Gå til innhold

Fullstendig angst for at det blir en nedstenging av samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Milfy Way skrev:

Brukeren jeg svarte mente at man ikke skulle få lov til å skrive noe negativt om tiltakene, fordi man gir feil signaler slik at flere ikke følger tiltak. Det er angrep på ytringsfriheten.

Nei, hun skrev ikke det. Her overdriver og dreier på det som er skrevet.

Anonymkode: 98c34...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Milfy Way skrev:

Brukeren jeg svarte mente at man ikke skulle få lov til å skrive noe negativt om tiltakene, fordi man gir feil signaler slik at flere ikke følger tiltak. Det er angrep på ytringsfriheten.

Nå ja.. Det var ikke det jeg sa. Selvsagt skal man få lov (med ytringsfriheten i fokus) ha lov å si det man vil. Jeg stilte spm om hvorvidt det er lurt å ha et negativt fokus på en situasjon vi alle står i. Kanskje det ikke er det beste tidspunktet å spre negativitet. Jeg håper hi får hjelpen hun trenger men tiltakene er som de er og selv om vi ikke alltid er enige i vurderingen så hjelper det ikke å spre det. Ved å tenke seg bitte litt om på hvordan man formulerer seg så blir kanskje ikke andre påvirket mer enn nødvendig av det som er negativt 

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Når det er 90 prosent innlegg med personangrep på TS, forstår jeg at hun drukner i alle disse innleggene og ikke ser ordentlig de svært få innlegg med råd. Det kan også gis råd som man ikke trenger å vite en konkret diagnose for å gi. Vi som ikke er profesjonelle kan uansett ikke gi noen faglige råd til TS, så det med diagnose er fullstendig irrelevant. Det eneste rådet man egentlig kan gi her, er at hun søker trøst hos familie og venner, og vurderer behandling hvis angsten tar overhånd. Jeg oppfattet heller ikke TS slik at hun søkte konkrete råd. Hun er nok frustrert, redd og ønsker støtte og sympati. 

Skulle egentlig gi meg, men det jeg spør om har ikke noe med diagnose å gjøre. Det har noe med å ha noen å prate med om det som gjør hn engstelig og får en klaustrofobisk følelse av. Det er et konkret råd/spørsmål om hva hi har gjort selv. Når noen mener at folk i tråden mener at psykisk sykdom ikke teller, må det da kunne gå an å faktisk lure på om HI har oppsøkt hjelp. Det er få sykdommer som heler seg selv. 

Og så er det slik at man kan ikke forvente å få akkurat det en vil ha på et forum på nett. Vi tar utgangspunkt i oss selv når vi svarer. Vi er ikke helsepersonell. Vi kan ikke si at det er helt greit at hi hiver alle tiltak på sjøen, bare for at hn skal føle seg bedre. Vi kan ikke si at det er skikkelig teite tiltak hvis vi ikke mener det. 

Hi har vært veldig flink å svare og applaudere deg. Du tar hi i forsvar. Andre som kommer med konkrete råd blir oversett. Så negativitet og forsvar er det hi fokuserer på. Blir ikke spesielt lett da. 

Anonymkode: fceeb...b82

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle egentlig gi meg, men det jeg spør om har ikke noe med diagnose å gjøre. Det har noe med å ha noen å prate med om det som gjør hn engstelig og får en klaustrofobisk følelse av. Det er et konkret råd/spørsmål om hva hi har gjort selv. Når noen mener at folk i tråden mener at psykisk sykdom ikke teller, må det da kunne gå an å faktisk lure på om HI har oppsøkt hjelp. Det er få sykdommer som heler seg selv. 

Og så er det slik at man kan ikke forvente å få akkurat det en vil ha på et forum på nett. Vi tar utgangspunkt i oss selv når vi svarer. Vi er ikke helsepersonell. Vi kan ikke si at det er helt greit at hi hiver alle tiltak på sjøen, bare for at hn skal føle seg bedre. Vi kan ikke si at det er skikkelig teite tiltak hvis vi ikke mener det. 

Hi har vært veldig flink å svare og applaudere deg. Du tar hi i forsvar. Andre som kommer med konkrete råd blir oversett. Så negativitet og forsvar er det hi fokuserer på. Blir ikke spesielt lett da. 

Det DU unnlater å svare på er hvorfor det er viktigere at HI følger tiltakene slik at du skal beskyttes enn at vi letter på tiltakene slik at HI beskyttes?

Anonymkode: f3b70...eab

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle 6 sidene i denne tråden, men er på en måte enig med HI

De aller fleste (jeg sier ikke alle) som dør av korona er eldre, og mange av de som registreres som døde av korona er man usikker på om de døde av eller med korona.

Brorparten av de som får psykiske problemer på grunn av nedtegningen er i arbeidsfør alder og kunne ha bidratt til samfunnet, som sagt på første side, om det har vært en økning i selvmord i denne perioden fins det ikke statistikk på enda, men det hadde ikke forundret meg, og de fleste som begår selvmord er yngre folk.
Samtidig går arbeidsplasser og økonomien til helvete.

Jeg skjønner ikke bestandig hvorfor man velger å ofre de unges fremtid for å redde de eldre som bare koster samfunnet.
Hvorfor ikke ofre de eldre for å gi de yngre en bedre fremtid med jobb, god økonomi og en mindre eldrebølge?

Men bare for å ha sagt det, ja, jeg følger smittevernsretningslinjene.

Anonymkode: fa098...2dc

Skrevet
23 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå ja.. Det var ikke det jeg sa. Selvsagt skal man få lov (med ytringsfriheten i fokus) ha lov å si det man vil. Jeg stilte spm om hvorvidt det er lurt å ha et negativt fokus på en situasjon vi alle står i. Kanskje det ikke er det beste tidspunktet å spre negativitet. Jeg håper hi får hjelpen hun trenger men tiltakene er som de er og selv om vi ikke alltid er enige i vurderingen så hjelper det ikke å spre det. Ved å tenke seg bitte litt om på hvordan man formulerer seg så blir kanskje ikke andre påvirket mer enn nødvendig av det som er negativt 

Man sprer ikke negativitet bare ved å fortelle om følelsene sine. Det er ikke slik at det kun skal være lov å dele positive regnbuefølelser. All forskning viser at man takler depresjoner og negative følelser mye bedre ved å dele dem med noen, få sympati, få anerkjent følelser og så begynne å jobbe med dem. Og jo, det hjelper å si hva man mener om tiltakene. Man trenger heller ikke hele tiden å tenke hvordan det man sier påvirker forskjellige grupper av mennesker. 

Det er ikke mitt ansvar at andre mennesker følger tiltak. Mitt ansvar er at jeg og mine barn følger tiltak. Jeg skal da ikke være noen motivator for andre voksne mennesker for å følge tiltakene, det må de da for svarte ta ansvar for selv. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det DU unnlater å svare på er hvorfor det er viktigere at HI følger tiltakene slik at du skal beskyttes enn at vi letter på tiltakene slik at HI beskyttes?

Jeg har ikke fått det spørsmålet, derfor har jeg ikke svart på det. Men jeg har indirekte svart på det i et av de første innleggene mine. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, fokuset på korona er så overveldende at alle er seg selv nærmest. Noen grupper er visst mer verdt enn andre, og psykisk syke er igjen, som vanlig, bakerst i prioriteringskøen. Det er skummelt å se hvor mange som tenker at det er for psykisk syke personer bare å skjerpe seg. Man ber ikke en med blindtarmbetennelse eller kreft om å skjerpe seg og bli frisk. Angst er psykisk sykdom, på lik linje med andre sykdommer. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man kan forvente saklig tone hos voksne mennesker som svarer. Første siden i tråden dreier seg om følgende:

* ikke synd på deg

* se og følg tiltakene!

* ikke still spørsmål ved tiltak

* buhu

* slutt å syte.

Det bør man faktisk ikke forvente på et forum fylt av voksne mødre. Som sagt, det er ikke rart barn mobber, når voksne damer på nett angriper ukjent person med ord som "buhu", "ikke synd på deg" og lignende. Stemningen er nesten som i sandkassa i barnehagen. 

Skrevet
2 minutter siden, Milfy Way skrev:

Man sprer ikke negativitet bare ved å fortelle om følelsene sine. Det er ikke slik at det kun skal være lov å dele positive regnbuefølelser. All forskning viser at man takler depresjoner og negative følelser mye bedre ved å dele dem med noen, få sympati, få anerkjent følelser og så begynne å jobbe med dem. Og jo, det hjelper å si hva man mener om tiltakene. Man trenger heller ikke hele tiden å tenke hvordan det man sier påvirker forskjellige grupper av mennesker. 

Det er ikke mitt ansvar at andre mennesker følger tiltak. Mitt ansvar er at jeg og mine barn følger tiltak. Jeg skal da ikke være noen motivator for andre voksne mennesker for å følge tiltakene, det må de da for svarte ta ansvar for selv. 

Selvsagt skal man ikke holde vonde følelser inne. Det er ikke det dette handler om. 

Skrevet

Men man kan forvente saklig tone hos voksne mennesker som svarer. Første siden i tråden dreier seg om følgende:

* ikke synd på deg

* se og følg tiltakene!

* ikke still spørsmål ved tiltak

* buhu

* slutt å syte.

Det bør man faktisk ikke forvente på et forum fylt av voksne mødre. Som sagt, det er ikke rart barn mobber, når voksne damer på nett angriper ukjent person med ord som "buhu", "ikke synd på deg" og lignende. Stemningen er nesten som i sandkassa i barnehagen. 

Hvem har angrepet noen her? 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jo, man kan si følgende i stedet: 

* jeg hører deg og forstår at det er tungt

* prøv å få noen å prate med - kirkens SOS, psykolog og lignende. Det er nok veldig vanskelig nå å få tak i psykolog, nå som mange av ikke-livsnødvendige helsetjenester ikke fungerer slik de skal. Gå til fastlege og få henvisning til psykolog, hvis du ikke har gjort det enda

* forslag til noe som har gjort det lettere for akkurat DEG å takle tiltakene. For eksempel, musikk, skriving av noveller, språkkurs osv. 

* det er tung, men hold ut litt til, dette varer ikke evig. Ta en dag av gangen, selv om det er beintøft. 

Kan ikke se at noen på side 1 har svart noe av det. Folk har vært opptatt av å hakke på TS.

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvem har angrepet noen her? 

Å skrive "buhu" og "ikke synd på deg" eller si strengt at nå må du se og følge tiltakene!!! er å angripe en person som deler følelsene sine. Synes du det er OK hvis barnet ditt sier slike ting til andre barn? Hvis nabobarn slår kneet sitt og begynner å gråte, er det greit at ditt barn står og sier "nei, buhu, slutt å syte, det er ikke synd på deg"? Håper ikke det.

Skrevet

Å skrive "buhu" og "ikke synd på deg" eller si strengt at nå må du se og følge tiltakene!!! er å angripe en person som deler følelsene sine. Synes du det er OK hvis barnet ditt sier slike ting til andre barn? Hvis nabobarn slår kneet sitt og begynner å gråte, er det greit at ditt barn står og sier "nei, buhu, slutt å syte, det er ikke synd på deg"? Håper ikke det.

Jeg har ikke sett at noen har angrepet noen her i denne tråden. Noen er direkte. Alle ønsker at hi skal få hjelpen hun trenger. Jeg tenker dessuten at på generelt grunnlag burde man kunne tåle at folk ser forskjellig på ting og at man kanskje ikke får de svarene man ønsker eller et ute etter. Kanskje ikke et Anonymt forum er rett sted å søke empati når man sliter psykisk. Det er selvfølgelig å forvente at folk kan diskutere på en voksen og saklig måte. Oppfører man seg på en bra måte så kan man både være enig og uenig. Folkeskikk forventes både på nett og ute i virkeligheten. Av både voksne og barn 

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt skal man ikke holde vonde følelser inne. Det er ikke det dette handler om. 

Det handler om dette. Vi vet ikke hvor mange TS har å prate med i det virkelige liv. Hun deler sine tanker med oss på nett fordi hun har det tungt. Og det må hun jo få lov til uten å få formaninger om at "tenk hvordan det du sier påvirker andre mennesker, kanskje de slutter å følge tiltak fordi du skriver negativt om tiltakene". Nei, helt feil. Det blir det samme som å skylde på djevelen for syndene man gjør. Som å skylde på fristerinnen for at man var utro mot kona. Man har ansvar for egne handlinger som voksen. Man skal ikke være avhengig av at ingen i samfunnet rundt deg har innsigelser mot tiltakene for at du skal følge tiltak.

Mitt motto er enkelt: jeg følger lovpålagte tiltak fra myndighetene, og jeg føler ikke-lovpålagte anbefalinger så lenge de ikke kolliderer totalt med mine basale behov. Jeg følger lovpålagte tiltak fordi de er lovpålagt, ikke fordi de blir fremsnakket, a la "dette er en dugnad". Jeg er opplært til å følge lover og regler. Jeg er også opplært til å følge anbefalinger som er fornuftige. Jeg har for eksempel gamle foreldre i utlandet. Jeg har ikke sett dem siden i fjor, fordi anbefalingen var å ikke reise til "røde" land. Men alt har sin grense. Hvis dette fortsetter i flere år til, blir jeg nødt til å trosse anbefalingen og besøke mine foreldre, simpelthen for å si farvel til dem før de dør. Fordi de er gamle (80 år begge to) og har flere sykdommer. Min far lever mest sannsynlig ikke mer enn 1-2 år til. Da mener jeg at det er urimelig at jeg aldri får sett eller klemt min far igjen før han dør. Jeg vil da trosse anbefalingen om å ikke reise til utlandet, men (!) vil overholde karantene ved hjemkomst, slik det er pålagt. 

Det vitner om uselvstendighet at man er avhengig av andre for å følge tiltakene som er gitt. Jeg har lært barna mine at de skal gå på skolen, gjøre lekser, oppføre seg fint i trafikken osv, uavhengig av hva deres kompiser gjør. Det er ikke slik at jeg kan pålegge deres kompiser å være flittige på skolen, ikke skulke, ikke røyke, ikke spille GTA eller annet. Mine barn får for eksempel ikke lov til å drikke energidrikk før de er 18. De aller fleste kompiser av eldste kjøper seg slik energidrikk. Jeg kan da ikke gå til foreldrene deres og pålegge dem å forby energidrikk til barna sine, fordi det gir feil signaler til mitt barn som gjør at han kanskje begynner å kjøpe energidrikk han også. Bruk hauet, sier jeg bare.

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg har ikke sett at noen har angrepet noen her i denne tråden. Noen er direkte. Alle ønsker at hi skal få hjelpen hun trenger. Jeg tenker dessuten at på generelt grunnlag burde man kunne tåle at folk ser forskjellig på ting og at man kanskje ikke får de svarene man ønsker eller et ute etter. Kanskje ikke et Anonymt forum er rett sted å søke empati når man sliter psykisk. Det er selvfølgelig å forvente at folk kan diskutere på en voksen og saklig måte. Oppfører man seg på en bra måte så kan man både være enig og uenig. Folkeskikk forventes både på nett og ute i virkeligheten. Av både voksne og barn 

Nettopp. Og skrive "buhu" og "ikke synd på deg" og "slutt å syte" er IKKE å utvise folkeskikk, det er det motsatte. Det tilfører heller ikke diskusjonen noe, og man er ikke "direkte" når man sier det. Man er bare frekk og jævlig med vilje.

Skrevet

Nettopp. Og skrive "buhu" og "ikke synd på deg" og "slutt å syte" er IKKE å utvise folkeskikk, det er det motsatte. Det tilfører heller ikke diskusjonen noe, og man er ikke "direkte" når man sier det. Man er bare frekk og jævlig med vilje.

Jeg har ikke sett noen skrive det du skriver her i denne tråden 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke fått det spørsmålet, derfor har jeg ikke svart på det. Men jeg har indirekte svart på det i et av de første innleggene mine. 

Da spør jeg deg herved.

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg har ikke sett noen skrive det du skriver her i denne tråden 

OK, sitat fra side 1, forskjellige brukere:

* Din angst er ikke viktig

* Hva er problemet?

* Ja, huff!

* Det er strengt tatt ditt problem

* Ikke synd på deg

* Hva du mener, er irrelevant. Du har å følge regler og påbud.

Skal vi se hva disse innleggene tilførte diskusjonen:

* Man har fortalt TS at hennes angst og meninger er irrelevante og uviktige, men kun hennes problem.

* Man har kommet med hånende uttrykk som "Ja, huff!"

* Man har fortalt TS at det ikke er synd på henne, selv om hun ikke spurte i hovedinnlegget om det var synd på henne.

* Man har fortalt TS at hun må følge regler og påbud. Selv om hun aldri har skrevet at hun skal bryte karantene og fornekte ethvert tiltak som gis.

Så man har ikke tilført diskusjonen noe som helst, man har ikke bidratt til å løse TS sitt problem eller kommet med råd med disse svarene. Det man har gjort, er å få TS til å føle seg liten og uviktig, gi zombiepekefinger om regler og lover og fortelle at det ikke er synd på henne. Altså, folk har spydd ut edder og galle uten å ta diskusjonen et eneste steg videre.

Hvis dette er mødre som oppdrar barn, er jeg livredd for utviklingen. Og ikke overrasket over at det er så mye mobbing på skolene, og at så mange unge mennesker ikke vet hvordan man etablerer relasjoner til andre.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er en vesentlig opplysning. Det er en viss mulighet for at hi ville fått andre svar hvis hn hadde opplyst om det.

Hi opplyser om at hun er redd for at samfunnet stenger ned og at hun ikke «takler mer». Hvorfor må man ha en utredning om planlagt eller pågående behandling og/eller medisinering for å ikke fatte at man ikke svarer folk som uttrykker frykt og bekymring med «din angst er ikke viktig», «det er strengt tatt ditt problem», «ikke synd på deg», «hva du måtte mene er irrelevant»...?

Anonymkode: 1eaa4...fff

Skrevet

Det er ikke til å komme fra at denne tråden er hetsende og stygg mot hi. Se side 1.
Og det forundrer meg ikke at det er de mest ihuga covid-tiltak-tilhengerene som kommer med det. 

Anonymkode: a13f8...9a7

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke til å komme fra at denne tråden er hetsende og stygg mot hi. Se side 1.
Og det forundrer meg ikke at det er de mest ihuga covid-tiltak-tilhengerene som kommer med det. 

Anonymkode: a13f8...9a7

Hvorvidt man er tilhenger av eller det motsatte av tiltakene er fullstendig irrelevant. Selv er jeg på ingen måte enig i alt som blir bestemt men jeg følger alle regler og påbud. Jeg har dessuten bestemt meg for at ingenting blir verre enn jeg gjør det til selv og at det er opp til meg hvordan jeg tar de reglene og påbudene som er. Jeg trenger ikke like alt eller være enig i alt men jeg har heller ikke behov for å være negativ og bidra til at folk som er negative får vann på mølla. 

Skrevet
7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvorvidt man er tilhenger av eller det motsatte av tiltakene er fullstendig irrelevant. Selv er jeg på ingen måte enig i alt som blir bestemt men jeg følger alle regler og påbud. Jeg har dessuten bestemt meg for at ingenting blir verre enn jeg gjør det til selv og at det er opp til meg hvordan jeg tar de reglene og påbudene som er. Jeg trenger ikke like alt eller være enig i alt men jeg har heller ikke behov for å være negativ og bidra til at folk som er negative får vann på mølla. 

Men TS skriver ingen steder at hun ikke følger alle regler eller påbud. Og selv om DU ikke har behov til å snakke negativt om tiltakene, betyr ikke at TS sine meninger er irrelevante. Det er hennes tråd, så det er hun som bestemmer hva hun skriver. Å si at TS sine meninger i hennes egen tråd er irrelevante, er bare frekt og ment til å såre. 

Det er også veldig lett for en som ikke sliter psykisk å si "jeg har bare bestemt meg for å være glad og positiv, og da må du også gjøre det". Det blir det samme som at en frisk person sier til personen med KOLS - jeg klarer da å løpe 3 kilometer, da må du også klare det. At du synes det er vanskelig, er irrelevant, ikke synd på deg. Psykisk sykdom utarter seg på samme måte som fysisk sykdom - man kan ikke kurere seg selv ved å tenke positivt. 

Skrevet
12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå synes jeg du skal stoppe.

Anonymkode: 223d2...a25

Skrevet

Men TS skriver ingen steder at hun ikke følger alle regler eller påbud. Og selv om DU ikke har behov til å snakke negativt om tiltakene, betyr ikke at TS sine meninger er irrelevante. Det er hennes tråd, så det er hun som bestemmer hva hun skriver. Å si at TS sine meninger i hennes egen tråd er irrelevante, er bare frekt og ment til å såre. 

Det er også veldig lett for en som ikke sliter psykisk å si "jeg har bare bestemt meg for å være glad og positiv, og da må du også gjøre det". Det blir det samme som at en frisk person sier til personen med KOLS - jeg klarer da å løpe 3 kilometer, da må du også klare det. At du synes det er vanskelig, er irrelevant, ikke synd på deg. Psykisk sykdom utarter seg på samme måte som fysisk sykdom - man kan ikke kurere seg selv ved å tenke positivt. 

Det er irrelevant hva folk måtte mene om tiltakene fordi uavhengig av hva de personlig måtte mene så har man å følge regler og påbud. Jeg mener på ingen måte at det er feil å mene noe annet enn regjeringen men man kan ikke la være å følge gitte regler fordi man måtte mene noe annet. Nå sliter hi tydeligvis psykisk og jeg håper hun får god hjelp. Ingen ønsker henne noe annet enn god hjelp. Man kan Ikke kurere sykdom ved å tenke seg frisk men man kan velge å gjøre det beste ut av situasjonen. Dersom man er så psykisk syk at man ikke er i stand til å ta gode valg for seg selv så må man selvsagt få hjelp 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...