Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er opp til familien selv å bestemme, så kan vi mene hva vi vil. Men jeg synes det er tull å bruke begrepene barnebarn og bestefar. Jeg er enda mer gammeldags der. Jeg synes biologi skal bestemme slektsforhold, ikke vi. Sånn er det bare.

Anonymkode: 7a54b...039

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begraver en konge som sto for inkludering. Som har inkludert også et stebarnebarn hele veien. Slutt å være så uendelig dømmende, han er ikke en fri mann selv om han fikk bære båren. Det er mulig for alle straffedømte i fengsel eller med fotlenke å søke om permisjon for begravelse av nær familie.

Anonymkode: 4a1de...449

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er opp til familien selv å bestemme, så kan vi mene hva vi vil. Men jeg synes det er tull å bruke begrepene barnebarn og bestefar. Jeg er enda mer gammeldags der. Jeg synes biologi skal bestemme slektsforhold, ikke vi. Sånn er det bare.

Anonymkode: 7a54b...039

Klart man kan bruke barnebarn og bestefar. Det er mange familier der en eller begge foreldrene hadde barn fra før og der de kaller bonusfar/-mor sine foreldre for besteforeldre. Det er også mange som kaller bonusmor/-far for mamma og pappa også. Dette er gjerne om de kom inn i livet tidlig, og egen biologiske forelder er ute av bildet. Det samme gjelder for øvrig også ved adopsjon og for mange som er fosterforeldre. Det å bli kalt bestefar og barnebarn har for mange ingenting med biologien å gjøre. Eller mener du at adopterte heller ikke kan kalle foreldrene de vokser opp med for mamma og pappa eller deres foreldre for besteforeldre? De har jo ingen biologiske bånd.  

Anonymkode: 3a073...5ac

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg kjente jeg reagerte negativt og tenkte på hva ofrene til Marius måtte føle om de så han på TV.

Samtidig tror jeg dette er ett bevisst valg, som kan få store konsekvenser for kongeparet senere: signalene jeg leser er "flokken først", ikke "folket først". 

Joda, dette er privat seremoni. Likevel velger de å slippe media inn. 

Anonymkode: 78eff...69f

Tenker han får nok med sin straff og at han bar båren er helt OK. 

Hvorfor må vi hetse de livet ut? Alle må få lov å få en ny sjans. Har garantert ikke vært lett å være Marius. Husk gener spiller inn, oppveksten, omsorg og alt. 

Endret av J_29
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du reagerte negativt på at barnebarnet bar kisten. Det sier mer om deg.

Anonymkode: 4a1de...449

Men han er ikke barnebarn, verken i blod eller på papir.

Han kunne gått bak, ikke fått æren av å bære kisten. 

Skrevet
J_29 skrev (36 minutter siden):

Tenker han får nok med sin straff og at han bar båren er helt OK. 

Hvorfor må vi hetse de livet ut? Alle må få lov å få en ny sjans. Har garantert ikke vært lett å være Marius. Husk gener spiller inn, oppveksten, omsorg og alt. 

Men det er da ikke å hetse, å påpeke at dette er en meget offentlig familie der alle handlinger sender signaler. Dette er en familie med enorme tilganger til ressurser og privilegier kun på grunn av familien de er født inn i, eventuelt foreldre er giftet inn i.  

Uansett er Marius en voksen mann, og må stå til ansvar for det han gjør, det samme må MM.  Om dine barn hadde opplevd vold og voldtekt, hadde du da unnskyldt gjerningsmannen i like stor grad som du gjør her? Hadde du sagt "stakkars voldtektsmann, det er genene og oppveksten som er skyld i at han har voldtatt datteren min"? Tror ikke det. Så hvorfor gjelder det nå?  

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men det er da ikke å hetse, å påpeke at dette er en meget offentlig familie der alle handlinger sender signaler. Dette er en familie med enorme tilganger til ressurser og privilegier kun på grunn av familien de er født inn i, eventuelt foreldre er giftet inn i.  

Uansett er Marius en voksen mann, og må stå til ansvar for det han gjør, det samme må MM.  Om dine barn hadde opplevd vold og voldtekt, hadde du da unnskyldt gjerningsmannen i like stor grad som du gjør her? Hadde du sagt "stakkars voldtektsmann, det er genene og oppveksten som er skyld i at han har voldtatt datteren min"? Tror ikke det. Så hvorfor gjelder det nå?  

Hvem er det som har sagt "stakkars voldtektsmann, det er genene og oppveksten som er skyld i at han har voldtatt datteren min"?

Det vil jeg gjerne vite. 

Skrevet
MissSaigon skrev (48 minutter siden):

Hvem er det som har sagt "stakkars voldtektsmann, det er genene og oppveksten som er skyld i at han har voldtatt datteren min"?

Det vil jeg gjerne vite. 

J-29 sa følgende: Alle må få lov å få en ny sjans. Har garantert ikke vært lett å være Marius. Husk gener spiller inn, oppveksten, omsorg og alt. 

Derfor spurte jeg om hun ville ha sagt det samme, om det var hennes eget barn som hadde opplevd å bli voldtatt. Det tror jeg ikke hun ville ha sagt, derfor spør jeg henne om hvorfor dette er greit når det gjelder andres døtre. 

Skrevet
J_29 skrev (2 timer siden):

Alle må få lov å få en ny sjans.

Hvorfor må de det, egentlig?

Anonymkode: 7f411...0ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi han er "kongelig" og da kan alt tilgis, glemmes og kostes under teppet på bekostning av ofrene, tydeligvis. Det er i hvertfall det en del her inne mener. 

Hadde dette vært egne døtre, tror jeg tanken hadde vært anderledes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ok, la oss si at vi gjør som du vil, hvis noen dømmes fengselsstraff for tyveri så tatoveres det også "TYV" i store bokstaver inn i pannen på vedkommende. Tror du den personen vil kunne få jobb etter det? Vedkommende vil aldri føle seg som del av samfunnet igjen. Med den fare at den eneste måten personen vil kunne overleve på er ved å gjøre innbrudd, selv hos folk som sover i boligen sin, rane folk, særlig eldre, og bli langt verre mennesker enn de var i utgangspunktet, for å overleve. Alternativet er at slike personer soner sin dom, tar sin straff, får hjelp med å finne jobb når de nærmer seg endt soning, og kommer ut til et samfunn der de er velkomne tilbake, velkomne til å bidra, og med det føler lite motivasjon for å stjele eller gjøre verre ting.

Derfor.

Anonymkode: e8f57...975

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ok, la oss si at vi gjør som du vil, hvis noen dømmes fengselsstraff for tyveri så tatoveres det også "TYV" i store bokstaver inn i pannen på vedkommende. Tror du den personen vil kunne få jobb etter det? Vedkommende vil aldri føle seg som del av samfunnet igjen. Med den fare at den eneste måten personen vil kunne overleve på er ved å gjøre innbrudd, selv hos folk som sover i boligen sin, rane folk, særlig eldre, og bli langt verre mennesker enn de var i utgangspunktet, for å overleve. Alternativet er at slike personer soner sin dom, tar sin straff, får hjelp med å finne jobb når de nærmer seg endt soning, og kommer ut til et samfunn der de er velkomne tilbake, velkomne til å bidra, og med det føler lite motivasjon for å stjele eller gjøre verre ting.

Derfor.

Han mener han ikke har gjort noe galt, han har ingen omtanke for ofrene i det hele tatt. Gjennom hele rettsprosessen har alt handlet om hvor fælt dette er for Marius.  Likevel så sitter folk her inne og unnskylder han, og bruker Kongen som en unnskyldning for å gjøre det.

Anonymkode: debc0...f1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

J-29 sa følgende: Alle må få lov å få en ny sjans. Har garantert ikke vært lett å være Marius. Husk gener spiller inn, oppveksten, omsorg og alt. 

Derfor spurte jeg om hun ville ha sagt det samme, om det var hennes eget barn som hadde opplevd å bli voldtatt. Det tror jeg ikke hun ville ha sagt, derfor spør jeg henne om hvorfor dette er greit når det gjelder andres døtre. 

Jeg så ikke ‘stakkars’ noe sted inni der. 

Anonymkode: b198b...d26

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Derfor.

Feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Han mener han ikke har gjort noe galt, han har ingen omtanke for ofrene i det hele tatt. Gjennom hele rettsprosessen har alt handlet om hvor fælt dette er for Marius.  Likevel så sitter folk her inne og unnskylder han, og bruker Kongen som en unnskyldning for å gjøre det.

Anonymkode: debc0...f1b

Men du skjønner vel det at det er mer synd på han som har gjort dette enn det er på ofrene hans? Stakkars stakkars stakkars Marius! 

:ironi:

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men du skjønner vel det at det er mer synd på han som har gjort dette enn det er på ofrene hans? Stakkars stakkars stakkars Marius!

Du får for all del synes synd om overgriperen i mens vi andre synes synd på ofrene for overgrepene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg så ikke ‘stakkars’ noe sted inni der. 

Anonymkode: b198b...d26

Når man bruker uttrykket "det kan ikke ha vært lett for Marius", er det underliggende at dette er "stakkars". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du får for all del synes synd om overgriperen i mens vi andre synes synd på ofrene for overgrepene.

Du svarte på en ironisk kommentar,da....

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Derfor.

Dette var bare usaklig. Det er ingen som mener han skal tatoveres "voldtektsmann" i panna. 

Det påpekes at han ikke hadde trengt å bære kisten til Kongen, nettopp av respekt og forståelse for ofrene hans. Han kunne fint gått bak moren sin i stedet for. Nå signaliserer kongehuset at "vi setter vår egen familie foran folket". Det er verken utestengelse eller annet, å forvente at kongehuset selv tenker over hva slags signaler de velger å sende ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Dette var bare usaklig. Det er ingen som mener han skal tatoveres "voldtektsmann" i panna. 

Det påpekes at han ikke hadde trengt å bære kisten til Kongen, nettopp av respekt og forståelse for ofrene hans. Han kunne fint gått bak moren sin i stedet for. Nå signaliserer kongehuset at "vi setter vår egen familie foran folket". Det er verken utestengelse eller annet, å forvente at kongehuset selv tenker over hva slags signaler de velger å sende ut. 

Jeg er helt uenig med deg. De sender absolutt ingen andre signaler enn at de ønsket at alle kongens barnebarn er med på å bære kisten. Det er ikke en statement og gir ingen signaler i forhold til dom, straff og skyld. En hvilken som helst annen person som er dømt (og ikke til fare for andre eller for å rømme) vil få tillatelse til å bære kisten i tilsvarende situasjon. Om det er slik at folk ikke vil se at han deltar i ritualene på samme måte som sine søsken der det er naturlig, så tenker jeg at man heller får skru av TV-kameratene.  

Anonymkode: 3a073...5ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ja, klipp vekk ironiflagget, du. Skikkelig redelig gjort.

:ironi: 

(Sånn, nå kan du gjøre det igjen 🙄)

Skrevet

Det er nok ingen som sier og mener at voldtekt er greit, eller unnskylder han. En må kunne se to sider av samme sak. Alle kan søke om perm fra varetekt, og få det invilget. Viktige familiebegivenheter og begravelse er gyldige grunner får å få det godkjent,  enten du heter Marius eller Morten. Og selvfølgelig skal  bonusbarnebarnet få bære kisten til stebestefaren.  

Om noe er negativt her, er det at mediene har fått noe å fråtse i. 

Anonymkode: 7296b...dfa

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok ingen som sier og mener at voldtekt er greit, eller unnskylder han. En må kunne se to sider av samme sak. Alle kan søke om perm fra varetekt, og få det invilget. Viktige familiebegivenheter og begravelse er gyldige grunner får å få det godkjent,  enten du heter Marius eller Morten. Og selvfølgelig skal  bonusbarnebarnet få bære kisten til stebestefaren.  

Om noe er negativt her, er det at mediene har fått noe å fråtse i. 

Anonymkode: 7296b...dfa

Det er ikke alle som ser det sånn som du.

Man kan godt mene at man ikke skal ha disse godene her om man gjør noe straffbart. 

Skrevet

Han er dømt, og vurdert som skyldig i tiltalen. Han har voldtatt, og brukt vold. Han har smuglet narkotika. Jeg blir frustrert over at han ikke erkjenner forholdene og at han anker. Jeg skjønner at det er en belastning for ofrene å se ham, men det ville det nok vært også dersom han gikk bak moren sin. Jeg er faktisk usikker på om det er håp for ham. Han har i hvert fall en veldig lang vei å gå før han tar ansvar for egne handlinger, og før han klarer å ta hensyn til andres grenser. 

Allikevel mener jeg at dette ikke er relevant for hvorvidt han skal bære kisten til stebestefaren sin. Å markere utenforskap også i familien vil ikke gjøre ham mer skyldig. Straffen utøves i rettsvesenet, rollen i familien er ikke noe man bør bruke til å understreke alvoret. 

Skrevet
Iiiiik skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at det er en belastning for ofrene å se ham, men det ville det nok vært også dersom han gikk bak moren sin.

Men det hadde det ikke vært om han var et helt annet sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...