Gå til innhold

Hva synes dere om at Marius bar båren da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjente jeg reagerte negativt og tenkte på hva ofrene til Marius måtte føle om de så han på TV.

Samtidig tror jeg dette er ett bevisst valg, som kan få store konsekvenser for kongeparet senere: signalene jeg leser er "flokken først", ikke "folket først". 

Joda, dette er privat seremoni. Likevel velger de å slippe media inn. 

Anonymkode: 78eff...69f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke et bra signal akkurat. Den utenlandske pressen lurer på hva som er galt med det norske kongehuset, det er jammen ikke rart.

Anonymkode: debc0...f1b

Skrevet

Tross forkastelige handlinger er Marius som et barnebarn å regne. Ville du forvist egne barn/barnebarn om de endte opp som kriminelle?

Anonymkode: ff82c...8c3

Skrevet

Like greit at kongehuset viser frem kortene sine med en gang og at de vil velge å stå ved en volds- og voldtektsmann, også når det faktisk er staten og fellesskapet som betaler for gildet

Anonymkode: 5be01...60e

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Tross forkastelige handlinger er Marius som et barnebarn å regne. Ville du forvist egne barn/barnebarn om de endte opp som kriminelle?

Han er da ikke forvist om han ikke bærer.

Skrevet

Han er en del av kongefamilien, selv om han har begått grusomme handlinger. Jeg har også noen sterke meninger om kongefamilien, men jeg er glad for at de som er del av familien får vært med på en så viktig sak som begravelse. Poenget med straff er at det skal være lik straff for lik handling, med tilpasning til forhold og alt mulig forskjellig. Men det er også viktig å kunne få kriminelle tilbake til et samfunn som tar i mot de, skal de føle seg som del av samfunnet og ikke som utenfor samfunnet med hat og forakt for samfunnet. Ofre må få oppreisning som gjør at de kan komme videre i livet og få erstatning for det som er tatt fra de. Men ofre må ikke få være de som bestemmer straff. Det er opp til rettsvesenet. Ellers blir straffen forskjellig avhengig av hvilket offer det er snakk om, ikke avhengig av ugjerningen.

Anonymkode: e8f57...975

Skrevet

Litt delt.

På en måte er det greit at de viser at familie kan elske en person selv om de ikke er enig i valgene den personen har tatt.

På den annen side kunne de latt han være med uten å bære, bare for å vise litt avstand fra de kriminelle handlingene han har gjort.

Jeg tror jeg lander på at jeg synes det er greit, han er et elsket familiemedlem selv om familien tar avstand fra en del av handlingene hans.

Anonymkode: bf106...35d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Litt delt.

På en måte er det greit at de viser at familie kan elske en person selv om de ikke er enig i valgene den personen har tatt.

På den annen side kunne de latt han være med uten å bære, bare for å vise litt avstand fra de kriminelle handlingene han har gjort.

Jeg tror jeg lander på at jeg synes det er greit, han er et elsket familiemedlem selv om familien tar avstand fra en del av handlingene hans.

Men familien tar jo ikke avstand, sånn som det fremstår så viser de jo kun støtte til Marius. Ikke en gang har de ytret støtte til ofrene eller tatt avstand fra det Marius har gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men familien tar jo ikke avstand, sånn som det fremstår så viser de jo kun støtte til Marius. Ikke en gang har de ytret støtte til ofrene eller tatt avstand fra det Marius har gjort.

Jo, det har de da.

De har ikke uttalt seg om skyldspørsmålet, for det kan de selvfølgelig ikke før en rettskraftig dom foreligger.

Men de har sagt at de føler med alle berørte/ofre i saken.

Skrevet

Synes det fører til unødvendig støy at han er så synlig. Mediene burde ignorere ham mer.

Han bør ikke ha oppgaver i sammenhenger som er offisielle nok til at pressen er til stede. 

Anonymkode: ca4f7...f5d

Skrevet

Han er Kong Harald sitt barnebarn og dette er nok hans ønske. Så kan vi mene hva vi vil om det, men vi må respektere den avdødes ønske. 

Anonymkode: 91e82...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Forvist, nei. Vise han frem på direktesendt TV der ofrene ville se han? På ingen verdens måte NEI!

Anonymkode: 78eff...69f

Skrevet

Han hører til familien og var en naturlig del av den private minnestunden. 

Det har ingen innvirkning på mitt liv hvem som bar kisten, jeg har andre ting i livet som trenger min oppmerksomhet. 

Det jeg sitter med etter dagen i dag var den rørende seansen på Slottsparken med kjernefamilien. Det var genuint og ekte. 

Anonymkode: b198b...d26

Skrevet

Synes det er var helt riktig. Han har jo vært i den familen i nesten hele livet og Harald var jo en bestefar for han

Anonymkode: 3d9c3...364

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Han hører til familien og var en naturlig del av den private minnestunden. 

Det har ingen innvirkning på mitt liv hvem som bar kisten, jeg har andre ting i livet som trenger min oppmerksomhet. 

Det jeg sitter med etter dagen i dag var den rørende seansen på Slottsparken med kjernefamilien. Det var genuint og ekte. 

Anonymkode: b198b...d26

Helt enig med deg!

Anonymkode: 6d5da...dfe

Skrevet

Jeg synes det var fint at han var med. Alle barnebarna var der. Alle barnebarna til den mannen som har snakket så varmt om at alle hører til, alle behøves og alle er like mye verd. Om han får en dom i neste rettsinstans, som han antagelig gjør, men inntil det foreligger det ingen rettskraftig dom, så skal han tilbake til den familien etter soning. Det kan ha gjort vondt verre for en som han som har følt seg verken som fugl eller fisk i familien å bli holdt utenfor noe så stort og vondt som dette. Det var vel ikke akkurat noen muligheter for brudd på kontaktforbud eller annet i denne situasjonen, men i følge nyhetene så har han søkt og fått innvilget utgang, så noen har vurdert at dette er greit innenfor regelverket. Det hender rett som det er at folk som sitter på soning også får utgang til begravelser til nær familie, så dette er ikke enestående. Ofrene i saken hans vet at han tilhører en offentlig familie og forventer neppe at han skal forsvinne fra jordens overflate. 

Anonymkode: 20850...de0

Skrevet

Jeg synes det var fint og riktig at han var med. En hvilken som helst som hadde begått det han har begått, vill fått fri til det samme. Marius er i en slik posisjon at han vil være synlig. Når ting skjer får han fri akkurat slik andre i samme situasjon ville fått. Alternativet her ville kanskje ikke vært å utelate Marius, men da å utelate pressen og folks muligheter til å delta via det pressen formidlet.

Dette er en familie i sorg og de må få håndtere sorgen slik som er riktig for dem. Det betyr at Marius får delta på lik linje med andre som har gjort det samme. Han skal ikke få ekstra straff fordi der er kamera til stede. Selv om det Marius har gjort er forkastelig er han fortsatt en sønn og et barnebarn. De er glad i ham og han er glad i dem til tross for disse handlingene. 

Anonymkode: 3a073...5ac

Skrevet

La det ligge

Anonymkode: b554b...fb7

Skrevet

Helt riktig, naturlig og en selvfølge at Marius skulle få bære båren til bestefaren sin. 

Anonymkode: 5cc68...bb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Helt riktig, naturlig og en selvfølge at Marius skulle få bære båren til bestefaren sin. 

Absolutt en selvfølge at M bærer kisten til sin stebestefar……. Hvis det ikke hadde vært for at han sitter i varetekt for vold og voldtekt. 

Anonymkode: 2405d...f37

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Absolutt en selvfølge at M bærer kisten til sin stebestefar……. Hvis det ikke hadde vært for at han sitter i varetekt for vold og voldtekt. 

Det viser en raushet og ubetinget kjærlighet fra familien - akkurat som i Kong Haralds ånd. 

Skrevet

Du reagerte negativt på at barnebarnet bar kisten. Det sier mer om deg.

Anonymkode: 4a1de...449

Skrevet

Folk er visst ikke førnøyde før familien hans utelukker ham helt fra seg. Si meg - hvor mye skal et menneske straffes? Hadde du stengt ditt eget barn og barnebarn ute, hvis det gjorde noe kriminelt?

Anonymkode: c88cc...d9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Folk er visst ikke førnøyde før familien hans utelukker ham helt fra seg. Si meg - hvor mye skal et menneske straffes? Hadde du stengt ditt eget barn og barnebarn ute, hvis det gjorde noe kriminelt?

Anonymkode: c88cc...d9f

Vi andre hadde aldri hatt et valg. Inget stebarnet hadde fått slippet ut fra varetekt for å bære kiste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Vi andre hadde aldri hatt et valg. Inget stebarnet hadde fått slippet ut fra varetekt for å bære kiste. 

Alle i fengsel, både i varetekt og med rettskraftig dom, kan søke om permisjon for å delta i begravelse til nær familie.

Er det ikke fare for kriminelle handlinger eller rømning får de det også innvilget.

Vet personlig om en som fikk det da pappaen hans døde. Det var en som satt inne for narkotikaforbrytelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...