Gå til innhold

Om jeg som tenåring velger å..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har svart deg "provoserende" tidligere.

Nei, tror ikke du er dum, men mangler respekt for andre mennesker. Har du hørt om "Den gylne regel"?

Tror kanskje du burde prøve deg litt ute i verden på egen hånd. Du får borteboerstipend om du bor på hybel i hjembyen. En annen mulighet er å bo på hybel hos en vertsfamilie. Men der er det også plikter og regler. En tredje mulighet er ett år på folkehøyskole. det er sosialt, og du vokser som menneske. Lykke til!

Skrevet

Har hørt om den gylne regel ja..

Jeg får ikke borteboerstipend siden skolen ikke er langt nok ifra.

Og folkehøyskole kan jeg ikke ennå.

Skrevet

Hvorfor får ikke du stipend, når andre som bor på hjemplassen får det? De fleste folkehøyskoler har 18-års grense, men finnes også noen med 16-års grense.

Høres ikke ut som du tar i mot hjelp fra noen, så klar deg selv. Og da mener jeg å klare deg SELV! Pakk bagen din, og gå ut i verden med 1000-lappen din i lomma. Og det UTEN å ringe på hos bekjente for å snylte på de.

Igjen, lykke til!

Skrevet

Jeg får ikke BORTEboerstipend om jeg ikke bor så og så langt ifra famillien min! Det har jeg søkt opp og spurt lærere..

Hvilken hjelp har jeg ikke tatt imot? Herregud. Borteboerstipend FÅR jeg ikke! med mindre jeg har veldig gode grunner til å ikke bo hjemme!!

Skrevet

Jammen, det er jo det du mener du har(gode grunner)! Du sier du ikke kan bo hjemme lenger..........

Skrevet

JEG mener ! Ja.. Men ikke de rundt meg..

Skrevet

Alle må jo forstå at du som er så smart ikke kan vokse opp hos så trasige mennesker!

Hva skal du forresten med borteboerstipend?

Siden du ikke bruker penger på mat som oss andre, slipper du jo billig fra det...

Skrevet

Huff... Om jeg skal bo HELT alene, trenger jeg borteboerstipend, fordi jeg må da betale LEIE(?).

Kan klare meg med mat til 22 kr hver dag jeg, samt gratismåltid. Mulig litt dyrere i helger. Funker fett...

Skrevet

Og du trenger aldri såpe, shampo, sminke eller noe annet? Aldri en ny truse eller noe? Eller har du bare tenkt å la være å spise noen dager, slik at du får kjøpt en shampo eller annet? Eller skal du snylte på alt sånt også?

Tror dette er så lite gjennomtenkt og så lite planlagt som det går å få det ;)

Skrevet

Hva spiser du til 22 kr dagen? en pakke nudler? jaja.. lykke til.. Liiiite gjennomtenkt.. men syns du skal go for it. Tipper du fort finner ut hvordan det fungerer i virkeligheten.. :-)

Skrevet

Det er heller ikke dyrt. Eneste som er dyrt i mine øyne akkurat nå er JO HYBELleien.

Snylte på alt sånt også? Jeg snylter ikke?

Ostebriks = 22kr :) Pakke nudler koster ikke mer enn 6 kr.

Det er jo akkurat PENGER som stopper meg i å flytte på hybel. Nesten så jeg må klynke litt..

Skrevet

For de fleste er ikke det å bo det dyreste......

Det er alt det andre tilsammen som koster penger. Det en trenger penger til, er å leve i tillegg til å bo.

TV-lisens

Internett

Mobil

Dopapir

Toalettartikler

Strøm

transport

Skolemateriell(blyanter, penner, papir og alt sammen)

MAT

Møbler

Kjøkkenutstyr

forsikringer(tenk om alt du eier brenner ned eller blir stjålet)

klær

OSV OSV OSV.....

Det ER dyrt å skulle klare seg selv. Jeg ville heller tålt teite regler, dersom det betydde at jeg slapp alle regninger og alt det der faste hver måned..... Og det tror jeg mange tenker. Og du... det der borteboerstipendet holder heller ikke lenge... Du trenger mer, og det betyr studielån(=gjeld i mange år som voksen).

Tror du har mer nytte fremover av å følge dine foreldres regler, og bare leve med det som det er.

Skrevet

Jeg kryper ikke til korset av den grunn...

Det som plager meg mest er jo at de aboslutt skal få til noe regler NÅ når jeg nærmer meg 18, og de ikke har noe med det jeg gjør..

Provoserer, og skaper i stand møter på møter....

Skrevet

Krype til korset? Hva mener du?

Du nærmer deg ikke 18. Du er bare snart 17. Du er fortsatt under 18 år.

Så klart har de noe med hva du gjør! Det er foreldres oppgave, det. Så lenge du er under 18.

De skaper møter fordi din oppførsel tilsier at det trengs. At du ikke ser det, er en helt annen og ubetydelig sak. Tro det eller ei.

Skrevet

Skjønn det slik at du erproblemet, og grunnen til at det blir møter..

Skrevet

Å følge reglene.. = Krype til korset..

jeg er nærmere 18 nå enn jeg var før 2 år siden, så jo..

det er jo noe som heter "det de ikke vet, har de ikke vondt av"..

Er INGENTING galt med min oppførsel i første omgang..

Skrevet

Konkret hva er det som får alle voksne til å reagere da? Si sannheten, så kan det være du får medhold her inne. Men sånn som du roter rundt grøten, så tror vi bare mer og mer på de voksne i ditt liv som reagerer.

At du ikke syns det er noe galt, betyr ikke at der ikke er noe galt, skjønner du. Dette ser du først om minst 10-15 år selv......

Hjernen til et menneske er ikke ferdig utviklet før en er ca 25 år. Og det er noen år igjen til du er der. Og konsekvenstanker og planlegging er det siste som utvikles, sammen med tanke for andre....... Bare sjekk det ut, for dette er sannheten. Du trenger ikke like det, men det bare er sånn. Og tro ikke at du er det unike tilfellet hvor dette ikke stemmer ;)

Skrevet

Foreldrene mine provoserer -> jeg reagerer. Kraftig. Og de går ut med SIN historie, før de har jo "aldri" provosert... prøver jeg og fortelle min "versjon", så er det jeg som er problemet. Ikke høre på meg, men foreldrene mine.

Rundt grøten, har jeg vel ikke gjort..

Er vel ikke alltid det stemmer den påstanden heller.. :)

Skrevet

Ja, du overreagerer. Det er jo klart. Du er tenåring.

Hva provoserer de med? Det er det jeg prøver å komme frem til her. Regler? Det er ikke provokasjon, men bare foreldres rett og plikt.

Skrevet

hva i alle dager gjør hi inne på barn i magen side? eller din baby?

dette er jo bare tull!

Skrevet

Hun spurte visstnok om hva andre foreldre mente om "saken" hennes

Skrevet

Om du bor på østlandet så er det mulig jeg vet hvem du er.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...