Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

Her blir jeg litt irriter av å lese...

Jeg er 20 år, har god jobb som er godt betalt, trenger ikke mer utdanning, og denne jobben kan jeg ha til jeg er pensjonist om jeg vil.. Reising har aldri vært noe for meg.. Liker meg best hjemme, men greit å komme seg bort av og til.. Men det går da an med barn! Helt opp til hver enkelt om de føler seg klar når de er 15 eller når de er 40.. En venninne av meg som er 2 år yngre enn meg har vært voksen siden hun var 12.. Pga oppvekst, men det er forskjell fra person til person når de er modne nok for å barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo! Få barn tidlig?! Det er da mange som er klar for barn i denne alderen. Selv er jeg 20 år, har en gutt som er født i 06 og venter en i 09.

Er ferdig med utdannelse både jeg og samboer. Hvorfor skal vi da vente med å få det vi ønsker oss mest her i verden?

Ja, jeg er jo ung, men det ser jeg som en fordel faktisk. Mye energi har jeg også.

Vi har alt vi kan ønske oss og mer. Vi har jo fast jobb, med god inntekt.

Ser noen har snakket om selvrealisering, og at man er litt "oppe" i årene når dette kommer. Men det blir helt feil, dette er helt individuelt for alle individer, og du kan faktisk oppleve selvrealisering flere ganger i livet. Hvis man skal snakke om Maslows behovspyramide, er det en fordel å kunne forstå den også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvrealisering før barn er noe stort tull.

mange som absolutt skal selvrealisere seg og finne mr. perfect ender opp med å slite med å bli gravide, og ja kanskje til og med risikere å ikke få barn i det hele tatt!

 

88 og 89 er perfekt alder. bedre enn 40 år gamle "selvrealiserte" kjerringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer heller ikke å dy meg. Livserfaring måles ikke i år, og dersom man tror det har man ikke særlig mye livserfaring å vise til selv. Biologien lyver ikke, det lønner seg å få barn mellom 20 og 25. Selv har jeg sklerose i ryggen, og dårlig rygg går i familien, derfor ønsker jeg å få barna mine før jeg blir for dårlig i ryggen. Ønsker ikke å ligge hjemme hele svangerskapet fordi ryggen ikke vil bære en ekstra person.

Samboern min sa noe fint her om dagen, vi skal bli prøvere til sommeren. Vi snakket om at det aldri er noe garanti for at man holder sammen for alltid uansett alder, og han sa "Man må være ganske sikker på at den personen (man får barn med) er en man kan ha noe å gjøre med hele livet". Litt enklere å være sikker på det, har man ikke noe turbulent forhold er det liten sannsynelighet for at man gjør slutt pga. krangel, heller fordi man blir lei. Og da er det lettere å beholde vennskapet og respekten senere. Syns det var fint sagt, særlig fordi det viste meg at det var noe han hadde tenkt på selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn!! Jeg er 20, snart 21, ble gravid da jeg var 17 og fikk barnet da jeg var 18. Barnet var ikke planlagt,MEN jeg brukte ikke prevensjon, så jeg sto for mine egne handlinger. Jeg visste hva som kunne skje og dermed var ikke abort noe løsning for meg.

 

Ja, jeg hadde utdannelse å tenke på og, men det stoppet ikke meg. Da jeg fant ut at jeg var gravid, hadde jeg blandet følelser, men det var det beste som noen gang har skjedd.

 

Jeg rakk akkurat å fullføre 2 året på skolen før jeg fødet. Jeg var hjemme med han et år, så begynte han i barnehage og jeg på skole. Og veit du hva? Det gikk veldig veldig bra... Jeg elsker den lille gutten min som nå er 2 år. Jeg gir han en god oppdragelse, lærer han disiplin, hva som er rett og galt og for å ikke snakke om masse omsorg og kjærlighet.

 

Når jeg kommer hjem om dagene lager jeg middag, gjør husarbeid og leker med barnet mitt. I helgene koser vi oss masse sammen. Jeg festet mye som fjortis og har festet fra meg. Jeg kunne ikke hatt en bedre liv enn det jeg har nå.

Jeg er en like god mor som en godt voksen er, selvom jeg ikke har like mye livserfaringer. Men den lille gutten min betyr så mye mye mer for meg enn reising osv.. Det kan jeg heller oppleve sammen med guttene mine! Jeg bor med barnefaren og vi har et stabilt hjem og trygt hjem for barnet våres.

 

Hva er så galt med å få barn så tidlig??

Men når en 15, 16 åring blir gravid, vil jeg si det er tidlig.. Men når vi er 88 modeller, er ikke vi 18 da? Er ikke vi voksne og selvstendige da? Det er noe man må spørre seg selv om, alle er ikke like... Alder har ikke så mye å si, det handler om hvor moden du faktisk er og hvor ansvarsfull du er.

 

Det er jo travelt å ha et barn, men det er det vel for alle av og til? Jeg ser på meg selv som voksen, selvstendig, og ansvarsfull... Jeg vil selv kalle meg en god mor som mine barn kan se opp til... Og det er vel ikke noe galt i det?

 

Min mamma og pappa var 18 da de fikk meg, mine besteforedre var 57 da de ble oldeforedre... Er ikke det bare bra, at barna får oppleve besteforeldre, oldeforeldre og for å ikke snakke om tippforeldre.. hehe, det var kanskje å ta litt i, men poenget er at barna får oppleve mye mer av familien sin.

 

Jeg syns det er like ikke å være langt over 40 når en får barn som om å få barn som 17\18 åringer.

 

 

Så jeg vil si det er grådig irriterende når de"voksne" hakker på unge mødre... Vi er like gode mødre som dere, så det bør ikke være et tema en gang!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kranglefanter :-)

Her kommer ett lite innlegg fra en som har vært ung mor og nå blir "gammel" mor.

Fikk mitt første barn som 21-åring, nr 2 når jeg var 27. Var fast bestemt på å få mine barn før jeg var 30, jeg skulle ihvertfall aldri bli en "gammel" mor!

Men nå sitter jeg her, 39 år og venter mitt tredje barn. Gleder meg voldsomt jeg, dette blir kjempefint. Føler meg ikke noe gammel i det hele tatt. Når jeg var 18-20, mente jeg at alle over 30 hadde en fot i graven allerede... Så feil jeg tok der :0)

Men uansett alder, barn er en velsignelse og er du ikke voksen, blir du det fort når barnet og ansvaret kommer.

Så lykke til alle sammen, enten dere er 18 eller 40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får helt frysninger når jeg leser det du har skrivi!!:) (gode frysninger)

jeg tenkte faktisk helt motsatt av deg! "ikke barn før etter 30!!", men nå sitter jeg her, 22 og venter mitt første barn!

 

Er så godt å høre et menneske uten fordommer!! ikke mange av dem i dag gitt...

 

lykke til til deg også, du gjorde dagen min litt bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som støtter oss unge mødre;)

 

Jeg blir så steik forbanna jeg når vi blir kritisert etter alderen vår.. Alderen gjør oss ikke til noe dårligere mødre, uansett hvor gammel man er..Mange gammeldakse folk her inne som ikke har forståelse for så masse..Sikkert og for at de ikke har opplevd å være ung mor selv., så ser de på oss som"drittunger". Jeg har en misstanke om at de som kritiserer har vært så ville i sin ungsom at de tror at alle andre er lik dem selv. Det er ikke alle som har behov forå "oppleve" så masse alene som høy udannelse,reising, festing osv...Mange av de tingene kan man gjøre selvom man har barn, unge som eldre!!! Et barn gjør bare livet rikere og man får helt annet syn på ting... Og slik er det nok selvom man er 18 eller 40(eller eldre)hehe... Makan til folk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk _veldig_ rystet av å se hvor mange trangsynte mennesker det er her!

 

Jeg er 17 år, og har ei datter på snart 8mnd. Er jeg en dårlig mor, fordi jeg er yngre enn deg? Legen på sykehuset sa til meg "å, så fint det er å se en ung mor. Dere klarer dere som oftest bedre enn de gamle mødrene, fordi dere er friske, spreke og har maange år til å ta dere av barna på" - og det er jeg helt enig i. Nei, jeg mener ikke at de som er over 35 år er dårlige mødre av den grunn, men - de har kanskje ikke like mye energi som de unge mødrene, og energi kommer godt med når man skal ta seg av ett barn.

 

Jeg kan helt ærlig si at jeg er en bedre mamma enn tanta mi på 32 som har 2 unger - så det har ikke med alder å gjøre..

 

Jeg er 17 år gammel, født i 91 og er mamma - og er kjempe stolt! Å vi klarer oss kjempe bra.. Typen min er foresten født i 87, og har en sønn født i 07 fra før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg men...

jeg er en 90 modell.. og skal jeg bli krenket fordi jeg er 18 og gravid? fordi dere mener jeg er for ung til å få barn? ehm.. la meg tenke.. hvorfor og hvilken rett har folk til å krenke andre som er 18 og yngre.. og si at vi ikke klarer å ta vare på barna våres? dere som krenker kjenner oss ikke og har ingen rett til å "disse" oss.. dere mener vel jeg er umoden fordi jeg skreiv dissa?? det får stå sin prøve. alt jeg sier er at folk fra 15 og oppover kan bli fantastiske foreldre. de trenger ikke ha utdannelsen ferdig eller noe. for norge idag er utrolig flinke til å hjelpe mødre. og det er sikkert ikke snakk om for alltid at norge skal hjelpe dem men at de får hjelp i begynnelsen..!

 

og en ting til.. jeg trur jeg hdde blitt flau om morra mi fikk meg da hu var 30 og når hu var 50 var jeg 20.. der er litt sånn akai ..

 

for man blir eldre med åra og er større sjans for at fosteret får missdannelser eller at det tar tid å få barn. men selvfølgelig opp til hver enkelt.. mener bare dere burde la oss unge være ifred når dere ikke vet en dritt om hvordan vi oppfostrer barna våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke blitt mer enig.. Makan til diskriminerende mennersker!! De bør skamme seg...

 

Lykke til alle unge mødre, stå på! Ingen kan fortelle oss at vi er for umodene til å bli mødre, for de vet nemlig ikke hva de prater om.....

Makan!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at det er litt korttenkt å planlegge barn når man er 17-18 år.. de fleste er ikke så veldig modne i den alderen..

Men syns det er veldig bra at de som blir gravid ved et uhell står for det de har gjort.. og tar ansvar.

Ble selv gravid når jeg var 23 år.. hadde da fått meg høyskole utdannelse og jobbet et år ( sykepleier).. og vært lenge i et forhold..

Syns jo ikke det er så veldig tidlig.. selv om mange syns det.. ble gravid med nr to når jeg var 25.. så tobarnsmor i en alder av 26 blir jeg da.. men det er jo ikke spesielt ungt syns jeg..

Det viktigste er jo å få barn når man er moden for det, og er i et stabilt forhold..

er jo ikke akkurat gull å bli alene mor liksom.. Uansett alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herlighet.. TIL DERE ELDRE: tror dere at det hjelper unge mødre å HAKKE NED på dem? tror dere at å kjefte, å klage på ungemødre får dem til å få bedre selvtillit ?

det hjelper ikke en DRITT å bare snakke drit om unge som blir gravide og velger å beholde barnet.

jeg er selv 17 år å gravid! 26 uker på vei å jeg er KJEMPE STOLT. jeg er sammen med barnefaren å vi har egen plass å bo . utdanninga kan vente ! selv om en blir gravid når en er under utdanning så betyr ikke det at man aaaldri blir ferdig med den!

det er faktisk en del som er unge og blir gravide fordi di ønsker det, fordi det er deres største ønske. å di klarer seg like godt som dere eldre. JA dere har kanskje bedre økonomi, større hus, bedre jobber osv. MEN, DERE SOM ER OVER 30 OG VENTER DERES FØRSTE BARN. DERE KAN LIKE LITE OM BARNEOPPDRAGELSE OG OM HVORDAN DET ER Å HA ET BARN I HUS FOR FØRSTE GANG SOM OSS SOM ER UNGE.

 

SLUTT Å HAKKE NED PÅ UNGEMØDRE!

KAN DERE IKKE KOMME MED NOEN FINE ORD HELLER !?

VI TRENGER IKKE Å BLI HAKKET NED PÅ MER ENN VI GJØR!

DET HJELPER OSS INGENTING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syns rett og slett folk bør få barn i den perioden i livet sitt som passer best for dem! Noen prioriterer utdannelse først mens andre syns det er best å stifte familie tidlig! Vi er alle veldig forskjellige og har forskjellige behov...Er ikke verre enn det! Jeg for min del hadde planene klare da je som 24 åring møtte mannen min.Vi var begge veldig klar for å bli en familie! Men oppdaget for at ting ikke alltid var like lette å planlegge....! nå er jeg 30, han er 37 og vi har enda ikke fått barn! Så det er ikke alle som velger å være 30-40 når de får barn, det bare blir sånn.....!:)

Men ønsker alle mødre lykke til, for om du er 18 eller 35 og førstegangsfødende så er du helt ny i gamet og vet ikke hva som kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg er 89 modell og blir 20 før babyen kommer... Ja, det er kanskje tidlig?! Jeg er selv gift (og har vært det i ett år) og jeg blir ferdig med min utdannelse før babyen kommer, det samme blir mannen min!

 

Men jeg vil bare si at det er VELDIG VELDIG forskjell på 20-åringer. Noen oppfører seg som de fortsatt er 15, mens andre oppfører seg som man er 25. :)

 

Er vel ikke så viktig at alle andre skal bry seg om hvor "unge vi er og bla bla bla"? Det er jo vårt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så rystet du vil, du. Det finnes jenter som tar ansvar for at de blir uplanlagte gravide. Og det er ikke alltid det skyldes dumhet hvor man ikke har brukt prevensjon. Med min første ble jeg gravid pga p-piller som ikke fungerte som de skulle.

Og jeg valgte å beholde barnet. Noe jeg er veldig glad for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ung mor som klarer å følge barnets rytme, enn ei eldre ei som blir sliten av bare å tenke på å feks gå ut på aketur osv... mer moro med ei sprek mor a gitt!

var jo mest vanlig før at kvinner fikk barn i 19-25 års alderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit hvis de føler at de er klare i en alder av 20 vel! Er da ingenting noen skal legge seg oppi ! Folk har så mye fordommer imot unge mødre..hvorfor i alle dager<? En yngre mor kan da søren meg være like god mor som en 30 ¨åring.bede form og yngre ...bedre mor kanskje! Selv blir jeg 24 da jeg føder...synes det er helt grei alder å få mitt første barn på ...men for andre føles d rett for fire år siden..jaja...dem om det....og for mange så føles det rett da de er 40..da synes jeg d går an å tenke seg om! I en alder imellom 20 og 25 er man mest fruktbar---regner med det er meningen man skal bli befruktet rundt 20 til 25. Ikke alle det passer for 30+!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vi går gravide i ni måneder av en grunn jeg, vi modnes gjennom svangerskapet!! det å bli mor ligger så dypt i oss at det er noe stort sett alle mestrer utrolig bra. penger er ikke alt, utdanning kan idag tas i alle aldre, rett fra sofaen om du vil!! jeg har alltid sett for meg selv som en ung mor, er nå 24 og føler meg sånn midt på treet... vil uansett ikke si at jeg har noensomhelst bedre forutsetninger for å bli en bedre mor enn noen andre...jeg vet jeg vil gi barnet mitt all kjærlighet og støtte det trenger, og det samme vil nok barnefar. spør barn som har vokst opp i ulike miljøer og jeg tror du vil få ganske like svar på hva de mener er viktigst, en mor og far som har gitt dem kjærlighet og tro på seg selv!! selvfølgelig trenger man mat og klær og alt annet, men naive meg ser på de psykologiske behovene som like verdifulle =) lykke til alle sammen, vi trenger det nok alle som en etterhvert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ e faktisk 86. E 22år å venta mitt andre barn i Mai.

Har vært ilage samboern min i snart 8år,å vi har eget hus å bil osv..

Syns d e blitt veldi"vanli" at di så e yngre enn mæ ska å ha baby,å ser liksåm ikkje nåkka domt i d!

En veks veldi a d å være mor!

Syns et kvært menneske bestemme sjøl over sitt liv å kordan en vil ha d!

Har aldri vært så lykkeli så æ e nu etter æ fikk ei datter å snart en tell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv 23 og midt i utdannelsen da jeg fikk mi første. Timingen var perfekt, vi var nyforelskede (gravide etter tre uker - og det var planlagt! Vi fant vår sjelevenn og ble samboere første kvelden vi møttes..) Han var 20.

Klart vi var unge, og hadde ingenting. Men det utrolig hvor fint man lever på luft og kjærlighet og litt hard jobbing! Vi var iallefall veldig obs på at vi hadde denne ene sjansen til å få det perfekt og ikke ødelegge denne fantastiske muligheten.

Nå er vi gifte og venter nr. 2. Begge har høyere utdannelse og gode karrierer. Nå er jeg 29 og han 26 med en fantastisk lykkelig familie, hus og heim og bil.

Vi skal være sammen til vi blir utgamle - nå får vi heldigvis god og lang tid sammen!

Er mer sjokkert over at alderen for førstegangsfødende i oslo er 30 år!

 

Man må tørre å ta noen veivalg og stå for disse - synes det er mer patetisk å tro at man kan ha alle muligheter stående oppe til man er gammal - da går man jo glipp av en hel masse i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er født i 88, har en baby på 4 mnd og koser meg:) tar godt vare på babyen gjør jeg også. han og jeg har det utrolig fint. ingen reise eller fest er bedre for meg enn min lille sønn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD er det mulig å skrive et mer patetisk innlegg?!?!? Hvorfor få barn så tidlig? Nei, de har sikkert heeelt andre grunner enn deg!! Hva tror du???!!!! Noen ønsker seg barn tidlig, andre senere. Noen ganger kan noen til og med oppleve å bli gravid uten at det er planlagt. Begge deler er helt uavhengig av alderen på "mor". Utrolig ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...