Gå til innhold

Fullstendig angst for at det blir en nedstenging av samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så redd for at samfunnet kommer til å stenges ned. Jeg synes alle tiltakene er mer enn nok! Takler ikke mer. 

Anonymkode: e2e4d...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din angst er faktisk ikke viktig i denne situasjonen. 

Folk dør. 

Anonymkode: bdb75...0bb

Skrevet

Hva er problemet?

Anonymkode: 3b979...999

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk dør. 

Nei. Det gjør de jo ikke. De som dør av korona hadde kort tid igjen uansett. Dette er helt tullete! 

Anonymkode: a13f8...9a7

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk dør. 

Folk har dødd i alle år. Folk dør også av selvmord pga. stor påkjenning og utfordringer. Så jo, hennes angst er viktig. Hvor er empatien din? 

Anonymkode: c8485...239

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så redd for at samfunnet kommer til å stenges ned. Jeg synes alle tiltakene er mer enn nok! Takler ikke mer. 

Ja, huff

Anonymkode: cf554...572

Skrevet

Det er strengt tatt ditt problem. 

Anonymkode: 616eb...e5f

Skrevet

Da må du jobbe med deg selv, dette er kun du som kan gjøre noe med. ikke synd på deg

Anonymkode: 71c4d...7cf

Skrevet

Jeg også, har helt helt angst for hvordan det vil påvirke jobben min og hverdagen min. Livsverket til mannen min tåler ikke en ny nedstengning. Jeg klarer ikke å tro at regjeringen ser edruelig på denne situasjonen og innser hvilke enorme ødeleggelser de driver med.

Anonymkode: 25be7...fb6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva du måtte mene om covid og håndtering av av pandemien et irrelevant. Du har å følge gitte påbud og regler uansett 

Skrevet
Just now, mamma til adhd gutt<3 said:

Hva du måtte mene om covid og håndtering av av pandemien et irrelevant. Du har å følge gitte påbud og regler uansett 

Endelig en som sa ting rett ut :tommelsmil:

Skrevet

Hvis du har råd til å oppsøke psykolog, anbefaler jeg det. Vi må alle gi noe for å redde så mange liv som mulig.

Anonymkode: 7ceef...442

Skrevet

Jeg følger selvsagt alle regler og anbefalinger. Men det må vel være lov å føle seg psykisk dårlig av det. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følger selvsagt alle regler og anbefalinger. Men det må vel være lov å føle seg psykisk dårlig av det. 

Det er lov å føle seg dårlig av det men blir du psykisk dårlig så er det ditt ansvar å søke hjelp for det. Ingenting blir bedre av å se svart på situasjonen. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Endelig en som sa ting rett ut :tommelsmil:

Alle sier jo ting rett ut her 🤦‍♀️

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjør de jo ikke. De som dør av korona hadde kort tid igjen uansett. Dette er helt tullete! 

Jeg har kreft. En type kreft jeg ikke kan bli frisk av. Jeg er 46 år. To unger som er 17 og 20. Den ene har autisme. Jeg vil være her så lenge jeg kan, selv om jeg ikke har mange år igjen. Sett deg i den situasjonen, hvis du får det til. Jeg er nok ikke den eneste som har det sånn. Men vi kan jo bare dø, har jjo ikke så lang tid igjen uansett. Faen, er det mulig å si noe så hjernedødt?

Anonymkode: fceeb...b82

Skrevet

Du må jo bare lage din egen hverdag så godt som mulig. Lev dagen i dag. Ikke tenk at om dersom hvis. Det hjelper deg ikke. 

Anonymkode: fceeb...b82

Skrevet

Og her ser du dessverre hvor "varmt" samfunn vi lever i. "Du skal ta ansvar og beskytte alle våre sårbare, men deg driter vi veldig tydelig i. Buhu og ikke synd på deg", så zombie-pekefinger med hakk i plata om at man skal følge tiltakene. Selv om du ingen steder skriver at du ikke gjør det eller ikke har tenkt å gjøre det. Folk er blitt fullstendig hjernevasket og paniske. Synes synd på dem som sliter psykisk nå, de får jo verken forståelse eller hjelp noe sted, bare edder og galle. 

Skrevet
1 minutt siden, Milfy Way skrev:

Og her ser du dessverre hvor "varmt" samfunn vi lever i. "Du skal ta ansvar og beskytte alle våre sårbare, men deg driter vi veldig tydelig i. Buhu og ikke synd på deg", så zombie-pekefinger med hakk i plata om at man skal følge tiltakene. Selv om du ingen steder skriver at du ikke gjør det eller ikke har tenkt å gjøre det. Folk er blitt fullstendig hjernevasket og paniske. Synes synd på dem som sliter psykisk nå, de får jo verken forståelse eller hjelp noe sted, bare edder og galle. 

Enig😘 Denne coronaen bringer frem det verste i folk og viser bare hvor iskaldt samfunnet er for dem som sliter 

Skrevet

Folk har dødd i alle år. Folk dør også av selvmord pga. stor påkjenning og utfordringer. Så jo, hennes angst er viktig. Hvor er empatien din? 

Empatien min forsvant nok en plass mellom innlegg nr 1 og 100001 om hvor ille restriksjonene er. 

‘Ingen dør så det er helt unødvendig å stenge ned’. Dødstallene er så lave PÅ GRUNN AV at vi stengte ned!!! Hvor jævla vanskelig kan det være å skjønne årsak og virkning???

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Empatien min forsvant nok en plass mellom innlegg nr 1 og 100001 om hvor ille restriksjonene er. 

‘Ingen dør så det er helt unødvendig å stenge ned’. Dødstallene er så lave PÅ GRUNN AV at vi stengte ned!!! Hvor jævla vanskelig kan det være å skjønne årsak og virkning???

Hvordan står denne utblåsningen din i forhold til his innlegg tenker du?

Anonymkode: 1eaa4...fff

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da like ille at noen dør av selvmord som følge av covid enn at de dør av lungesykdom som følge av covid.

Anonymkode: f3b70...eab

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vet ikke om selvmordstallene er lave

https://www.nrk.no/norge/selvmordstallene-fra-korona-tiden-kommer-tidligst-til-hosten-1.15034009

Nedstengingen kan ha ført til økte tall for selvmord. 

Skrevet

Vi må forstå at noen synes dette er vanskelig, og ta hensyn til disse. Samtidig som en må passe på regler, slik at en også tar vare på de syke og sake.

Det må være en middelvei her vel folkens... mennesker som sliter med angst har det ikke noe bedre enn de som har en hvilken som helst annen sykdom. Her ser en fordommene mote de med psykiske lidelser. 

Skrevet

Hi, koronasituasjonen er som den er, det får vi ikke endret.

Da jeg forstod hva som kom til å skje fant jeg ut at jeg hadde to valg, enten gå inn i alt det negative og frykten og depresjon, eller jeg kunne jobbe med meg selv for å finne måter å takle dette på og se hva jeg kunne greie å få positivt ut av denne tiden.

Jeg bor alene, er kronisk syk og har et dårlig immunforsvar, kan ikke jobbe. Min kontakt med verden har i stor grad vært noen ytterst få jeg har kontakt med her hvor jeg nylig flyttet til, og kanskje mer, folk jeg tilfeldig kommer i snakk med når jeg er ute og går eller handler. Ganske stusselig, egentlig. Med nedstengingen ble kontakt nesten lik null.

Så jeg fant ut at for å overleve måtte jeg lage meg meningsfylte oppgaver og mål som var gjennomførbare i denne omsnudde verdenen. Handle bare en gang annenhver uke betydde at jeg nå minimalt med folk. Så hva kunne være positivt med det? Jeg spiser generelt veldig sunt, men etter å ha vært ekstra mye syk i fjor var det rom for forbedringer. Så jeg fant ut at handling annenhver uke kan være positivt, da kan jeg planlegge, og så innstiller jeg meg på å ikke handle noe før om to uker igjen. I planleggingen legger jeg da inn veldig sunne ting, og kjøper ikke inn noe jeg ikke har godt av. "Bivirkningen" av dette har vært at jeg har gått ned åtte kilo hittil i år (var normalvektig, men helt på grensen til overvektig). Jeg har ikke slanket meg, bare spist enda sunnere og regelmessig.

Det neste var at jeg bestemte meg for at jeg måtte gjøre alt jeg kunne for å bli litt sterkere. Jeg trenger både styrke og kondisjon, var veldig dårlig form ved sist nyttår. Så jeg satte meg langsiktige mål, ut og gå hver dag, helst i dagslys, men hvis ikke er det helt ok å komme seg ut i mørket også. Uansett vær har jeg vært ute og gått hver eneste dag siden nyttår! Tross at jeg tidvis har vært veldig dårlig har jeg kommet meg ut, og uansett hvor korte turene da har vært har jeg rost meg selv for å faktisk gjennomføre.

Da bibliotekene åpnet igjen bestemte jeg meg for å få nye impulser, og har bedt om tips der og endt med å lese andre bøker enn jeg kanskje ville valgt selv. Jeg har brukt året til å høre på annen musikk og funnet ut at jeg elsker en genre som jeg har hørt veldig lite på tidligere. Jeg utfordrer meg selv til å følge med på saker som skjer i samfunnet og sette meg mer inn i bakgrunn, lovverk osv.

Ved å ta initiativ til å snakke med folk ute har jeg faktisk fått to nye vennskap, selv om det så helt umulig ut i mars. Jeg har også fått 2-3 bekjente som jeg slår av en prat med om vi tilfeldig møtes ute.

Det jeg mener er ikke at du trenger å kopiere meg, men det er et faktum at kosthold og aktivitet har mye å si for helsen og psyken, så det kan være lurt å gjøre små grep der. Og ellers, sett deg realistiske mål, noe du kan bli litt inspirert av, noe som kan gi deg nye impulser eller mening innenfor de rammene som pandemien nå gir oss.

Rammene for pandemien er der, og vi har to valg, enten kjempe mot dem, noe som jo er en kamp man ikke kan vinne... eller gjøre det beste innen de rammene som vi har nå, og finne måter å takle det på som likevel kan være meningsfulle. Det fjerner ikke alle frustrasjoner eller bekymringer, men det gjør dem lettere å takle. Og vi har egentlig ikke noe annet valg enn å forsøke å gjøre det beste ut av den situasjonen vi nå står i.

Føler du angsten tar overhånd snakker du med legen din, hører om du kan få samtaler hos psykiatrisk sykepleier, får henvisning til psykolog, eller betaler for psykolog selv. Til og med en god coach kan være til hjelp for å snu om på tankegangen og gjøre tilværelsen enklere.

Anonymkode: 0ddec...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...