Gå til innhold

Om jeg som tenåring velger å..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes denne tenåringen sliter meg ut allerede, og det på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har da penger, 1000 kr i mnd, og det koster vel ikke så mye med mat noen ganger om dagen :) Om jeg "bor" borte så får jeg jo mat to ganger der...

Hvorfor skulle ikke de holdt ut det? Jeg har ikke fått noe tilsnakk om at de ikke orker å ha meg der nå på mange år.

og om ikke folk rundt meg hadde "tålt" meg hvorfor har da foreldrene mine sendt meg bort 1 uke hver sommer?

Skrevet

Hvor skal du liksom flytte? Hvis du skal bo hos slektninger bør du huske på at du er gjest, og det skal lite til før irritasjon i deres faste dagligliv kommer. Du bør være hjelpsom, passe usynlig, følge alle regler og kreve nada. Kanskje ene regelen er at du må si fra hvem du er sammen med og hvor du er?

Høres fint ut å bare flytte ut, men det er sjelden det..

Skrevet

Dette må da være tull?

Om du skulle bodd hos meg, ville jeg krevd en liten husleie/strøm (tenåringer har tv og pc på døgnet rundt, og tenker tømmer gjerne vv-berederen), og matpenger.

Pluss at du ville fått plikter her.

Hva tenkte du å bruke tusen-lappen på? Røyk, klær, kino, godteri osv.?

Høres ut som det er hotell du ønsker å bo på, og da holder det ikke med en tusen-lapp i mnd. Faktisk ikke nok til et døgn en gang.

Skrevet

Hva er så artig?

Jeg har venner jeg kan bo hos.. jeg har fått beskjed om at jeg kan være der så lenge jeg vil, ingen har sagt de vil ha noe for det heller. og jeg lover dere, jeg er ganske så stille da jeg er hos andre.. så de vil vel omtrent ikke merke at jeg er der..

De 1000-kronene jeg får hver mnd bruker jeg altså ikke opp, røyk, klær, kino og godteri, kjøper jeg ikke.. og ellers om det er noe jeg virkelig skal ha, så koster ikke noe godteri mer enn 12 kr..

Det er faktisk ikke tull, uansett hvor mye både jeg og dere skulle ønske det.

Skrevet

Hvorfor merker de ikke at du er der? Fordi du er "ganske så stille når du er hos andre"? Hvordan er du da hjemme hos dine foreldre?

En kan ikke basere livet å å leve på andre som ikke har ansvar for å forsørge en. De blir lei når de oppdager hva det faktisk koster å ha en til i kosten. For det koster, samme hva du tror. Eller spiser du som en mus? Smuler fra gulvet og sånt?

Hvor får du 1000 kroner fra? Syns du det er greit å snylte på andre? Hvor har de pengene sine fra? Jobb? Tror du de i lengden liker å betale på en person ekstra? Hvilken sutrehistorie er det du har fortalt dem? "Stakkars meg, jeg har det så vanskelig hjemme"?

Skjerp deg!

Skrevet

Uansett - det koster å kjøpe klær, skolemat?, sminke osv.

Du har venner å bo hos? Har de egen leilighet de da? Som de betaler selv? Tror du at du slipper unna å betale litt til felles da? Strømregninger på unge mennesker kan være harde nok. Regningen øker faktisk når du lader mobilen, lader pcen, føner hår, har ekstra varme på rommet etc. Det blir irritasjon hvis du ikke bidrar.

Er det hos foreldre av venner? Ja men de føler i såfall en ansvar for deg, og føler at de må ha kontroll. Ikke bare å gjøre som man vil likevel.

Flytter du ut mot dine foreldres tillatelse, kan det også bli vanskelig å komme krypende hjem hvis det går skeis.

Husk at venner man har som tenåring ikke trenger vare lenger enn til i morgen, selv om det er svært så rosenrødt..

Familien har man hele livet.

Skrevet

Ok. Men kan du ikke ha like bra oppførsel hjemme som på besøk? Da blir det nok triveligere i heimen også. Så du tror du kan bo gratis, få vasket klærne dine, ikke ha noen plikter, og få alle måltidene servert? Hvem skal gjøre alt dette for deg? Moren i huset?

Hva skal du gjøre med de 988,- kr. du har igjen hver mnd.?

Skrevet

Ja, stille når jeg er hos andre? Det sier seg selv.

De jeg har vært hos, kjøper gjerne mer mat enn de spiser alene, og da får jo jeg også! Jeg spiser ikke mye..

Jeg snylter heller ikke på noen, jeg går på vgs og får av den grunn stipend, og ingen sutrehistorie som har blitt fortalt heller..

Hvor mye må jeg egentlig "bortforklare" (i deres øyne) ? -.-

Jeg kjøper ikke klær, skolemat får jeg. Sminke = Null.

Da jeg er hos venner, er det altså dems foreldres leilighet/hus jeg er hos.. og om det koster så mye å ha meg der så er det jo bare å kaste 1000 lappen til de?

Syns nesten det er litt rart jeg også skal diskutere med andre enn mine foreldre.. Men enda så har jeg ikke døtti over på den siden der jeg selv får meg til å tro det er noe ved meg som må forandres ^^

Skrevet

Jeg har jo bra oppførsel helt til foreldrene mine er på provoserings-fronten igjen, og absolutt skal blande inn lærere og slikt tull, før samtaler. Ikke rart jeg sprekker engang, alle andre gjør jo, ingen reagerer så fælt. Og hvorfor skal jeg høre etter hjemme da regler ikke har vært der hele tiden, men hos venner har det vært regel helt siden jeg satte foten inn dit første gang?

Skrevet

Tror du at det er så enkelt som du legger det frem? Det er egentlig det jeg er mest redd for..du ser ikke langt nok fram.

Det er ikke enkelt å flytte til andre permanent. En uke med pysjamasparty klarer de fleste foreldre, men over måneder? Dette må du diskutere på en voksen måte til de foreldrene du tenker å flytte inn til. Du flytter IKKE inn til en venninne, men til foreldrene. Venninna di betaler null, og har vent seg til foreldrenes regler over mange år. Dere kan virke like, men nyanser kommer fram etterhvert.

Skrevet

Vil du forandre dine foreldre, så må du forandre deg.

For den eneste en kan forandre, er seg selv. Og med det følger andres måte å være på overfor deg.

Dette er noe foreldre vet, men ikke alltid klarer. Mange unger blir lurt av sine foreldre til å oppføre seg bedre, nettopp fordi foreldrene forandrer seg selv ;) Hva med å prøve dette overfor dine foreldre? Hva med å endre deg, slik at de endrer seg overfor deg?

hehehe... du er så utrolig typisk tenåring, at du vet det ikke selv engang ;)

Skrevet

Regler i hjem endrer seg etter behov....... Sånn er det.

Skrevet

Du svarte ikke på spørsmålene mine.

Skrevet

Fordi dine foreldre ser hvor dette bærer hen hvis de ikke tar harde avgjørelser NÅ! Det er en grunn for at de reagerer på en hlt fremmed måte for deg. De våknet opp fra "rosasky-verdenen" og forsto plutselig at noe måtte endres, da de ønsker seg en flott datter.

Må du ha det med te-skje? Ja, det er derfor du er tenåring!

Skrevet

Haha, det koker i meg, av irritasjon. Ja, det er så enkelt.. :) Ingen rundt meg har nevnt noe annet...

Vi bytter litt, foreldrene mine endrer seg, så kan jeg endre meg..

Er jo ingenting som måtte forandres, er jo nesten så man skulle tro det var en slags trassalder siden de har kommet i 40 årsalderen...

Hvilke spørsmål har jeg ikke svart på?

Skrevet

Orker ikke gjenta meg selv.

Les heller innlegget mitt en gang til.

01:14

Skrevet

Kjenner igjen meg selv i innleggende til tenåringen her, da jeg var tenåring....

Jeg skylder mamma en stoooor klem, unnskyldning og en kjempe takk for at hun aldri gav opp!

Kjenner jeg gruer meg litt til mine blir tenåringer, ja...

Skrevet

jeg svarte på noen.. Jeg har ikke like bra oppførsel, akkurat fordi slik foreldrene mine er mot meg.. Og, jeg oppfører meg jo bra helt til foreldrene mine snur på det, enten med vilje eller hva det nå er.. eller om jeg synes reglene er helt på trynet, godtar jeg ikke det..

Jeg kan godt gi de penger om jeg skal bo hos andre, jeg rydder etter meg, legger bort det som er mitt, lager mat selv om jeg må..

om jeg så har igjen noen penger så sparer jeg jo! :)

Skrevet

Jeg hadde gitt deg i ræva om du hadde vært mitt barn.

Hjelpes... du er ufordragelig. Og det verste er at du ikke ser noe av det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...