Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

haha, herregud..

det var en spøk, JA! jeg mener at det er ikke mange årene igjenn for å vær litt "frie" når man får barn sent..

Jeg blir sjokkert overt at dere angriper folk dirkekte her, hva f*** har du med at jeg er 17 og tobarns mor snart? bruker det som et slags våpen, hva feilier det deg.. les reglene over kanskje, man skal ikke angripe brukere direkte.. dette hadde overhode ikke noe med MEG å gjøre..

å hvem vet? kanskje jeg faktsik er en mye bedre mor enn deg, pga min unge alder? at det går ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, syns ikke det er galt å få barn i ung alder, men synes likevel det er en fordel å i hvert fall være gammel nok til å stemme, kjøre bil og forsørge seg selv og barnet. Var en eller annen som nevnte at etter man er konfirmert er man "trådt inn i de voksnes rekker", noe som er pisspreik fra ende til annen. Man er ikke voksen når man er konfirmert, man er tenåring og umyndig.

 

Det begynner å bli ganske så mange år siden jeg gikk på barneskolen, men har likevel ikke problemer med å hjelpe barn med lekser.

 

Det er to vidt forskjellige ting å planlegge å bli gravid før man er gammel nok til å forsørge seg selv og det å bli ufrivillig gravid og ta ansvar for egne handlinger.

 

Kanskje litt dobbeltmoral ute og går i samfunnet, men det er ærlig talt noe vi alle må finne oss i, for slik er det nå en gang.

 

Lykke til med barnet og utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fint at innlegget var en spøk. :) Var litt usikker, skjønner du. Det var ikke meningen å kritisere at du er 17 og snart tobarnsmor (for den delen av innlegget var tydeligvis ikke en spøk?). Det er bare ikke spesielt vanlig, og det kommer til tider innlegg her inne fra folk som er 15 og har tre barn (litt overdrevet, da), og så viser det seg at det stemmer ikke, det er bare folk uten et interessant liv som skriver innlegg for å provosere. No hard feelings! Som du vet er det ikke alltid like lett å skille spøk fra alvor på internett, særlig når det skifter fra det ene til det andre midt inne i et innlegg. Dette er forøvrig ikke en konkurranse i "morsevner"... Siden jeg er førstegangs, er det dessuten umulig for meg å stille i den "konkurransen" mot deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ok, bra.. synes det er så mange andre som er negativ..

men faktisk så er det mer vanlig nå å få barn tidlig.. jeg har faktisk 4 venniner som er like gammle som meg, som faktisk har/venter barn.. det er ikke sååå uvanlig lengre, å får 50 år tilbake, fikk jo man barn som 14åringer(noe jeg også synes er drøøyt).

det er mange som lager en "fake" profil for å provosere, men jeg er nokk ikke fake.. derfor liker jeg ikke å bli direkte kritisert.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Graviditeten er sikkert ikke alltid planlagt vet du. Bør jo være ganske logisk da. Ikke alle klarer velge abort. Så lenge de vil ha barnet og er klar over ansvaret, så bør det ikke være noe problem ovenfor andre. Finnes nok av eldre som ikke klarer å ta vare på barna sine.. Så kommer mye ann på folkvett rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt fakta ift dette som så mange tydeligvis er opptatt av:

 

når man runder 30, synker sjansen for å "ta seg" drmatisk ihht nyere forskning- et signal fra kroppen om at man har hatt noen år på seg til å produsere unger, og at det nå nermer seg the end.

 

Jo eldre gravide damer er, jo mer hysteriske og bekymrede tenderer de til å være- uheldig sak.

 

Sjansen for at noe går galt med fosteret, øker i takt med morens alder.

 

Vi er fysisk klare til å få barn fra vi er rundtomkring 12-13 år, men samfunnet har gjort at det er praktisk lite lurt å gjennomføre det...

 

Bortsett fra det, så driter jeg i når folk får unger, jeg er 27, og føler at jeg aldri blir moden nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle er jo forskjellige...

nå bruker jeg mamma og en av hennes venninner som eksempel da...

mamma fikk meg når hun var 23, og min lillesøster når hun var 26, da hun fikk meg hadde hun jobbet i 6år, og mamma og pappa følte seg klare for å få barn...mens vennina til mamma er nå 43år, og valgte å få sitt første barn når hun var 37, og sitt andre når hun var 39...og det synes jeg er helt greit...det er hennes valg...hun har ikke følt seg klar for å få barn før nå...men mamma følte seg klar om 23åring...alle er forskjellige, og det synes jeg at alle skal respektere...20åringer mener kanskje at 30-40åringene er gammle, men kaskje de ikke har vært klare for å få barn før nå, mens 20åringene føler at de er klare...ingen som kan dømmens pga alderen de velger å få barn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke glemme, at for 20 år siden var det helt normalt å få barn når man var 20 år. Og sånn bør det bli igjen. Kroppen egner seg best å få barn tidlig i 20-årene, dette er det forskere som går ut og sier. Tenk litt på det...

Det blir faktisk anbefalt at man blir en ung mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 21 år og angrer ikke et sekund på at vi begynte tidlig,savner verken fest eller fyll,3år etterpå var jeg ferdig med utdannelsen min.

Syns det var godt og ikke stresse for å få dem tettest mulig pga noen biologisk klokke skulle begynne å tikke.

Og heller bør dere som venter så lenge med å få barn ta det som en selvfølge at dere blir gravide.Og jeg er ikke interessert til å føde barn i 30årsalderen da er jeg ferdig,

Dere tenker på karriere og høy utdannelse og det er jo flott men det er ikke alltid man får både i pose og sekk.

Å begynne å planlegge 1 mann i 30 årsalderen er alt for sent etter min mening,men det er hva jeg mener da,det er jo så klart noen som sliter i mangen år før de blir gravide og de som ikke har funnet mannen sin så det er jo mye som skal klaffe men forstår heller ikke at man frivillig utsetter det ¨så lenge at de får sjokk når de oppdage at de må ha hjelp fra det offentlige for å bli gravide.

Om du er 40 el 20 når du får ditt første barn er du like grønn uansett hjelper ikke med å erfare naboene sine unger i 10 år da de er jo ikke ditt anvar hvordan kan slikt sammenlignes.

Det fødes alt for få barn i dette landet og flere og flere må ha assistert befrutning er det slik det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe må bare le HØYT...

jeg er 85 mod og hvis jeg skulle ventet til jeg var 35 med å få barn, og min sønn/datter skulle vente like lenge hadde jeg vært 70 år og mest sannsynli dau uten å evt bli bestemor!!

osv!!!

jeg er glad for å ikke være i 50-60 års alderen når barna er tenåringer

men for all del det er meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gurimalla.... jeg er 20 år jeg, og har ei jente på 1,5 år... og jeg har det så mye bedre enn dere gamle og gråe her. Jeg har mer energi, mer tålmodihet og mer lys til alt! vi prøver faktisk å få et barn til, for vi føler oss så klare.

Utdannelsen kan ikke sammenlignes med et barn.. Barn er for min del meningen med livet. og ingenting annet kan måle seg med jenta mi og den gleden hun gir meg... siden jeg blir "ferdig" med å lage barn, sannsynligvis til jeg blir 30 år, er jeg da fremdelses ung og har god tid til det jeg møtte ønske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å få barn når man er 20 enn 40!!!! De som får barn kjempe seint tenker ikke mye på barnet... kult å ha mamma på femti når du selv er 10... Bra med unge mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du vite om du har det "så mye bedre enn dere gamle og gråe her"? Mer energi, mer tolmodighet og mer lys.

 

Her er det nok energi, nok tolmodighet og lys nok i stua til å lese både dag og kveld, men det har vel en sammenheng med at jeg betaler strømregningen.

 

Det er vel ingen som har påstått at man kan sammenligne barn og utdannelse. Barn kan de fleste få, men utdannelse krever ganske mye. Kanskje derfor det er stor mangel på mennesker med BA grader her i landet?

 

Så bra at du har funnet meningen med livet ditt; barn.

Jeg stiller nok litt høyere krav enn deg, for jeg vil ha både i pose og sekk.

 

Lykke til med å sette deg på skolebenken igjen i en alder av 30.

Med tid og stunder finner du nok ut av at det ikke er så enkelt som du kanskje i dag tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nesten litt lattermild over dette innlegget nå.. jeg har 88 i nicket, rett og slett for å slippe å bruke tid på å finne noe ingen andre har!! jeg er 20 og venter min første i mars/april09.. rekker å fylle 21.. dette var ike planlagt eller noen ønskesituasjon, men nå som det har skjedd gleder jeg meg over alt som kommer til å skje når magen vokser å handle å få lille nurket mitt<3 og flere av vennindene mine (85-90 modeller) har fått barn, og jeg ser hvor mye glede dem har i hverdagen.. hvorfor skal ikke vi kunne ha disse gledene nå hvis vi vil det???? hva har dere å gi barnet deres som jeg ikke kan gi mitt??? kjærlighet og omsorg er tross alt det viktigste mener nå jeg, og barnet er like høyt elsket, uansett alder på mor!!!!!!! eller??

 

men til dere som er 30/40 osv og får barn? hvor mye mer energi og livslyst hadde ikek dere da dere var på min alder? og er det noe tvil på at jeg ikke blir noe god mor, fordi jeg er 21 når jeg får barn?? det er ikke så ungt idag altså!!! litt verre når "barna får barn" i 14 og 16 års alderen syns nå jeg..

 

jeg føler jeg har så mye å gi ungen min nå framfor når jeg blir 35..

mer energi og tid..

 

flere unge 88/89 (osv) som er enig med meg:)

vet vi kommer til å klare oss kjempebra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, åj, åj..

Rystet over 88-89 modeller.. Her sitter vi, to 90-modeller.. Nå fikk du vel hjertestans.. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes folk skal slutte og kritisere "ungemødre" når en er voksen nok til og bli gravid er en voksen nok til og ta seg av barnet!!

jeg var 19 med min første. livet mitt fikk en totalvending men har virkelig ikke hatt det bedre:) jeg elsker og være mamma for min lille gull klump!

nå er jeg 23 og gravid igjen:)

Gleder meg like mye denne ganga om ikke mer for nå har storebror noe og glede seg over sammen med meg:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkers dere unge, for om 10-12 år er dere også i 30 årene, og på god vei til å bli 40.... Dere har ikke særlig god tro på oss mellom 30 og 40 år ;-) Hvis dere tror at en er trett, utslitt m.m, så nyt livet og energien deres nå, mens dere enda har den ;-)

 

Hvor godt barna vil få det, har ingenting med alderen til foreldrene å gjøre, for her er det andre faktorer som spiller inn :-) Lykke til med familieforøkelsen til alle sammen, om en har grått-, lyst eller mørkt hår ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vart litt dryg! Jeg er faktisk 20 år, hatt samboer i 5 år. Fast og stabilt forhold. Jobb og god økonomi. Tjent meg opp til permisjon med lønn. OG JEG ER EN STOLT PRØVER! Det passer veldig fint for oss nå. Har leilighet og alt på plass......!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at dere i begynnelsen av 20 årene mener at når dere passerer 30 kommer dere til å ha så mye mindre energi enn det dere har i dag.

 

Jeg er i begynnelsen av 30 årene og jeg har to jobber, fordi jeg ikke har lyst å gi opp deltidsstillingen min selv om jeg har en fulltidsstilling. Jeg tar meg av hus, hage og hund. Tar meg gladelig av mine venners barn dersom de trenger barnevakt, da vi ikke har fått det til å klaffe enda og derfor fremdeles venter på eget barn. Besøker familie og venner, er med på å stelle min mormors grav, reiser og koser meg sammen med min kjære og venner. Er ofte på besøk hos en venninne som nylig er blitt alene med sine to barn, og hjelper den eldste med leksene fordi jeg synes det er gøy. Helt topp nå som han nettopp er begynt på skolen igjen med nye bøker og nye fag. Vet ikke hvem av oss to som gleder seg mest over at han nå er begynt i 5 klasse og skal begynne med Excel. (noe jeg kommer til å hjelpe han med da moren ikke har interesse for dette)

 

Så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg pr i dag har mye mer energi enn det jeg hadde i begynnelsen av 20 årene. På den tiden hadde jeg en jobb som ikke ga meg noen utfordringer og som jeg egentlig ikke likte, men siden jeg valgte å begynne å jobbe etter vgs fordi jeg var skolelei hadde jeg ikke mye å velge mellom. Var stuptrøtt etter endt arbeidsdag. Men så tok jeg til vett, skaffet meg en høgskoleutdannelse og fikk en jobb jeg virkelig trives i, hvor jeg får brukt mine evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg 20:) stolt av det.

min mor fikk meg som 20 åring. og jeg har da klart meg flott:)

hva man gjør med livet sitt er opp til deg og meg.

har ikke noe behov for å feste og reise så mye, synes det er mer kos å reise på ferieturer til tysenfryd, hunderfossen og lingnende.

selv er jeg straks ferdigutdannet, som barn og ungdomsarbeider.

ikke store lønna i mnd, og jeg blir ikke rik av den grunn. men så er ikke pengene det viktigste for meg heller, så lenge jeg klarer å ha penger til det nødvendigste og kos etter att regninger er betalt:)

 

man blir aldri ferdig utdannet som mor, uansett alder.

når man blir gravid så signerer du en arbeidskontrakt for resten av ditt liv i 1000%stilling. uansett om man er 20 eller 40 når man får sin første.

 

att innelgg som å passe sine småsøken i en uke og sånn ikke hører hjemme her synes jeg blir feil, det er en prøvelse i seg selv å passe småsøksken. selvfølgelig er det ikke det samme som å få sin egen, men man blir en erfaring rikere når man passer barn. INGEN BARN ER LIKE! og erfaringer blir da forskjellige!

 

er nok en unødvendig debatt i seg selv, men jeg tror og mener fortsatt att unge mødre kan være like flinke mødre som dere med litt mer livserfaring:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man skal bry seg sånn med når andre får barn.

 

Tror alle aldre har sine fordeler og ulemper.

 

Personlig, så er jeg litt sånn at jeg tenker, at når folk spyr ut galle. At det er et eller annet i sitt eget liv de må være missfornøyd med. For er mann fornøyd, så har man ikke noe særlig stort behov for å blande seg oppi andres liv.

 

Men det er bare en tanke jeg har, etter å fått høre så mange ganger at tøybleier er ekkelt og misshandling, at barn blir borskjemt av å bæres, stakkars barne ditt som må være sånn på ryggen, har du ikke råd til vogn?

 

Men altså, stor forskjeld å ytre en mening mens man er høygravid på kranglesiden, å fakisk ta å stoppe en fremmed på gata å slenge med leppa altså. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble gravid som 14 åring og fikk min kjære datter da jeg var 15.. hun var ikke planlagt men jeg valgte og beholde henne og det gikk heeelt fint! jeg tok resten av ungdomskolen da hun var 2.. selfølgelig fikk jeg hjelp men klarte mye selv. jeg har ikke opplevd "verden" men jeg har ikke gått glipp av noe! og hvorfor gjøre allt først? når du får barn går ikke "verden" bort. den er her bestandig og jeg får gleden med å oppleve den med min datter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff !! Hvor ekkel kan du være Sperminated???

Og om jeg tørr og spørre hvor gammel er du ??

Jeg er selv tjue år og mor . Kan fint ta meg i nakken og si at jeg er helt blank på området barn , og er nok ikke ferdig utlært ( JAPP) men likevel er jeg mor. Joda slapp av jeg har festet , gått på skole og hatt en del kjærester men likevel ikke ferdig med å lære av livets valg.

Men hvem gjorde dere til Gud (er) og ga dere makt til å fortelle hvem som passer til å være mor eller ikke?? Hvordan kan dere være så nedvergende mot folk?? Ville trodd at dere heller ville gitt oss yngre mødre ros for å tørre og utveksle råd ( kanskje veiledning og ). Det er søren meg tøft å være ung mor i dag , men uansett så klarer de fleste det med unntak ( og det gjelder nok alle aldersgrupper). Det sier mye om dere som hakker ned på yngre mødre og vedder trygt på at dere fikk unger i rett "rekkefølge". Slutt å være så fordømt politisk korrekte ! Jeg tar av hatten for alle mødre i alle aldre , det er tungt uansett !! Og mange er vanvittig flinke =)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og har 88 år i nicket mitt. Hva så?! Fler som har årstallet sitt i nicket her.

 

Dessuten fant jeg ut at jeg var gravid på lørdag. kom som et utrolig sjokk for meg og samboeren min, da dette ikke var planlagt.

Snakket mye, vurderte ting frem og tilbake, gråt litt og lo litt.

Tenkte på alt som må omstilles og skaffes osv, og at dette blir tøft.

men shit hell, nå er vi i den situasjonen at vi skal ha barn, og nå begynner vi å vende oss til tanken:)

 

Bor sammen i en super leilighet i oslo, jeg har utdannelse som hjelpepleier og har jobbet ett år i hjemmesykepleien allerede.

Skal videreutdanne meg som spedbarn-og barselpleier. Har hatt dette som et mål siden jeg var liten, og er der straks!!! Samboeren min har jobbet i BHG i fire år, og vi har stabil økonomi!

 

Man må gjøre det beste ut av situasjonen, enten det er planlagt eller ikke, eller om man er tenåring, i 20, 30 eller 40 åra!

 

Ordner seg alltid:D

Vi har vært sammen i to år, og har det strålende sammen.

Dette skal gå så bra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...