Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

Herregud. Det er vel ikke så mye å si som ikke allerede er sagt, men jeg skriver noe likevel.

De fleste som blir gravide mellom 15 år og tidlig 20årene har nok ikke planlagt det. Burde de ta abort fordi gjennomsnittsalderen er 28-30 år da? Mange er imot abort av ulike grunner, og ønsker å beholde ungen. Det er et utrolig vanskelig valg å ta, antakeligvis det vanskeligste valget som finnes!

 

Jeg er 20 år nå, blir 21 år før ungen kommer, og synes jeg er ALTFOR ung. Jeg hadde ikke planlagt å bli mamma, men nå sitter jeg er med stær i kassa, og jeg VET at jeg ikke klarer å ta abort. Om jeg blir en god mor kan jeg jo ikke svare på enda, men jeg vet at jeg skal gjøre så godt jeg kan. Ungen kommer til å bli elsket av mange, få alt den trenger av klær, ting og leker, lekekamerater og aktiviteter.

 

Jeg skal ikke sitte å skrive om hvor moden jeg er, for jeg er sikkert helt gjennomsnittlig moden for en 20åring.. Jeg har opplevd mye vondt og mye bra, festet mye, reist og vært i flere nye land hvert år, hatt kjærlighetssorger og prøvd ulike jobber. Jeg er ferdig med vgs og fikk gode karakterer, og kan studere nesten hva jeg vil. Jeg skulle begynne å studere til høsten, men det er ikke verdens undergang å utsette det et år. Jeg har mange gode venner som støtter meg og er glad i meg. Jeg vet at dette blir vanskelig, men at det kommer til å gi meg mye glede også. Jeg skal ikke bringe et barn til verden i håp om å få et liv som en dans på roser, ubetinget kjærlighet og fantastiske dager med et vakkert barn i fanget. Det blir tungt, MEN, barnet blir jo vakkert for meg uansett, jeg vil elske det ubetinget og vi får noen fantastiske dager og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan denne diskusjonen gå og dø snart? Ellers vil 88 og 89'erne snart være langt uti 20årene... Helt ubetydelig ting å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer voksene enn ande på 20 år. Kjenner folk på 35 år som er mindre voksene enn meg. Alder har ingenting og si da..

Dessuten MÅ man ikke være helt seriøs og voksen da.

Jeg og datteren min har hatt mange morsomme stunder fordi jeg faktisk kan være utrolig barnslig og oppføre meg som en unge..

Jeg er ung og syns det er supert:):):)

Finns mødre på over 25 år som absolutt ikke skulle hatt barn.

Så og dra alle under en kam og si de ikke er voksne når de er 20 blir faktisk utolig "uvoksent"

noen lever livet lengere enn andre, noen slår seg til ro tidligere enn andre.

Sånn er det bare..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være ærlig og si at det er kjipt at jeg ikke har full utdannelse eller hus uten noe gjeld og betalt ned alt osv osv.....

Men jeg har så vi greier oss og har det bra...

Må liksom ikke være rik og ha super jobb for og bli en god mor..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiotisk ting å ta opp. Om man skulle bli gravid på den alderen er man mer en kjønnsmoden, og mer enn klar. Omtrent det eneste som ikke er på plass hos de fleste er økonomien. Hvorfor skal man ikke kunne få barn da? Du blir ingen bedre mor av å vente til du er 30. Jeg syns det er bedre at man støtter de som faktisk tør å fullføre et svangerskap (og er klare for det såklart) enn å disse og kritisere alderen. Vi må jo få lov til å unngå abort i også. Like mye som "voksne" mennesker. Jeg har riktig nok aldri fått barn, men jeg har vært gravid. Jeg valgte å ta abort pga b.la økonomi, usikkerhet og at faktum av at jeg ikke hadde vært sammen med kjæresten min mer enn 2 måneder. Jeg angrer såklart, men jeg er glad jeg var voksen nok til å bruke lang tenketid og sette ned gode begrunnelser til hvorfor akkurat jeg ikke kunne få barn akkurat nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 90, og jeg og samboer er klar for barn !

 

Why not, jeg kan få barn nå om jeg vil :D Trenger ikek å være i fulltids jobb og masse penger.

 

Vi er klar, vi vil ha barn ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 20 og samboeren min er 21.

Vi kjøpte hus da jeg var 18 og han 19. Vi har begge utdanning med relativt bra lønn. Lite gjeld på huset (vi pusset opp det meste selv), bil uten lån og trygghet både økonomisk og i forholdet vårt.

Vi venter nå vårt første barn. Å synes ikke det er noe galt med å få barn som 20 åring. Er mange 20 åringer som er mer modne enn de på 30. Har mer overskudd til barna å tenker jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hi her:D

 

hahahahaha digger at tråden min ligger her fortsatt...dere har tydeligvis et voldsomt behov for å forsvare valget deres! lykke til med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er tross alt ikke alle som velger å bli foreldre når de er unge. det går faktisk an å være evt motstander av abort og dermed velge barn... eller faktisk ikke være klar over graviditeten før etter uke 12.

lov å tenke seg litt om før man skriver ting her, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud. Vi forsvarer ikke nødvendigvis valgene våres om å få barn tidlig, men det er utrolig irriterende når andre ikke klarer å se ting fra meg enn en side. Tror du virkelig det er lettere å få barn som feks. 35åring, så lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle som det er tidlig for å få barn når dem er mellom 17-25.

jeg var selv 16 da jeg ønsket barn, men mannen var ikke den rette den tiden. da jeg ble 23 giftet jeg meg og fikk barn med denne mannen. :D

noen er klar andre ikke. noen 35 åringer har jo ikke vett til å ha barn heller, så ikke aldreren som betyr noe alltid.

 

MEN, når folk på 17-25, (ja eldre også for den sagt skyld),ligger rundt å blir alenemor pga fylla eller ojsann sexen var god den natta i one night stand nei da kan man ikke si at dem var modene i alle fall....må i så tilfelle være planlagt...

 

men har man forhold og er ung å begge vil dette så er det vel flott. :D

 

utdanning, reise og fylla er ikke livet alltid for alle. :D

 

lykke til dere unge som velger å ha/beholde barnet uansett situasjon.

STOLT AV DERE :D;)

 

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

jeg er enig i mange av dem på over 30 her.. Dere kommer med mange smarte ord!

Jeg blir 21 og blir mamma for første gang i juli. det var helt uplanlagt, men ofte er en graviditet ikke planlagt.. uansett alder..

Jeg har jo utdannelse og har fått reist en del og gått tilogmed på folkehøyskole.. Men likevel skulle jeg ønske at jeg var noen år eldre.. Det er mye snakk om livserfaring her, og det sier seg selv at en 30åring har mer livserfaring enn en på 20 år:)

Søstern til min kjæreste er over 30 og fikk sin første unge for et år siden.. Og det blir så feil av enkelte av oss ''unge'' og si at dem på 30 er mer slitne osv.. Hun triller tur hver dag, løper på fjellet og leker og har det gøy med sin sønn. Og hun valgte å få barn sent og angrer ikke på dette.

Jeg har en venninne som synes jeg er så heldig som skal ha barn og ønsker seg sitt eget. Men hun klager stadig ofte hvor lei hun er av å gå på jobb hver dag, hun er så sliten av all jobbinga osv. Jeg har sagt til henne at om du får barn så kommer nok ikke du til å bli mindre sliten..

Jeg har tilogmed svigerforeldre på nesten 70 som er MYE sprekere enn meg i hvertfall:P

 

Og så var det dette tullet med at vi unge ikke er ferdig utlært! Sånn er livet.. Man lever for å lære.. Og lærer noe nytt hver dag.

 

Før jeg bestemte meg for å beholde babyen så dro jeg til en dame som jobber som rådgiver for gravide. Jeg var veldig redd fordi jeg var så ung, og jeg hadde så mange mål jeg ville oppnå før jeg begynte å slå meg til ro. Hun sa at jeg kunne oppnå alle målene mine selvom jeg har barn.. Det eneste var at veien dit kunne bli litt tyngre og kanskje lengere..

Men jeg bestemte meg for å ha babyen og har ikke angret etterpå. Jeg påstår at jeg har blitt mye mer klar for barn nå enn for et halvt år siden (heldigvis). Jeg gleder meg masse og er fullt klar over at nå blir mitt liv satt på vent en stund framover. Noe som er helt greit for alt som betyr noe for meg nå er at lille jenta mi skal ha det bra, få en god oppvekst og ha et godt forbilde å se opp til. Og når jeg når mine framtidige mål så kommer jeg kanskje til å bli enda stoltere enn jeg ville ha blitt. Alt er for henne sin del.

Jeg kan plystre etter å reise jorda rundt, jobbe og bo i utlandet et år osv.. Men reising kan man jo heldigvis gjøre med barn også.. bare nå skal jeg heller dra til de landene og byene jeg har ønsket å dra til i stedet for å dra på sydentur etter sydentur.

Etter at jeg har blitt gravid har jeg faktisk reist rundt i australia, vært i egypt, skottland og kina.

 

Jeg er sikker på at vi alle blir gode mødre uansett alder, så lenge viljen er der så er alt mulig!

Jeg har venner på min alder med barn som er alle gode mødre. Og jeg regner såklart min egen mamma som den beste i verden og hun var 29 år da hun fikk meg..

 

Lykke til alle sammen:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke få barn så tidlig?

 

Ser noen argumenterer med at det ikke går å sammenligne dagens unge med unge "før i tiden" da det var vanlig å få barn i tidlig 20 års alder... For før begynte man tidligere med voksenlivet...

 

Det stemmer jo overhodet ikke med alle!

 

Jeg begynte å jobbe da jeg var 15. Har treårig høgskoleutdanning. Sikker jobb, god økonomi. Reiser gjør jeg med og uten barn. Ble mamma første gang da jeg var 22, og det var planlagt.

 

Så mange som får barn tidlig, har tenkt igjennom det, og får/har et fullverdig liv for det. Ikke alle unge i dag trenger å være unge til inn i 30 åra, men blir voksne tidligere.

 

Det er virkelig ikke alderen som bestemmer om noen er voksne nok til å få barn, men hvor de er i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 23 og gravid.. har bodd i spania, reist mange steder, festet masse (nok) har ristet fra meg og føler meg klar for å binde meg og starte familie.. tror ingen er voksen nok til å bli den perfekte mor... er vanskelig uansett alder... men heller 18 år enn 40år synes nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med HI. Jeg er 33 og synes jeg er litt for ung til dette :) Men folk må selvfølgelig gjøre det som passer dem. Har STOR respekt for disse unge mødrene som klarer seg bra, jeg var ikke moden nok i den alderen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor få barn så tidlig?

 

selv er jeg 87 modell. har en liten baby på 3mnd nå.

selv føler jeg at jeg har festa fra meg, reist jorda rundt og ferdig med å pule rundt! fant mannen jeg ville leve med og ha barn med.

 

selvfølgelig er kariere en viktig ting for meg. begynte med studiene for to år siden. så er halvveis nå. kunne ikke hatt det bedre enn det jeg har det nå. tar noen fag som jeg skal opp til eksamen i nå i mai/juni. etter permen min er slutt i januar, begynner jeg på skolen igjen. og har da to fridager i uka, siden jeg har tatt fagene nå. da har jeg tid til lillegutt eller sitte å lese de dagene i uka:) noe som jeg kommer til å sette veldig stor pris på! som jeg da ikke kunne fått hvis jeg jobba.

kan jo heller ikke klage nå som jeg går permitert da jeg får dobbel støtte, både fra nav og lånekassen. klarer å spare nok penger så jeg slipper å gå ut i deltidsjobb ved siden av studiene i januar!

 

så for min del har det bare vært positivt å få en baby så tidlig vil heller ikke være så gammel når mine unger flytter ut av huset, for da kan man jo begynne å leve ett "nytt liv ". kjempe glad for at det ble sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes noen jenter som er modne nok til å få barn som 20 åringer, men jeg har dessverre sett så altfor mange eksempler på det motsatte... Barnet blir overlatt til besteforeldre/slektninger etc ca annenhver helg for at foreldrene skal kunne dra på fest.

 

De aller fleste er nok dessverre ikke modne for å få barn når de er ca 20 år. Jeg merker STOR forskjell på hvordan jeg (og de jeg kjenner) tenker nå i forhold til da de var 20 (og de jeg kjenner som er 20-25 nå). Det dreier seg ikke bare om festing, men man gjør deg en hel masse erfaringer som er så gode og nyttige å ta med seg før man blir mamma eller pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Det er vel ikke deres feil? Kanskje kondomet sprakk eller noe sånnt? Skjedde med meg da jeg var 15 år og ble selvfølgelig gravid... Mamma overtalte meg heldigvis til å ta abort, men det var tøft og hadde ikke mamma mast så masse tror ikke jeg at jeg hadde hatt hjerte til det... Uansett hvor lite ungen er så blir man glad i det! Jeg var glad i fosteret mitt som var type 9 uker da jeg tok abort... Var så trist når man kunne se det på magen og allt! Respekter unge foreldre litt a! Pluss at som "mamma mjaua" sa: graviditeten går utrolig mye lettere når man er i 20 årene, var 19 selv... Gikk utrolig greit i forhold til tanta mi som var 42/43 med sin første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv 23 da jeg fikk nr 1. Syntes ikke det var tidlig. Var ferdig utdannet på høyskole, kjøpt meg bolig, reist masse og festet mer enn nok. Har nå tre barn og venter nr 4. Reiser fortsatt mye, fester iblant og har bygget på utdannelsen. Vært hjemme med alle i tilsammen ni år, finansiert av mann pluss jobbet selv mye kveld helg og natt. Så selv om man får barn "tidlig" kan man faktisk realisere seg selv og oppnå det man ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke enig i dette. Jeg var selv ferdig med å studere (3 år) etter videregående og fått fast jobb da jeg fikk barn i en alder av 23 år. Selv om det ikke var planlagt graviditet så har det gått helt fint! :) Så lenge man er såpass voksen selv og har orden på egen økonomi så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst88

Hei gamle røy:)

 

Jeg valgte å få barn når jeg var 25, fordi det er en fin og passende alder å få barn på.

 

Jeg har reist mye, gått skolen ferdig, bygd drømmehuset, tatt lappen og kjøpt bil, forlovet meg, og fått en jobb som

Jeg trives i.

 

Alt dette har jeg rukket å oppnå før fylte 25 år.

 

Barna våre fortjener unge foreldre, slik at de får oppleve oss så lenge som mulig.

Har et søskenbarn nå som er 23 år, og som har ei mor på 65 og en far på 70 år.

Begge disse har helseproblemer, og er ikke i stand til å hjelpe sønnen sin i det daglige.

 

Er det dette du ønsker å tilby barna dine?

 

Barn har det bedre med unge foreldre som kan nå dem mentalt, framfor gamle rivjern på 40 år.

Synes det er utrolig rart å se gravide damer med rynker (har heldigvis bare sett dette en gang i mitt liv).

 

På sykehuset jeg fødte barnet mitt, var det bare unge kvinner som fødte. Har ikke sett en eneste 40 åring der!

Så tror at det er mest normalt for unge kvinner å få barn, da bare flere ig flere av oss greier å få livet på stell i ung alder:) Og det uten å måtte ta en doktorgrad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

bare lurer på hva slags type mennesker dette er...jeg har ingen i min omgangskrets som har fått barn før fylte 26 f.eks. Alle har først prioritert reising, folkehøgskoler, høyere utdanning etc.

Jeg er født i 89. Besøkte New Zealand som 18-åring, reiste i Ghana alene da jeg var 19/20, India rundt da jeg var 21. Har studert journalistikk et år (før jeg hoppa av), teaterhistorie med fordypning i Henrik Ibsen (mest for morro skyld), fikk mitt første barn da jeg var 23, gifta meg da jeg var 24 og får min andre rett før jeg fyller 25. Eier også mitt eget hus (og leiligheten vi bodde i før det), er rådgiver i min manns AS (som jeg eier 50% av) og leser bedriftspsykologi på nettstudier.

Så sånne folk er det som "er født i 89 og sånn". Blandt annet. Det finnes jo ganske mange tusen andre som også er født i 88 og 89, og de gjør sin greie.

Hva er det å være rystet over? For meg er det å få barn en mye viktigere måte "å realisere meg selv på" enn reising og karriere. Livet uten barn og familie er tomt og meningsløst. Hvertfall for meg.

Det var kult å reise altså, men man går lei og man blir rotløs. Ikke noe jeg vil gjøre på daglig basis i 10 år. Og hvem sier at man ikke kan reise eller ha karriere hvis man får barn tidlig? Hvis man får barn i studietiden eller tidlig i karrieren vil småbaensfasen aldri kollidere med "neste viktige jobbsteg". Barna vokser i takt med ansvaret på jobben (hvis du vil ha en så krevende jobb da), og det fins alle mulige kule steder man kan reise til og ting man kan oppleve med barna.

Når alt kommer til alt så er uansett lykken å gå tur i skogen og spise kalde pølser med en ettåring <3

Hoi! Jeg er også født i 89 og er voksen. Denne tråden ble laget i 2008. Vi var nogetbyngre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...