Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #126 Skrevet 17. mai 2009 20:46 Støtter ditt innlegg fullt ut - bortsett fra at jeg ikke aksepterer at du bruker utttykket "embryo" om et 12 uker gammelt barn/foster. Det er ueninghet blant vitenskapsfolk om bruk av begrepet "embryo" (etter første celledeling), men, så vidt jeg er kjent med, vil ingen vitenskapsmann bruke dette etter 8. uke. Hvorfor da akseptere abortforkjemperens bruk av dette "forskjønnende" begrepet?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #127 Skrevet 17. mai 2009 20:53 De ønsker antakelig bare en side i debatten. En debatt blir jo enklest slik! Da slipper du noe så brysomt som begrunnelser og argumentasjon!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #128 Skrevet 17. mai 2009 20:37 Begrunnelsene har på ditt spørsmål har jeg for egen del gitt i mitt innlegg kl 00:00 i dag. Jeg kan ikke se at vesentlige ting av det jeg der har skrevet er imøtegått MED EN BEGRUNNELSE senere. PÅSTANDER om at hva jeg der (og ellers) har skrevet er feil, har jeg derimot sett litt til.
malingus Skrevet 17. mai 2009 #129 Skrevet 17. mai 2009 "Folk som er så sterkt troende på enkelte ting, skremmer meg...dere har noen vanvittige syn på ting... abortmotstandere ja..." Oi, da re det mange mennesker som skrememr deg! Er det fordi du ikke klarer å tro sterkt på noe selv? Og engasjere deg i det? Jeg gidder å engasjere meg, akll det gjerne å "legge meg opp i andres foretagende" fordi jeg mener at abort er mord. Jeg synes ikke det er greit å drepe. Og, sånn jeg ser det, er det nettopp drap abort er. Jeg klarer ikke å godta at dette skjer. Det er så forferdelig at jeg ikke klarer å lukke øynene for det? Er ikke det i utgangspunktet en bar ting? Jeg synes det er viktig at noen forsvarer disse barna som ikek har mulighet til å forsvare seg. Jeg kan ikke utelukkende feie for egen dør når jeg ser folk drepe barnet sitt! Og det er sånn JEG ser det! Skjønner du? Du behøver ikke være enig med meg, men man kan skjønne (eller ihvertfall prøve) andres måte å se ting på, uten å være enig med dem. Jeg skjønner at for deg er ikke abort så forferdelig, fordi du ikke ser på det som aborteres som et menneskeliv. Men jeg er ikke enig med deg! Men, en ting jeg lurer på... Hvorfor er dere så opptatt av når et foster kan overleve utenfor livmoren? De fleste synes ikke (sånn jeg har oppfattet det) det er greit å ta abort i uke 22. Og det er stor sjanse for at et 22 uker gammelt foster ikke klarer seg utenfor livmoren -selv med ekspertisehjelp. I følge et innlegg her var overlevelsesprosenten i uke 22 0-12% Og selv om et foster (uasett hvilken uke det er født i) ikke er ferdig utviklet, er det jo et menneske! Som je sa tidligere, en 3 åring er heller ikke ferdig utviklet. Hvorfor er et barn på 3 år et "fullverdig" menneske, men ikke et 10 uker gammelt foster? Det er bare snakk om forskjelle i hvor langt utviklingen er kommet!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #130 Skrevet 17. mai 2009 Og dermed skulle trådstillers spørsmål være besvart!
malingus Skrevet 17. mai 2009 #131 Skrevet 17. mai 2009 Tror du misforsto meg her... Jeg mener det er et fullverdig menneskeliv fra sædcelle og eggcelle smelter sammen og formerer seg. Jeg skrev det på den måten, fordi en del andre her omtaler fostre før uke12 som ikke fullverdige menneskeliv med livets rett.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #132 Skrevet 17. mai 2009 Ok, jeg er hi i tråden Jeg lurer på om abortmotstandere i det hele klarer å akseptere at andre tar abort uten å dømme?. Vil dere kalle det mord UANSETT så lenge en abort blir utført? Uansett grunn? En 3 åring har tihørighet. Det er forskjellen. En liv som har startet etter fødsel ha tilhørighet hos mange, foreldre, søsken besteforeldre osv. Et barn i magen også så lenge det er ventet. Et foster som er inne i magen, ikke synlig HAR IKKE en tilhørighet hos noen utenom mor som evt ikke har mulighe osv til å føde det. Det er en stor forskjell bare der. Hi
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #133 Skrevet 17. mai 2009 malingus: Dersom ditt innlegg i dag 17.5. 21:31 var et svar på mitt innlegg 16.5. kl 21:02, tror jeg heller det var du som minsforsto. Når jeg skrev "følge helt ut" (dårlig ordvalg, ser det nå), var dette ment som et argument for å støtte opp om det syn du gav inntrykk for i går (og i dag). Dersom fosteret ikke er fullverdige liv, hvorfor er da andre som trenger hjelp for å overleve (som småbarn, sterkt funksjonshemmede etc) det? Men heldigvis er vi to enige om at et foster ER et like fullferdig liv som noe annet menneskelig liv - helt fra egg- og sædcelle danner en ny celle. Og det er jo det viktige!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #134 Skrevet 17. mai 2009 HI Jeg skal ikke svare på malingus' vegne men siden du nå retter spørsmålet generelt til abortmotstandere, skal jeg svare for min del: Svaret er JA! Begrunnelse har jeg gitt i innlegg kl 00:00 i dag.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #135 Skrevet 17. mai 2009 Hi her igjen, Jeg vil gjerne tilføre at JEG forstår hva dere mener, men jeg klarer ikke skjønne grunn til å dømme de dere ikke kjenner. Jeg var en gang abortmotstander selv, til jeg av div fysiske grunner var nødt for å ta abort og pluttselig stod jeg i et annet lys. Mange tanker, føflelser osv for igjennom meg, men det viktigste var å vite at de fleste har hver sin grunn og mange en forbanna god grunn. Dere ikke klarer å sette dere inn i andres sin situasjon, årsak og grunn. Så lenge dere ikke kan det, så faller vel påstandene bort. For da blir det tomme påstander uten grunn. Drepe noen med overlegg, planlegge og utføre er forbudt og straffbart, men å utføre en abort som i noen av grunnen kan være for å ikke ødlegge et barns liv er også en god grunn. Et barn som ikke får omsorg blir fratatt foreldrene pga faren, mange barn lider og får en tramatisk liv. Vil dere si dere unner barn det i steden for at mødrene tar abort? Dere kan mene det, ja. Men så lenge dere mener en ting om andre så mener nå jeg at dere burde ta stilling til det menneskets valg føre dere dømmer. Deres meninger vil jeg si dømmer mange og derfor veldig grovt.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #136 Skrevet 17. mai 2009 HI Kommenterte visst bare halvparten av spørsmålet ditt - beklager. Du lister opp flere forhold som kan være av betydning i avveiningen om det står "liv mot liv". Ingen av disse forholdene du lister opp endrer det grunnleggende: At abort er å anse DRAP og at det aborterte barnet er ilagt DØDSSTRAFF. Men de kan//vil som sagt være argumenter som veier om du skal begrunne berettigelsen av å begå drapet og ilegge dødsstraffen.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #137 Skrevet 17. mai 2009 HI, tilhørigheten er forskjellen? En gang var du også et foster.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #138 Skrevet 17. mai 2009 Ja, men hadde jeg blitt en abort hadde jeg ikke merket forskjellen. Når man lever er man redd for de rundt. Man føler og er redd hvordan andre føler hvis noe skulle ha skjedd med en.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #139 Skrevet 17. mai 2009 Dere abortmotstandere får jo bare holde på, til ingen nytte. Folk kommer like herlig til å ta abort:)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #140 Skrevet 17. mai 2009 HI skriver i innlegg 21:50 "Jeg vil gjerne tilføre at JEG forstår hva dere mener, men jeg klarer ikke skjønne grunn til å dømme de dere ikke kjenner." Min kommentar: Hvem dømmer dem vi ikke kjenner? For min egen del: Jeg har påpekt en begrunnelse for at abort er drap. Aksepterer du begrunnelsen. Hvis ikke, hvorfor ikke. Hva er "feil" i begrunnelsen? HI skriver videre: "Dere ikke klarer å sette dere inn i andres sin situasjon, årsak og grunn. Så lenge dere ikke kan det, så faller vel påstandene bort." Min kommentar: HVORFOR faller min påstand om at abort er drap (igjen, begrunnet i innlegg 00:00 i dag) bort fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i andres situasjon? Hva i min begrunnelse for påstanden betinger dette for at min argumentasjon skal være riktig? HI skriver til slutt "Deres meninger vil jeg si dømmer mange og derfor veldig grovt." Min kommentar HVORFOR dømmer vår begrunnede mening mange? Er det fordi det er ubehagelig at vi har en slik begrunnet mening? I så fall. Hvorfor ber du om en mening du ikke ønsker å høre? Eller er det andre årsaker - og i tilfelle hvilke!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #141 Skrevet 17. mai 2009 Ja, ønsker man å begå et drap i form av fosterfordrivelse har man i dag rett til det, med loven i hånd. En muslim i et land hvor sharia-loven rår har også, med loven i hånd rett til å begå et "æresdrap". Og aksepterer du det ene, så må du jo også akseptere det andre. Etter mitt sin er begge deler en rettsstat like lite verdig.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #142 Skrevet 17. mai 2009 21:57 Og forfølger du ditt argument om at en som "føler og er redd hvordan andre føler" er et kriterium for livsvern, har ikke spedbarn, bevisstløse og personer med f eks Altzheimer livsvern.....
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #143 Skrevet 17. mai 2009 Folk får mene hva de vil, det hjelper ikke. Hvert enkelt individ bestemmer over sin kropp! Abort eller ikke abort. Slutt å dømm de som velger abort, det er som regel av gode grunner!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #144 Skrevet 17. mai 2009 Så lenge du påstår at abort er mord, så vil det si at du dømmer alle som har utført det, selv voldteksoffere, incestoffere, de som ikke fysisk mulig kan gå igjennom et svangerskap...osv. Du kaller alle mordere, uten å vite noe mer om hvert enkelt tilfelle. Det er alltid en historie som likegjør en handling...ofte..... Pga dere beskylder mennesker for mord uten grunn. Ikkeubehag, men tomme påstander fordi mange av dere ikke har satt dere inn i situasjon til de som utfører abort, derfor. Jeg ikke ønsker å høre. Jeg kan le, fordi jeg har vært der selv, men innsett å dømme er lett så lenge man ikke klarer å forstå.
malingus Skrevet 17. mai 2009 #145 Skrevet 17. mai 2009 For det første vil jeg si at jeg dømmer ingen som tar abort. Jeg dømmer bare handlingen. Jeg vet ingenting om personene bak handlingene, så derfor kan jeg ikke dømme dem. Jeg vet faktisk ikke helt hvor jeg står i de mest ekstreme situasjonene (incest, voldekt, svært lav alder). Men heldigvis er dette sjeldent årsaken til at kvinner tar abort. For meg er det et drap uansett. Det kommer jeg ikke bort ifra. Konsekvensen av en abort er at fosteret dør, ergo er det et drap, siden handlingen var utfør med vitende og viljen. Vil egentlig henvise til anonym 00:00 på dette punktet. Hun sa mye jeg var enig i om det. Jeg kan absolutt sette meg inn i andres situasjon. Jeg tror så absolutt at det er en for jævelig situasjon å havne i, hvis man blir gravid og forutsetningene for å få barn er dårlige. Og barnet ikke er ønsket. Men jeg tror på andre alternativer enn abort. For det første ordner det praktiske seg som regel ganske greit. Kanskje man vil få dårlig råd, men man sulter ikke ihjel. For det andre tror jeg at om man bare veter og gir seg tid til tanken om at man faktisk har noe levende inni seg -som vil utvikle seg til å bli et fullverdig og perfekt menneske, så blir man mer klar etterhvert. Kan også hjelpe å snakke med en psykolog eller lignende. Lett å grave seg ned i alt det negative -og da kan det være godt å ha en å snakke med. For det tredje tror jeg mange forandrer seg mye når de får barn. Selv om de overhodet ikke følte seg klar til å få barn, så tror jeg mange likevel greier dette ansvaret likevel når barnet først kommer. Man blir så gla i barnet at man finner krefter i seg selv som en ikke engang visste man hadde, så man kan ta seg av barnet. Jeg tror de fleste greier seg bedre enn de hadde trodd! Men ja, det er mange barn som lever under ulykkelige forhold. Men jeg vet ikke om tallet egentlig hadde blitt så mye høyere om abort ikke var et alternativ. Antageligvis noen (barn av tunge rusmisbrukere ol), men sånn er det jo nå og dessverre. Men kanskje man da hadde hatt mer penger å bruke til hjelp og støtte til disse mødrene?
malingus Skrevet 17. mai 2009 #146 Skrevet 17. mai 2009 Hele poenget her, anonym 22:12 er at de, ifølge oss abortmotstandere, ikke bare bestemmer over sin egen kropp ved en abort. De bestemmer også over barnet sin. Og det mener vi de ikke har noen rett til!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #147 Skrevet 17. mai 2009 Den heldige eier av ett barn: Ludvig Nessa er en meget klok mann. Les boken hans. Den anbefales.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #148 Skrevet 17. mai 2009 22:12 (1) skriver "Slutt å dømm de som velger abort, ...." INGEN - gjentar - INGEN har i denne tråden DØMT den som velger abort. Vi har BEdømt en gjerning - og det er noe HELT annet! Klarer du ikke å se forskjellen, eller VIL du ikke se forskjellen?
malingus Skrevet 17. mai 2009 #149 Skrevet 17. mai 2009 Men altså, et drap er jo et drap uasett! Har ingenting med grunnene for at man utfører drapet å gjøre. Her er det bare snakk om at fosteret dør. Enkelt og greit. Du kan ikke nekte for at fosteret dør ved en abort? Og for oss er fosteret et menneske, ergo er det drap. Vi sier det ikek for å såre noen. Det er bare fakta. Men jo, jeg skjønner at noen kan se abort som eneste utvei. Det er bare det at jeg ikke er enig i at det er det!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #150 Skrevet 17. mai 2009 Et liv i magen har ikke gjort seg kjent, det kjenner ikke de rundt, det er et embryo som er avhengiv av mor for å leve. Velger mor å ta det bort er det ingen som vil merke nor fra eller til, ikke embryo heller. Lei for det, men slik er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå