Gå til innhold

Fullstendig angst for at det blir en nedstenging av samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjør de jo ikke. De som dør av korona hadde kort tid igjen uansett. Dette er helt tullete! 

Anonymkode: a13f8...9a7

Det er ikke korrekt. Da har du misforstått kraftig 

Anonymkode: 283fc...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Milfy Way skrev:

Vet ikke om jeg tør å anbefale noe som helst, ville bare stå opp for henne imot mobbekoret. 

Takk, du får satt ord på det😍

Anonymkode: e2e4d...c61

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt - hva vil du råde Hi til? Hittil har du ikke kommet med noen råd til henne, i likhet med MW...

Anonymkode: 0ddec...7a0

Nå er ikke jeg noen behandler, så det ville vært teit om jeg ga så veldig mange råd til hi. Det jeg vanligvis gjør når noen som står meg nær har det vondt eller føler frykt er å anerkjenne følelsene deres og utvise sympati. Dette gjelder også hvis frykten er irrasjonell. Anerkjenne, snakke med vedkommende, forsøke å gi vedkommende nye perspektiver på det som gjør ham/henne så redd.

Bare det at hi delte tankene sine her inne var jo en god start. Da kunne vi, som hennes medmennesker, trøstet og kanskje klart å overbevise henne om at det er lite sannsynlig med nedstangning av samfunnet denne gangen. Vi kunne kommet med rasjonelle argumenter for at vi vil håndtere smittebølgen bedre denne gangen, og kanskje hadde det vært nok til å gjøre hi litt mindre redd. I stedet blir hun høvla ned, fortalt at hun er ubetydelig og at hun bare skal holde kjeft fordi det finnes folk som har der verre enn henne og likevel ikke syter. Det er nok ikke en fin måte å være medmenneske på, og det har nok heller ikke gjort hi veldig motivert til å bidra for fellesskapet.

Men ofte er vel heller ikke motivasjonen til folk å være gode medmennesker, men snarere å spaeke nedover for å hevde seg selv. 

Anonymkode: 1eaa4...fff

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk til dere som har svart meg saklig her, og som skjønner at jeg ikke har angst bare forå være vrang og vanskelig. 

Til dere andre som tror dere har gitt meg gode råd: nei det er ikke bare å ta seg sammen og tenke positivt. Ber dere en med knukket bein også om å ta seg sammen og gro beinet med viljestyrke?

Nei! Beinet gror ikke fordi vedkommende tar seg sammen men viljen til å feks gå på tur med brukket bein vil finne en måte å komme seg ut på tur. Det handler om å snu det negative og finne en vei

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå kritiserte du Milfy Way for å kritisere andre i tråden. Hvorfor kritiserer du M.W. for å kritisere folk for å svare på den vanvittig usympatiske måten hvis du mener den måten å svare på er ugreit?

Her er det mye som kan sies, men jeg lar være ... 7a0 har gode poeng er vel poenget. 

Anonymkode: fceeb...b82

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei! Beinet gror ikke fordi vedkommende tar seg sammen men viljen til å feks gå på tur med brukket bein vil finne en måte å komme seg ut på tur. Det handler om å snu det negative og finne en vei

Jeg gjør alt som andre også gjør. Jeg trener, jobber og tar meg av barna. Men hele tiden har jeg angst. Er skikkelig dårlig. Du viser bare hvor lite du kan om angst, når du sier at det handler om å snu det negative. Det er nemlig like lett som å gro et bein med ren viljekraft.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør alt som andre også gjør. Jeg trener, jobber og tar meg av barna. Men hele tiden har jeg angst. Er skikkelig dårlig. Du viser bare hvor lite du kan om angst, når du sier at det handler om å snu det negative. Det er nemlig like lett som å gro et bein med ren viljekraft.

Jeg skjønner selvfølgelig at angst er reelt. Det jeg skal frem til er at det finnes en bedre måte å takle angst på en å spre negativitet og misnøye med hverdagen. Det er bedre å få kyndig hjelp enn å fokusere på at alt er vanskelig. Nå lever vi alle i en pandemi og vi bør alle tenke over hva vi skriver/sier. Vi trenger at alle gjør det de kan. Kanskje du gjør det du kan ved å få hjelp mot angsten 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du vært hos noen som kan hjelpe deg? Lege, psykiatrisk sykepleier, psykolog? Akkurat hva med en nedstengning gjør deg redd? Hva gir deg angst? Dette er noe du må formidle til noen som kan hjelpe deg. Det hjelper ikke å si at samfunnet må åpne. Da tror jeg du må vente, lenge. Og du trenger hjelp før det skjer. 

Anonymkode: fceeb...b82

Skrevet
16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

👌🏻🙈😂

Anonymkode: c8485...239

Skrevet

Kjære HI! Jeg skjønner deg så inderlig godt, ser med gru frem til resten av høsten og vinteren og synes situasjonen er skikkelig deprimerende. Håper vi unngår en nedstenging som i mars.

Skjønner at det må strammes inn og jeg følger coronareglene. Men det ER deprimerende når jeg ser bransjen jeg jobber i er i ferd med å svinne hen og at livet mitt kanskje forandres for alltid.

Og så skjønner jeg samtidig rent rasjonelt at jeg er privilegert, jeg er frisk og bor i et av verdens rikeste land. Men noen ganger føles det godt å blåse ut litt slik at man kan gå videre etterpå.

Kommentarer som «skjerp deg» og «slutt å syte» og «tenk positivt» osv hjelper bare ikke... 

Og helt til sist: du tidligere i tråden som har kreft; du virker sterk og din situasjon setter jo ting litt i perspektiv for oss andre. Tenker på deg og dine.

Anonymkode: d9b25...96f

Skrevet
2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

.....vi bør alle tenke over hva vi skriver/sier

Og da er det best å begynne med seg selv. Ta ditt eget råd til deg 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da er det best å begynne med seg selv. Ta ditt eget råd til deg 

Å spre negativitet nå i disse dager er skummelt. Vi trenger å se at andre følger regler og at vi alle er med på dugnaden. ( enten vi synes den er fornuftig eller ikke). Vi burde fokusere på å hjelpe hverandre med å klare dette sammen. 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke korrekt. Da har du misforstått kraftig 

Anonymkode: 283fc...94c

Hva har jeg misforstått? At det i all hovedsak er eldre som dør av korona? Gjennomsnittsalder på de som dør av/med korona er 87 år. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg noen behandler, så det ville vært teit om jeg ga så veldig mange råd til hi. Det jeg vanligvis gjør når noen som står meg nær har det vondt eller føler frykt er å anerkjenne følelsene deres og utvise sympati. Dette gjelder også hvis frykten er irrasjonell. Anerkjenne, snakke med vedkommende, forsøke å gi vedkommende nye perspektiver på det som gjør ham/henne så redd.

Bare det at hi delte tankene sine her inne var jo en god start. Da kunne vi, som hennes medmennesker, trøstet og kanskje klart å overbevise henne om at det er lite sannsynlig med nedstangning av samfunnet denne gangen. Vi kunne kommet med rasjonelle argumenter for at vi vil håndtere smittebølgen bedre denne gangen, og kanskje hadde det vært nok til å gjøre hi litt mindre redd. I stedet blir hun høvla ned, fortalt at hun er ubetydelig og at hun bare skal holde kjeft fordi det finnes folk som har der verre enn henne og likevel ikke syter. Det er nok ikke en fin måte å være medmenneske på, og det har nok heller ikke gjort hi veldig motivert til å bidra for fellesskapet.

Men ofte er vel heller ikke motivasjonen til folk å være gode medmennesker, men snarere å spaeke nedover for å hevde seg selv. 

Det er jo det som ofte hjelper - at  man blir forstått. At man blir fortalt at joda, følelsene dine er ekte for deg, du føler det slik, du har rett til å føle det slik, vi forstår at det kan være vanskelig. Jeg synes at det er forbeholdt profesjonelle å gi råd om hvordan takle det og behandle, ellers kan man bomme kraftig. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har jeg misforstått? At det i all hovedsak er eldre som dør av korona? Gjennomsnittsalder på de som dør av/med korona er 87 år. 

Påstanden din om at se som dør av korona hadde kort tid igjen uansett. Det er så insides uvitenhet at det er helt utrolig.

Anonymkode: 223d2...a25

Skrevet
32 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg skjønner selvfølgelig at angst er reelt. Det jeg skal frem til er at det finnes en bedre måte å takle angst på en å spre negativitet og misnøye med hverdagen. Det er bedre å få kyndig hjelp enn å fokusere på at alt er vanskelig. Nå lever vi alle i en pandemi og vi bør alle tenke over hva vi skriver/sier. Vi trenger at alle gjør det de kan. Kanskje du gjør det du kan ved å få hjelp mot angsten 

Jeg er så lei av angrep på ytringsfriheten ved at man blir bedt om å holde kjeft og bare synes at pandemien og tiltakene er koselige. Nei, vi bør ikke "tenke over hva vi skriver og sier", uansett pandemi eller ikke. Så lenge man ikke fornærmer eller sårer noen med vilje, står man fritt til å uttrykke sine tanker på papir. Det hjelper ofte å sette tankene på papiret, for da er de plutselig mindre skumle når du har delt dem med noen. Derfor er det vanlig med samtaleterapi hos psykolog, samtalegrupper, kirkens SOS og så videre. Man takler det bedre når noen vet hvordan du har det, lytter og forstår. Hadde alle holdt kjeft og bare gått rundt og smilt, ville antall depresjoner og selvmord skutt i været. Grunnen til at kvinner ofte takler psykiske vansker bedre enn menn, er at det er vanlig for kvinner å snakke om følelser, dele ting med andre, mens menn ofte gjemmer seg inne i seg selv og ikke forteller noen om hvordan de har det. 

Skrevet
27 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Å spre negativitet nå i disse dager er skummelt. Vi trenger å se at andre følger regler og at vi alle er med på dugnaden. ( enten vi synes den er fornuftig eller ikke). Vi burde fokusere på å hjelpe hverandre med å klare dette sammen. 

Nettopp. Synes du det er å oppmuntre til dugnad og å hjelpe hverandre å sable ned noen som sliter?

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Jeg er så lei av angrep på ytringsfriheten ved at man blir bedt om å holde kjeft og bare synes at pandemien og tiltakene er koselige. Nei, vi bør ikke "tenke over hva vi skriver og sier", uansett pandemi eller ikke. Så lenge man ikke fornærmer eller sårer noen med vilje, står man fritt til å uttrykke sine tanker på papir. Det hjelper ofte å sette tankene på papiret, for da er de plutselig mindre skumle når du har delt dem med noen. Derfor er det vanlig med samtaleterapi hos psykolog, samtalegrupper, kirkens SOS og så videre. Man takler det bedre når noen vet hvordan du har det, lytter og forstår. Hadde alle holdt kjeft og bare gått rundt og smilt, ville antall depresjoner og selvmord skutt i været. Grunnen til at kvinner ofte takler psykiske vansker bedre enn menn, er at det er vanlig for kvinner å snakke om følelser, dele ting med andre, mens menn ofte gjemmer seg inne i seg selv og ikke forteller noen om hvordan de har det. 

Ingen synes at tiltakene er koselige. Det blir lettere å følge regler hvis ikke negativitet spres. Sår noen tvil om poenget med tiltakene er det lettere at andre også gir beng... 

Skrevet
26 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så ditt forslag er å ikke stille spørsmål ved noe som helst, men blindt følge alt som blir pålagt og anbefalt? Ikke lov å spørre, være nysgjerrig eller synes noe er kjipt? Du fokuserer jo ikke på å hjelpe TS ved å bagatellisere følelsene hennes og be henne om å slutte å skrive om følelsene sine. Begynner å ligne en politistat når man prøver å få folk til å kun skrive det positive og muntre om myndighetenes pålegg.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ingen synes at tiltakene er koselige. Det blir lettere å følge regler hvis ikke negativitet spres. Sår noen tvil om poenget med tiltakene er det lettere at andre også gir beng... 

Så da skal man leve i en politistat med sensur, der man ikke får lov til å si noe som helst negativt om tiltakene, eller at man sliter på grunn av dem? Er du faen meg seriøs????? Skal man ikke lese noe om forskning som gjelder forskjellige tiltak og lukke øyne for alt som ikke forherliger dem? Jeg blir faktisk livredd når jeg ser slikt på nett. 

Endret av Milfy Way
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Synes du det er å oppmuntre til dugnad og å hjelpe hverandre å sable ned noen som sliter?

Sabler ingen. Det må være lov å si at å spre negativitet ikke har noe for seg. Selvsagt håper jeg de som sliter får hjelp men når hi åpner innlegget med at hun synes vi har nok tiltak som vi har og at hun ikke orker flere så starter man i feil ende

Skrevet

Så da skal man leve i en politistat med sensur, der man ikke får lov til å si noe som helst negativt om tiltakene, eller at man sliter på grunn av dem? Er du faen meg seriøs?????

Nå vrir du godt på det jeg sier her. Selvsagt kan man mene noe om det som skjer men det er lov å tenke over hvordan dine meninger og ytringer påvirker andre

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Sabler ingen. Det må være lov å si at å spre negativitet ikke har noe for seg. Selvsagt håper jeg de som sliter får hjelp men når hi åpner innlegget med at hun synes vi har nok tiltak som vi har og at hun ikke orker flere så starter man i feil ende

Nei, man må få lov å synes at man har for mange tiltak. Man må få lov å si at man ikke synes alle tiltak er like fornuftige eller nødvendige. Til og med jussprofessorer og andre offentlige personer, også helsepersonell, har kritisert enkelte av tiltakene. Det heter ytringsfrihet, en av de mest grunnleggende menneskerettigheter. 

Skrevet

Nei, man må få lov å synes at man har for mange tiltak. Man må få lov å si at man ikke synes alle tiltak er like fornuftige eller nødvendige. Til og med jussprofessorer og andre offentlige personer, også helsepersonell, har kritisert enkelte av tiltakene. Det heter ytringsfrihet, en av de mest grunnleggende menneskerettigheter. 

Ok. Vi er uenige og det er ok. Vi er dog enige om at ytringsfriheten er viktig. 

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå vrir du godt på det jeg sier her. Selvsagt kan man mene noe om det som skjer men det er lov å tenke over hvordan dine meninger og ytringer påvirker andre

Nei, jeg vrir ikke på noen ting. Si meg, når du snakker til folk, vurderer du hvert eneste ord du sier - altså hvert eneste ords mulige virkning på alle mulige personer? Det blir mer og mer skummelt jo mer jeg leser. Man skal altså ha en bestemt knippe "riktige" meninger som man får lov til å uttale offentlig? Mens alle de andre meningene og følelsene skal man holde for seg selv? Hvordan skal en rettsstat utvikle seg når ingen evner å tenke kritisk eller stille spørsmål ved ting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...