Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg fatter ikke at det er mulig å ha dette fokuset NÅ! Kongen er død, ny konge står ovenfor sitt livs gjerning mens han har mistet en elsket far, ser sin mor sørge over ektemannen gjennom nesten 60 år, har barn som sørger over sin bestefar, har en kone som får livstruende komplikasjoner etter en risikabel operasjon og må stå alene i front der de burde være to. Men nei, empati og folkeskikk er helt fraværende, her skal det gnåles og gnus på en hendelse som faktisk ikke spiller noen rolle. Om ikke de såkalte ‘kritikerne’ hadde hatt superfokus på Marius hadde det knapt vært en sak, men nå blåses det opp til uante dimensjoner for å legge ekstra sten til byrden for kong Haakon. 

Dere bør skamme dere så dypt og inderlig. Men det har dere ikke vett til, det viser alle innleggene her og på andre forum. Skadefryden og forakten drukner enhver fornuftig tanke. Heldigvis har jeg ingen av ‘dere’ i min nærhet! 

Anonymkode: b198b...d26

Hva med empati for ofrene? Skadefryd har jeg ikke, men heller ingen skam for å støtte ofre for vold og seksuelle overgrep. 

Anonymkode: be2ab...ab1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten har man båreseremonien privat og da gjør man som man vil, eller så sender man den på NRK og da er det ikke lengre en privat seremoni. Man kan faktisk ikke få både i pose og sekk her. Jeg synes det er veldig underlig å la en straffedømt person bære båren, uansett om han er barnebarn eller ikke, og det er litt forunderlig at han ikke _selv_ greier å tenke på hva slags situasjon han setter resten av familien i. Greide han virkelig ikke tanken på at det ville være å vise ste-bestefaren sin vel så mye respekt og kjærlighet om han holdt seg litt i bakgrunnen?

Anonymkode: 2e8d1...c00

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva med empati for ofrene? Skadefryd har jeg ikke, men heller ingen skam for å støtte ofre for vold og seksuelle overgrep. 

Det er en tid for alt, og det er ingen motsetning med å la være å hetse kongefamilien i denne tiden og å ha full medfølelse for ofrene og mene at det er viktig at Marius får sin straff når dommen blir rettskraftig. 

Begravelse og forbrytelse er to forskjellige ting. Det jeg registrerer er at det er stor sosial forskjell på dem som innser dette og ikke. 

Skrevet
On 9/1/2026 at 7:53 AM, Anonym bruker said:

Vi andre hadde aldri hatt et valg. Inget stebarnet hadde fått slippet ut fra varetekt for å bære kiste. 

Anonymkode: 2405d...f37

Jo det hadde de kunnet få

Anonymkode: 3d9c3...364

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ofrene er voksne og har vært sammen med han her. Man må ta styring i sitt eget liv. Om røde flagg oppstår må man gjøre noe med det og ikke tie. Hardt og brutalt, men sant. Vi får valg i livet og jeg har måtte snu på valgene mine. 

Anonymkode: cffe4...e83

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.9.2026 den 11.41):

Men det er da ikke å hetse, å påpeke at dette er en meget offentlig familie der alle handlinger sender signaler. Dette er en familie med enorme tilganger til ressurser og privilegier kun på grunn av familien de er født inn i, eventuelt foreldre er giftet inn i.  

Uansett er Marius en voksen mann, og må stå til ansvar for det han gjør, det samme må MM.  Om dine barn hadde opplevd vold og voldtekt, hadde du da unnskyldt gjerningsmannen i like stor grad som du gjør her? Hadde du sagt "stakkars voldtektsmann, det er genene og oppveksten som er skyld i at han har voldtatt datteren min"? Tror ikke det. Så hvorfor gjelder det nå?  

Anonymkode: 78eff...69f

Det er ikke meg du svarer her, men jeg svarer likevel - Om mine barn hadde opplevd vold og voldtekt?  Det er ingen her som unnskylder handlingene som Marius har gjort.  Jeg har i alle fall ikke sett eller hørt noen som har gjort det, verken her eller andre steder. Han har gjort det han har gjort, må stå til ansvar for det. Men nå er det nå sånn at alle ( i alle fall nesten alle) som gjør forbrytelser av forskjellige slag, skal ut i samfunnet igjen en dag.  Forhåpentligvis i en bedre utgave av seg selv enn enn da de gjorde forbrytelsene.  Jeg har ikke sett noen her som har sagt "stakkars voldtektsmann".   Straff / følger av å gjøre forbrytelser, er ikke bare for å straffe, men også får å forhåpentligvis få en bedre versjon av vedkommende ut i den andre enden.  Og det føles garantert ikke så viktig for ofrene og familiene, det har jeg full forståelse for og de må de få lov til å både føle og gi uttrykk for. 

Det betyr ikke at jeg bortforklarer eller forsvarer forbryteren.  Om han hadde rørt min datter, burde han nok ha holdt seg langt unna meg for all framtid....  Men som samfunnet som helhet, kan det være viktig, ikke bare for forbryteren, for han blir garantert ikke sittende inne resten av livet, og da må vi prøve å få en bedre versjon av forbryteren når han kommer ut. 

Anonymkode: 430fa...10c

Skrevet

Altså - stopp… Vi kan mene, synes, tenke så mangt, men vi har et godt rettssystem i Norge, der jeg har høy grad av tillit. 
At denne mannen, og resterende familien, skal oppleve kollektiv straff som ikke samsvarer er handlingene er ikke ok. 

Han blir snakket og hengt ut mer enn etter 22 juli. 

Og for ordens skyld, jeg rettferdiggjør ingen ting, men han har fått mulighet til å ta avskjed med en bestefar rolle for han, på lik linje som de fleste får permisjon for i soning…

Anonymkode: 5072a...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kongen ønsket nok at alle barnebarna skulle bære. Evt har Kong Haakon bestemt det. Han har nok ikke trumfet gjennom at han skal. Og vi skal vel hedre den avdødes ønske, eller?

Anonymkode: 91e82...1f3

Nei, vet du hva. Dette tror jeg på ingen måte Kong Harald ønsket. Han ville aldri sette kongehuset i en slik situasjon, der slike signaler vil bli sendt ut, om at familien kommer foran folket. Kongen satt folket før alt annet, så dette kan han aldri ha godkjent. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke meg du svarer her, men jeg svarer likevel - Om mine barn hadde opplevd vold og voldtekt?  Det er ingen her som unnskylder handlingene som Marius har gjort.  Jeg har i alle fall ikke sett eller hørt noen som har gjort det, verken her eller andre steder. Han har gjort det han har gjort, må stå til ansvar for det. Men nå er det nå sånn at alle ( i alle fall nesten alle) som gjør forbrytelser av forskjellige slag, skal ut i samfunnet igjen en dag.  Forhåpentligvis i en bedre utgave av seg selv enn enn da de gjorde forbrytelsene.  Jeg har ikke sett noen her som har sagt "stakkars voldtektsmann".   Straff / følger av å gjøre forbrytelser, er ikke bare for å straffe, men også får å forhåpentligvis få en bedre versjon av vedkommende ut i den andre enden.  Og det føles garantert ikke så viktig for ofrene og familiene, det har jeg full forståelse for og de må de få lov til å både føle og gi uttrykk for. 

Det betyr ikke at jeg bortforklarer eller forsvarer forbryteren.  Om han hadde rørt min datter, burde han nok ha holdt seg langt unna meg for all framtid....  Men som samfunnet som helhet, kan det være viktig, ikke bare for forbryteren, for han blir garantert ikke sittende inne resten av livet, og da må vi prøve å få en bedre versjon av forbryteren når han kommer ut. 

Så da blir man et bedre menneske fordi man får æren av å bære en kiste til kongen?

Skrevet
Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Nei, vet du hva. Dette tror jeg på ingen måte Kong Harald ønsket. Han ville aldri sette kongehuset i en slik situasjon, der slike signaler vil bli sendt ut, om at familien kommer foran folket. Kongen satt folket før alt annet, så dette kan han aldri ha godkjent. 

Jeg tror du tar feil. Jeg tror Kong Harald var glad i alle barnebarna sine og ønsket at det skulle få delta på lik linje. Denne delen av gravferden/sørgeperioden er privat. Det er familien som har regi på denne etter det som er riktig for dem.

Jeg tror veldig mange forstår forskjell på offentlige arrangement og private, selv om noen ikke gjør det. Selv om Kong Harald hadde en gjerning som konge som han var svært dedikert til og tok på største alvor, var han først og fremst et familiemedlem. Og om det er slik at Kong Harald ville ha ønsket endret på noe for å imøtegå kritikken, så hadde det vært å stenge arrangementet for pressen. 

Anonymkode: 3a073...5ac

Skrevet

Det vi må huske på er at ingen avgjørelser i forbindelse med kongens død er tatt på impuls. Forskjellige scenarioer vedr sykdom og død blir hele tiden evaluert, så alt fra dronning Sonja sin rolle til hvem som følger båren har kong Harald helt sikkert vært med på å avgjøre. Så man kan være helt trygg på at avgjørelsen om at Marius skal ha samme rolle som de biologiske barnebarna er grundig drøftet og vurdert. 

Man skal ikke bare gå videre nå, da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du bortforklarer ikke, nei. Og da er det vel sånn at de som kritiserer at Marius bar kisten ikke hetser heller?

Anonymkode: 785e5...e40

Skrevet
Østerdølen skrev (5 timer siden):

Men i alle dager. Kommer foran folket? Harald valgte å inkludere Marius, selv etter han ble tiltalt. 
ALT rundt dødsfallet til Harald er planlagt til minste detalj. Kong Haakon og Dronningen troppet ikke opp på sykehuset i helsvart på torsdag fordi det var akkurat det de hadde lyst å gå med den dagen. 

Skrevet
MissSaigon skrev (5 timer siden):

Det vi må huske på er at ingen avgjørelser i forbindelse med kongens død er tatt på impuls. Forskjellige scenarioer vedr sykdom og død blir hele tiden evaluert, så alt fra dronning Sonja sin rolle til hvem som følger båren har kong Harald helt sikkert vært med på å avgjøre. Så man kan være helt trygg på at avgjørelsen om at Marius skal ha samme rolle som de biologiske barnebarna er grundig drøftet og vurdert. 

Man skal ikke bare gå videre nå, da? 

Det betyr ikke at man ikke kan ha kan mening om det, eller må være enig i at det ble gjort på den måten.

Anonymkode: debc0...f1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det betyr ikke at man ikke kan ha kan mening om det, eller må være enig i at det ble gjort på den måten.

Men hva du og jeg mener om en privat seremoni er jo egentlig revnende likegyldig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hva du og jeg mener om en privat seremoni er jo egentlig revnende likegyldig 

Igjen, det betyr ikke at man ikke har lov til å ha en mening om det, I det pressen ble invitert inn, så var det ikke lenger en privat seremoni.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva du og jeg og alle andre her inne og i offentligheten for øvrig mener om saker og ting er stort sett revnende likegyldig. Skal vi barre slutte med meningsytringer og debatt? Hvorfor deltar du i tråden som det hele tatt?

Skrevet
Østerdølen skrev (8 timer siden):

Nei nei og atter nei! Kongen støttet de nærmeste, dette var tøff tid for alle rundt Marius. Harald var tett på Mette Marit og så aldri ned på henne, uansett hva hun hadde gjort galt. Han var en ekte mann som viste omsorg til alle rundt seg, også til de som kanskje trengte det mest. 

Anonymkode: cffe4...e83

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hva du og jeg og alle andre her inne og i offentligheten for øvrig mener om saker og ting er stort sett revnende likegyldig. Skal vi barre slutte med meningsytringer og debatt? Hvorfor deltar du i tråden som det hele tatt?

Det går an å holde kjeft bare noen ganger. Når f.eks. en konge dør. Så kan man vise respekt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.9.2026 den 16.50):

Så hvis barnet ditt ble voldtok flere mennesker, eller ble massemorder, så ville du ikke kuttet ut barnet ditt.....jaja, det sier mye om deg.

Nei, helt uenig!!! Man kutter ikke kontakten med eget barn. Man tar sterk avstand fra handlinger hvis vedkommende gjør kriminelle handlinger. Det sier heller mer om deg at du kutter kontakt med eget barn. 

Anonymkode: 36bf8...426

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det går an å holde kjeft bare noen ganger. Når f.eks. en konge dør. Så kan man vise respekt 

Men så var der da heller ikke det jeg svarte på. Går det litt i surr nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2026 den 14.16):

Jeg synes dere har snudd dette på hodet. Dette var en privat begivenhet som pressen fikk tilgang til. Det er avdødes og familiens ønsker som er viktigst. Da Kong Olav ble gravlagt så fikk ikke pressen og det norske folket være med på dette.

Når en konge dør er det mye som følger ritualer og mye som er offentlig. Det er også deler som er private. Denne delen er en av de private seremoniene rundt et slikt dødsfall. Til tross for dette har familie valgt å la det norske folk delta via at pressen fikk være til stedet. Hvis det at pressen er til stedet på private arrangement gjør at familien ikke får ta farvel som de ønsker, er det pressen som ikke får være der. 

Så spørsmålet er dermed ikke om Marius skulle få bære kisten eller ikke. Spørsmålet er om pressen og folket skulle få være med på dette. Jeg tror de fleste i Norge foretrekker at pressen fikk være der slik at de selv kunne få delta om de ønsket det. Det er jo fullt mulig mange her burde kjempe for at pressen og folket videre få delta i mindre av det som foregår om det som skjer på private arrangement provoserer. Det er fullt mulig kongehuset ikke tok høyde for at folk ikke forstod eller brydde seg om forskjellen på private og offentlige arrangement og at de rett og slett burde lukket denne delen av seremonien slik at de fikk litt pusterom. 

Det at nær familie får delta på private hendelser er ikke å hvitvaske noe som helst. Det Marius har gjort er forkastelig, men familien er fortsatt glad i ham selv om de følger med ofrene og tar avstand fra hans handlinger. 

Anonymkode: 3a073...5ac

👏👏👏👏👏

Anonymkode: 7296b...dfa

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, helt uenig!!! Man kutter ikke kontakten med eget barn. Man tar sterk avstand fra handlinger hvis vedkommende gjør kriminelle handlinger. Det sier heller mer om deg at du kutter kontakt med eget barn. 

Anonymkode: 36bf8...426

Enig! Man kutter ikke kontakten med egne barn uansett hva. Aldri vil jeg gjøre det. Jeg og far til barnet har formet vpre barn, så hvem kan vi klandre isfall? Oss som foreldre. 

Endret av J_29
Skrevet
J_29 skrev (12 timer siden):

Enig! Man kutter ikke kontakten med egne barn uansett hva. Aldri vil jeg gjøre det. Jeg og far til barnet har formet vpre barn, så hvem kan vi klandre isfall? Oss som foreldre. 

Men hvorfor påstår du at det å ikke la en kriminell voldtektsmann bære båren til kongen, som ikke en gang er hans biologiske bestefar, er det samme som å kutte ut kontakten? 

Det er DET jeg reagerer på. Selvfølgelig er det naturlig at han er med, med det folk reagerer på, er at de velger å sette han i en slik fremtredende rolle i en slik stund. Ingen hadde reagert om han gikk bak kisten og bak sin mor. Hadde de valgt å ikke direktesende, hadde vi ikke visst om det. Men her tar kongehuset et bevisst valg, noe som i hvertfall for meg sender signaler om at fra nå av kommer kongefamilien til å sette familien foran folket sitt. Og jeg er absolutt ikke alene om å tenke den tanken. 

Skrevet
Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor påstår du at det å ikke la en kriminell voldtektsmann bære båren til kongen, som ikke en gang er hans biologiske bestefar, er det samme som å kutte ut kontakten? 

Det er DET jeg reagerer på. Selvfølgelig er det naturlig at han er med, med det folk reagerer på, er at de velger å sette han i en slik fremtredende rolle i en slik stund. Ingen hadde reagert om han gikk bak kisten og bak sin mor. Hadde de valgt å ikke direktesende, hadde vi ikke visst om det. Men her tar kongehuset et bevisst valg, noe som i hvertfall for meg sender signaler om at fra nå av kommer kongefamilien til å sette familien foran folket sitt. Og jeg er absolutt ikke alene om å tenke den tanken. 

Tror du virkelig at ingen hadde reagert på at han gikk bak? Da tror du bedre om folk enn meg. 

Han blir regnet med som et av barnebarna og da var det naturlig at han deltok på lik linje så lenge han fikk permisjon fra varetekten. Han har brutt loven og er i prosess med å få straff for det, det er ikke noe folk flest trenger å bekymre seg over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...