Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hehe... Hvordan høyere utdanning er det man har, når man får seg til å sitte foran pcen får å kritisere andre for at de er for unge mødre da... heheh... jaja, virkelig høy utdanning regner jeg med ;)

 

Hilsen ei på 22 år, har ei på 2, venter neste i mars. Gift, kjøpt egen leilighet, god inntekt... ??? Hva mangler da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mothertotoo

Jeg tror ikke du skal være så rystet HI....

Skjønner hva du mener med at det kanskje er litt tidlig.

Men det er vel kanskje ikke så enkelt alltid. Jeg syns det er flott at jenter velger å få barn,hvis de føler de kan få det til å funke.

Jeg fikk da jeg var 20,syns nå at det var for tidlig......men mitt valg. Og da måtte jeg stå for det. Skal nå bli mamma til nr 3. er 32 år. Kjenner at jeg har vært mamma i noen år ja..haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må ha stooore problemer!!!! Nårtid fikk din mor deg? Min mamma fikk meg da hun var 18, og min søster da hun var 20, selv er jeg 23 år!!! Har verdens beste mamma og hun har gitt meg alt jeg trenger for å bli ett flott menneske, alle mine barndomsminner er kjempe gode og idag er mamma min aller beste venn=) Vet du ikke det at det er best å få barn i ung alder pga kroppen tåler mer da og det er større sjanse for å få friske barn!!! Du må ha lite å tenke på når dette bryr deg!!! Har ei venninne som fikk sitt første barn når hun var 16, andre da hun var 20 og tredje da hun var 22, er samme far til alle tre og de har holdt ilag, er en av de flinkeste mødrene jeg vet om!!! Så finn deg noe annet å bry deg med, folk får barn når det passer dem, og kanskje det ikke alltid er planlagt, men de er tross alt voksne slik som deg selv om du kanskje er 36 år og tror du er så klok, noe du IKKE kan være!!!!! Kanskje det er på tide å bruke de små grå oppi toppen litt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!!

Ser dere når dette innlegget ble skrevet eller??!

Ærlig talt!

De som begynte denne tråden har jo sikkert gått gjennom hele svangerskapet allerede!

Start noe nytt, daaaaa -skrullete, altfor-unge/gamle fjolls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

nå er jeg i gang med "runde 2", men når jeg fikk førstemann var jeg 19. det var et helt annet svangerskap, kroppen hadde masse overskudd, og jeg koste meg gjennom hele svangerskapet! nå kjenner jeg at ting er tyngre. er 32 nå. til gjengjeld har jeg en tenåringssønn som har sagt at han stiller opp som barnepike hvis jeg trenger feks. en butikktur uten stress. når en får barn så tidlig, har en helt andre forutsetninger for å skjønne hverandre når en blir eldre. min sønn er glad han har ung mor. mange foreldre i klassa hans er jo faktisk på aldreren med min mor... så til dere som er unge nå: lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk førstemann som 19 åring,

giftet meg, kjøpte hus og fikk nr 2 som 22 åring.

Fagbrev, og nr 3 som 25 åring....

 

Nå er jeg snart 28 år og mistenker at jeg er gravid igjen...

Er midt i husbygging.... :)

 

Er glad alt skjedde tidlig....

Men som sagt... jeg respekterer enhver sine beslutning om hvortid og når dem vil ha barn.... tidlig eller sent... det er opp til enhver :):)

 

Jeg skal studere neste høst... da blir det sykepleien... så det går alltids an og ta utdannelse senere...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er født i 88, og er ferdig med utdannelse, og har en god jobb i barnehage...

har en sambo jeg har vært sammen med i 5år,og bodd sammen med i 1.5år, som har en fast jobb...og vi er klare for å få barn.

festing fikk vi nok av i tenårene, og den festinga tror jeg holder for noen år...hehe

og reising har det også blitt noe av...men det er ingenting i veien for å reise med barn...

i min omgangskrets er det mange som har barn eller er gravide...og det synes jeg er helt greit...

folk blir klare for å få barn på forskjellige tidspunkt...noen når de er 18, og noen når de er 30...begge er like normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skjønner ikke at jeg gidder å svare på denne her engang, men here it goes.

 

18-19-20 år er da ikke uvanlig ungt å få barn, og det har vel vært normalt iblant de mødregenerasjonene som lever i dag.

 

jeg gyser mer når jeg ser folk som er født på midten av 90tallet her inne, men for all del det går som oftest bra med så unge mødre også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Følte meg vel egentlig litt truffet av dette, er 87 modell og venter faktisk min nr 2 nå.

 

Først og fremst så ser jeg litt hva HI og andre prøver å legge frem her. Man tar på seg et veldig stort ansvar med å få barn så tidlig, og jeg kan IKKE med hånden på hjertet si at ting har vært bare glede og solskinn etter jeg fikk prinsessen min.

 

Dette med utdannelse er viktig, og de som velger å få barn etter de har "levd" litt har en økonomisk trygghet. Det hadde ikke jeg selv om jeg og samboer hadde inntekt. Det er tungt når man har en liten inntekt og itillegg har masse regninger. MEN folk på 25+ kan også slite med dette.

 

Noen spurte "hvorfor velge å få barn så tidlig", vell ikke alle velger å bli gravide, dette er mitt andre svangerskap hvor jeg har blitt gravid på tross av p-piller/minipiller...Mitt valg å beholde, ja for for meg så er ikke det å ta abort et alternativ.

 

Mange av mine venner velger å få barn nå rund 20-21års alder...Jeg synes det er tidlig å prøve å bli gravid når man er 17-18år, men det er som sagt min mening.

 

Ikke alle har et behov for å leve livet, og selv om mange på min alder og mindre ikke er så voksne, så er faktisk noen av oss det. Noen vokser tidlig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det her helt individuelt. For meg er det å bli gravid i 19-20 års alderen helt fint=) (er selv 20) Men når de er 15-16, så er jeg ikke helt med.

 

For meg så er ikke det å få en fantastisk bra utdanning viktig. Jeg er mer et familiemenneske. Som alltid har gleda meg til jeg får mann og barn. Jeg har en flott jobb som jeg ikke trodde det gikk ann å få i en så ung alder. Vi har god økonomi, hus og bil. Så da ser jeg ikke problemet med å være 88mod..:P

 

Men bor man fortsatt hjemme på jenterommet hos mor og far og er knapt gammel nok til å ha sex, så syns jeg det er litt på kanten.

 

Alle har sin mening om alt, og det kan man ikke nekte noen=) Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må le litt nå... Hva er det som gjør deg så mye mer voksen enn ei på 20, sånn rent bortsett fra alder?

 

Jeg ser ikke på ei som skriver " Sorry mac, men man er faktisk ikke mye voksen når man er 20" som særlig moden og reflektert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å si at noen som er 20år ikke er voksen, syns jeg bare blir helt latterlig.. for om du kanskje ikke var voksen når du var 20år, så betyr ikke det at alle andre 20åringer har samme tankebane som deg. å vi som blir foreldre i 20åra, er nok mere voksen enn det du var på den alderen. siden vi greier oss meget fint, og føler oss klare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle mennesker er forskjellige.. heldigvis! du synes man er lite voksne når man er 20. jeg for min del synes folk som bruker "sorry mac" i et argument er lite voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og samboer valgte å få barn når vi var 19 og 17 år. Det ligger i instinktet å formere seg å når du har fått barn så vett kroppen hva den ska gjøre, du får morskjærlighet med engang. har ingenting å si om du er 15 el 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså syns begge trådene hadde sine poeng jeg, og de forskjellige aldersgruppene deretter! Det er jo posetive og negative sider ved det å få barn uansett hvilken alder man er i! Egentlig skriker begge trådene en og samme ting: Gi meg respekt! Jeg skal ha barn!- Sånn som det skal være når en gjør det kroppene våres faktisk er lagd for å gjøre- lage barn!

Hvorfor er dere sånn med hverandre, vi er nydelige og gravide alle sammen! Nyt det jenter!! Ikke diskriminer hverandre på denne måten, det gjør jo bare at hormonene (som i hvertfall for min del er ganske ustyrelige fra før av) blir mer hormonelle! =S hjelpe meg!!

Hilsen klar 88 jente!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO I LUKEN!!

du ser f.eks en 17 åring gravid.. HVA SÅ!?

det er ikke DU som skal bli mamma som en 17 åring, er ikke DU som

får ansvaret for et barn i så ung alder!? HVORFOR BRY SEG!?

det er mange unge på 16,17,18,19 å 20 år som er mer " voksen" enn andre på den alderen! ALLE unge er ikke like. om di velger å få barn..

SÅ ER DET IKKE DITT PROBLEM!

Er du 30 og skal ha barn for første gang, eller om du er 17 og skal ha barn for første gang, så er det nytt for begge ! dere kan like LITE om det å ha barn! dere har aldri hatt barn før!

jeg gir BLAFFEN i hvor ung en velger å være når en blir mamma for første gang. di fleste er gode mødre, UANSETT om en er 17 eller 30!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 19 år og venter mitt andre barn i november og er kjempeglad for det! første barn fikk jeg 2 uke før jeg fylte 18. jeg er like god mor som alle andre! jeg kan passe på barnet mitt like bra som andre "modne" mødre som er "eldre" og er ferdi på skolen har utdaning..bla bla bla...o.s.v...så alder har ikke noe å sei. jeg og samboer har vært sammen i fem år og budde sammen i nesten 3...og vi er like glad i kvarandre som vi allti har vært!!

og jeg fikk barn fordi jeg hadde lyst t d! jeg hadde lyst på familie...

JEG SYNES FAMILIE ER VIKTIGERE ENN UTDANING! d er aldri forseint å studere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er det mulig!

Sperminated "høygravid!:)" : Hvorfor blir du rystet over det? Hva er galt med å få barn tidlig? Forresten så er det helt normalt i disse dager! Hvor gammeldags er du da?

Alle mennesker er helt forskjellig, og mange har hatt en tøff oppvekst som man har vokst mye i på kort tid, og da kan en 19åring være mentalt eldre enn en på 25år f.eks. ...

Jeg er selv født i 88, og er ferdig med utdannelse, jeg besto fagprøven i september og er kjempe fornøyd! Graviditeten var ikke planlagt, men vi valgte å beholde det lille nurket fordi vi begge føler oss klar og har på en måte "rast fra oss"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere mnd siden jeg har giddi vært her inne, men så ser jeg at dette innlegget er på topp enda.herregud.

 

Det er jo bevist at å få barn tidlig er bra for flere måter.

Ble gravid selv som 19åring, venter nr 2 nå og er så utrolig glad,lykkelig, og elsker det.rett og slett.

Vi skal kjøpe hus nå til våren og har jobber begge 2.

 

Min venninde fikk når hun var 17, og har klart seg kjempebra hun også.

 

Men har ingen fordommer mot de som velger å få barn i senere alder heller, kjenner mange av de.

Hvorfor er mennesker slik at de må hakke ned på de som er "annerledes" enn de selv??

Det skylder nok mest USIKKERHET!!

 

Stå på ALLE sammen.

vi norske trenger flere barn og begynne tidligere for at noen skal kunne jobbe når vi blir gamle osv.

 

Kos dere alle sammen. Jeg er glad for gravide uansett alder jeg.

Folk i 30 årene kan like gjerne være umodne de og, men man blir vanligvis mer moden av å bli mamma....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo litt morsomt, og når jeg til og med ble linket igjennom barnimagen-

 

Kvinner er mest fruktbare rundt 20 år, og sjansene for medisinske komplikasjoner er minst mellom 20 og 25 år.

 

Gammel mor?

Her er konsekvensene dersom du får ditt første barn etter 30 år:

 

Fruktbarheten synker etter 30 år, og mye kraftigere etter 35 år.

Mødre mellom 35 og 40 år med første barn har dobbelt så høy risiko for å føde ekstremt tidlig.

Mødre over 35 år har dobbelt så høy risiko for at barnet dør under graviditet, fødsel eller de første ukene etter fødsel, enn mødre under 25 år.

Eldre mødre har lengre fødsler.

Eldre mødre har større sjanser for akutt keisersnitt.

Eldre mødre har også større sjanser for bekkenbunnsproblemer etterpå.

 

Dette ble hentet på linken under(det står egentlig ganske mange relevante saker der, som er forsket på):

 

http://www.klikk.no/foreldre/article335234.ece

 

Altså, jeg vet jeg alt har skrevet her inne men har tenkt litt mer over at dere er så rystet:

Nå er det en gang sånn at vi unge også er gravide, vi kan ikke gjøre noe med den saken nå! Vi trenger støtte-akkuratt som dere gjør! For det er ikke alltid like lett å være gravid! Syns i grunnen det er fryktelig umodent gjort av dere å rakke ned på oss unge-det er jo dårlig gjort!

 

Som jeg nå har linket dere alle til viser mye forskning at det faktisk ER best for kroppen sinnet og barnet å få barn litt tidligere enn 30! Og alle utdannings systemer er tilrettelagt slik at en kan utdanne seg i alle aldere!

Tenk om vi skulle gå å gni dette inn hos dere?

Hadde det da vert så lett å være eldre og gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Og om man har lyst på mange barn er sjansen lettere jo tidligere man begynner

Vi trenger jo flere barn i norge også.

 

Har selv ALDRI sagt noe negativt om eldre mødre, så hvem er mest moden i tankegangen da??

Har mange eldre venninder med barn, vi har den beste tingen i verden til felles -BARN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...