei, oppgaven kaller, bare ti dager til siste innlevering (bachelor) skal inn, så ingen tid å miste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blør ikkje i dag, men skrekken har ikkje sleppt, venter på at gyn skal tinga meg opatt. Veit jo at ho ikkje kan gjera noko, men skulle så gjerne visst stoda nedi der sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blør ikkje i dag, men skrekken har ikkje sleppt, venter på at gyn skal tinga meg opatt. Veit jo at ho ikkje kan gjera noko, men skulle så gjerne visst stoda nedi der sikkert...

 

 

:klem: tenker på deg Grøne! Håper alt står bra til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har ikkje blødd noko meir - har snakka med gyn og vi avventar til måndag. Gjekk og henta vesla med bæremeis i dag, ikkje dagens smartaste val kjenner eg...men håpar det har gått bra. Er i allefall meir optimistisk enn tidlegare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøne: så godt å høre, jeg har troen på at dette skal gå bra! Jeg blødde også omtrent samme tid i dette svangerskapet og nå venter jeg bare på at baby skal komme ;) Vips så er du der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde nesten hele uke 6, er straks 26 uker på vei nå :) Gynekologen sa (etter han fant hjerteslag) at det var vanlig med en hormonell blødning på den tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Peppa, med denne intense kvalmen er det iallfall veldig urettferdig å ikkje få baby i enden. Trur eg må be om full sjukemelding frå neste veke, er heilt ute av drift. Hjelpe meg!

 

Korleis går det med kjenningen i ryggen då? Trur du bølle held seg der inne til ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå må du absolutt tenke på deg selv Grøne! Be om sykemelding og ligg med bena på bordet og bøtta i nærheten. Se på Netflix dagen lang og bare ta det heeeelt med ro  :klem:  

 

Nja, jeg håper hvertfall hun holder seg inne til tirsdag ;) Skal jo bort i helgen og har ikke lyst til å føde på ett annet sykehus enn det jeg allerede har valgt. Men må jeg så må jeg. Kjenner det enda litt i ryggen, men det kommer og går i perioder. Er ikke rier eller noe sånt så jeg har god tro på at hun holder seg inne.

Var hos legen igår for vekstestimering (3100 gram :) ) og han sa at i teorien kunne jeg gå inn i fødsel når som helst. Jeg jubler om det blir naturlig fødsel denne gangen :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøne, krysser alt jeg har for at alt går bra og at du etter hvert sitter med en baby som belønning for alt strevet! Sykmeld deg du! Jeg presset meg litt for lenge denne gangen, og da jeg ble sykmeldt var det nesten litt sent for da var jeg så utmattet at jeg har fortsatt ikke kommet meg egentlig. Håper du får en fin opplevelse på ul!  :hjertesmil:

 

Peppa pig, håper du får en fin tur uten noe uventet føding!  :laugh:

 

Krumelur, jeg regner med at treåringen din blir en stolt storebror når alt kommer til alt. Men sjalusi er jo noe man bør være forberedt på som jeg har forstått det. Jeg er også veldig spent på hvordan jenta mi vil reagere når lillebror kommer. Hun blir tre år i august. Hun er veldig mammakjær, så jeg tror også at det blir hardt for henne å dele på meg. Satser på at vi får harmoniske familier!  :balltre:  :fnise:

 

Vi har kjøpt oss enebolig. I dag hadde vi kontraktsmøte med selgerne og deres megler. Og vi hadde også møte med vår megler som skal selge tomannsboligen vår. Jeg er veldig glad for at vi fikk huset, vi fikk det godt under takst, og det er kjempestort og herlig med plass, fint og rolig område med umiddelbar nærhet til naturen. Samtidig er jeg litt lei meg for å flytte fra området her, nå flytter vi til en annen bhg-krets og annen skolekrets. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre i forhold til snuppa og hennes bhg. Hun har bare gått i bhg i ett år, og hadde en veldig vanskelig tilvenningsperiode, og fortsatt er hun lei seg og ikke vil i bhg 1-2 ganger i uka. Skal hun fortsette å gå der, skal vi flytte henne til en bhg i vårt nye område, skal hun være hjemme med meg og babyen et år... dilemma. Jeg jobber selv i en bhg i det nye området vårt, ikke den nærmeste bhg, men innenfor skolekretsen. Så jeg funderte på å ha dem dit når jeg begynner igjen, for å lette logistikken. Da klarer vi oss med en bil. Det ble bare så mye å tenke på, så i dag har jeg hatt en slags sorgprosess hehe  :rolleyes:  :sad:  :cry3:  :unsure: vil jo bare skape en god barndom for barna mine  :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny fosterdiagnostikk for oss over 38 og de som er i risikogruppen.Enkel blodprøve :)

 

http://www.bioteknologiradet.no/2015...erdiagnostikk/

 

Siden jeg er 40 år vil jeg ha fosterdiagnostikk ved neste graviditet.I dag har vi tilbud om fostervannsprøve,morkakeprøve og Duotesten.

Jeg har tenkt lenge at kanskje ikke duo-testen er bra nok(ca 85% sikker),fostervann og morkakeprøve frister ikke pga abortrisiko.

Nå er nift testen godkjent i NOrge.

Denne testen er en enkel blodprøve hvor de kan finne ut trisomi 21,18 og 13 med 97-99% sikkerhet.

Dette er Nift testen;
Nift test er en NIP Test ( Non Invasiv Prænatal Test). Det er en blodprøve, der analyserer fritt DNA i morens blodbane, og beregner risikoen for trisomi 13,18,21 hos fosteret.
Risikoberegningen er meget mere precis sammenlignet med nakkefoldsscanning kombineret med Duo-test.
Dermed kan den gravide undgå risikoen for et unødvendigt inngrep som en morkakeprøve eller en fostervannsprøve.

Nyeste vitenskap fra BGI diagnostics med resultater fra 146.958 graviditeter viser:

Testens sensitivitet for trisomi 21,18,13 er hhv. 99,1%, 98,2% og 100%.

(Sensitivitet betyer at hvis fosteret lider av trisomi 21, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,1%. Hvis fosteret lider af trisomi 13, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 100%)

Testens specificitet for trisomi 21,18,13 er ca. 99,95%.

(Specificitet betyr at hvis fosteret IKKE har trisomi 13,18, og / eller 21 vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,95%).

Falsk positiv rate for trisomi 21,18, 13 er hhv. 0,05%, 0,05% og 0,04%.

Falsk positiv forteller sannsynlighet for at testen sier at fosteret lider af trisomi selvom fosteret er normalt og ikke lider av noen trisomi.

F.eks. hvis NIFT test sier at risiko for at fosteret lider af trisomi 21 er høy så er det en risiko på 0,05% for at denne risiko er forkert beregnet, og fosteret i virkeligheten ikke lider af trisomi 21.

Det er viktig at falsk risiko skal være så lav som mulig således at man ikke udsetter fosteret for unødvendigt invasivt inngrep fordi man tror at der er noe i veien med fosteret når det ikke er det.

Til sammenligningen er falsk positiv risiko for nakkefoldsscanning kombineret med doubletest ligger på 2-5%.

Endret av attpåklattnr2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny fosterdiagnostikk for oss over 38 og de som er i risikogruppen.Enkel blodprøve :)

 

http://www.bioteknologiradet.no/2015...erdiagnostikk/

 

Siden jeg er 40 år vil jeg ha fosterdiagnostikk ved neste graviditet.I dag har vi tilbud om fostervannsprøve,morkakeprøve og Duotesten.

Jeg har tenkt lenge at kanskje ikke duo-testen er bra nok(ca 85% sikker),fostervann og morkakeprøve frister ikke pga abortrisiko.

Nå er nift testen godkjent i NOrge.

Denne testen er en enkel blodprøve hvor de kan finne ut trisomi 21,18 og 13 med 97-99% sikkerhet.

 

Dette er Nift testen;

Nift test er en NIP Test ( Non Invasiv Prænatal Test). Det er en blodprøve, der analyserer fritt DNA i morens blodbane, og beregner risikoen for trisomi 13,18,21 hos fosteret.

Risikoberegningen er meget mere precis sammenlignet med nakkefoldsscanning kombineret med Duo-test.

Dermed kan den gravide undgå risikoen for et unødvendigt inngrep som en morkakeprøve eller en fostervannsprøve.

 

Nyeste vitenskap fra BGI diagnostics med resultater fra 146.958 graviditeter viser:

 

Testens sensitivitet for trisomi 21,18,13 er hhv. 99,1%, 98,2% og 100%.

 

(Sensitivitet betyer at hvis fosteret lider av trisomi 21, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,1%. Hvis fosteret lider af trisomi 13, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 100%)

 

Testens specificitet for trisomi 21,18,13 er ca. 99,95%.

 

(Specificitet betyr at hvis fosteret IKKE har trisomi 13,18, og / eller 21 vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,95%).

 

Falsk positiv rate for trisomi 21,18, 13 er hhv. 0,05%, 0,05% og 0,04%.

 

Falsk positiv forteller sannsynlighet for at testen sier at fosteret lider af trisomi selvom fosteret er normalt og ikke lider av noen trisomi.

 

F.eks. hvis NIFT test sier at risiko for at fosteret lider af trisomi 21 er høy så er det en risiko på 0,05% for at denne risiko er forkert beregnet, og fosteret i virkeligheten ikke lider af trisomi 21.

 

Det er viktig at falsk risiko skal være så lav som mulig således at man ikke udsetter fosteret for unødvendigt invasivt inngrep fordi man tror at der er noe i veien med fosteret når det ikke er det.

 

Til sammenligningen er falsk positiv risiko for nakkefoldsscanning kombineret med doubletest ligger på 2-5%.

Veldig slitsomt å lese den fonten der, eller er det bare jeg som synes det? Ikke for å være kjip altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...