Gå til innhold

Er det flere som strikker mens dere venter på å bli gravide? :o)


*sommerbris*

Anbefalte innlegg

Hei. Det er det teppet som jeg strikker på nå. Jeg har valgt å bruke bare to farger, lilla og grå. Jeg strikker på en rundpinne, tror den er 60 cm lang. Jeg bruker enkel tråd og garnet drops merino ekstra fine. Syns det har blitt veldig bra. På garnet står det pinne 3,5-4, men jeg bruker nr 6, det gjør at teppet blir luftig og løst. Så du kan jo se etter et annet type garn som er mykt og godt, og strikke med pinner som er større enn anbefalt. 250 g er vel omtrent 5 nøster, men jeg har brukt opp 4 nå og er langt fra ferdig. Bruker vel opp mot 3 til, tror jeg. Masse lykke til, er veldig gøy å strikke på dette teppet.

 

Men, det er ikke lurt å sitte å se på tv og strikke på dette teppet. Igår klarte jeg å rote noe helt ille. Så nå mangler jeg 4 masker, klarer ikke å se hvor jeg har mistet de, og må passe på slik at ikke mønsteret blir helt skjevt. Åhh... Ble så frustrert igår når jeg oppdaga det.. Har kommet alt for langt til at jeg vil rekke opp. Mannen bare ristet på hodet av glosene jeg kom med. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja du strikker dette MaMi Angel :) Takk for at du delte hva du bruker, da skal jeg spørre på garnbutikken eller se etter det garnet du bruker :) Men brukte du pinne 10 før du gikk over til 6 slik det står i oppskriften? Eller holder det at jeg kjøper pinne 6 tro? Uff kjedelig å miste masker, tipper jeg ikke greier å gjøre det helt perfekt når det er så stort og jeg er så nybegynner, men det er kjedelig hvis det blir hull osv. Da henvender jeg meg sikkert til deg når jeg starter hvis jeg ikke skjønner oppskrifta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare spørre Zassy, bare hyggelig å hjelpe. :o)

Jeg la opp masker på pinne nr 7 og så gikk jeg ned til nr 6 når jeg startet å strikke. det viktigste er at du husker å få med alle kastene, ellers så mister du masker. Det er det jeg har slitt mest med, så må jeg ta opp hele pinnen til jeg finner feilen. Jeg merker det når jeg har strikket den rette pinnen og begynner på pinnen med kastene. Da går det som regel ikke opp. Men jeg har en sånn telleregle som jeg sier for meg selv når jeg strikker. Jeg teller alle kastene (4) og alle maskene jeg strikker sammen (4). Derfor sleit jeg når jeg så på tv igår og glemte å telle :o) he he. Sånn kan det gå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står enkel eller dobbel tråd, fordi i oppskriften har de brukt to forskjellige garntyper, fpr å få litt spill. Siden den ene garntypen er tynnere enn den andre, så bruker de dobbel tråd av det tynneste :)

 

Hvis ikke du har pinne 10 liggende, så hadde jeg ikke giddet å kjøpt den, bare for å bruke den så lite. Bare pass på at du legger opp maskene veldig løst, (du kan jo legge de opp på dobbel 6).

 

Hvis ikke de har samme garnet i butikken, så se etter garn som skal ha pinne 3,5-4 og strikk det på pinne 6. Når det gjelder garnmengden, så var garnet i oppskriften 140 m langt, hvis du kjøper et som er veldig mye kortere, bør du kjøpe noen ekstra. Jeg hadde kjøpt ett ekstra uansett tror jeg. Du får byttet det hvis du beholder kvitteringen.

 

På garnstudio er det en video med nesten likt mønster, den hjelp meg veldig!!

Eller skriv ned oppskriften, så kanskje de kan vise deg i garnbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelp begge to, nå har jeg notater jeg kan ha med på butikken :) Svigermor kommer i helga så tenker jeg skal benytte meg av det når jeg skal starte, hun skjønner sikkert mønsteret :) Så lurt å bruke dobbel pinne 6, da tror jeg at jeg gjør det, så slipper jeg kjøpe nr 10 bare for å legge opp. Åh gleder meg så til å starte! Håper jeg kommer meg til byen i morgen alt :)

 

Kjøper dere garn som tåler 60 vask? Tenker på gulp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk for hjelp begge to, nå har jeg notater jeg kan ha med på butikken :) Svigermor kommer i helga så tenker jeg skal benytte meg av det når jeg skal starte, hun skjønner sikkert mønsteret :) Så lurt å bruke dobbel pinne 6, da tror jeg at jeg gjør det, så slipper jeg kjøpe nr 10 bare for å legge opp. Åh gleder meg så til å starte! Håper jeg kommer meg til byen i morgen alt :)

 

Kjøper dere garn som tåler 60 vask? Tenker på gulp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var mest vanlig at garn tålte 40 grader. Superwash-garnet gjør vel det? Ellers må man vel vaske det for hånd. Må innrømme at jeg ikke har så god peiling. Mine babyer skal ikke gulpe så mye, har jeg bestemt :P

 

Men de i garnbutikken vet nok alt om dette. Burde jo kunne vaskes i maskinen kanskje. Håper du møter en hyggelig dame som kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det plutselig skjedd masse siden sist jeg var her! Rekker ikke lese ordentlig nå, men klarer ikke å la være å svare på én ting:

 

Ull kan som regel ikke (aldri?) vaskes på mer enn 40 grader (og da må det være superwash), mens bomull som regel (alltid?) kan vaskes på 60 grader. Akkurat det med vaskingen er vel egentlig den eneste fordelen med bomull? Men sjekk en blogg som heter nøsteblogg, det er forfatteren av nøstebarnboka som driver den, hun har skrevet en del om hvordan en kan få fjernet vanskelige flekker av ullplagg!

 

God natt til dere strikkejenter herfra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre svar fra Frk Hansen enn fra meg ja :)

Ser på Merino Extra Fine at det er superwash og kan vaskes på 40 grader. Bør kanskje begynne å tenke på det jeg også.

 

Har et spørsmål om djevelluer. Syns det virker som et greit lite avbrekk fra litt større strikkeprosjekter, og så kan jeg kanskje få brukt opp litt restegarn. Er det sånn at alle disse luene strikkes i en remse og så syes sammen, eller strikkes noen uten montering? Er så dårlig på montering, at da blir hele lua ødelagt. Ser det er utrolig mange oppskrifter på disse luene, og alle har hver sin yndlingsoppskrift. Er det noen av dere som har det? Så kunne jeg kanskje brukt den. Eller så blir det vel å prøve seg litt fram tenker jeg :) Begynner med lua i myk start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de er strikket i en remse, men den som heter Gros djevlelue strikkes på rundpinne. Den er veldig fin :) Og du finner den på Ravelry. Men jeg har hatt litt problemer med strikkefastheten på den. Måtte redusere masketallet veldig når jeg strikket den med Drops sin alpaca, husker jeg. Måtte prøve flere ganger for å finne utav det :P Har liksom ikke skjønt hvilket garn jeg burde brukt for å få rett strikkefasthet. Om du prøver den og finner ut av det så si i fra!

 

Tror også Garnstudio har ihvertfall én som strikkes på rundpinne, tror den er i Merino Extra Fine:)

 

Ser at strikkenett har salg på Merino Extra Fine denne måneden, så jeg har begynt å lage en liten liste med plagg jeg kan strikke i det garnet. Det er jo egentlig et utrolig fint garn - liker at omtrent alt blir jevnt i det garnet. (Sånn er det absolutt ikke med det meste annet her i gården!) Men akkurat nå har jeg visst i en periode kjøpt mer garn enn jeg har brukt, så jeg må få fart på strikkepinnene slik at jeg kan kjøpe litt mer før tilbudet går ut neste måned :o Tenker tre- og femmil i helga hjelper på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje ha søkt litt mer på djevellue før jeg spurte her, for jeg fant jo fort ut at de kan strikkes på rundpinne også. Fant også Gros djevellue. Leste på en blogg om en som hadde laget den, den fra myk start og den fra garn studio i merino extra fine. Hun sa at myk start sin ble en favoritt, men er litt usikker på om det bare var pga stroppene, som var strikket, ikke tvinna. Syns det er synd å ikke bruke myk start boka når jeg først har kjøpt den, men det er all denne monteringen jeg ikke liker. Tror derfor det blir til at jeg "blander" de to oppskriftene litt.

 

Jeg strikker en dress i merino extra fine nå, og den er bare så utrolig myk og god!! Trodde det var jeg som hadde vært flink, siden det ble så jevnt, men da var det garnet og ikke mer ;) hehe

 

Er i den samme perioden som deg. På under 2 måneder har jeg kjøpt 2,6 kg garn!!! Pluss noen nøster som ligger i sofaen. Nå er det kjøpestopp på meg!! Med mindre jeg trenger mer for å bli ferdig med noe påbegynt. Nesten alt har en plan bak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som lar seg rive med i garnverdenen :) Det er jo så mye fint garn (Tror jeg gjentar meg selv her nå...:))

 

Myk start har fått fast plass på stua etter at jeg kom meg inn på denne tråden her - så jeg kan slå opp hver gang noen av plaggene der diskuteres :) Synes de hvite knutene er utrolig søte. Vel verdt å gå for den lua bare for å bruke de - tror de er vanskelig å passe inn i noen av de andre oppskriftene?

 

Den dressen var det som skulle på min liste, ja! Tenkte også å prøve meg på en vest på Ravelry som heter Prebble (el).

 

I dag har jeg endelig fått strikket litt etter en uke uten å knapt å ha få rørt pinnene. Så nå er bursdagsluegaven til pappa ferdig og jeg er klar for nye prosjekter. Men ettersom jeg har vært veldig streng med meg selv og bare strikket på ett prosjekt av gangen i det siste har jeg ingenting som venter - og nå klarer jeg ikke velge hva jeg skal gå i gang med! Har garn til ihvertfall tre prosjekter liggende. Lazy daisy jakke fra Pickles, Marius-body fra Sandnes, eller rett og slett fylle på dominopleddet som jeg har handlet inn et par nye garnnøster til? I kveld blir det uansett ikke noe mer, men valget må tas før tremila i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, utrolig mye spennende garn. Og i tillegg så er det jo forskjellige leverandører, så får vi enda flere variasjoner.

 

Til den dressen kan du strikke en lue? Hvis jeg får garn igjen vil jeg strikke en djevellue som skal høre til.

 

Så flink du er som bare strikker på et prosjekt av gangen. Blir bare mindre og mindre strukturert jeg!! Men det er bare fordi noe passer til TV-titting, og noe ikke.

 

Til tremila i morgen, da ville jeg valgt det teppet, hvis det først blir liggende, så er det vel lett for at det ikke blir større, hvis du er som meg. Men hvis du vet at du blir ferdig før tremila er over, så hadde jeg begynt på et av de andre. Den jakka var jo bare utrolig skjønn da! Var inne på pickles her om dagen og siklet, og laget ønskelista enda lenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - det pleddet er det jeg har aller minst lyst til å strikke på akkurat nå. Det er bare det at fornuften sier akkurat det samme som deg :) Tror jeg heller mot jakka akkurat nå - synes den er utrolig skjønn jeg også. Og så liker jeg det garnet så godt! Utrolig mykt og mange fine farger :)

 

Ellers har jeg funnet (enda) et pledd på Ravelry, som ligner litt på det vi diskuterte her om dagen, bare at det ser litt lettere ut! (dansk prinsessepledd) Søk på Tweed Baby Blanket. Men dét blir ihvertfall ikke aktuelt før det andre pleddet er ferdig! Ser for meg at det er veldig fint i alpakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da velger du den jakka. Kan jo hende du blir ferdig med den idag også? Eller er de "stjernene" vanskelige? Hva slags farger skal du strikke den i? Er den til deg selv (din baby)?

 

Drev å lette etter en link til en video jeg har sett, tips til hvordan få pene striper, uten at de blir forskjøvet. Men jeg fant den ikke igjen :( Tror det var noe med at man skulle ta første eller siste maske løst av, vet du noe om det? Har aldri strikket striper før, men syns de djevelluene er fine stripete.

 

På meg blir det den dressen. Veldig grei tv-strikking :) Men frister å prøve seg på en lue i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink dere er som får laget mange ting. Jeg sliter fortsatt med de maskene jeg har mistet på teppet, og gremmes over de. Lurer på om jeg må gjøre noe annet imens.ta en liten pause. Men kjenner jeg meg selv rett, sta som jeg er, så gir jeg meg ikke før jeg har løst maskeproblemet. Til tross for alt det nydelige garnet jeg har liggende som bare roper på meg... :o)

 

Ha en god helg da dere.

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. ser det er lenge siden jeg har vært innom her. Velkommen tilbake, Zazzy! Kjekt å se deg her inne igjen.

 

Jeg har endelig blitt ferdig med en genser som jeg har strikket til v\min venninnes datter som er 7 mnd. Begynte på genseren i februar i fjor, men har holdt på med mye innimellom, så det har tatt sin tid å bli ferdig ja.. Blir så fort lei hvis jeg lager for store prosjekter til meg selv. Men, genseren ble ferdig på tirsdag, og lille jenten ble kjempefin i den. Er strikket i str 6-9 mnd, men den var kjempestor, så hun kan nok bruke den til høsten igjen. Målte genseren i forhold til min nevø (på 18 mnd) sin genser, og de var nesten helt lik i størrelse.... Synes det var rart at den skulle bli så stor. Har holdt strikkefastheten godt, og passet på å måle underveis. Vet at jeg fikk 2 cm lengre armer enn jeg skulle, for da jeg holdt på med de hadde jeg glemt målebåndet.

 

Ellers går det fortsatt i tepper her hos meg. Holder på med et hvitt i babyull, oppskrift fra Gjestal, og et Mor Signes babyteppe i brunt fra Nøstebarn. Det brune skal få en rosa heklekant rundt, og bli gave til en jente som kommer til verden i april. Har nettopp fått vite at en av de beste kompisene til mannen venter en jente i august, så jeg må finne på noe fint å lage til henne og. Noen som har gode tips? Både samboeren hans, søsteren hennes og moren hennes er racere når det gjelder strikking og hekling, så jeg vet hun får både Mor Signes teppe, bestemorsrutet teppe, hentesett, monsterbukse og sparkebukse allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :-D Jeg har kjøpt garn og rundpinne og er klar for å sette i gang NÅ! Gleder meg :-D Kjøpte fire nøster til å begynne med i forskjellige farger. De sa på garnbutikken også at det kunne vaskes på 40 grader, greit å vite, ble drops merino extra fine :) Håper bare jeg skjønner oppskrifta nå :) Sant et kast er bare å øke med en maske? å kaste over tråden liksom? Kan jo google det, men dynes å huske det bare var slik, håper jeg får det til!! :-D Blir så gira! hehe.

 

Takk for det Lollo83 :) Så flink du er å strikke! Høres vanskelig ut (for meg) å strikke genser, blir så imponert over dere alle jeg, og håper jeg blir like god en dag :)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lollo83: Sikkert utrolig deilig å være ferdig med den genseren da!! Men så flink du har vært! Gøy at den kan brukes så lenge :)

 

Min første tanke til jenta som kommer i august var KJOLE :) De har noen fine på garnstudio, og pickles. Det tar jo ikke så alt for lang tid å strikke heller :)

 

Zassz: Så gøy å endelig gå igang!! Du kommer til å rase avgårde på teppet i løpet at noen dager :) Kast er sånn du trodde ja. Ikke noe vridd eller noe. Og når du strikker kastet neste pinne, så skal det bli et hull der. Jeg strikker det som en vanlig maske, ikke noe vridd eller noe.

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=107&sort=2&thumbnails=on

Denne videoen ga meg en oppklaring. Jeg la opp ca 20 masker, for å bare lære meg mønsteret, så slapp jeg å tulle til teppe og begynne på nytt. Hvis det er noen trøst så slet jeg veldig i begynnelsen, men så lærer man seg det. I videoen stemmer ikke maskeantallet med du skal. Her er det 2 rett sammen 3 ganger, og 6 kast, mens du skal ha 2 rett sammen 2 ganger, og 4 kast.. Og du skal strikke de 3 neste pinnene rett, så de går fort :)

Lykke til!! Bare spør hvis du lurer på noe!

Hvilke farger ble det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysyk85 Takk for videoen, skal ta en titt, blir litt nervøs når du sier at du slet veldig i begynnelsen, og lurer på om jeg misforstår noe, hehe, for når jeg leser det ser det greit ut, men mulig det blir vanskeligere enn jeg tror :S Var det noe spesielt du misforstod eller?

 

Har lagt opp og strikket en runde nå, tre igjen så starter jeg på mønsteret :-D

 

Foreløpig ble det svart, mørkerosa, mørk grå og hvit. Skal muligens kjøpe blå/grønn også, og hvis jeg ikke har kommet så langt før jeg får vite kjønn så blir det litt etter det. Kan tenke meg lilla, men tar det bare hvis det blir jente tenkte jeg, mer blåfarger hvis det blir gutt :) Men er så glad i rosa, så kjøpte mørk rosa og tenker at det går jo bra så lenge det ikke er lyserosa og så lenge det er mange farger sammen, hvis det skulle bli gutt altså :) Får forhåpentlig vite det i april :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli nervøs! Var nok bare meg som gjorde det mer innviklet enn det det er, hehe. Den pinnen med kast og sånn gikk greit når jeg fant ut at jeg skulle begynne med kast, rett kast, rett og ikke omvendt. Viktig å få nok kast, hvis ikke blir teppet mindre og mindre. Det ble prøvelappen min. Og så var det de neste pinnene, men det trenger ikke du å tenke på, for du skal bare strikke rett uansett. Der tenkte jeg veldig avansert, men så var det jo egentlig bare kjempelett når jeg først så den videoen. Jeg strikker 2-3 pinne rett og 4 pinne vrang :)

 

Tror det blir veldig fint med masse farger. Og utrolig mykt og godt :) Fikk nesten lyst å strikke meg en genser i det garnet, men det får bli til neste vinter eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok får prøve nå og se hvordan det blir :) Ja holder meg til bare rett jeg, får prøve mer avanserte ting senere ;) Garnet var veldig mykt ja, og så herlig å strikke med såpass stor pinne og ganske tykt garn, ser for meg at det kan gå ganske raskt når man kommer inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok kjøpe mer garn på mandag :) Jeg strikker jo den dressen med samme garnet, på pinne 4,5 og det går ganske fort det også :) Liker sånne prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja kankje det ;) En ting jeg lurer litt på er om det blir vanskelig å få det til å se pent ut når det blir så mye bytting av farger? Er det bare å la det være igjen en liten tråd når jeg bytter farge og er det vanskelig å feste dette fint? Det gjøres vel tilslutt? Har lyst å prøve meg på nytt på en sånn djevlelue når jeg er ferdig med teppet, var jo ganske greit bortsett fra at jeg gjorde feil sist, hehe. Tror det blir enda morsommere når jeg vet kjønn også så kan man lage litt jente eller gutteplagg :) Hvordan går det forresten med deg babysyk, blir det prøving til høsten fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...