Gå til innhold

Ny strikketråd!


Frk Hansen

Anbefalte innlegg

JAAAAAAAAA...Jeg har klart å hekle kanten rundt det ene beinet.... Og det ble ikke så aller verst... :o) Jeg er så fornøyd med meg selv ;o))) Men det var ganske mye knot, så det ble med ene beinet idag, så gikk jeg over til litt strikking :o) he he Får ta neste i morgen, og så ermene ;o)

 

Takk Babysyk, du er nå bra god du.. Alltid har du godord å si :o)

Med tvillinger får vi 5/7 uker ekstra avhengig av dekningsgrad. Disse ukene kan vi disponere selv. Far får ikke noe ekstra på fedrekvoten, men kan som nevnt ta ut 6 av disse ukene rett etter fødsel for å være sammen med mor. Evt han bruke tvilling ukene sammen med meg. Men siden vi ser at det passer bedre for jobben hans å ta fedrekvoten i deler, så løser vi det slik.

Kabalen er sånn nogenlunde lagt, men er jo et prosjekt i seg selv å få tak i alle papirer som skal legges ved. Sukk altså...

 

Vi har ikke fått noen dato for operasjonen på minstepia, som forøvrig er meget stolt over at hun skal bli storesøster til to på en gang ;o)

Jeg har neste kontroll om ca to uker. Går til Riksen på ultralyd hver 14 dag, men blir nok muligens oftere fremover. Så har jeg jordmor og fastlege annenhver gang hver 14 dag. Så ja, får ganske tett oppfølging. Synes det er greit, med tanke på alt vi har vært igjennom. Føler meg litt tryggere da :o)

 

Så spennende med IKM da... Jeg er litt som deg, driver med omvendt psykologi for meg selv. Jeg blir så innmari skuffet når jeg først blir skuffet, så det er greit å i hvertfall late osm at man ikke forventer noe. Men kanskje det er nettopp da du lykkes... Jeg krysser fingre og tær ;o)

 

Nå skal jeg smøre litt matpakker, og så tror jeg jammen at jeg skal finne senga. :o) I morgen er det skole for begge snuppene her i huset, og godt er det. :o)

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, nei maling ble det fint lite av! Jeg hadde den slappeste dagen i manns minne i går.. hvertfall frem til jeg kom hjem etter å ha handlet. Satt bare i godstolen til mannen og så på boss på tv... etter handlingen ryddet jeg litt sånn at huset så nogenlunde ut siden jeg skulle ha besøk og så laget jeg vafler ;-) Herlig å bare dille rundt. I dag har jeg ryddet soverommet vårt, og skal skru sammen sengen så vi har den klar.

 

Sammenstrikking av beina gikk veldig bra, og jeg er nå kommet til der knappestolpen begynner, så det går fremover! =) Ene søsteren min synes dressen var så fin at hun har bestilt en til sin kommende lille. Hun er ikke gravid enda, men de prøver. Så da må jo nesten hun få en sånn en hun også ;-)

 

Det er veldig bra at dere får ekstra uker permisjon da, MaMi! Og sikkert lurt at mannen din er hjemme med deg i begynnelsen. Jeg ser for meg at det er mer enn nok å ta seg av en liten, men du har jo to. Blir spennende å høre hva de sier på Riksen... om de er enig med deg eller om de har noen andre planer. Det kommer nok til å gå bra uansett hvordan utfallet blir. Du virker som en tøffing! Forresten: Hurra for at du klarte heklekanten! Nå er det bare å stå på videre.

 

Jeg våknet i natt av noen supervonde kynnere.... Har en del kynnere på dagtid, men da blir bare magen stram og det er jo verken vondt eller ubehagelig. Men de i natt var skikkelige greier altså. Hører om så mange som har vonde kynnere og masrier hele tiden. Jeg har jo knapt hatt en eneste plage i hele sv.skapet, så det er vel på tide at jeg får noen vondter jeg også.. hehe..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært stille i noen dager nå!

 

Jeg har vært litt i dpo.forvirra-land, men er nå tilbake på jorda ;-) Fortsatt like lite gravid som før. Fredag - lørdag spottet jeg, som jeg pleier før mensen dukker opp.... Idag har det stoppet opp (noe det også gjorde forrige syklus) bare for å gi meg forhåpninger. De som spotter kan spotte selv om de er gravide, så det er jo ingen krise, men jeg syns tappen var så åpen, den skal være helt lukket/snurpet ved graviditet, så jeg har liten tro, Har fått veldig mye kortere syklus, så det er jo positivt. Litt frustrerende at syklusen begynner å tulle så veldig med en gang vi prøver. Syns jeg hadde så god oversikt før vi begynte prøving!

 

Julegave-strikkingen er i gang!! Har valgt å strikke noen superenkle sjal! http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=39〈=no

Føler nesten jeg jukser litt, men de blir utrolige myke og gode da!!

Mulig det blir noen tova tøfler også.

 

Frk Hansen, jeg sikler litt (eller mye) på den tunikaen du har strikket, still light, men kjenner jeg er litt skeptisk når den er engelsk. Er den vanskelig å forstå? Hva slags garn brukte du? Ser den er strikket i drops alpakka, og det er jo enkelt å få tak i ;-)

 

Så flink du har vært som har heklet kanten rundt ene benet MaMi, hvis du tar litt og litt, så skal du se at du snart er i mål! Hvor langt har du kommet på dress nr to igjen?

 

Lollo, så bra sammenstrikkingen gikk bra!! Nå er det fram og tilbake resten nå da. Men når man kommer inn i det, så går det ganske fort det også, Selv for meg som ikke er reser i vrangstrikk. Har du fått malt rommet til lille da?

 

Søsteren min (hun vet ikke at vi prøver) spør meg hver gang vi møtes om vi er gravid. Igår så hun en stund på magen min, og ved en senere anledning spurte hun om jeg var gravid. Syns det er litt frekt, for jeg har egentlig nesten flat mage. Husker jeg spurte hun om det en gang (for mange år siden) hun satt og strøyk seg over magen (sånn som så mange gravide gjør). Da ble hun rasende på meg! At jeg kunne være så frekk bare fordi hun var oppblåst i magen!! Nå gjør hun akkurat det samme selv.

 

Håper dere har en fin søndag jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

 

jeg dropper en liten tur innom. Innser at jeg ikke verken klarer eller vil være innom her hver dag, så da får det bli en titt i ny og ne. Det tror jeg jeg har best av :)

 

Hoppet litt i stolen av at du er ute i permisjon allerede, Lollo! Du har vel vært gravid så lenge jeg har "kjent" deg, og på en måte så kjennes det ut som en liten evighet siden første gangen jeg skrev i denne tråden, mens det på en annen måte virker som tiden har gått kjempefort! Jeg hadde ihvertfall ikke skjønt helt at du snart har termin :) Tenker du begynner å bli klar for å møte den lille nå. Spennende!

 

MaMI, godt å høre at det er bra med de to små. Og jeg tar av meg hatten for hekleinnsatsen din. Prøvde å se om jeg fant noe om operasjonsdato i innleggene siden sist jeg var her inne, men fant ikke noe? Stemmer det at dere ikke vet det enda? Vet dere når dere får vite det?

 

Skal si du begynner å bli avansert når du synes du jukser når du strikker "enkle" ting Babysyk! Det er da ikke noe juks det :) Er det sånn at du har IKM i disse dager? Selv så synes jeg jo det er best å ikke ha noen forhåpninger, for å skåne meg selv, men skjønner godt at det er lett å vingle mellom det ene og det andre!

 

Du spurte for lenge siden om jeg ikke skrev ned ting, Babysyk. Jeg skriver kun ned når jeg får mensen, men har vel glemt det litt i det siste også. Det er uansett sånn som jeg stort sett husker. Jeg er egentlig glad for at jeg ikke skriver ned noe annet heller. Jeg prøver jo å holde fokuset litt unna babyprøvingen for å ikke bli for stresset, og tror det å notere ned for mye hadde blitt for mye. Men nå har vi altså bestemt oss for å teste for EL hver syklus, så nå blir det nok litt mer systematisk tilnærming her. Vi har jo prøvd alle mulige varianter, sex annenhver dag i perioden rundt syklus, spare opp og satse alt på EL-dagen, spare opp og satse alt på dagen før EL osv osv. Men siden det ikke har fungert så langt så har vi kommet til at det viktigste er nok å sette all innsats inn på selve EL-dagen - og være helt sikker på hvilken dag det er.. Testingen tilsa at den dagen var i går, så får vi håpe at -svært så- målrettede forsøk har hjulpet.

 

Når det gjelder søsteren din Babysyk så synes jeg du skal si i fra til henne. Det er jo det som er så fint med søsken, og særlig søstre, at det er lettere å si i fra til dem. Det er nok kanskje derfor hun har tenkt at det er greit å spørre om slike ting også - selv om hun kanskje ikke ville ha spurt andre om det samme. Når du ikke synes det er greit så bør hun få høre at det ikke er allright at hun sier slike ting. Ettersom hun selv har gitt deg den samme beskjeden så skjønner hun det nok godt når hun får tenkt seg litt om - og så slipper du å synes at det er kjipt flere ganger!

 

Jeg er jo i utgangspunktet veldig fornøyd med tunikaen, med et lite unntak for at jeg synes den ble litt vid over magen. Det er jo deilig det, men jeg får litt teltfølelse når jeg ser meg selv fra siden i den. Så om du skal strikke den så anbefaler jeg å tilpasse den litt for å få den litt mer figurformet rundt midjen. Det er antakelig enkelt, bare å felle av/øke noen masker ekstra i siden underveis. Jeg strikket den i wollmeise. Det var utrolig pes å få tak i det garnet: måtte sitte pal ved pcen fredag morgen flere uker på rad. De legger bare ut garn en gang i uken, og det blir veldig fort solgt ut. I tillegg så vet en ikke på forhånd hvilke farger som ble lagt ut, og en er litt overlatt til tilfeldighetene... Jeg vet derfor ikke om jeg hadde giddet å forsøke å få tak i det garnet en gang til. Alpakka er jeg jo egentlig ikke så begeistret for, synes fort det blir litt lurvete.. Men det er mulig jeg bare ikke har vært flink nok til å redusere pinnenummeret når jeg strikker i det garnet. Når det gjelder engelsk mønster så har jeg jo strikket noen ganger med det og synes det går helt greit. Jeg kan ikke huske at mønsteret der var ekstra vanskelig, men det er nok uansett litt uvant i starten når en ikke er vant til det... Fordelen med engelske mønster er at de er veldig mye grundigere enn norske mønster, og at de aller fleste uttrykk som brukes er mulig å finne strikkehjelpvideoer for. Så om du står litt fast er det alltid hjelp å få :)

 

Her har det gått i julegavestrikk en stund nå, og jeg begynner å få unna litt. Men jeg står litt fast i et par av gavene. Jeg har to jenter på ca ett år jeg skal strikke til, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal strikke. Er det noen av dere som har noe jentestrikk å anbefale? Jeg vil gjerne at det skal være noe ordentlig jentete, ikke unisexstrikk altså, men jeg vil heller ikke at det skal bli for sukkersøtt..

 

Ha en fortsatt fin søndagskveld :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter...

 

Ja nå har det jaggu vært rolig her... Har vært inne å sett, men har ikke orket å skrive noe. Kjenner at jeg er veldig sliten for tiden og i ekstremt dårlig humør. Føler jeg må bruke alle mine krefter på ikke eksplodere her hjemme, og det gjør jo at jeg sitter igjen med svart samvittighet og tårene triller. Ikke kommer vi videre med forberedelsene til knøttene kommer, noe som sikkert ikke er helt sant men slik jeg opplever det i min hormonelle tåke... Huff, bør ikke skrive så mye idag kjenner jeg, blir visst bare klaging fra meg :o(

 

Så dumt at det ikke klaffet denne mnd Babysyk, jeg fortsetter å krysse fingre og heie på deg :o)

 

Har kommet et stykke på vei med dress nr 2. Har nok ca 5-6 cm igjen før jeg kan begynne med ermene. Har fått heklet kant rundt begge bena på dress nr 1, men har ikke hatt krefter til å gå igang med knappestolpe og krage. Føler jeg bør være ganske konsentrert da.

 

Vi har bursdag i huset til uken, og kjenner at jeg stresser litt rundt den. Har lyst at eldstejenta mi skal få en fin dag, og et hyggelig barneselskap selv om mamma'n er monstermamma nå....

 

Det sjalet var jo en glimrende julegaveide... Får se om jeg rekker noe etter dressene, har egentlig mine tvil... Men det virket jo ganske greit å strikke. Og nå har jeg jo lært hekling, så da kan jeg jo hekle kanten rundt også :o)

 

Nei, nå skal jeg sette meg i sofaen og gremmes over mitt dårlige humør...

 

Ha en fin søndag dere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, jenter!

 

Ja, det er ganske snålt at jeg har permisjon, Frk Hansen. Tenker litt sånn som deg.... Selv om tiden har gått fort, så har det likevel tatt en evighet. Og ja, jeg har jo faktisk vært gravid hele tiden mens vi har "kjent" hverandre. Veldig spesielt! Kjenner skuldrene senker seg litt for hver dag etter hvert som vi får mer og mer på plass. I helgen var vi en snartur innom Ikea og plukket med oss en kommode til å ha klærene til lille i. Er egentlig veldig stolt, for vi var sikkert ikke inne der lengre enn 5 minutter. Rett inn, hentet kommoden og så ut igjen. Var faktisk mannen som brukte lengst tid for han måtte se på en lampe. Hehe... Ingenting ekstra ble kjøpt! Det har jo aldri skjedd før! Hehe... Lørdagskvelden gikk med til å montere kommoden, og i går var pappa, svogern, min søster sin sambo og noen kompiser her for å flytte pianoet mitt ned i stuen. Det har stått inne på barnerommet (der jeg har hatt kontor), men nå er det endelig på plass der det hører hjemme!

 

Sikkert lurt å ikke skrive ned hva som skjer med kroppen hver mnd. Kan bli litt gal av sånt etter hvert. Men når tr kommer, og om syklusen er stabil, kan være greit da. Tror jeg pleide å skrive ned når jeg fikk positiv el-test i tillegg (jeg syklusen min svingte mellom 28 og 30 dager annenhver mnd). Men det er merkelig hvor fort man glemmer sånt da! Hvordan har det gått med deg sisten sist, Frk Hansen? Du var vel på dobbel pergo denne syklusen, eller?

 

Babysyk: skjerfet var kjempefint! Minner litt om det som jeg har strikket tidligere, men det var med et annet garn og uten heklekant. Morsomt du synes at du jukser hvis du strikker enkle ting da. Har det litt sånn jeg også, men det er jo så herlig å slippe å tenke så mye når man strikker innimellom. Strikket votter med selbumønster til babyen i helgen, og det er så enkelt og kjapt at jeg tror jeg må lage flere så jeg har noen å bytte i. =) Kjedelig med spotting da, men håper er ikke ute før tr har kommet... Du får holde oss oppdatert.

 

Huff, MaMi, det høres ikke ut som om du har det så bra for tiden. Vet liksom ikke helt hva jeg kan skrive for å muntre deg opp. Sender deg uansett en god klem! Får du nok hjelp hjemme fra mannen din? Håper det ordner seg med bursdagen til størstejenten din. Forstår godt at du vil at hun skal få en fin dag selv om du ikke er helt på topp. Har du noe familie som kanskje kan hjelpe til med det, så du ikke trenger å slite tenke så veldig mye på det, men bare være der (om du skjønner hva jeg mener)? Synes forresten du er kjempeflink som har kommet så langt på dress nr.2! Jeg er jo nettopp kommet til splitten der knappestolpen skal komme på min... Hvor mange ganger skal du på heklekurs? Eller er det ferdig? Håper du får en litt bedre dag i dag enn du hadde i går. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God mandag jenter!!

Hyggelig med så lange oppdateringer fra alle ;-) Men så spørs det jo om jeg husker å svare på alt da!

 

Først vil jeg gi deg en god klem MaMi. Kjenner jeg får vondt inni meg når du skriver hvordan du har det. Du må gjerne klage og være irritert her inne, det er jo også derfor du har oss! ;-) Håper det går litt bedre idag! Enig med Lollo i at det kanskje kunne vært greit med litt hjelp. Jeg tror de fleste forstår at du er veldig sliten nå! Håper det ordner seg! Så flink du har vært med dressene!! Det blir sikkert kjempemorsomt å ta de på, særlig siden du også har heklet rundt ;-)

 

Frk Hansen, håper dere har lagt inn super-aksjene nå!!! Det har dere virkelig fortjent!! Bra at dere har funnet ut en løsning sammen. Husker for lenge siden at du smug-testet etter EL. Håper tiden går fort fram til din IKM!!! Skal krysse fingre og tær for at det blir positiv test på deg jeg!!

Takk for støtten når det gjelder min søster. Men tror jeg lar være å si noe. Da får hun nok mistanke og så spør hun mamma, som jeg tror allerede har en mistanke. Får se det an litt til ihvertfall. Får se hva det blir til med den tunikaen. Blir ikke før etter jul, så jeg har litt tid på å bestemme meg ;-)

Hvordan går det forresten med treningen? Her går det ikke bra! Trener vel en gang i uken, og det er absolutt ikke bra nok! Må bare skjerpe meg, for samboer maser hele tiden! Har litt dårlig samvittighet ovenfor han egentlig!! Han er kjempeflink til å trene!!

 

Lollo, så flink du er som strikker selbuvotter!! Har aldri strikket mønsterstrikk, og kjenner at jeg gruer meg! Men føler jeg snart må prøve. Har jo ikke strikket striper engang ;-/ Høres ut som dere bare kommer mer og mer i orden! Og du høres fortsatt like sprek ut!! Er imponert!!

 

Jeg har egentlig IKM på søndag, men siden det har vært så mye tull den syklusen her, kan det godt være før også. Akkurat nå føler jeg ikke at tr er på vei, samtidig vil jeg ikke håpe for mye på positiv test heller! Kommer ikke til å teste før mandag eller tirdag i neste uke (det er planen nå ihvertfall).

 

Ha en fin mandag jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter..

 

Ikke fullt så dårlig humør idag, selv om jeg merker at jeg langt fra er meg selv. Er veldig flink til å ta på meg alt av ansvar og dertil dårlig samvittighet når det ikke går. Er nok en kontrollfrik, og akkurat nå har jeg lite kontroll over fremdrift over hus og hjem for ikke å snakke om alt som skjer i kroppen min.

Fikk en god klem og trøst av mannen min igår. Som han sa, jeg har jo dobbelt opp av hormoner nå. Han ble nok litt forferdet etter å ha brukt hele dagen på å rydde i garasjen slik at vi fikk inn bilen, hvor jeg gråter fortvilet fordi jeg ikke aner hvordan jeg nå skal komme meg ut og inn av bilen. Vi har ganske smal garasje da. Så nå har han lovet å kjøre jentene på skolen om morningen, og være den som setter bilen inn på kvelden. Lettere å snike seg inn i bilen enn komme seg ut.. Ja ja, vi har nok ikke de største problemene akkurat nå.

 

Vi har forresten ikke fått dato på operasjon fra Ullevåll. Håper den kommer snart, er så slitsomt å gå å vente og ikke vite...

 

Stå på med treningen jenter, misunner dere og synes dere er kjempeflinke!!! Min trening består idag av å gå en minitur med hunden. Er fornøyd med at jeg fortsatt klarer det, selv om jeg må sitte en god stund etterpå. Har stor tro på at dette er godt for meg, så får jeg frisk luft også... :o)

 

Har du oppskrift på de selbuvottene Lollo? Har kjempelyst å prøve meg på slike. Strikket jo en gang setesdalgenser til jentene. Kjempegøy å strikke mønsterstrikk, det bør du prøve Babysyk. Må bare holde tungen rett i munnen.

 

Heklekurset var bare en kveld, noe som var årsaken til at jeg turte å melde meg på. Har ikke strikket eller heklet noe i helgen, så jeg får prøve å komme videre denne uken på dressene. Går sakte synes jeg, men det syntes jeg med første dressen også. Alltid moro å ha slikt som man har laget selv. Har jo fortsatt bukse og jakke som jeg strikket til minstejenta. Mamma strikket til eldste. Men disse er så store.

 

Nå har jeg mannen hjemmom på lunsj, kos å slippe å bare prate med meg selv midt på dagen. ;o)

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som kommer deg ut hver dag med hunden da, MaMi! Du har en god unnskyldning til å komme deg ut. Jeg har vært utenfor døren i ca 30 sekunder (for å mate hønsene) i dag.... Ikke så mye å skryte av, nei. Så nettopp værmelding for i morgen, og det blir sol i Bergen, så da SKAL jeg komme meg ut. Kanskje på skogstur rett utenfor tomten for å hente inn kvister til dørkransene? Vi får se...

 

Godt at du har en bedre dag i dag! Og så kos at mannen din kommer hjem i lunsjen da. Det hadde vært superkos å ha mannen min hjemme også, men det tar ca 25 minutt å kjøre en vei, så det er uaktuelt for vår del.

 

Oppskrift på vottene fant jeg på Fru Mæla sin blogg. Her er link: http://www.frumaela.com/2010/01/min-oppskrift-pa-babyselbuvotter.html

Jeg har modifisert oppskriften litt selv, for jeg synes vottene ble så store til nyfødte. Så jeg har 36 masker på vrangborden og så øker jeg til 44 masker på selve votten (så det bare en en rad med bunnfargen mellom ytterkant og stjernen på begge sider av stjernen). Jeg har også kuttet ut 2 runder med bunnfarge før jeg begynner på de små blomstene nede. Ellers er oppskriften lik tror jeg. =) De er superenkle å lage!

 

Synes du skal prøve deg på mønsterstrikk, Babysyk! Det er lettere enn du tror. Bare gjør som MaMi sier, hold tungen rett i munnen ;-) Og så er det mye kjekkere enn å bare strikke med en farge. Man ser liksom at tingene vokser lettere når du har mønster.

 

Her går tingene fremover for hver dag ja. Jeg har sortert alle klærene og vasket en haug med maskiner i dag. Nå står tørkestativet nedlesset av babyklær og jeg har enda ikke fått vasket alt... Men det virker ikke som om det skal skje noe her med det første, så jeg regner med at jeg har god tid...

 

Krysser fingrene for dere, Babysyk. Du får bare holde deg i nakken og ikke teste før i neste uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du ihvertfall er i litt bedre humør idag MaMi!

Får dere operasjonsdato i posten? Siden du sier at du håper den kommer snart. Det kan ikke være lenge til dere får den. hvis det skulle skje før jul.

 

Lollo, jeg henger meg på MaMi, lurer også på oppskrift på selbuvotter ;-) Flinke deg!!

 

Frk Hansen, glemte helt strikkespørsmålet ditt; hva med lillesøsterkjole? Eller har du strikket mange nok av den? Jeg ga den i ettårsgave til en liten jente. Kom på at jeg kan strikke den til niesa til samboer, hun er ca ett år. Trenger også tips til søt jentegave. Hva med en søt monsterbukse? Eller hello-kitty? Kom på at jeg må strikke to julegaver og en bursdagsgave (niesa til samboer har bursdag rett over jul).

Denne syns jeg er søt:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=19〈=no

 

Så har jeg strikket denne, enkel og rask;

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=9〈=no

 

Ellers hadde ikke garnstudio så mange søte kjoler syns jeg.... Si ifra hva du kommer fram til da, så jeg får noen tips ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine votter. De fikk jeg lyst til å lage! Sikkert greit å bruke litt av restegarnet ;-) Morsomt at du liker til Fru Mæla sin blogg, jeg var akkurat innom der når jeg søkte på monsterbukseoppskrift ;-) Hun er en kreativ jente må jeg si!!

 

Så gøy å vaske så masse babytøy. Og brette det, legge det på plass i kommoden ;-) Misunner deg skikkelig altså!!

 

Istad fikk jeg skikkelgi menssmerter, men nå er det borte igjen, så jeg skjønner ingen ting jeg!! Tørr ikke håpe på noe heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har det bedre MaMi! Skjønner at det er fortvilende å oppleve at hormonene tar overhånd uten at det er noe en kan gjøre med det! Men det høres ut som du er flink til å holde litt igjen når de raser som verst - så får du heller, som jentene her sier, ta det litt ut her. Litt tårer tåler nok mannen din uansett. Tenk hvilken jobb du gjør! Da tåler nok han litt trøsting :)

 

Vottene var veldig fine Lollo!

 

Spennende, spennende med IKM Babysyk. Jeg krysser fingrene for deg :)

 

Jeg har tenkt litt på den lillesøsterkjolen. Jeg har jo ikke strikket den før, men den som heter kjærlighet på pinne som er designet av den samme dagen. Liker den veldig godt, men er usikker på om jeg vil strikke den nå. Jeg håper kanskje heller jeg kan strikke den til en egen baby en gang - den ser ut som en kjole som er litt kjedelig å strikke mer enn en gang... Ellers fikk jeg bare den ene linken din til å virke, den nederste. Den har jeg tittet på før og den sto egentlig på lista over babyting jeg har hatt lyst til å strikke - men nå er jeg litt i tvil om merino extra fine blir litt for tykt for en kjole? Det er mulig at jeg er litt preget av at jeg har strikket mest i pinnenr 2,5 i det siste, men jeg tenker at kjoler i babyulltykkelse er litt mer anvendelige? Kanskje MaMi kan bidra med litt erfaring her?

 

Det var dobbel dose pergo på meg denne gangen ja Lollo. Men jeg innbiller meg jo at jeg skal få de samme symptomene ved en evt. ny graviditet som forrige gang, og de kom allerede dag to. Når jeg ikke har merket noe til de denne gangen så tror jeg nok ikke det gikk denne gangen heller. Men vi får se. Uansett nærmer utredningstimen seg med stormskritt. Forhåpentligvis kan de bidra med mer hjelp enn bare hormoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke lillesøsterkjolen var kjedelig å strikke. Syns det gikk ganske fort, sikkert pga de stripene på en måte. Var et par steder det var litt kjedelig, men følte det skjedde noe hele tiden. Men kan kanskje bli kjedelig å strikke to av den rett etter hverandre. Har også egentlig tenkt at jeg skulle spare lillesøsterkjolen til jeg selv fikk ei jente, men vips var den på pinnene ;-)

 

Den første kjolen heter BabyDrops 19-19 med volangkant og strukturmønster, strikket i babymerinoe.

 

Den andre kjolen strikket jeg lima, det er jo litt tykt det også. Men ja, når du sier det, kanskje det blir litt tykt? Jeg strikket jo kjøredress i samme garn så... Men garnet er jo supermykt da ;-)

 

Tok en titt inne på pickles sine sider, og det var flere av kjolene der som var strikket i merino extra fine.

Denne syns jeg er fin!

http://www.pickles.no/en-liten-finkjole/

 

Eller den selekjolen, men tror jeg syns den passer best til små babyer. Har de på ønskelisten min også jeg ;-)

Hva med daizy-jakke da? Den har du jo strikket før ;-)

De har også en velidg søt poncho inne på garnstudio, men vet ikke om jeg syns det er så praktisk til en på ett år.

 

Og til symptomjakten din, husk at svangerskap trenger ikke være like, så du kan godt ha null symptomer nå! Så gøy at vi begge er dpo samtidig!! Om vi begge får positiv test nå, så er det bare en uke mellom terminene våre ;-) (ok, skal slutte å drømme, er egentlig overbevist om at jeg ikke er gravid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjapp tur innom i kveld, før jeg finner senga... Har hatt en bedre dag i dag, og ja mannen min begynner å bli ganske vant med tårene. Føler jeg klarer å se litt galgenhumoristisk på enkelte episoder i etterkant :o) Men jammen ikke moro når det står på.

 

Jeg liker veldig godt å strikke babyting i merino ekstra fine. Liker så godt det myke garnet og det at det ikke er "klø"-ull.. Jeg inbiller meg at ingen andre kan like det når jeg ikke liker å bruke det selv. Kan kanskje bli litt tykt for en kjole, men helt ærlig må jeg innrømme at jeg har aldri brukt mye kjoler på mine jenter før de begynte å gå. Men klart i str 1 år.... Hmmm, ble litt usikker. Tenker at vanlig babyull kan bli like varmt egentlig. Det eneste er jo at garnet i seg selv er tykt og strikkes på større pinner. Buksen jeg strikket i merino ekstra fine ble jo akkurat passe tykk.

 

Fikk forresten nyhetsbrev fra pickles nå nettopp med et slikt kit på en tunika/vest, genser og bukse. Syntes det var så fint at jeg bestilte det. Husker ikke hvilken str jeg valgte men mulig det var 6 mnd. Morosett tror jeg det heter. Valgte høstfarger med litt innslag av rødt, oransje og en til farge.. Blir moro om jeg får det til. Har lyst å prøve meg på selbuvottene også, tror det kan bli fine vårvotter til knøttene. :o)

 

Personlig vil jeg ikke anbefale poncho til en ettåring. da ville jeg heller valgt en tunika. Ponchoen vil nok bare bli i veien, når de små stabber seg rundt. Kanskje når man skal pynte seg.

 

Er ikke inne på alle ordforkortelser, men ønsker dere lykke til med IKM og dpo og alt. Er like spent som dere på tester.

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den kjipe oppdateringen først, fikk mensen nu...... Var jo ganske forberedt!! Det positive er at syklusen ble på 29 dager, forrige var 35 ;-)

 

Hvordan er dagen idag da MaMi?

Hva ble konklusjonen din om merino extra fine til kjole MaMi?

Måtte inn å titte hva slags oppskrifter som fantes i merino extra fine på garnstudio. De bør jo velge garn som passer til bruke, Fant da alt fra heklet sommerkjole til kjørepose, så det er tydelig at det blir brukt til mye. Fant også noen små "bolero'er" til sommerbruk.

 

Tok en titt på settet du bestilte, det var fint! Likte tunikaen veldig godt!! Det står at "dette kan de fleste klare", så da tror jeg det går lett som en plett for deg MaMi!! Bestilte du to?

 

Enig med deg ang poncho! Men syns denne er så innmari søt.

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=1〈=no

Blir vel litt pynteplagg, mer enn det er nyttig.

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=2〈=no

Denne jakken har jeg sett i mange blogger, da syns jeg den har vært veldig fin! Men syns ikke den ser like fin ut på bildet til garnstudio. Kan jo bytte ut alpakka med baby merino, det har samme strikkefasthet ;-)

 

Ha en fortsatt fin tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at mensen kom da, Babysyk... Men så bra at syklusen er på vei til å jevne seg ut. Det er bare til å stå på videre =)

 

Tror aldri jeg har brukt merino extra fine garnet til Drops. Kun Karisma (til leggisene). Sier meg enig med MaMi om det med kløing.... Jeg takler ikke ting som klør, så her velges garn ut fra om det skal være rett på huden eller om det går an å ha andre klær mellom. Egentlig så har jeg litt småangst for ull rett på huden... hehe... Har vært sånn siden jeg var liten. Måtte alltid gå med ullundertøy som klødde noe helt vanvittig da vi var på hytten på fjellet, og det henger visst igjen. Selv om ullundertøyet er av en helt annen kvalitet nå, bruker jeg det ikke dersom jeg ikke må... Bruker raggsokker på beina også da, men helst med bomullssokker under. Herlighet for en avhandling dette ble... ;)

 

Den ponchoen du linket til på garnstudio er så nydelig, Babysyk! Har sett på den flere ganger, og tror jeg må prøve meg på en sånn senere. Kanskje til neste høst når babyen er blitt litt større.

 

Nå skal jeg begynne å male barnerom. Trodde vi hadde maling, men neida.... Var ute i går kveld og handlet inn, så nå skal jeg begynne. Kan ikke sløse bort hele dagen med å se på tv og surfe på nettet..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Lollo at du dyttet oss ;-)

 

Har liksom ikke hatt så mye å komme med siden sist.

 

Kløgarn er ikke noe særlig. Idag har vi jo så utrolig mye forskjellig og spennende MYKT garn, så da er det ikke noe vits å velge et som klør!! Og spesielt ikke til en liten baby, den kan jo ikke si ifra om at det klør heller.... ;-(

 

Ja, Lollo, du får prøve deg på en sånn poncho om en stund ;-)

 

Jeg har fått ferdig ett sjal, og igang med et nytt ;-.) Tror jeg skal strikke 3-4, så her er det bare å henge i til jeg blir lei, for det blir jeg nok etterhvert!! Men de blir jo såååå myke og gode. Tror jeg må lage ett til meg selv også, Har jo et babyteppe i samme garn liggende, og det hender jeg må finne det fram og kjenne på det ;-)

 

Hvordan går det med malingen Lollo?

 

Så til en kjip oppdatering........

Samboer vil ha en pause fra prøvingen!! Her snakker vi vinglepetter!!!! Nesten så jeg syns det er flaut å skrive det. Føler liksom det har kommet så mye sånn tull fra meg til dere hele veien!! Spurte om han var helt sikker, og det var han. Det har vel ikke helt gått opp for meg, og jeg tror ikke det kommer til å gjøre det før vi nærmer oss EL. Vet ikke om jeg skal si til han når jeg har EL og ikke, det har vi ikke pratet om. Jeg har sagt at jeg ikke vil begynne på p-piller igjen, i tilfelle han ombestemmer seg igjen om noen måneder. Så han får værsågod bruke kondom!!!! Ikke noe hoppe av i svingen!! Det orker jeg ikke, for da kommer jeg hele tiden til "lete" etter EL og kjenne etter symptomer når tanta nærmer seg. Det blir nesten værre enn å prøve (psykisk) for sjansene er så små og håpet så stort!

 

Kan vel kanskje skylde litt på meg selv også, for jeg har ikke vært så flink til å trene som jeg burde. Han vil at jeg skal komme inn i treningen og være "ferdig slanket" når vi begynner å prøve. Jeg var vel så dum at jeg en gang sa at man ikke kunne slanke seg når man gikk gravid. En annen dum ting jeg sa var at man ikke kan begynne treningen med en gang etter fødsel, at det er anbefalt å vente 6 uker, Da sa han bare "ja, men rett etter det måtte du begynne igjen". Jeg svarte (dum som jeg er) at det kom jo an på formen, og at hvis jeg ikke fikk sove mer enn 1-2 timer om natta så var det kanskje ikke hard- trening som var førsteprioritert. Men at å gå tur, det kunne jeg gjøre.

Fikk en følelse av at jeg ikke kommer til å få særlig med sympati om jeg er sliten etter fødsel. Nå har jo ikke jeg peiling på hvordan formen er etter en fødsel, og det varierer vel fra fødsel til fødsel og kvinne til kvinne, men har jo hørt om den berømte ammetåken, og at det er mye som skjer med kvinnekroppen under og etter graviditet. Håper jo selvfølgelig at jeg er sprek og alt går greit, men man vet jo aldri. Og det plager meg litt at han virker så kald på det området. Føler det er en berg og dalbane bare for å få kommet til selve prøvingen!!

 

Vet at dette ikke er noe "verdensproblem", men jeg håper dere overlever allikevel! Kom gjerne med tips og råd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, Babysyk! Hva er dette for noe? Han høres ut som en vinglepetter ja... Gav han deg noe god grunn for at han vil pause eller? Det er jo et stort steg å ta å bli prøver på ordentlig, og at han kanskje synes det har blitt "for mye"... Vet liksom ikke helt hvilke råd eller tips jeg skal gi deg. Men det med pillen er jeg helt enig med deg i. Ikke begynn på den igjen! Det blir det bare kluss med syklusen av.

 

Mannen min var også litt misfornøyd med at jeg hadde droppet en del trening mens vi prøvde og første tiden jeg var gravid. Det siste året før jeg ble gravid gikk jeg opp rundt 6 kg, og hadde planer om å ta det av mens vi prøvde, men sånn gikk det ikke. Han har vært litt "sur" for at jeg har lagt på meg så mye som jeg har også, og "forventer" at jeg skal sette i gang med trening så fort babyen er ute. Jeg er jo egentlig veldig misfornøyd med at jeg har lagt på meg så mye som jeg har selv, men det er liksom ikke så mye å gjøre med det nå... Jeg vil jo gjerne begynne med trening så fort som mulig, men som du sier så vet man jo aldri hvordan formen er etter en fødsel. Har sagt til mannen at han bare må roe seg kraftig ned og at jeg må ta det i mitt tempo. Men jeg er jo veldig innstilt på at jeg skal klare å komme meg ned til bryllupsvekten min igjen. Og målet mitt er at bunaden skal passe til 17.mai.

 

Malingen har det forresten gått bra med. Jeg brukte hele dagen i går på å male 2 strøk på veggene (begynte å male kl. 13 og var ferdig litt over 22). Går liksom litt i slow motion for tiden.. hehe... Men jeg ble helt ferdig! I morgen kommer svigerfar for å lute tak og lister for meg. =) Så snart er jeg klar for innredning. Ikke at vi skal bruke det rommet med det første, men det er greit å ha et sted å plassere alle tingene til babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, teite kjæresten min!!! ;-p

 

Han sa at han syns jeg hadde trent for lite (noe jeg forsåvidt er enig i) Han ville at jeg skulle komme skikkelig inn i treningen og trene regelmessig. Dette er visst så viktig for han at det måtte være i orden. (Når vi møttes var det jeg som trente og han ikke). En annen ting er at jeg er i gang med å bytte jobb, så han vil at jeg skal komme inn i den nye jobben og godt i gang med den også. Så først må jeg jo finne en jobb da..... Jeg hadde tenkt å komme inn i den nye jobben mens jeg gikk gravid jeg da, eller mens vi prøvde, men nei da!!).

Sånn ellers har vi ikke snakkes så mye om prøvingen. Jeg har styra mest her inne og pratet minst mulig med han om det, for at han ikke skal bli gal av det. Men sa jo ifra når mensen kom da.

 

Har gått opp 10 kg siden vi møttes, så jeg skjønner jo at han vil de skal bort, og det vil jeg absolutt selv også! Men baby er viktigere for meg. Tenkte å ta av det som må bort mellom nr 1 og nr 2.

Skulle bare holdt kjeft og jattet med om trening etter fødsel, og heller tatt det da! Nå er jo uansett det for sent.

Bytter på å ville forføre han og se om han drar på kondomen, eller bare la vær å prøve meg i det hele tatt og se hva som skjer. Kjenner at jeg er litt sur på han. Han burde tenkt bedre gjennom tingene før vi begynte i det hele tatt.

Tror jeg skal prøve å mase meg til å prøve på augustbaby også, men med min uflaks klaffer det jo selvfølgelig ikke da!

 

Så FLINK du har vært med malingen! Må le litt, for når jeg leste at du hadde malt 2 strøk, tenkte jeg rasking (!!!) og så skriver du at det går i slow motion!! Hehe. Syns du har vært veldig flink jeg! Du er jo høygravid jo!!!

Innredning blir vel morsomt!! Er jo koselig å innrede nå selv om hun ikke skal bruke det med det første. Hun kan jo ha klærne sine der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, på en måte litt godt å høre at det ikke bare er kjæresten min som virker litt usympatisk i forhold til dette med prøving.

 

Altså, ikke misforstå, jeg syns jo ikke det er bra at mannen din er sånn, men litt greit å vite at ikke samboer er den eneste. Syns han virket skikkelig kald i går kveld når vi snakket om det. Da får jeg en vond følelse inni meg. Når vi møttes var han absolutt ikke sånn. Men kan jo hende det er anderledes når vi står midt oppi det.

 

Er det sånn at det er 8 dager til termin? Da er det maks 22 dager til du møtes prinsessa di da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter...

 

En liten fredagshilsen fra meg. Har vært noen travle dager her i det siste, med feiring av 9 åringen og forberedelser til barneselskap idag...

Formen er mentalt ok, er jo sliten og lei, men hodet fungerer sånn nogenlunde da :o) Fysisk kjennes det ut som jeg har løpt og trent for hardt i flere dager på rad... Det verker i alle merkelig og bittesmå muskler på alle mulige merkelige plasser.. Ja ja, er vel normalt, men ikke så veldig godt. Merker veldig kynnere for tiden og blir helt støl av de...

 

Jeg skrev et svar i forigårs men så slo pc'n seg vrang og jeg orket ikke å begynne på nytt. Husker ikke alt, men det kommer vel etterhvert.

Skal lese gjennom og se om jeg får svart senere idag. :o)

 

Kjære Babysyk, ble så lei meg når jeg leste siste innlegget ditt. Men dette kan du si til samboeren din: Ja man skal være forsiktig med å komme igang med trening etter fødselen, men alt er helt individuelt. Det kommer an på svangerskapet, det kommer an på fødselen, det kommer an på babyen (sove eller ikke sove-baby) og det kommer an på HVOR MYE MANNEN BIDRAR ....... Trening er ikke alt i livet. Og babyperioden og svangerskapet er tross alt bare en kort periode.

Når det gjelder slanking så er faktisk amming en av de mest effektive kurer som finnes. Og det er viktig å bevege på seg og trene FORSIKTIG i løpet av svangerskapet. Hvis trening er SÅ viktig burde han støttet deg mye mere, kanskje trent sammen med deg, mye lettere når man har en treningspartner. For meg høres dette ut som en dårlig unskyldning for han.

En aldri så liten vinglepetter vil jeg si. La han ordne prevensjon, si som du skrev at du rett og slett ikke orker å måtte forholde deg til det. Håper det ikke er bare en anslag av kalde føtter. Å få barn er kjempeskummelt for de fleste, kanskje spesielt menn, men de fleste overlever det kjempefint. Det passer aldri, men den mest strevsomme perioden er den første tiden med ett eller flere små, gjerne bleiebarn. Jo eldre barna blir jo mere selvhjulpne blir de, da kommer selvsagt andre utfordringer, men det trenger du jo ikke å nevne ;o) Gi han litt armslag du, så tipper jeg det ordner seg. Jeg bruker ofte omvendt psykologi og litt rom til å tenke seg om, samtidig som jeg har satt litt hardt mot hardt. :o) Man er da kvinne, med en kvinnes list ;o))) En stor klem til deg uansett......

 

Strikketråd... Hmmm, ikke mye strikkeprat i dag :o) Men sånn er det. Får ta det igjen neste gang.

 

ha en fin fredag jenter :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord MaMi!!! Og nyttige tips!

 

Er veldig glad jeg har dere, for jeg har jo ingen andre å klage om dette til.

 

Veldig enig i det du sier. Men samboer har hatt et par strenge krav før; At han må få lese, lese og lese. Selv om han er hjemme og leser, kan ikke jeg forstyrre han og holde han våken om natten (med hjelp til baby) for han må sove, akkurat som arbeidene menn. Så det med at han bidrar, kan jeg ikke nevne nå, for da vil han ihvertfall ikke prøve. Jeg kjenner han så godt og VET at når babyen blir født, kommer han til å hjelpe til og styre og dulle med babyen - han vet det bare ikke selv enda ;-) Og hvis jeg sier det, må han vel vente til etter studiene...

Virker som trening har gått til hode på han! Og at det er det viktigste i livet (bortsett fra skole da). "For meg er trening viktig, jeg vil at jeg og kjæresten min skal trene. Vi skal være sunne og ikke bare sitte i sofaen". Han har jo også sagt "Jeg elsker å trene" - han har ikke trent såååå lenge. Når vi møttes trente jeg ca 5 ganger i uka, og han ingen. Så da lo jeg bare av han.

Jeg vil jo også trene i svangerskapet, holde meg så oppegående som mulig. Har lest at er man i aktivitet, så kan det bidra til en lettere fødsel.

 

En annen kjip ting er jo at den kommende måneden er siste frist for å få baby i hans sommerferie. Da hadde han hatt mye bedre tid i begynnelsen med babyen. Ja, nei, det er vel ikke annet enn å vente, igjen!!! Er egentlig ganske sur nå. Må vel bare prøve å holde det inni meg, for han ombestemmer seg ihvertfall ikke hvis jeg er en sur kjerring!! Hehe...

 

Huff MaMi, det høres ut som du har det slitsom for dagen! Håper det går greit med barnebursdagen og at du får laget en fin bursdag. Og at du får hjelp, så du ikke sliter deg helt ut! Kynnere, kan det bety fare for for tidlig fødsel? Har gått surr i tellinga, men er du i uke 31 nå? Har hørt at hvis mor trenger behandling som er farlig for baby, så setter de igang fødsel i uke 32, for da kan babyen trygt komme ut. Så nå er det ikke lenge før du har nådd den grensa! De har selvfølgelig å holde seg inni der enda lenger, men det må være deilig å passere sånne grenser ;-)

 

Ha en fin fredag. Min skal tilbringes på jobb ;-( (Men vi har tv der da)

Lykke til med bursdagsfeiring MaMi, ikke slit deg helt ut!!!

 

Klem tilbake ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her som et slakt i sofaen.. Har vært en slitsom men utrolig fin kveld. dattera mi og alle gjestene har kost seg veldig, og jeg er veldig fornøyd :o) Vi laget først perlesmykker, med smykkewire og masse perlser. Jentene var veldig flinke og det var mange fine og kreative smykker. :o) Jeg har laget mye smykker og slikt før, så jeg hadde mye perlser og utstyr liggende. Så serverte vi pizza og snop, mens de så på film. Og det holdt lenge for jentene :o)

Ble vel litt gira av alt snopet, men nå har de roet seg ned her i huset. Da er det godt å slenge bena på bordet. I morgen skal jeg sove lenge og jeg må innrømme at jeg virkelig gleder meg til det..

 

Har planer om å gjøre minst mulig i morgen, kanskje får jeg strikket litt. Det har vært lite strikking denne uken.

 

God natt jenter :o)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at bursdagen ble vellykket, MaMi!! Og det med å lage smykker var en kjempegod ide! Så får jentene med seg noe de har laget selv hjem fra besøket. De har sikkert storkost seg! Den ideen skal jeg huske på til min lille blir stor. =) Hvordan har formen vært etter besøket da? Har det blitt noe strikking på deg?

 

Babysyk: Hvordan står det til hos deg nå da? Står kjæresten din fortsatt på stedet hvil eller? Håper for din del at han ombestemmer seg. Det må være utrolig slitsomt å ikke vite hva han egentlig vil og mener.

 

Jeg har vært på farten i hele dag og handlet inn både bursdagsgaver, julegaver, litt til baby og nye øredobber til meg selv! =) Planen nå etter middag er å strikke ferdig leggisene jeg holder på med. Gikk tom for garn for sikkert 2 uker siden, men har glemt å kjøpe nytt... helt til i dag. Har også vært og kjøpt Safirgarn fra Spar Kjøp for å strikke vinpose i bursdagsgave til mamma. Eller er det lite nytt herfra... Var på kontroll hos jordmor i dag og der var det lite forandringer. Hodet ligger fortsatt høyt og er ikke festet enda, så her får vi bare vente på at noe skal skje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...