Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

herregud for ett latterlig innlegg! jeg er 20 år, fikk sønnen min da jeg nettopp hadde fylt 18! klarer oss SÅ fint! skole kan man ta senere..

jeg begynner igjen på skole til høsten.. men jeg har egen leilighet, samboer(forlovet), vi har vært sammen i 4 år, lappen har jeg snart klart=P Og alt er bare fryd og gammen.. nå prøver vi faktisk å få en til..

tror ikke noen av oss lider noe nød.. selv om jeg er ung! kan klare det like bra eller kanskje bedre enn en 35 åring! trur ikke du har så jævlig mye å bekymre deg over!

glad jeg er en ung mor jeg! angrer ikke ett sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gravod91,

Må bare spørre om jeg forstår deg rett...

 

Dersom du ser en dame i 40 års alderen med en10 åring, tror du virkelig det er bestemoren hun er sammen med?

 

Jeg for min del kunne ikke brydd meg mindre om hva ukjente mennesker syns og tenker om meg. Men så er jeg jo en gammel dame på 32, da, så jeg er vel snart moden for eldrebolig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan vel si jeg overdrev litt på den...

Men spørsmålet var hva vitsen med å få barn i ung alder... Jeg har et spørsmål;

Hva er vitsen med å vente til man er 30-40 år med å få barn`?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro det at de som velger å vente, velger også å ta en utdannelse mens de venter. Det er vel litt lettere å utdanne seg med ansvar for kun ett liv, altså ditt eget. 30-40-åringer vil vel spørre deg, hva er vitsen (utenom at man er oppdatert på teknologien som du sier) med å få barn når man er 20 år?

 

Det er helt individuelt når det passer for damer å få barn. Det kommer da helt ann på omstendighetene! Og teknologi lærer man seg uavhengig av alder. Vil nok si at min far kan mer om det enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kan innrømme du har rett i det med teknologien, men unge har litt lettere for å lære seg nye teknologiske ting som kommer, enn eldre...

 

Men ja, er enig i at det er individuelt når man får barn.... men hvorfor skal noen som er litte oppi årene, for å si det slik, klage på at unge velger å få barn tidlig, det er ikke så mange unge som klager på at de litt eldre får barn?

 

Selv vil jeg ha barn tidlig, men det er mitt syn på saken... Jeg skal selvfølgelig fullføre utdannelsen min.. har aldri tenkt noe annet... skal gå 1/2 år på vg2 (tidligere VK1), så et friår for å så gå resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det finnes noe forskning på om barn født av eldre foreldre (oftere akademikere eksempelvis) klarer seg bedre på skolen enn barn som er født av unge foreldre uten utdanning. Det bør vel finnes en viss forskjell her? Ville tro de har mer bakgrunn for å hjelpe til med lekser og stimulerer kanskje barnet på et høyere nivå fra tidlig alder. Dette er bare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man ikke treffer den man vil få barn med før i slutten av 20 årene?

Kanskje man vil bo sammen mer enn 30 minutter før man får barn sammen?

Kanskje man prioriterer utdannelse før man får barn?

Kanskje man har problemer med å bli gravid, men oppdager ikke dette før i begynnelsen av 30 årene fordi man ikke traff den man vil ha barn med før i slutten av 20 årene?

 

Mange grunner til at noen venter til i 30 årene før de får barn. Utrolig hva som dukker opp dersom man tar seg bryet med å bruke de små grå etpar minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man treffer den man vil ha barn med i ung alder da? er det galt å få barn med den personen da?

30 minutter? du overdrev kanskje ikke litt der???

 

Jeg kan vel innrømme jeg godt kunne tenkt meg å blitt ferdig med skolen jeg og før jeg ble gravid (uplanlagt)... men har tenkt å gå skole å få meg en utdannelse med barnet...

Jeg mener at det er enklere å hjelpe barnet med lekser o.l hvis det ikke er så altfor mange år siden man selv gikk skole og holdt på med det samme.

Men det er min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor gammel du er jeg, sperminated høygravid, og er dette ditt første barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg en spire nå?: Så spennende da. Får håpe alt går greit med svangerskap og fødsel. :) Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart?

Ja da får vel jeg si mitt om denne saken å da;)

 

Jeg og kjæresten min er 20 år, vi er begge ferdig med videregående (for 1 år siden), han skal inn på politiskolen (dette året) og jeg skal bli lærer ( utsetter det dersom jeg blir gravid de nærmeste månedene til ungen går i barnehage). Dette året har jeg brukt til å jobbe i barnehage, og være au pair i spania, pluss jeg har vært ute å reist 5 ganger dette året.. Vi har vært sammen i 5 år, reist masse, både sammen og med venner og vi ønsker oss barn! Jeg har reist mellom 2-5 ganger i året siden jeg var 15. Og dette er noe jeg også kan fortsette med når jeg er blitt mamma. Eneste forskjellen er nok at turene ikke kan bli så dyre som før.

Festing er noe jeg rett og slett begynner å bli lei av nå, ikke fordi jeg fester/har festet så mye, men fordi jeg syns utelivet (ihvertfall her jeg bor) er rimelig dårlig, med bare fulle 18-20 åringer og også endel fulle 40-50 åringer. Jeg og mange av mine venninner, synes det er mye koseligere å dele noen vin og prate, enn å bli fulle og ut for å ha et skikkelig partyparty!!

 

Jeg har ingenting imot 30 åringer som får barn, og jeg har heller ingenting imot 20 åringer som får barn. 16-17 åringer syns jeg blir litt i yngste laget. Videregående burde man ha fullført før et svangerskap/ barn kommer, men det er min mening. Men selvfølgelig skjer det i så ung alder, så kan jo dette også gå veldig bra:)

 

Jeg tar egentlig ingen sider i denne debatten, men jeg reagerer litt på at de "yngste" her forsvarer seg veldig, men er heller ikke så negative som de "eldste" her..

For å forklare meg riktig: De "eldste" kritiserer de "yngste"

Og de "yngste" forsvarer seg selv..

 

Så for meg virker det som at oss "unge" ikke bryr oss så mye om du er 20 eller 30 eller 40 og gravid, mens de som er eldre bryr seg veldig mye om det å være 20 og gravid! Da er det jo ikke rart oss 20 åringer må forsvare oss..

 

Jeg vet det blir tøft hvis jeg blir gravid i nærmeste fremtid, men det er jeg klar til å takle. Selvom vi har vært sammen i 5 år, er det ingen garanti for at det holder. Det er jeg fullstendig klar over det og, men det samme gjelder for de som er 30. Økonomien kunne vært bedre, men jeg føler meg klar nå, og jeg vet at dersom jeg blir gravid snart, så kommer ungen vår til å få det helt fantastisk, med de midlene, den økonomien, kjærligheten og omsorgen vi har å gi den.. Akkuratt som alle andre barn som er planlagt eller veldig velkommen, uansett alder på foreldrene:)

 

Så da håper jeg ikke dette innlegget blir mistolket eller noe sånt, som så mange andre innlegg her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillesøstra mi blir 25 og har fått 3 sjønne barn...

Har mann, hus, biler, dyr - alt ho trenger..

Skulle ønske det var meg.. Men hva har jeg? Er 29 år, har leilighet, bil, driver mede høyskole utdannelse, er gravid 1 gang med en som bor 50 mil unna...

 

Er vel ikke ille med noen av oss, selvom vi har prioritert ulikt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

helt enig. man må ikke vært 30 for å få barn, greit nok jeg kan si meg enig i at om du får barn som 14åring så er det tidelig for da er du enda barn selv. men å få barn som 18åring da er du faktisk myndig. og som 15-16åring blir du konfirmert og går inn i de voksenes rekker.

 

et svangerskap kan ofte være lettere hvis du er ung og sprek;) haha

jeg har utdannelse og venter nr 2 nå. nå barna mine er 10år da er jeg 31, fremdeles ung, kan reise og utdanne meg videre da jeg, kan ta ungene mine med meg på reise...

og det med at man kanskje holder bedre sammen med mannen sin er ikke helt riktig. mange som har fått barn i ung alder er fremdeles sammen med pappaen til barnet...det er veldig forskjellig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

 

Var akkurat fylt 21 da jeg fikk barn, og ser mer hva mine studiekamrater går glipp av, enn at jeg har savnet noe selv. De var selvfølgelig mye mer sosiale blant venner, og drakk og reiste mye mer, men det er ingenting mot barnelatter og armer som strekker seg mot deg i barnehagen etter dagens studier. Mye lesing kan gjøres på kveldene, lite fremmøte er obligatorisk, og du blir mye mer fleksibel ift familie som student enn om du jobber. For meg hadde det aldri vært nok å se barnet mitt en times tid mellom middag og barnetv. Derfor ønsker jeg å studere litt igjen etter denne permisjonen også, hvis vi får råd. Eldstemann går på skole, og slik ville jeg fått masse tid til dem begge to.

 

Folk er nok forskjellige, enkelt og greit. Jeg utdannet meg ikke for å få nære venner, hadde mange gode fra før som jeg har hatt i mange mange år.

 

Bare vær så snill og ikke si at unge foreldre er uansvarlige og umodne, ser at mine venner som ventet til 30 årene er MYE mer usikker i foreldregjerningen sin.

 

De er så redd for hvordan de blir oppfattet at de går hjem bare barnet skriker litt. Rødflammede og med panikk i øynene unnskylder de seg raskt og løper stresset av sted. Livredde at noen skal oppdage at de ikke vet helt hva de skal gjøre nå. Men hvem vet alltid med førstemann??

 

En annen ting er at de klarer jo ikke å si nei! Jeg blir helt sjokkert noen ganger, grensesetting er jo noe de ikke kjenner i det hele tatt, selv om de "maser" på barna om små-ting som har et potensiale for å utvikle seg. For eksempel mases det på toåringer om å holde seg rene, være stille når de voksne prater osv. Og så gjør de ungene så hjelpeløse! De lærer jp ikke å gjøre noenting selv, før de får yngre søsken!

 

Nei, takke meg til - det som kjennetegner gode foreldre er ikke alderen, både 18 og 38 har nok overvekt av usikre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære snart?!

Du sier:"men jeg reagerer litt på at de "yngste" her forsvarer seg veldig, men er heller ikke så negative som de "eldste" her..

For å forklare meg riktig: De "eldste" kritiserer de "yngste"

Og de "yngste" forsvarer seg selv.."

 

Nå har det seg vel sånn at de yngste kritiserer de eldste også. De sier jo at når man er 40, så er livet over. Og får du barn når du er 30+, da er du jo nesten død når barnet ditt komfirmeres.

 

Jeg vil si at det kritiseres begge veier jeg, og ikke bare de "eldre" som kritiserer de yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg Gravid 91 at jeg kan _mye_ mer om moderne teknologi enn deg, selv om jeg er over dobbelt så gammel som deg og også var over dobbelt så gammel som deg da jeg fikk minsten... *ler*

 

Har selv fått barn i alle aldre og det har vært like ideelt og flott hele veien. Om man bør få barn eller ikke og om man greier følge dem opp eller ikke har ingenting med alder å gjøre, men personlighet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 91 modell, vil det si at jeg ikke er skikket til å ta vare på det barnet jeg bærer? Vi har alle noe i oss som kalles morsinnstinkt, noen har et sterkt instinkt og andre ikke.Hvor mye vi har fått utdelt har ingen verden ting med alder å gjøre. Jøsses, kjenner jeg blir litt irritert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jeg holde meg utenfor denne debatten, den fører helt tydelig ingen vei, men jeg klarer ikke å dy meg...

 

Niania: Det er en stund siden du skrev innlegget ditt, men det ser ikke ut til at noen har svart deg. Du lurte på om det er utført forskning på om barn av foreldre med akademisk utdanning har bedre karakterer. Ja, det er det. Og ja, det er en sammenheng, både mellom karakterer og tendensen til selv å ta høyere utdanning. Og før noen friker fullstendig ut her: Her er det snakk om GJENNOMSNITTET, tendensen i befolkningen som helhet. Ikke unntakene, for de finnes selvsagt. Samboeren min og jeg har begge tatt lange, krevende utdanninger. I min familie har *alle* lang utdanning, i hans familie var han den første (og fremdeles hittil eneste). Ergo var det mye mer sannsynlig at jeg kom til å ta høyere utdanning enn ham, selv om vi begge endte opp med å gjøre det.

 

Jeg ser mange skriver at det er helt uproblematisk å ta utdanning med barn... Det kommer HELT an på hva slags studium man satser på. På min skole hadde det vært bortimot umulig. Noen ganger kan det faktisk være lettere å kombinere barn&skole enn barn&jobb, men IKKE ta det som en selvfølge at dette bestandig stemmer!!! I eksamensperiodene mine (som utgjorde 1/3 av året!!) klarte jeg knapt å ta en 2-timers tur med hunden annenhver dag. Jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet for henne. Hadde jeg hatt barn da, hadde han/hun rett og slett vansmektet, med mindre det hadde hatt en hjemmeværende pappa, og vi hadde følt oss komfortable med at barnet aldri ville sett mamma. Det hadde aldri fungert.

 

Mange "unge" kan være gode foreldre, det tviler jeg ikke på, selv om jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva som går gjennom hodene på 18-åringer som PRØVER å bli gravide. Eller jo, det gjør jeg. Jeg tenkte også slik da jeg var 19 og verpesyk, men jeg prioriterte annerledes. Det var MITT valg, jeg sier ikke at andre ikke kan velge annerledes! Jeg kan også legge til at jeg er MYE mer moden nå når jeg er 28, enn jeg var da jeg var 19. Jeg trodde jeg var så voksen da jeg var 19, men jeg tok visst feil. Og jeg var ikke en ansvarsløs og lite moden 19-åring på noen måte! Det er veldig lett å si at man er moden når man er 19, for det er faktisk det man tror selv! Det gjorde jeg også. MEN faktum er at man modner ganske mye utover i 20-årene - enten man har barn eller ikke. Å få barn fører nok til at man blir tvunget til å "sjokk-modnes" raskere enn hvis man venter med barn til man er 25-27. Det er ikke nødvendigvis en katastrofe, ikke på noen måte - men det er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har nå i mot unge mødre eller?

jeg er 16 år, blir 17 straks, å venter mitt andre barn. Gjør det meg til en dårlig mor,??

synes det er latterlig å kritisere unge mødre på den måten der..

dessuten er det bedre å få barn tidlig, for når barna er 18, da kan man fortsatt vær ung å leve livet, mens de eldre må skrive seg inn på gammlehjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et seriøst innlegg?! Hvis det er det, burde du skamme deg - og kanskje ta en tur til "gammlehjem" for å se hvor gamle de som bor der faktisk er. De er IKKE 50-60, med mindre de er svært syke.

 

Hvis dette innlegget er bare kødd, mtp på at du er straks 17 og venter ditt andre barn(!), beklager at jeg ikke 100% tok spøken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...