Gå til innhold

malingus -----Hvordan kan du sammenligne ABORT med DØDSSTRAFF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

16:06 skriver:

"Jeg synes ikke et 12 uker gammelt foster er like mye verdt som en foreksempel 5 år gammel jente, ergo sidestiller jeg ikke abort og mord."

Dette var klar tale, og har ikke tenkt å diskutere hva du mener og gjør. Men jeg vil gjerne få minne om en herre ved navn Adolf Hitler heller ikke syntes at en jøde var like mye verdt som en arier, derfor sidestilte han ikke drap på en jøde og en arier! Han hadde mange medspillere med samme syn, men heldigvis var de som hadde et annet syn sterkere......

Harde ord? Ja, og jeg sidestiller ikke deg med Hitler! Hitler tok, i høyeste grad konsekvensen av det han mente, og utførte flere drap enn du noensinne ville falle i tanker, vil jeg gå ut fra.

Men TANKEGANGEN er den samme: Og TANKEGANGEN er farlig!

I mine øyne er et menneske like mye verdt hele livet. Liv er liv, uansett for et et menneske. Og livet i verden starter i det øyeblikket egg- og sædcelle danner ny celle - og ender i det øyeblikket "livskraften" slokner og det ligger en DØD kropp igjen. Gjennom HELE denne perioden har mennesket livsverd - NØYAKTIG SAMME LIVSVERD!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo du som gjør en handling slik at ikke det blir et levedyktig barn...DU tar piller for å støte ut barnet og drepe det i DIN mage....

Skrevet

Du er flink til å ro.

Vet du hva et foster er?

Vet du når et foster går over til stadiet til å bli et barn?

Når er et barn levedyktig hvis det skulle fødes for tidlig?

Hadde et foster overlevd i så tidlig stadie som en abort utføres ville ikke abort vært lov lille venn.

Skrevet

Hehe, et embryo er like mye verdt når det er ønsket ja.

Har du et menneske som ikke ønsker barn er ikke et embryo like mye verd, nettopp fordi en selv har krav å bestemme over sin egen kropp og framtid og heldigvis har vi abort som gjør at mange barn ikke lider under omsorgsvikt pga noen faktisk tar det rette valget.

Skrevet

Dette er en etisk og filososfisk diskusjon, når begynner livet? når begynner det selvstendige livet?

At du trekker inn Adolf Hitler sier litt om hvor begrenset du er. At du trekker paraleller viser bare hvor lite du egentlig forstår. Hadde du vært saklig hadde jeg giddet diskutere med deg. sien du blir uaklig med en gang har du ingen verdi som diskusjonspartner, og jeg gidder ikke kaste bort tid på deg,

Skrevet

Jeg er glad for at kvinner i Norge har mulighet til å ta et valg i forhold til svangerskap/abort. MEN dette legitimerer ikke de som nærmest ser på muligheten til svangerskapsavbrudd som prevensjon. At vi har denne rettigheten bør respekteres og ikke misbrukes.

Personlig blir jeg kvalm av jenter som tar 4-5 aborter og ser på det som en helt normal ting å gjøre! Er vi virkelig så lite opplyst at vi ikke lærer oss bruken av p-piller og annen prevensjon etter 1-2-3 uhell så ville jeg oppsøkt hjelp for å finne ut hvordan det kan ha seg at alle mine p-piller ikke funker eller annen prevensjon angivelig svikter...

De som mener at abort er galt uansett årsak bør respekteres for sine meninger på lik linje som vi som ikke gjør det. Er ikke dermed sagt at man er gal eller idiot. Flere leger som av samvittighetsårsaker ikke utfører aborter. Er alle de også idioter???

Skrevet

Neffi; Visst det er et mord, hvorfor blir man ikke bura inne om man tar en abort?

Hvorfor heter det embryo, visst du mener det er en baby?

Vet du hvordan en baby ser ut?

Visst man leser på abortsidene, er det mye bullshit der, som IKKE er rene fakta. Bl.a bildene de viser, og hvordan en abort foregår?

Tror dere de drar av en og en arm, så et og et bein osv?

Å kalle det mord er det drøyeste.

Vitner om lite vett i toppen på deg!

Skrevet

Ikke sant. Her i Norge er det ikke lov å drepe. Dersom vi dreper kommer vi i fengsel. Tror det er en liten del som mener det er drap, og den lille delen får ingen respekt fra meg.

Skrevet

Synes det er helt hinsides å kalle det et drap! Tror ikke slike folk skjønner hva de snakker om. Å kalle et foster på 3 uker en baby er helt utrolig. Ikke så mye kunnskap rundt dette tror jeg da.

Det er et EMBRYO!

Skrevet

16:43 skriver:

"Det er så tåpelig, et embryo er ikke et ordentlig liv, men det kan bli det. Et embryo er ikke levedyktig og har ikke en gang hjerte. "

Vet du så lite om fosterets utvikling, eller vil du vite så lite?

Skal jeg få minne om at:

1)

Det ufødte barnet (kall det gjerne "embryo, om du synes det er mer behagelig - da slipper du jo å bli minnet om hva det egentlig er) har et hjerte (som vanligvis slår 113 ganger/minutt) ved fylte 4 uker

2)

Barnet begynner å vise utviklingen avv lemmer ved fylte 4 uker

3)

Barnet har påvisbar hjerne ved fylte 4 uker, med rask vekst like etterpå

4)

Barnet har hud (1 celle tykk) ved fylte 4 uker

5)

Barnet har fullt fungerene åndedrettsystem ved fylte 5 uker

6)

Barnet har 5 påvisbare kroppsdeler ved fylte 5 uker

6)

Barnet har lever og nyrer veed fylte 5 uker

6)

Barnets ører kan identifiseres ved 6 uker

7)

Barnet reagerer på ytre stimuli ved fylte 6 uker

8)

Barnet har utviklet blodlegemer ved fylte 6 uker

9)

Barnets hjerebølger kan måles før fylte 7 uker

10)

Barnet hikker og beveger føttene ved fylte 7 uker

11)

Barnets EKG-mønster for hjertet er som for en født person ved fylte 8 uker

11)

Barnets øyefarge kan identifiseres før 8 uker

12)

Barnet har, med unntak av den fysiske styrken for å overvinne tyngdekraften (som det først får minst 10 uker etter fødsel), evnen til å rulle rundt.

13)

Barnet viser tegn til pustebevegelser ved fylte 8 uker

14)

Barnet urinerer og har utviklet testosteron ved fylte 80 uker

15)

Barnet består ved fylte 8 uker av mer en 1 milliard celler, og har utviklet langt over 90 % av de strukturer som kan identifiseres hos et voksent menneske

16)

Barn har overlevd utenfor livmor før det var 12 uker gammelt.

17)

Og framfor alt: Barnets DNA (dets "livskode") var ferdig utviklet før 30 timer etter egg- og sædcellens forening.

Er du, når du tar hensyn til dette, fremdeles av en oppfatning at et barn/embryo ikke er et "ordentlig menneskeliv", med samme livsverd som annet "ordentlig menneskeliv"?

Skrevet

Et menneskeliv har sjans å overleve, det har ikke et embryo på egenhånd eller med all slags hjelp fra leger.

Der er foskjellen.

Uansett hvor mange ting du kan dra opp på listen her har embryo ALDRI mulighet å klare seg på egenhånd.

Skrevet

Det er fortsatt langt ifra et liv. Det er så langt fra levedyktig (utenfor mors liv som det går ann) Det er på ingen måter en normal sammenlikning å sammenlikne et barn på flere år og et embryo.

Visst du mener at du vet så mye 17:32, så bør du også vite at embryo er ikke bare et kallenavn noen bruker.

Det HETER embryo før det går over til foster.

Sånn, da vet du det! *rister oppgitt på hode av enkelte*

Skrevet

17:36 skriver:

"Et menneskeliv har sjans å overleve, det har ikke et embryo på egenhånd eller med all slags hjelp fra leger."

Fikk du med deg pkt 16, 17:36?

Dessuten: Dersom du legger "sjans til å overleve" som kriterium for "livsrett", hva da med syke/eldre/kuvøsebarn/.... som heller ikke har mulighet for å overleve uten legens bistand? Har heller ikke disse livsrett?

Skrevet

Et embryo har overlevd utenfor morens kropp i uke 12?

Dette vil jeg gjerne ha svart på hvitt og forklart?

Skrevet

Det skal jeg ha dokumentasjon på at dette stemmer og da nytter det ikke med en oppdiktet historie fra abortmotstandere, men dokumentasjon.

Et barn kan bli født lenge før tiden og overleve.

Et foster før uke 12 har ikke mulighet å overleve og få et verdig liv, det tror jeg bare ikke på.

Kanskje et alienbarn da eller?

Skrevet

17:39 skriver:

"Det er fortsatt langt ifra et liv. Det er så langt fra levedyktig (utenfor mors liv som det går ann) "

Registrerte du ikke punkt 16)

17:39 skriver også:

"Visst du mener at du vet så mye 17:32..."

Det er ikke jeg (17:32) som "vet så mye". Disse opplysningene kan du få bekreftet hos enhver lege som har oppdatert kunnskap på området (og sikkert flere opplysninger enn dette med....). Dette er altså PÅVISBARE FAKTA.

Videre skriver 17:39:

"Visst du mener at du vet så mye 17:32, så bør du også vite at embryo er ikke bare et kallenavn noen bruker.

Det HETER embryo før det går over til foster."

Det er IKKE vitenskapelig enighet om bruk av begrepet embryo, men jeg er jo selvsagt klar over at en hel del vitenskapsfolk bruker uttrykket. Vitenskapsfolk bruker også til dels uttrykket "abortus provocatus", Det kan like gjerne kalles fosterfordrivelse (eller kanskje du heller vil foretrekke "embryofordrivelse"?).

For øvrig er det uenighet om når man skal gå over fra å omtale barnet som embryo til å omtale det som foster. Men høyste grense vitenskapen sette er 8 uker. Hva vil du så kalle "det" som blir avlivet ved 9 uker?

Skrevet

Hvordan kan et 12 uker gammelt embryo overleve utenfor moren? Det lurer jeg på altså?

Skrevet

Send en link, hvor kommer disse opplysningene fra?

Skrevet

Anonym 17.53

Har du røyka pot?

Prøv å lag lag et innlegg en kan forstå.

Skrevet

Tror nok du har rett. Hun/han virker ikke riktig rett sydd sammen. Kanskje et misslykket abortforsøk eller noe.

Skrevet

Hun må ha tatt noe sterkere enn pot;) Noe ordentlig feil der. Lurer på hvor disse opplysningene kommer fra.

Skrevet

Mange av de punktene over her stemmer ikke i det hele tatt!

Skrevet

Ville sette pris på om du kunne forklare hva som var uforståelig: Skriver du ALT SAMMEN eller noe lignende klarer jeg ikke å ta deg alvorlig, ellers skal jeg etter beste evne forsøke å oppklare det som er uforståelig.

Det er også flere som har bedt om link. Link til de aller fleste av opplysningene finner du nedenfor. Skulle du savne noen, skal jeg etter beste evne komme tilbake med, link, men kan ikke love - ganske enkelt fordi noen av opplysningen har jeg (også) fra artikler og samtaler med leger. Begge deler er litt vanskelige å linke til. Men som sagt: Det aller meste finner du ved et søk HER! (Beklager at siden er delvis engelsk, delvis tysk - det er ikke MIN feil....)

http://www.ehd.org/index.php

Skrevet

Kan du være så vennlig å konkretisere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...