Gå til innhold

Julekalender 2021?


the amazing spidermamma

Anbefalte innlegg

Superdolly skrev (39 minutter siden):

Jeg stemmer for at vi lærer Syngertosanger Vårres jul av Hans Rotmo. Den har dialekt nok til at en nynorskbruker kan godta den, og den er gammeldags og nokså rar. Så den går vi for. Alternativt grisslaktervisa som jeg ikke husker hva heter, også den av Rotmo.

Men Rotmos er ikkje heilt stovereint lenger desverre. Eg kan strekke med til "Det lyser i stille grender" av Jakob Sande, han har godt nok språk og er elles ein knakande god diktar. Kunne òg sett tone til "Så fann dei han Ole Johan" men for dei som vågar å Google fram det diktet så ser de at det er ikkje så julete at det gjer noko. 

Syngensangellerto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syngensang skrev (46 minutter siden):

Men Rotmos er ikkje heilt stovereint lenger desverre. Eg kan strekke med til "Det lyser i stille grender" av Jakob Sande, han har godt nok språk og er elles ein knakande god diktar. Kunne òg sett tone til "Så fann dei han Ole Johan" men for dei som vågar å Google fram det diktet så ser de at det er ikkje så julete at det gjer noko. 

Syngensangellerto.

Det lyser i stille grender er vakker. Jeg har kornote til den som jeg kan fiske fram. Noen som har fått i seg nok måkesprit til at de våger seg på bassen? Om vi øver hele veien til FHI, så kan det hende at de tror vi er et forsinka luciatog og og slipper oss inn uten spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete er en episode av Jooooooooooooda gjør ting hun ikke kan. som for eksempel å skrive sangtekst. Det blir nok ikke bedre av at sangteksten er delvis på nynorsk. Jeg sier delvis, fordi det eneste jeg er helt sikker på, er at det ikke finnes et fnugg av mulighet for at jeg på noe tidspunkt kommer til å være i stand til å skrive korrekt nynorsk. Jeg unskylder meg med at jeg har dysleksi, og var fritatt for sidemål.  Vi mister nok nå enkelte som bruker tid på å spore av tråden i en stor diskusjon om dysleksi, og latskap, og hvorfor i alle dager man ikke bare kan skrive riktig, og om folk er så dumme at de ikke vil lære noe osv osv, men de finner seg sikkert ett eller annet kjøretøy de kan ta oss igjen med etterhvert. 

 

Det lyser i stille grender,

som bråker litt likevel

når tusinde dibbe damer

er ute på tokt i kveld.

 

'Stjerna ho sto å lyste

helt til det kom eit smell

at lasten var trygg i kjeller

ja det var eit lykkehell!

 

Dei har ikkje høy til pute

men kjøyrer i traktorslep.

Dei veit dei er ille ute

men prøvar no å ta grep

 

Tiden med HoR er over

det er jo så langt fra stas

når mannfolka berre lover

og drøymane går i knas.

 

Fjosefjord er beseira,

men vegen er ennå long,

no prøvar dei alle saman,

å syngja ei anna song.

 

Det lysar i traktorhengar

av glitrande penistre

mens damane teller venner

har dei no fått alle med?


 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (5 timer siden):
  • Er det flere enn meg som begynner å slite litt med den bartesangen?  Hadde det vært mulig å lære Syngensang noe litt mer julete? Bjelleklang, for eksempel. Jeg er sikker på at Olav Stedje ikke blir lei seg, og det er jo mulig å skifte nick her inne, og Syngertosanger har jo litt schwung over seg. Det kunne jo fort ha vært noe med bakgrunn i en eller annen gresk myte. Syngertos -anger og Sisyfosarbeid, liksom. 

Herreguuuud - jeg ler så bikkja skvetter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Det lyser i stille grender er vakker. Jeg har kornote til den som jeg kan fiske fram. Noen som har fått i seg nok måkesprit til at de våger seg på bassen? Om vi øver hele veien til FHI, så kan det hende at de tror vi er et forsinka luciatog og og slipper oss inn uten spørsmål.

God plan!!! Eg har jo tilfeldigvis ein kontrabass i verktøykassa på claasen, så då kan eg spele basstemma på den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooooooda skrev (9 timer siden):

Dete er en episode av Jooooooooooooda gjør ting hun ikke kan. som for eksempel å skrive sangtekst. Det blir nok ikke bedre av at sangteksten er delvis på nynorsk. Jeg sier delvis, fordi det eneste jeg er helt sikker på, er at det ikke finnes et fnugg av mulighet for at jeg på noe tidspunkt kommer til å være i stand til å skrive korrekt nynorsk. Jeg unskylder meg med at jeg har dysleksi, og var fritatt for sidemål.  Vi mister nok nå enkelte som bruker tid på å spore av tråden i en stor diskusjon om dysleksi, og latskap, og hvorfor i alle dager man ikke bare kan skrive riktig, og om folk er så dumme at de ikke vil lære noe osv osv, men de finner seg sikkert ett eller annet kjøretøy de kan ta oss igjen med etterhvert. 

 

Det lyser i stille grender,

som bråker litt likevel

når tusinde dibbe damer

er ute på tokt i kveld.

 

'Stjerna ho sto å lyste

helt til det kom eit smell

at lasten var trygg i kjeller

ja det var eit lykkehell!

 

Dei har ikkje høy til pute

men kjøyrer i traktorslep.

Dei veit dei er ille ute

men prøvar no å ta grep

 

Tiden med HoR er over

det er jo så langt fra stas

når mannfolka berre lover

og drøymane går i knas.

 

Fjosefjord er beseira,

men vegen er ennå long,

no prøvar dei alle saman,

å syngja ei anna song.

 

Det lysar i traktorhengar

av glitrande penistre

mens damane teller venner

har dei no fått alle med?


 

 

 

 

 

 

 

Strålande strålande!!! Dette blir så vakkert at dei som klarar å høyre denne utan å få tårer i augene er nok eigentleg psykopat! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jooooooda skrev (10 timer siden):

Dete er en episode av Jooooooooooooda gjør ting hun ikke kan. som for eksempel å skrive sangtekst. Det blir nok ikke bedre av at sangteksten er delvis på nynorsk. Jeg sier delvis, fordi det eneste jeg er helt sikker på, er at det ikke finnes et fnugg av mulighet for at jeg på noe tidspunkt kommer til å være i stand til å skrive korrekt nynorsk. Jeg unskylder meg med at jeg har dysleksi, og var fritatt for sidemål.  Vi mister nok nå enkelte som bruker tid på å spore av tråden i en stor diskusjon om dysleksi, og latskap, og hvorfor i alle dager man ikke bare kan skrive riktig, og om folk er så dumme at de ikke vil lære noe osv osv, men de finner seg sikkert ett eller annet kjøretøy de kan ta oss igjen med etterhvert. 

 

Det lyser i stille grender,

som bråker litt likevel

når tusinde dibbe damer

er ute på tokt i kveld.

 

'Stjerna ho sto å lyste

helt til det kom eit smell

at lasten var trygg i kjeller

ja det var eit lykkehell!

 

Dei har ikkje høy til pute

men kjøyrer i traktorslep.

Dei veit dei er ille ute

men prøvar no å ta grep

 

Tiden med HoR er over

det er jo så langt fra stas

når mannfolka berre lover

og drøymane går i knas.

 

Fjosefjord er beseira,

men vegen er ennå long,

no prøvar dei alle saman,

å syngja ei anna song.

 

Det lysar i traktorhengar

av glitrande penistre

mens damane teller venner

har dei no fått alle med?


 

 

 

 

 

 

 

Fantastisk! 

Jeg sliter bare bittelitt med å ha kontroll på hunden. Hund og penistre er en dårlig kombo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooooooda skrev (11 timer siden):

Dete er en episode av Jooooooooooooda gjør ting hun ikke kan. som for eksempel å skrive sangtekst. Det blir nok ikke bedre av at sangteksten er delvis på nynorsk. Jeg sier delvis, fordi det eneste jeg er helt sikker på, er at det ikke finnes et fnugg av mulighet for at jeg på noe tidspunkt kommer til å være i stand til å skrive korrekt nynorsk. Jeg unskylder meg med at jeg har dysleksi, og var fritatt for sidemål.  Vi mister nok nå enkelte som bruker tid på å spore av tråden i en stor diskusjon om dysleksi, og latskap, og hvorfor i alle dager man ikke bare kan skrive riktig, og om folk er så dumme at de ikke vil lære noe osv osv, men de finner seg sikkert ett eller annet kjøretøy de kan ta oss igjen med etterhvert. 

 

Det lyser i stille grender,

som bråker litt likevel

når tusinde dibbe damer

er ute på tokt i kveld.

 

'Stjerna ho sto å lyste

helt til det kom eit smell

at lasten var trygg i kjeller

ja det var eit lykkehell!

 

Dei har ikkje høy til pute

men kjøyrer i traktorslep.

Dei veit dei er ille ute

men prøvar no å ta grep

 

Tiden med HoR er over

det er jo så langt fra stas

når mannfolka berre lover

og drøymane går i knas.

 

Fjosefjord er beseira,

men vegen er ennå long,

no prøvar dei alle saman,

å syngja ei anna song.

 

Det lysar i traktorhengar

av glitrande penistre

mens damane teller venner

har dei no fått alle med?


 

 

 

 

 

 

 

Jeg bøyer meg i halmstøvet. Den tar vi. Om vi bare kan svinge innom et sykehus og raske med oss noen laken, så kan vi sy luciakapper mens vi øver. Dette kan jo ikke gå galt på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 17

Når Sommer er best endelig har tråkket seg opp alle bakkene, får hun og Stjerna sine verste anelser bekreftet: Hele lasten med Raud, Maud og Daud er drukket opp av tilskuere og dib-ere! Det skråles og danses, og flere anonyme brukere skriver innlegg om festbråk og når er det greit å ringe politiet? 

På forumet er det merkelig stille. -Hikk! svarer Oslofrk i et kort innlegg. 

-Sjuæghbrgdhfnft! kommenterer Himmel og Hav. 

Stjerna blir nødt til å ta på seg strenge-stemmen sin. - Kunne du ikkje ha sykla litt fortere opp bakkene? spør hun forarget. - vi rakk jo ikkje festen! 

- om lystene er sterke og viljen skral så vil ein alltid havne på karneval... prøver Syngensang seg med. 

Stemningen er på nippet til å surne, men Sommererbest kommer heldigvis på at de har en siste kasse med Naud fuselsprit i nødbagen. 

I hui og hast får de fram ei flaske og tømmer den rett i Stjerna. Bare sekunder senere er hun tilbake til sitt koselige, gamle jeg, og damene kan puste lettet ut. Ikke mange vet at Stjerna kan bli rammet av jul-ilske hvis hun ikke får en liten hikkas nå og da i førjulstida. 

Resten av Naud-spriten må de vokte vel. De må ikke gå tomme før de kommer fram til Oslo! 

Men bygdefolket bryr seg ikke om FHI og julekalendere. Snart står de rundt damene tett i tett som rottene i julesangen. De har også lyst på den siste kassa med Naud-sprit... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av håndspriten som selges tror jeg Stjerna og mannen har laget. Skal jaggu sjekke om merket er Haud. Tipper det er i haudet det merkes om man drikker den i alle fall. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (3 timer siden):

Luke 17

Når Sommer er best endelig har tråkket seg opp alle bakkene, får hun og Stjerna sine verste anelser bekreftet: Hele lasten med Raud, Maud og Daud er drukket opp av tilskuere og dib-ere! Det skråles og danses, og flere anonyme brukere skriver innlegg om festbråk og når er det greit å ringe politiet? 

På forumet er det merkelig stille. -Hikk! svarer Oslofrk i et kort innlegg. 

-Sjuæghbrgdhfnft! kommenterer Himmel og Hav. 

Stjerna blir nødt til å ta på seg strenge-stemmen sin. - Kunne du ikkje ha sykla litt fortere opp bakkene? spør hun forarget. - vi rakk jo ikkje festen! 

- om lystene er sterke og viljen skral så vil ein alltid havne på karneval... prøver Syngensang seg med. 

Stemningen er på nippet til å surne, men Sommererbest kommer heldigvis på at de har en siste kasse med Naud fuselsprit i nødbagen. 

I hui og hast får de fram ei flaske og tømmer den rett i Stjerna. Bare sekunder senere er hun tilbake til sitt koselige, gamle jeg, og damene kan puste lettet ut. Ikke mange vet at Stjerna kan bli rammet av jul-ilske hvis hun ikke får en liten hikkas nå og da i førjulstida. 

Resten av Naud-spriten må de vokte vel. De må ikke gå tomme før de kommer fram til Oslo! 

Men bygdefolket bryr seg ikke om FHI og julekalendere. Snart står de rundt damene tett i tett som rottene i julesangen. De har også lyst på den siste kassa med Naud-sprit... 

Ikke glem tønna med slåpelikør som jeg har med. Den er kamuflert som julegave til Nakstad.

Og den har stått siden jul ifjor så den er det skikkelig fart i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer er best skrev (26 minutter siden):

Ikke glem tønna med slåpelikør som jeg har med. Den er kamuflert som julegave til Nakstad.

Og den har stått siden jul ifjor så den er det skikkelig fart i. 

Åja! Det er litt av hvert i den der sykkelvogna, har jeg en mistanke om... ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (39 minutter siden):

Åja! Det er litt av hvert i den der sykkelvogna, har jeg en mistanke om... ! 

Alt er godkjent av vin og sprit-departementet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frk Nilsen skrev (40 minutter siden):

Alt er godkjent av vin og sprit-departementet! 

Jeg liker det departementet der. Like mye som sjokoladedepartementet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Jeg liker det departementet der. Like mye som sjokoladedepartementet! 

Tross alt de to viktigste departementene i Dib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Nakstad portvin? Jeg kan høre med Arcus om jeg kan få bytte traileren i en med fyll.. Pant liksom. Eller jeg kan bytte uten å spørre. Kanskje det er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor Doppler med tillegg skrev (13 minutter siden):

Liker Nakstad portvin? Jeg kan høre med Arcus om jeg kan få bytte traileren i en med fyll.. Pant liksom. Eller jeg kan bytte uten å spørre. Kanskje det er best.

Uten å spørre tror jeg er den sikreste planen. Den greia med tillatelse og tilgivelse tror jeg sikkert gjelder der. Du kan, om noen skulle stusse på at du drar med en annen trailer enn du kom med, skylde på at du trodde bilen var parkert i en annen garasje. Den funker alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt annet slår feil, så har jeg noen rester fra en barnebursdag for bien pr siden. Det var litt av en tilstelning! Noen av de ndre ungene hadde ikke fått oppdragelse hjemmefra, vi hadde åtte retters middag, for det var det den lille prinsen bestilte, også var det altså flere av d små gjestene som ødela hele selskapet fordi de ikke klarte å sitte fint ved bordet å spise. Kan dere tenke dere???? Også var det en hel haug av dem som ikke likte den utsøkte hylleblomstaften som vi serverte. Vi hadde også laget vår egen vri på godteposer, der alle gjestene skulle få med seg er års forbruk av hylleblomstaften. Men siden mange ikke likte saften delte vi ikke ut disse, man kaster da ikke pærler for svin! Så vi tok vare på sften i stede, og det var jo ganske mye saft. Dette er som sagt bien år siden, og jeg vil tro saften er gjæret nå. Med andre ord antar jeg at jeg har et ganske stort lager av hjemmelaget hylleblomstvin i garasjen. 

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg befinner meg BP, det er ikke så lett å se ut av denne traktorhengeren, men siden det meste alltid er i eiø garasje uansett, foreslår jeg t vi stopper ved beste garasje å ser om vi finner hylleblomstvin der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooooooda skrev (36 minutter siden):

Hvis alt annet slår feil, så har jeg noen rester fra en barnebursdag for bien pr siden. Det var litt av en tilstelning! Noen av de ndre ungene hadde ikke fått oppdragelse hjemmefra, vi hadde åtte retters middag, for det var det den lille prinsen bestilte, også var det altså flere av d små gjestene som ødela hele selskapet fordi de ikke klarte å sitte fint ved bordet å spise. Kan dere tenke dere???? Også var det en hel haug av dem som ikke likte den utsøkte hylleblomstaften som vi serverte. Vi hadde også laget vår egen vri på godteposer, der alle gjestene skulle få med seg er års forbruk av hylleblomstaften. Men siden mange ikke likte saften delte vi ikke ut disse, man kaster da ikke pærler for svin! Så vi tok vare på sften i stede, og det var jo ganske mye saft. Dette er som sagt bien år siden, og jeg vil tro saften er gjæret nå. Med andre ord antar jeg at jeg har et ganske stort lager av hjemmelaget hylleblomstvin i garasjen. 

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg befinner meg BP, det er ikke så lett å se ut av denne traktorhengeren, men siden det meste alltid er i eiø garasje uansett, foreslår jeg t vi stopper ved beste garasje å ser om vi finner hylleblomstvin der. 

Hater sånne drittunger.

Hiver dem på hue og ræva ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer er best skrev (19 minutter siden):

Hater sånne drittunger.

Hiver dem på hue og ræva ut.

Lur forretningsidè! Egen barnefløy på HoR 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk Nilsen skrev (18 minutter siden):

Altså, den er bygd for vanskelige stebarn.

Hva med nabobarn? Du vet sånne som ringer på før klokken 11 i helgene eller leker ute sent på kvelden om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurvugla skrev (41 minutter siden):

Hva med nabobarn? Du vet sånne som ringer på før klokken 11 i helgene eller leker ute sent på kvelden om sommeren?

Det skjer ikke så ofte her, det trøtte morratrynet mitt kan skremme fanden sjøl. 

Skjer det mer enn en gang er HoR på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...