Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #151 Skrevet 17. mai 2009 okei, abortmotstanderne mener de som er for abort er mordere. Jaja, så la dem mene det da. Jeg kommer ALDRI til å å skifte mening eller holdning når det kommer til selvbestemt abort innenfor visse rammer. Folk for kalle det hva de vil. Det er nå det det er likevel. Vi som er for abort, mener at det er bra vi har valget hvis man skulle være så uheldig å komme i en kinkig situasjon. Hvem har ikke gjort ting som det har blitt konsekvenser av, selv om man visste at sjansen var der på forhånd?? Kan man ikke bare være enig om at man er uenig og respektere at man har forskjellige grunnleggende verdier?? Vi kommer ikke lenger i denne diskusjonen. Ha en fin siste del av 17. mai!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #152 Skrevet 17. mai 2009 22:12 (2) skriver: "Så lenge du påstår at abort er mord, så vil det si at du dømmer alle som har utført det, selv voldteksoffere, incestoffere, de som ikke fysisk mulig kan gå igjennom et svangerskap...osv. Du kaller alle mordere, uten å vite noe mer om hvert enkelt tilfelle. Det er alltid en historie som likegjør en handling...ofte..... Pga dere beskylder mennesker for mord UTEN GRUNN." Min kommentar: Til første avsnitt: Hvorfor er det å påstå at abort er mord, og så begrunne dette, å dømme alle som har utført det? Fordi det er ubehagelig å tenke på? Fordi noen IKKE ØNSKER at dette skal kalles ved det vi mener er handlingens rette ? Vi har ikke dømt, vi har bedømt en handling. Ja, i hvert fall jeg kaller alle mordere. Men, som jeg har sagt i innlegg kl 00:00, det kan foreligge forhold som også rettferdiggjør et drap. Men drapsmann er man like fullt. Det må man akseptere. Det er ikke en dom over berettigelsen - det er en bedømmelse av HVA man har gjort! Til tredje avsnitt: Hvorfor beskylder vi som abortmotstandere mennesker for mord UTEN GRUNN? For min egen del har jeg (begynner å bli lei av å gjenta det nå) BEGRUNNET min påstand i innlegg 00:00 i dag.
malingus Skrevet 17. mai 2009 #153 Skrevet 17. mai 2009 Jeg mener bare det at hvis alle visste at abort ikke var noe alternativ (at det ikke var lov), ville mange ihvertfall være mye mer forsiktig når det kom til sex og prevensjon. At hvis man virkelig var så livredd for å bli gravid, og at man etter samtaler med fagpersonell med hånden på hjerte si at de ikke på noen som helst måte var istand til å ta seg av sitt eget barn, ville man kunne avstå fra sex, til man følte seg mer klar for konsekvensene av sex. I mine øyne er man ikke moden for å ha sex, hvis man ikke tror man kan ta seg av et barn (noe sex ofte fører til). Det er viktig at folk vet om og er rede til å ta konsekvensene av det de gjør. Klart man kan gjøre feil, men da må man også ta konsekvensen av det. Og ja, jeg vet prevensjon kan svikte, men faktisk ikke så ofte. De fleste som tar abort har nok ikke denne grunnen. Da hadde ikke prdusentene av p-piller ol kunne si at de var 99% sikre. Ellers er jeg enig! Vi kommer nok aldri til å bli enige. Ihvertfall ikke når vi er uenige om hva som er et menneske og ikke. God 17 mai til deg og!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #154 Skrevet 17. mai 2009 2226 Nei vi kommer ikke videre i en slik diskusjon. Årsaken er at man er uenig om et foster er et liv som har beskyttelsesrett eller en ting hvis ekstens kan avgjøres av andre. Et totalt forskjellig menneskesyn altså. Forskjeller i grunnleggende verdier som du skriver. For min del: Jeg AKSEPTERER det faktum at andre har et annet syn enn meg. Men jeg AKSEPTERER IKKE at jeg skal hindres i å spre opplysning (du vil antagelig kalle det propaganda...) om mitt eget syn. Og jeg AKSEPTERER IKKE at jeg ved BEdømme forholdet, og kalle det ved hva jeg mener er dets rette navn, skal beskyldes for å DØMME andre. Men jeg BEdømmer saken, og jeg informerer om min BEdømmelse og BEgrunnelse for denne. Og jeg gir andre SAMME rett, men ikke MER rett.
malingus Skrevet 17. mai 2009 #155 Skrevet 17. mai 2009 Da er vi i bunn og grunn enig! PS! Jeg kaller det ikke propaganda. Du har rett til å ytre og begrunne din mening. Likeså jeg!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #156 Skrevet 17. mai 2009 Jo.Forskjellen hadde du merket. Hadde du endt opp som abort, hadde du endt opp hos Gud, og visst at din egen mor tok livet av deg.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #157 Skrevet 17. mai 2009 malingus Jeg tror at jeg (22:38) og du er ganske enige om det meste, om kanskje ikke om alt. Setningen "du vil antagelig kalle det propaganda...." i den sammenhengen jeg skrev det var heller ikke myntet på deg, men på dem som er for retten til selvbestemt fosterfordrivelse.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #158 Skrevet 17. mai 2009 Nå skal jeg være helt ærlig, jeg har ikke noe dokumentasjon her og nå, men jeg mener å ha hørt at folk har ikke mindre ubeskyttet sex i land hvor det ikke er lov om selvbestemt abort, eller at loven er mye strengere. Se i england f.eks. Der er/ har det vært strengt, og det er et høyt antall unge mødre.
malingus Skrevet 17. mai 2009 #159 Skrevet 17. mai 2009 Jeg vil ikke dra Gud inn i dette (enda jeg er kristen), da jeg vet at det er mange ikke-troende der ute. Og da blir det helt feil grunnlag å diskutere på. Så, fordi ingen merker at du ikke ble til/merket at du ble borte, så har det ingen betydning? Selv om det er sjeldent, fins det folk der ute som ingen ville merket at forsvant. Spiller de ingen rolle da? De har jo eksistert! Selv om man ikke ennå har gjort seg til kjenne, har man da livets rett fordet? De har jo ikke fått muligheten til det. La nå ihvertafll barnet få muligheten til det, før du bestemmer at det ikke har noen rett eller ikke! Man er verdt noe selv om man ikke kjenner en levende sjel!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #160 Skrevet 17. mai 2009 i england er vel abortgrensen på mellom 22 og 24 uker et sted? der krysser grensene for når man skal redde og når man skal kalle det senabort hverandre?
malingus Skrevet 17. mai 2009 #161 Skrevet 17. mai 2009 Ok. Ja, tror vi skjønner hverandre godt ihvertfall! Nei, hadde noe vært propaganda, hadde jo det jeg har skrevet også vært det! Og det var ikke min mening!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #162 Skrevet 17. mai 2009 Jeg ser ikke abort som et drap, jeg ser det som en utvei for både mor og barn for at begge skal slippe lidelser unødig. Man avverger en situasjon som ikke burde ha blitt. Som mangt annet. Et embryo er ikke levedyktig og for meg vil jeg ikke si avslutter et liv, jeg sier man avslutter noe som ikke har begynt ennå. Fakta for deg er det du mener, fakta for meg en det jeg mener.. Jeg mener det ikke er mord og går ikke under dødsstraff. Du vil heller se barn lide og få psykiske lidelser pga foreldre som ikke ønsker? Ja ja, forskjellig behov her i livet.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #163 Skrevet 17. mai 2009 England har meget liberal lovgivning på området i dag - mer liberal enn Norge. Det har vært streng lovgivning i England, men det er en god stund siden - lengre enn i Norge.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #164 Skrevet 17. mai 2009 Jeg vil aldri gi liv til noe som jeg ikke klarer å gi kjærlighet og omsorg. Verden er ond og har man ikke kapasitet å gi det grunnleggende så har man ikke noe. Jeg ser dessverre tagiske tilfeller hver dag av barn som har blitt forlatt av sin mor, far og det er sykt vondt å se på. Det jeg gir til disse er ingenting i forhold til hva barnet trenger av sin mor. SÅ jo et kvinne burde og har rett til å velge sin og barnets skjebne og glad er jeg for det. Du sier du er kristen og da tenker jeg OK, har fått svar på det jeg vil. Du følge kristene verdier. Det vil si at du også ikke skal dømme noen og tilgi, derfor tenker jeg du ikke er en direkte abortmotstander når noen rundt deg vil og trenger hjelp. Du vil gi din støtte og det sier sitt.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #165 Skrevet 17. mai 2009 En person kan og skal man tilgi. Men forutsetningen er at denne personen angrer. Man kan ikke gi tilgivelse der hvor det ikke er anger. Det er å glatte over, ikke å tilgi!
malingus Skrevet 17. mai 2009 #166 Skrevet 17. mai 2009 Det vil jeg! Det mener jeg alle mennsker burde! Jeg ville støttet så godt jeg kunne. Men jeg ville aldri sagt at jeg synes det de gjorde var riktig. Det er ikke opp til meg å dømme noen. Og derfor heller ikke opp til meg å tilgi noen. Jeg dømmer ingen som tar abort. Men jeg mener de kunne valgt anderledes. Er en forskjell! Det er alltid vondt å se et barn bli forlatt, eller mangle de trygge rammene de burde hatt. Poenget mitt, som jeg har skrevet mer om lengre ned, er at jeg tror mange forandrer seg innen de faktisk får barnet. Mange som tenker at 2jeg kunne aldri tatt meg av et barn", men når de først blir nødt til det, så klarer de det utmerket! Jeg mener bare at dette vet man ikke på forhånd. Misforstå meg rett, men det er lett å bruke det som unnskyldning. Jeg følte meg absolutt ikke klar for å få barn. Var psykisk ustabil, hadde bare kjent kjæresten min i 2,5 mnd, hadde inget sted å bo, ustabil økonomi, såvidt ferdig med vgs osv. Men mye forandret seg da jeg gikk gravid i 8 mnd og så fødte barnet mitt. Jeg vendt meg til tanken fordi jeg måtte, og modnet. Selv om forholdet mellom meg og barnefar har gått dukken, er jeg en utmerket mor, med stabil økonomi, et sted å bo osv. Klart det ikke går slik for alle. Men tror mange bare ser det negative med en gang, og velger abort. Når de kanskje kunne klart dette utmerket! Og det syns jeg er synd!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #167 Skrevet 17. mai 2009 Da lurer jeg på; er ikke runking massemord da? Og fremfor alt; er det ikke kanibalisme og svelge?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #168 Skrevet 17. mai 2009 Haha. Runking massemord? Vis meg den mannen som runker ut befruktete sædceller. Visste ikke at det fantes så dumme folk her. Nå vet jeg det.
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 18. mai 2009 #169 Skrevet 18. mai 2009 Abortmotstandere er dumme i hodet, rett og slett. Det handler om uvitenhet og uvitenhet og uvitenhet enda en gang.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #170 Skrevet 18. mai 2009 Det er jeg helt enig i Mylian. De kommer med ting som er så dumme, at jeg blir helt paff.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #171 Skrevet 18. mai 2009 Ja, 07:35, det er jo lettest å velge det utgangspunktet. Da slipper du å forholde deg til abortmotstanderens argumenter og begrunnelser, og så reise dine egne argumenter og begrunnelser for HVORFOR motstander tar feil. Hvorfor DELTAR du i det hele tatt i en debattt hvor den ene part "er dumme i hodet, rett og slett". Og når det "handler om uvitenhet og uvitenhet og uvitenhet enda en gang", hvorfor gjør du da ikke ditt til å argumentere mot abortmotstanderens resonnement og HVORFOR dette bygger på uvitenhet? Men kanskje du ikke ØNSKER en debatt, men en bekreftelse på at ditt eget syn er riktig.... Da er det jo lett å avfeie enhver som ikke hjelper deg med den bekreftelsen som "dum i hodet". Ta mannen i stedet for ballen kalles det i andre sammenhenger!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #172 Skrevet 18. mai 2009 Jeg må le jeg. Abortmotstandere klager på dårlige argumenter. Har dere sett hvilke argumenter dere selv kommer med? Det er jo snart så dere kaller sæd levende. Herregud.
Gjest Sauen er fødeklar! Skrevet 18. mai 2009 #173 Skrevet 18. mai 2009 Man kan da kalle det hva man vil - abort, drap, mord, dødsstraff. Ja, fosteret dør - men dette blir jo bare en definisjonssak. Mye viktigere er det å diskutere hva som kan gjøres for å få ned antallet aborter her i landet, og etikken rundt abort. Jeg er for selvbestemt abort, fordi konsekvensene ved ulovliggjøring ville vært veldig uheldige. Jeg har selv tatt en abort, og er den dag i dag glad for at jeg gjorde det. Det barnet ville fått en dårlig start på livet.
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 18. mai 2009 #174 Skrevet 18. mai 2009 jeg kan godt bli med på debatt jeg anonym! det er bare det at argumentene deres ikke holder vann.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #175 Skrevet 18. mai 2009 18.5. - 11:45 skriver "jeg kan godt bli med på debatt jeg anonym! det er bare det at argumentene deres ikke holder vann." HVILKE av deres (antar det menes abortmotstandernes) argumenter "holder ikke vann" - og HVORFOR holder de ikke vann? Jeg ser fram til en saklig opplisting og begrunnelse fra deg Mylian, dersom du ØNSKER en debatt. Og husk: Ta tak i argumentene og begrunnelsene, ikke det du TROR er argumentene og begrunnelsene..... Kommer det ikke en slik opplisting som jeg nevnte fra deg, Mylian,må jeg stille et STORT spørsmålstegn med troverdigheten av hvorvidt du ønsker en debatt. Og da kan heller ikke jeg gå inn i en debatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå