Gå til innhold

Om jeg som tenåring velger å..

Anbefalte innlegg

Skrevet

reise hjemme fra, pga foreldre og søsken som viser at de vil jeg totalt skal melde meg ut av hele famillien.. Gidder ikke mer nedlatende negativt tull av famillien min...

Hva hadde DU som foreldre ment om det...?

Må bare sjekke om andre enn meg syns det er fornuftig enn å bli nedgravd av negativitet av folka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg ment at du er en tenåring som ikke vet ditt eget beste slik tenåringer flest... Så lenge du er under 18 år står du ikke fritt til å bare forlate familien.. Hvordan har du tenkt å overleve? Hvor skal du bo? Få mat,klær, penger etc... Nav vil du ikke få hjelp av fordi foreldrene dine har forsørgerplikt for deg....

Skrevet

hadde du vert moden nok, så hadde du tatt det opp med familien din..

ikke rømt fra problemet

Skrevet

Tja veldig vanskelig å svare på. Var flere ganger jeg som tenåring hadde lyst å flytte og var drittlei masete foreldre. Men det hadde vært totalt ufornuftig siden jeg tross alt kom fra et trygt og godt hjem.

Kommer man fra et utrygt og dysfunksjonelt hjem kan det være fornuftig å flytte.

Skrevet

Bosted, mat, penger har jeg jo..

Jeg har flere ganger tatt det opp med foreldrene mine, på fredag sa jeg at jeg ikke gadd mer og ville av den grunn reise..

Skrevet

Da hadde jeg smilt litt og tenkt at javel, da er vi der igjen, og så tenkt at en dag ser du tilbake og tenker at det var godt du ikke fikk lov å dra.

Skrevet

Gå i deg selv....

Du kan bare ikke stikke hjemmefra. Du kan ikke melde adresseendring dersom du er under 18, du kan ikke skrive kontrakt på leie av leilighet. Og du kan bare ikke leve normalt som gjest hos noen(du ser det nok ikke som gjest, men det er det du er).

Foreldrene dine kan be politiet om hjelp til å få deg hjem(gang på gang).

Du trenger underskrifter av dine foresatte til det aller meste.

Det du skal gjøre, er å gå til barnevernet å ta en prat med dem.

Jeg forstår hvem du er(ikke hvem du er IRL, men her), siden du tidligere har hatt innlegg her inne. Det er ikke vanskelig.......

Nei, det er IKKE fornuftig å stikke av. Du er nok mye medvirkende til den negativiteten. Og det er heller ikke unormalt at tenåringer føler seg skvist ut av familien. Det er fordi tenåringen ikke er moden nok til å se sitt bidrag til konflikten........

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange innlegg du skal skrive om dette?? Kan du ikke bare ta en avgjørelse og bli ferdig med det?!

Skrevet

Mange innlegg? dette er tredje :)

Jeg kan ta en avgjørelse, ja.. Og jeg er gjest hos andre, det vet jeg.. Og jeg oppfører meg som en gjest. Men jeg har fått beskjed om at jeg kan være der 3 dager, en uke eller lengre. Og "føl deg som hjemme".

Eneste minuset er jo at lillesøstra mi har bursdag, føler det vekker dårlig samvittighet, men..

Altså, jeg trenger ikke endre adressen fordi jeg ikke bor hjemme.

Skrevet

Hvorfor i alle dager spør du om noe som helst her inne? Du har jo allerede bestemt deg før du spør. Så flytt da, og se hvordan det går.

Du får ikke medhold fra normalt oppegående foreldre her inne likevel.

Skrevet

Har ikke bestemt meg enda nei...

Men er sikker på at flere her inne hadde nok håpt at tenåringen hadde valgt å flytte om det bare var "faenskap" hjemme, av den grunn at det er en klin umulig tenåring i hus vel?

Skrevet

Så det du sier, er at du er en klin umulig tenåring? Da er det jammen ikke rart dine foreldre kan virke negative, ei heller dine søsken. Det er da DU som er årsaken, og dermed opplever negative tilbakemeldinger.

Jeg HAR en VIRKELIG vanskelig tenåring i hus, så jeg vet en god del om dette.

Skrevet

Haha, nei... Ikke det jeg skulle ha fram.. MEN: det er det de mener.. "Roten til alt vondt" i famillien. Så da bare skrev jeg slikt foreldrene mine tenker om meg. :)

Skrevet

Skulle likt å sett foreldrene dine lese dette...

Skrevet

Om foreldrene hadde lest dette, hadde det ikke vært bra da? Kanskje denne familien kan få skikk på seg...Tror ikke det bare er tenåringens feil, barn pleier som å følge foreldrenes fotspor. Ikke bare skylde på henne, at bare fordi hun er umulig så gir det ingen foreldre rett på å behandle henne sånn uansett...Hun er jo på en måte bare barnet selv. Snakk med en helsesøster /lærer eller noen du stoler på:)

Skrevet

Jeg har lest hele forrige tråd og jeg klarer ikke finne noen feil på deg HI.

Du er en TYPISK tenåring. Var likedan selv. Takker mine foreldre for at det "sto han av". Kverulerende, opponerende ja vet ikke hva.

Du er normal HI, og det er jammen dine foreldre også.

Og den damen i forrige innlegg med tenåringssønnen - les godt, det er slik det er..ser det først når man er blitt tørr bak ørene selv!

Selv om dine foreldre er ulik deg på noen vis, og er annerledes enn andre foreldre, betyr det likevel ikke at du skal kreve ditt og datt.

Så du får ikke lov å bruke internett etter 23??? Så det den ene natten.. Når du trosser - og de finner det ut - er det stor sjans for konsekvenser. Dette vet du men tar likevel sjansen. Da må du akseptere tverre og sinte foreldre. Det er sikkert en grunn for at du har fått sperre..

Og meldeplikt ja, de har ingenting med hvem du er sammen med??? Eh..for noe TØYS. Selvfølgelig har de det. De kan til og med bestemme at du ikke henger sammen med feks ei narkovenninne eller ei med frynset rykte. De er redde for at DU blir narkoman eller ei flyfille.

De vil ditt beste, uansett hvordan DU ser det.

Grunnen til at du har det strengt er fordi du har brutt en del av reglene de har satt. Hadde du vært ydmyk og lur, hadde du holdt deg til dem. Da hadde du hatt et fritt liv i dag! De hadde kunnet STOLE på deg.

Det er det som er poenget med å bli voksen. De må kunne stole på at du tar rette avgjørelser. Da er det ikke sikkert du hadde hatt plikt til å fortelle hvor du går.

Har selv barn som er i starten av tenårene og jeg har måttet endre taktikk allerede. Jeg MÅ være strengere. Jeg MÅ gjennomføre konsekvenser. For ellers tar de nuven på meg, og det kan jeg ikke akseptere. JEG som forelder bestemmer, uansett!

Er det ikke slik at dine foreldre så dette litt sent, og at du ikke taklet at de "våknet opp" og ble voksne?

Skrevet

Jeg får ikke lov nei, og de har heller ikke tatt nette kl 23? Da er det jo fri tilgang?

De finner det ikke ut =)

De har ikke noe med hvem jeg tilbringer tiden min med..

Jeg kan ikke ha brutt regler som ikke har vært der før, kan jeg vel?

Det må da være vanskelig uansett om det er meg vi prater om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...