Gå til innhold

Fullstendig angst for at det blir en nedstenging av samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå synes jeg du skal stoppe.

Anonymkode: 223d2...a25

Hvorfor? Jeg deltar i en diskusjon på tråden her og det er lov det vel? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For all del, bare fortsett du. Men det er litt pinlig å se hvor lite du kan om angst, og andre type psykiske lidelser.

Anonymkode: e2e4d...c61

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er irrelevant hva folk måtte mene om tiltakene fordi uavhengig av hva de personlig måtte mene så har man å følge regler og påbud. Jeg mener på ingen måte at det er feil å mene noe annet enn regjeringen men man kan ikke la være å følge gitte regler fordi man måtte mene noe annet. Nå sliter hi tydeligvis psykisk og jeg håper hun får god hjelp. Ingen ønsker henne noe annet enn god hjelp. Man kan Ikke kurere sykdom ved å tenke seg frisk men man kan velge å gjøre det beste ut av situasjonen. Dersom man er så psykisk syk at man ikke er i stand til å ta gode valg for seg selv så må man selvsagt få hjelp 

Men hun skriver ingen steder at hun ikke følger påbud og regler!!!!!! HVOR skrev hun det? Igjen, nei, hennes meninger er ikke irrelevant. Irrelevant for hvem? For deg? Oss? Julenissen?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For all del, bare fortsett du. Men det er litt pinlig å se hvor lite du kan om angst, og andre type psykiske lidelser.

Anonymkode: e2e4d...c61

Jeg innrømmer det glatt. Jeg har null faglig kunnskap om angst. Aldri påstatt å ha det heller. Det er ikke angst jeg diskuterter. Hi har psykiske problemer og det håper jeg hun får hjelp for og det har jeg gjentatte ganger nevt. 

Skrevet

Jeg tenker at noen ganger så må man tenke seg litt om og stoppe, og du er forbi det punktet. Nå bare gnager du videre på et bein uten kjøtt. Du er hard på å kritisere hi for hennes innlegg, mens du selv skal ha rett til å si det du vil. Ikke glem at dette ikke er din tråd.

Skrevet

Jeg innrømmer det glatt. Jeg har null faglig kunnskap om angst. Aldri påstatt å ha det heller. Det er ikke angst jeg diskuterter. Hi har psykiske problemer og det håper jeg hun får hjelp for og det har jeg gjentatte ganger nevt. 

TS skriver at hun har angst for tiltakene. Hun har angst. Du har ingen kunnskap om angst ifølge deg selv, likevel mener du masse om hva TS kan og skal gjøre. 

Skrevet

Jeg tenker at noen ganger så må man tenke seg litt om og stoppe, og du er forbi det punktet. Nå bare gnager du videre på et bein uten kjøtt. Du er hard på å kritisere hi for hennes innlegg, mens du selv skal ha rett til å si det du vil. Ikke glem at dette ikke er din tråd.

Du har i grunn rett i en ting. Det ER på tide å stoppe diskusjonen i denne tråden for min del. Jeg har fått frem mitt poeng og andre sitt. Man er uenige og det er ok. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, man skal kanskje stoppe opp og tenke hvordan det man sier påvirker andre. Hvor har jeg hørt det tro? Hmm...

Skrevet
9 minutter siden, Milfy Way skrev:

Ja, man skal kanskje stoppe opp og tenke hvordan det man sier påvirker andre. Hvor har jeg hørt det tro? Hmm...

Jeg har ikke lest alle svar, så vet ikke om det var et stikk til meg eller noen andre?

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svar, så vet ikke om det var et stikk til meg eller noen andre?

Ikke til deg, nei, var litt feilsitat her :) 

Skrevet

Denne tråden får meg til å huske hvorfor jeg forlot forumet for en stund siden. Fy søren så mange råtne, mennesker med mangle på empati det er her inne. 

Jeg startet igjen fordi jeg trengte å se hvilke tanker andre har rundt runde 2 med korona, men jeg trekker meg stille ut igjen. Det her orker jeg ikke. 

Anonymkode: 25be7...fb6

Skrevet

Denne tråden får meg til å huske hvorfor jeg forlot forumet for en stund siden. Fy søren så mange råtne, mennesker med mangle på empati det er her inne. 

Jeg startet igjen fordi jeg trengte å se hvilke tanker andre har rundt runde 2 med korona, men jeg trekker meg stille ut igjen. Det her orker jeg ikke. 

Og det rare er at myndighetene oppfordret til raushet, det å stå sammen alene, støtte hverandre gjennom tiltakene, vise forståelse osv. Så da er det slik at de som sier de følger myndighetenes anbefalinger, egentlig ikke gjør det? For det å være raus og støtte hverandre når man ikke lenger kan møte hverandre fysisk, har vært oppfordring fra myndighetene hele tiden. Man kan da ikke formane andre om at de skal se å følge regler og tiltak, når man selv bryter med myndighetenes råd og anbefalinger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ånei, hvilket tap...

Anonymkode: f3b70...eab

Skrevet

Ånei, hvilket tap...

Og der er enda et bevis. Jeg lurer på, folk som svarer slik, føler de seg bedre etterpå? Får en slags orgasme av å snakke nedlatende til andre mennesker? Føler seg fulle av makt? Smarte? Kule?

Jeg har en tolvåring midt i verste pubertetstiden som svarer slik når hun vil være spydig og uspiselig. En tolvåring. Som får høre fra meg om at denne oppførselen ikke er akseptabel noe sted. Jeg regner med at folk som skriver her er mye endre enn 12 år, og da er det bare flaut å lese sånt. 

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er irrelevant hva folk måtte mene om tiltakene fordi uavhengig av hva de personlig måtte mene så har man å følge regler og påbud. Jeg mener på ingen måte at det er feil å mene noe annet enn regjeringen men man kan ikke la være å følge gitte regler fordi man måtte mene noe annet. Nå sliter hi tydeligvis psykisk og jeg håper hun får god hjelp. Ingen ønsker henne noe annet enn god hjelp. Man kan Ikke kurere sykdom ved å tenke seg frisk men man kan velge å gjøre det beste ut av situasjonen. Dersom man er så psykisk syk at man ikke er i stand til å ta gode valg for seg selv så må man selvsagt få hjelp 

Nå har jo hi ettertrykkelig skrevet at hun følger alle påbud og regler. Likevel insisterer du på å fortsette å mene at «hva du mener er irrelevant» er et fornuftig svar til ei som sliter med angst. 

At det går an!

Anonymkode: 1eaa4...fff

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg heller ikke påstått heller, har jeg?

Men svært mange har samfunnskritiske yrker! Så mange at hvis disse, slik anonym 9a7 mener, skal holde seg unna alle andre, så vil det trolig bli en kollaps av samfunnet i minst like stor grad som det nå er, kanskje til og med mer. Da vil mange arbeidsplasser gå tapt fordi arbeidsgivere ikke greier å finne kvalifiserte vikarer eller inntektsgrunnlaget forsvinner fordi mange andre i en aktivitetskjede ikke lenger finnes eller går dukken.

Vi ser jo hva som skjer i Hammerfest nå, smitte i så stor grad at de må stenge sykehuset. Tenk om de må stenge f.eks. Rikshospitalet, A-hus og Drammen sykehus helt eller delvis. I de traktene er det tross alt andre sykehus som kan ta over akuttfunksjonene (selv om de da trolig må stoppe absolutt all elektiv behandling), den luksusen finnes ikke i hele landet. Norge har en latterlig liten intensivkapasitet, og nå som smitten er så liten, tross alt, er allerede 10 % av totalkapasiteten på intensivbehandling opptatt av koronapasienter, og det er før influensasesongen har begynt. En liten økning til og vi må igjen stenge for nesten alle planlagte undersøkelser på sykehusene, inkl. operasjoner  og annen behandling.

Eller hva om de igjen må stenge for behandlingstilbud til alle som er psykisk syke, kanskje ikke kan gi tilbud til de som egentlig trenger innleggelse heller?

Poenget er at det er langt, langt, langt fra problemfritt å åpne samfunnet og "la koronaen gå sin gang". Velger vi den strategien vil det gå ut over mange, mange flere enn bare de som er uheldige å bli alvorlig koronasyke.

Men jeg regner med at jeg snakker til døve ører, da jeg registrerer at du, Hi, heller ikke vil forholde deg til de konstruktive svarene du har fått i tråden. Du må velge å fokusere på det som kan redusere angsten din, søke hjelp og gjøre det du selv kan for å få det bedre i den samfunnssituasjonen du uansett ikke kan endre. Du kan ta ansvar for egen helse for å få det bedre.

Anonymkode: 0ddec...7a0

Dette! 🙌 Er dette virkelig så vanskelig å forstå for enkelte her inne? Noen ser virkelig ikke det store bildet og hva en pandemi kan føre til hvis den får herje fritt...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

covid.jpg

Anonymkode: 93b43...7f4

Faren til en kollega av mannen fikk covid-19 og døde. Han var helt frisk og ikke i noen av risikogruppene. Så friske folk dør også,  må også si at en person med feks. diabetes kan leve et fullverdig liv så kan ikke helt forstå at det er greit at de dør av dette.

Anonymkode: e9b9c...574

Skrevet
31 minutter siden, Ariel83 skrev:

Dette! 🙌 Er dette virkelig så vanskelig å forstå for enkelte her inne? Noen ser virkelig ikke det store bildet og hva en pandemi kan føre til hvis den får herje fritt...

Det er så, men mange ser kun det store bildet og ikke enkeltmennesker som rammes. 

Skrevet
12 minutter siden, Milfy Way skrev:

Det er så, men mange ser kun det store bildet og ikke enkeltmennesker som rammes. 

Men nå er det vel få som ikke er rammet av dette på en eller annen måte da, så det er en litt rar ting å si synes jeg.

Skrevet
10 timer siden, Milfy Way skrev:

Når det er 90 prosent innlegg med personangrep på TS, forstår jeg at hun drukner i alle disse innleggene og ikke ser ordentlig de svært få innlegg med råd. Det kan også gis råd som man ikke trenger å vite en konkret diagnose for å gi. Vi som ikke er profesjonelle kan uansett ikke gi noen faglige råd til TS, så det med diagnose er fullstendig irrelevant. Det eneste rådet man egentlig kan gi her, er at hun søker trøst hos familie og venner, og vurderer behandling hvis angsten tar overhånd. Jeg oppfattet heller ikke TS slik at hun søkte konkrete råd. Hun er nok frustrert, redd og ønsker støtte og sympati. 

Jah... det var vel du den rette til å påpeke... du som valgte ut de 10 % med ordentlige, saklige svarene som også ga råd til hi... og så angrep du disse.

Hvordan forventer du da at du bidrar positivt til His situasjon og måten hun ser på de svarene hun får som faktisk er ordentlige, når du selv kaster deg frem og kritiserer dem og bruker masse stråmannsargumentasjon mot disse som vrir det de har skrevet...

Skrevet
12 timer siden, Milfy Way skrev:

Nei, vi er ikke enige om at ytringsfriheten er viktig når du råder TS til å innskrenke hennes ytringsfrihet. Her er vi totalt uenige. Det som er det grunnleggende med en rettsstat at man faktisk blir oppfordret til å stille kritiske spørsmål, vurdere, se på myndighetenes vedtak fra flere vinkler, bruke forskjellige kilder og tenke ut fra kontekst. Det er slik en rettsstat utvikler seg - ved hjelp av tenkende mennesker, ikke ved hjelp av en villig saueflokk som ikke tør å kritisere noe som helst. 

Hva blir neste? Forbud mot å kritisere religion? Forbud mot å danne politiske partier?

Det er vel ingen som er uenig i akkurat det jeg har uthevet over.

De fleste ser imidlertid at det ikke er riktig å stille alle disse spørsmålene ut fra en forventning om at samfunnet skal tilpasses egen angst.

Da er det faktisk viktigere å realitetsorientere den det gjelder og si at sånn er situasjonen nå, og det må vi forholde oss til på en best mulig måte, og så hjelpe vedkommende til å finne måter å takle det best mulig på, både gjennom profesjonell hjelp om nødvendig, og egeninnsatsen som også må til.

De siste spørsmålene dine blir bare atter en avsporing og stråmenn som du sender ut i alle retninger.

Skrevet

Men man kan forvente saklig tone hos voksne mennesker som svarer. Første siden i tråden dreier seg om følgende:

* ikke synd på deg

* se og følg tiltakene!

* ikke still spørsmål ved tiltak

* buhu

* slutt å syte.

Det bør man faktisk ikke forvente på et forum fylt av voksne mødre. Som sagt, det er ikke rart barn mobber, når voksne damer på nett angriper ukjent person med ord som "buhu", "ikke synd på deg" og lignende. Stemningen er nesten som i sandkassa i barnehagen. 

Og jo, man kan si følgende i stedet: 

* jeg hører deg og forstår at det er tungt

* prøv å få noen å prate med - kirkens SOS, psykolog og lignende. Det er nok veldig vanskelig nå å få tak i psykolog, nå som mange av ikke-livsnødvendige helsetjenester ikke fungerer slik de skal. Gå til fastlege og få henvisning til psykolog, hvis du ikke har gjort det enda

* forslag til noe som har gjort det lettere for akkurat DEG å takle tiltakene. For eksempel, musikk, skriving av noveller, språkkurs osv. 

* det er tung, men hold ut litt til, dette varer ikke evig. Ta en dag av gangen, selv om det er beintøft. 

Kan ikke se at noen på side 1 har svart noe av det. Folk har vært opptatt av å hakke på TS.

Disse to svarene ga du anonym b82, på ett innlegg hun skrev.

I det øverste siterer du bare hva helt andre brukere har skrevet, som om b82 - som faktisk er en av de som har svart sakligst i tråden - har noe ansvar for det andre har skrevet? Hvorfor bidrar du, MW, ikke heller med å spørre de som er ansvarlig for de kommentarene? Hvorfor forsøke, som du også forsøkte med meg i går kveld, å legge slike kommentarer til meg, uten at jeg har skrevet noe som helst som ligner på det.

I det nederste svaret ditt til b82 ramser du opp ting hun (og jeg) faktisk har skrevet.

Du angriper svært feil når du fortsetter å hakke på både b82 og andre som er saklige i tråden. Du hjelper ikke Hi ved å forsøke å devaluere svarene til de som faktisk har svart henne ordentlig, medfølende og gitt gode råd.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det DU unnlater å svare på er hvorfor det er viktigere at HI følger tiltakene slik at du skal beskyttes enn at vi letter på tiltakene slik at HI beskyttes?

Anbefaler deg at du setter deg inn i følgene det å slippe opp på tiltakene vil ha for samfunnet, hvordan vi risikerer at helsevesenet kollapser (og nei, vi trenger ikke italienske tilstander for at det skal skje i Norge, fordi vi rett og slett har en altfor dårlig beredskap og altfor lav intensivkapasitet på sykehusene), hvordan vi risikerer at en hel rekke bransjer kan få like store eller større problemer som nedstenging og tiltak har hatt, hvordan vi risikerer å miste viktig nøkkelpersonell i samfunnskritiske yrker. Start med å lese noe av det jeg skrev i begynnelsen av tråden om akkurat dette, så kanskje du slipper å stille spørsmål som ikke gjør annet enn å vise at du ikke har satt deg nok inn i de følgene pandemien vil ha både med og uten tiltak/nedstengning, eller at du fremdeles har et stykke å gå med din empati.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...