Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

Vil benytte anledningen til å fortelle alle her inne at jeg er en UTROLIG DYKTIG mamma. :) Sånn, da var det sagt. :)

Fikk sønnen min rett etter fylte 22. Er nå 24 og venter barn nr 2.

Før det kommer flere innlegg om å rase fra seg, oppleve ting, feste osv, så vil jeg bare presisere at ikke alle har behov for dette. Jeg er en av de. Jeg tilbringer heller en helg i skog og mark med min lille familie, leser bøker, koser og leker, lærer og veileder enn å ta meg en tur på byen. Tiden jeg har med gutten min går over alt annet. Og de aller fleste oppegående kvinner har det vel sånn, samme om de er 18 eller 40 år?

De som er godt voksne når de får barn har en tendens til å fremstille det som at vi yngre ofrer så mye ved å få barn. Skjønner ikke helt denne tankegangen jeg da... Jeg er oppegående, og normalt smart, og ser ikke noe offer i det å få barn i det hele tatt. Syns det er helt fantastisk å være mamma.

Syns det er på tide her inne at man bare respekterer at folk er forskjellige. Tar man vare på barna sine, og oppdrar de til å bli velfungerende mennesker, så er det vel det samme hvor gamle man er?

Og greit nok at utdannelse er viktig, men hvis verden skal går undt, så kan faktisk ikke alle vente med å få barn til de har fylt 30. Jeg tror unge og eldre mødre er i like god stand til å ta vare på barna sine. Men man tilfører kanskje ulike verdier til barna sine utifra hvilken alder man er i selv, og det trenger jo absolutt ikke være negativt.

En god mor gjør det beste hun kan for barna sine, uten å føle det som et offer. Samme om hun så er 18 eller 40.

Jeg vil ihvertfall slå fast at jeg og andre som kjenner meg, opplever meg som en god mor, så jeg klarer ikke å ta meg nær av alle "ulempene" som man får servert her inne med å være ung mor. Sønnen min får supre tilbakemeldinger fra barnehage, er motorisk flink, er trygg, utvikler seg bra på alle måter, og er veldig interessert i å lære nye ting. Dessuten har han alt han trenger, så jeg ser ikke noe negativt med at jeg fikk han relativt tidlig.

Hver kveld når jeg legger meg, og titter inn på den fornøyde, fredlige ungen som ligger i sengen sin, så tenker jeg at jeg har det helt fantastisk i mitt supre A4 liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal_bli_mamma:)

 

det er da like vanlig at kjærester som finner hverandre når de er 30,40,50 kan gå fra hverandre som når du er 20 årene.

 

Om jeg om samboer ender i skilsmisse om 10,20 år vet jo ingen, men jeg ville jo ikke angret noe forde.

har jo herlige barn jeg ellers ikke ville hatt.

 

Og til alle andre skeptikere, hvis man er klar, har en god kjæreste og faktisk vil bli mamma og har jobb, bolig, hvorfor skal man vente da??

bare for å slippe å bli sett på som "smårips"??

Er jo faktisk bare de eldre som rakker ned på de yngre her, kan jo heller virke som usmart sjalusi??!!

 

Jeg var 20 da jeg fikk min første, og savner absolutt ikke et liv uten, er glad jeg er så godt i gang jeg:0)

hvorfor skal man da bli trakassert??

min nabo møtte mannen når ho var 29, fikk barn, og de gikk fra hverandre når hun var 36, kommer mer ann på kjemien i forholdet enn alderen.

 

Mvh lykkelig mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en får barn er en selv er klar, jeg er 88 mod, altså 20 år, ferdig med utdannelse, har samboer,hus,hund, bil, økonomi. men jeg skal være enig at dem som blir gravide som 17 åringer, det er greit nok det, men så lenge man er voksen selv og selv kan ta ansvar for barnet, da er det jo en fordel å ha utdannelsen i boks, mange som ikke går tilbake etter fødsel, jeg var flyttet ut fra min mor og far og inn til typen lenge før vi ble gravide. men om en ikke har utdannelse, ikke billappen, bor hjemme med forledrene og ikke med typen, da mener jeg at dem ikke skulle hatt.

for det blir foreldrene som får ansvaret, må kjøre for å handle, til legen,osv, barnet får heller ikke den typisk trygghet og barneoppveksten sammen med mor og far.

 

Men hvorfor vente til en er over 30 eller 40 for den del, en er klar når en er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk mitt første barn som 19 åring, han er i dag fjorten. nå venter jeg mitt sjette barn i en alder av 33 år. synes hvert svangerskap og fødsel er en unik opplevelse, men like givende og spennende.dette gjelder også barna, de er helt unike individer som verken bryr seg om alder, utseende, utdannelse eller noe annet enn at de er elsket og godtatt for den de er. hvorfor skal vi som er voksne henge oss opp i alle disse ubetydelige tingene? vi bestemmer 100% selv hva vi prioriterer og hvor langt vi vil nå. jeg er selvstendig nærigsdrivende og har ansvar for 2 bedrifter. synes selv at det ikke er så aller verst for en som begynte å få barn som 19 åring. vil og legge til at jeg har en god venninne som fikk sitt første barn som 36 åring, og nå har 3 små. det er nesten 10 år i aldersforskjell på oss, men vi er alikevel så utrolig like, for vi har minst EN felles interresse i livet, nemlig BARNA VÅRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo på skravlesiden at ei av de mest engasjerte i denne debatten, nå har mistet sin samboer til ei annen dame... Det er vel noe av det man bør snakke om før man får barn... Stabilt forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nysgjerrig nå, hvilket innlegg da?

Det kan jo skje alle mener jeg, jeg er sammen med barnefar til begge og kn væe dritt lei noen ganger, og det hadde jeg også vært om jeg var 30 eller 40..

Og hvorfor skal man vente om man er klar?? Er så tåpelig av alle de kritiske "voksne bærtene" her inne, som selv kanskje ikke fant den "rette" eller en mann i det hele tatt før i 30 årene, som skal klage på de yngre som faktisk gjør det??? Why?Ikke alle vil reise rundt, feste og bruke 10 år på høyskoleosv. Vi kan være veldig glad for at ikke alle er like, ikke sant??

Det vi alle her inne har til felles er barn og graviditet, det viktigste i livet våres, og så skal vi rakke ned på hverandre?? hvem er mest barnslig og voksen da??

De som står for det de vil, og er voksne, eller de som rakker ned på andre???

 

Begynte på barn og ungdom som 16åring, ferdig når jeg var 18 med skolen,hvorfor skal jeg da gå og vente 10-2 år med å få barn når det er DET JEG VIL?? herregud, Er jo gravid igjen, var planlagt og er kjempehappy, vi ser på hus og samboer er nestsjef og alt er strålende.

 

Stå på ALLE MØDRE, unge eller eldre, og ha en God Sommer md barna deres;0)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare legge til, at dersom det skal være noe håp for fremtiden i Norge, så er det vel fint at mange fortsatt velger å få barn relativt tidlig? Åssen skulle samfunnet blitt hvis alle var passert 30 når de fikk sitt første barn. Og sånn fra naturens side, så er faktisk kvinner mest klare, fysisk sett, for å få barn i alderen 20-25 år.

Virker som om de litt eldre mammaene mener at vi unge nærmest legger livet i ruiner fordi vi får barn tidlig. "Hva med studier, fester, reiser, selvrealisering osv", det er lissom det store spørsmålet. Men for oss som får barn relativt tidlig, så er det faktisk et liv i vente etter at barna har flyttet hjemmefra og.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele mitt liv sagt at jeg skal vente til jeg er over 30 med å få barn - men nå har det seg sånn at jeg ble gravid, selv med prevensjon, og selv om det ikke var planlagt, så hadde jeg ALDRI noe ønske om å fjerne barnet. Ikke fordi jeg er imot selvbestemt abort, men fordi jeg ikke følte at det var riktig for meg. I tillegg er jeg kjæreste/samboer med en som er en god del eldre enn meg (nå skal jeg ikke ryste deg enda mer og fortelle hvor mye eldre) men for ham var det på en måte "siste sjanse" til å få barn med meg (han har en datter fra før) - så da passet jo det bra også.

 

Selv om jeg er 88 modell regner jeg med å gå igang med studiene mine igjen etter en mammapermisjon. Broren min ble pappa i ung alder, og han er idag utdannet ingeniør, selv om han endte opp som alenefar. Så jeg har ikke lagt noen av drømmene mine på hylla - planene om å bli mor kom bare litt før tiden ;) Tror ikke jeg er noe mindre egnet som mor for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er gutten min det viktigste i verden, mye viktigere enn fester og reiser=) handler om hva man setter høyest. jeg setter barnet mitt høyest, og livet mitt hadde vært ødelagt om jeg måtte kutte han ut. mens festingen og reisingen gjør meg ingenting at kuttet ut (og man kan jo feste litt og reise selvom man har barn). skjønner forsatt ikke hva HI blir rystet over:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke noe om alder eller noe i innlegget mitt jeg. Stabilt forhold, og det kan du vel ikke være uenig i, andregangsgravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taun

 

Hovedpoenget i mine innlegg er rettet mot alle de "voksne "kritikerne i denne debatten. Til deg spurte jeg bare hvem du snakket om .

 

....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge for noen, men gjennomsnitts alderen for førstegangsfødende i norge er ca 30 år, og den ideelle tiden for å få barn er faktisk ca 22 år, så de som er født i 88, 89 er faktisk ikke ung som en skulle tro da!! Sier ikke at jeg mener det er helt ideellt, men sånn er det nå en gang! Selv er jeg 83 modell, så jeg er jo litt i overkant av det som er ideelt da faktisk!! :P Alle er forskjellige og ingen modnes likt, og godt er det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde enten fått kritikk for å ta abort eller kritikk for å beholde. kan aldri gjøre alle fordnøyde. men jeg kan gjøre meg fornøyd ved å beholde. hadde aldri klart å ta abort. syns de som har problemer med at 20åringer får barn burde være glade for at de ikke har et større problem å bry seg om. herregud:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er vel om man er moden nok til å ta det ansvaret det å få barn faktisk medfører. Noen mener de er klar for det ansvaret før de i det hele tatt er ferdig utviklet selv, mens andre synes det er greit å vente til man har levd litt og ser ting litt tydeligere.

 

Lykke til alle prøvere og vordende mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva som er galt med det? Jeg er 20 år og er født i 88. Jeg ser på meg selv som en like egnet mor som de som er eldre. Før var det helt vanlig å både gifte seg og få barn tidlig. Lurer på hvor gammel du er og hvorfor det er så galt i dine øyne å få barn når man er 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, julikos, som omtaler oss som er i 30 årene som "stakkers gamle grå mus". Lykke til videre i livet dersom du ender opp som en "stakkers grå mus" i 30 årene.

 

Jeg for min del anser ikke meg selv som gammel. Ikke er jeg hysterisk heller. Men det kommer jo an på hva denne helsesøsteren sikter til når hun snakker om "hysteriske mødre". Noen mener jo at man er hysterisk fordi man har betenkeligheter med å kle barn opp som små voksne eller la dem løpe rundt på offentlige strender uten en tråd på kroppen.

 

Så hvis det er å være hysterisk, får jeg heller bare leve med at jeg vil bli oppfattet som hysterisk av enkelte.

 

*himler med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 21 når babyen kommer om en drøy måned, og føler meg vel litt truffet her.. Men enkelte er altfor opphengt i dette med alderen.

 

Jeg har fast jobb, kjøpt eget hus (bor på "landet") har en fantastisk samboer og et meeeeget skikket nettverk rundt meg. I tillegg har jeg hatt omgang med småbarn i mange mange år allerede.

 

Skal jeg da si til meg selv at "Nei, kjære deg, du er bare 21 år, du er altfor ung til å bli mor" ??? '

De fleste venninnene mine er godt over 25 år (så jeg er vel kyllingen i gjengen;) og har barn. De jentene som er på min alder er på ingen måte på samme sted i livet som jeg er. For meg er det helt naturlig å snakke om barn, hus og hjem...

 

Kjenner jeg blir litt oppgitt over denne aldersdebatten... Man kan ikke sette tall på alt her i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud bedre!! godt vi er forskjellige!! er selv 22 når den lille vår kommer, men jeg har både utdanning,fagbrev og fast jobb, det har da min samboer også, vi har hus og er etablerte. Er ikke alle som har det behovet når de er 20 at de må fly på byen hver bidige helg!

ja livet blir ikke det samme når man har fått barn,men det er vel det den enkelte ønsker! mens andre da velger og vente til de er 30 bereiste o.l

 

men som jeg sier takk Gud for at vi alle er forskjellige for Gud så kjedelig det hadde vært om vi alle var like!!o",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at de som er født i 88, 89 osv.. er for unge til å få barn, da de kommer til å feste nesten hver helg osv... ta dere da en tur til byen, se på aldersfordelingen der, og på hvem som er fullest.. Selv går jeg nesten aldri ut, har aldri syntes noe om det, Ikke når jeg var 18-19 år heller. Men grunnen til jeg vet litt om at det er mange på 35-45 som er på byen, Ja gjerne de som er de fulleste, villeste osv..., er at jeg for noen år siden jobbet i byen på nattestid, da fikk jeg se hvem som var annsvarlige ja....tror ikke bare det er slik der jeg bor.

Tror ikke det om man bør få barn eller ikke har noe med alder å gjøre. klart at stabilitet er viktig, men det kommer av personlighet, ikke bare alder. Selv har jeg alltid satt ett stabilt og rolig liv høyt på min prioriteringsliste. Min mann og jeg har vært sammen i over 7 år,liker ikke ville fester eller byliv, aldri gjort det.

har tenkt at jeg skulle få barn tidlig, men da min mann ønsket å vente, ble det slik. Men selv om jeg nå er i midten av tyveårende, mener jeg fremdeles at jeg godt kunne fått barn noen år tidligere, uten at det ville gått ut over barna osv...

tror virkelig det er typen mennesker det kommer ann på, ikke alder!

Mange sier det er viktig å reise, feste osv... men disse årene fra jeg var 18- 25 har ikke inneholdt noe som ikke ville vært mulig med ett barn eller tre, ikke fordi jeg ikke har hatt anledning eller økonomi til lange reiser, ville fester osv.. men fordi jeg ikke ønsker, ikke har prioritert osv..Mennesker er forskjellige, med forskjellige ønsker og krav til sine liv!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo...?

Søstra mi er født i 89 og 10 ganger så moden som meg (Født i -83)... Før jeg ble gravid festa jeg når jeg kunne, men har fast jobb, forlovede, hus og hjem!! :) Selvf prioriterer vi annerledes nå, men vi har da vaffal levd litt :)

 

Ikke alle 19-20åringer er like :) Pluss at etter 25 begynner den biologiske klokka å tikke, så come on girls, yngle mens dere kan, å la dere selv få oppleve å bli bestforeldre/oldeforeldre og være foreldre som er "med i tiden" :):)

 

Lykke til alle sammen ;o*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk maange som sliter med å bli gravide når dem venter for lenge.. Det har blitt ett stort problem.. For når man blir eldre så blir "skallet" til egget hardere, og sædcellen får problemer med å komme inn i egget.. Men det er fremdeles maaange som lykkes også..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er bedre å få barn i ung alder slik at man kan følge med på tekonologiutviklingen å klare å hjelpe barnet etterhvert som det vokser opp, istede for å være gammel når man får ungen sin.

Selv om jeg ikke hadde planlagt unge før om 3-4 år, så er jeg glad for å være gravid nå. Vil heller fått barn nå og vite hvordan barnet mitt har det når det vokser opp, da det ikke blir så stor aldersforskjell på meg og barnet mitt.

Vil ikke at andre skal tro jeg er bestemoren til barnet mitt!

Jeg har selvsakt tenkt å fullføre utdannelsen min og få meg jobb.. Er fullstendig klar over at det kommer til å bli tungt, men jeg tror at så lenge jeg er målrettet og får hjelp fra venner og familie, klarer jeg det :)

Dessuten, hva er så galt med å få barn tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden får deg til å tro at du må være 17 for å klare å følge med på teknologiutviklingen (!) og hjelpe barnet ditt etterhvert som det vokser opp (!!!) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...