Gå til innhold

Fullstendig angst for at det blir en nedstenging av samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kreft. En type kreft jeg ikke kan bli frisk av. Jeg er 46 år. To unger som er 17 og 20. Den ene har autisme. Jeg vil være her så lenge jeg kan, selv om jeg ikke har mange år igjen. Sett deg i den situasjonen, hvis du får det til. Jeg er nok ikke den eneste som har det sånn. Men vi kan jo bare dø, har jjo ikke så lang tid igjen uansett. Faen, er det mulig å si noe så hjernedødt?

Anonymkode: fceeb...b82

Så utrolig trist å lese. Håper du får noen gode år med familien din. Du må bare være veldig forsiktig, for det sitter tydeligvis langt inne hos endel å ta hensyn. Dessverre❤️❤️❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kreft. En type kreft jeg ikke kan bli frisk av. Jeg er 46 år. To unger som er 17 og 20. Den ene har autisme. Jeg vil være her så lenge jeg kan, selv om jeg ikke har mange år igjen. Sett deg i den situasjonen, hvis du får det til. Jeg er nok ikke den eneste som har det sånn. Men vi kan jo bare dø, har jjo ikke så lang tid igjen uansett. Faen, er det mulig å si noe så hjernedødt?

Og jeg er i risikogruppen selv. De med samme «problemer» som meg, står for 4,25% av dødsfallene i verden. Det er 2,3 millioner mennesker i året.
Men vet du? Jeg mener likevel ikke at det er verdt å fullstendig ødelegge økonomien, levestandarden og verden slik vi kjenner den. Jeg mener det er VI som må skjerme oss selv. Vi kan ikke kreve at hele verden stopper opp. Per i dag ødelegges livene til millioner av barn og unge over hele verden. Vi kaster dem over bord. Det er galskap. 

Anonymkode: a13f8...9a7

Skrevet
12 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Så utrolig trist å lese. Håper du får noen gode år med familien din. Du må bare være veldig forsiktig, for det sitter tydeligvis langt inne hos endel å ta hensyn. Dessverre❤️❤️❤️

Kutt ut. Ikke ett eneste sted skrives det at folk ikke gidder å vaske hender, holde avstand eller ta hensyn. Jeg er syk selv, men det er mitt ansvar å holde meg frisk, ikke hele verden. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kutt ut. Ikke ett eneste sted skrives det at folk ikke gidder å vaske hender, holde avstand eller ta hensyn. Jeg er syk selv, men det er mitt ansvar å holde meg frisk, ikke hele verden. 

Men nå er det den veien regjeringen i Norge har bestemt, at de skal skjerme de syke og svakeste gruppene.

Anonymkode: 223d2...a25

Skrevet
23 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Takk, det håper jeg og ♥️

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg er i risikogruppen selv. De med samme «problemer» som meg, står for 4,25% av dødsfallene i verden. Det er 2,3 millioner mennesker i året.
Men vet du? Jeg mener likevel ikke at det er verdt å fullstendig ødelegge økonomien, levestandarden og verden slik vi kjenner den. Jeg mener det er VI som må skjerme oss selv. Vi kan ikke kreve at hele verden stopper opp. Per i dag ødelegges livene til millioner av barn og unge over hele verden. Vi kaster dem over bord. Det er galskap. 

Problemet er at det ikke er mulig om alle som er i risikogrupper skal skjermes.

Konkret hvordan vil du gjennomføre det?

Det er utallige personer som er i samfunnskritiske yrker som også er i risikogrupper - hva skal vi gjøre når samfunnet stopper fordi disse skal skjerme seg?

Det er utallige som jobber med risikogrupper som selv er i risikogrupper.

Det er utallige som jobber med personer i risikogrupper - hvordan skal man da skjerme de i risikogruppene? Skal de som jobber med slike isoleres fra sine familier og resten av livet for å skjerme de i risikogruppene? Hva i så fall med familien til de som har slike jobber, og hvor skal de bo? Eller skal vi rett og slett bare slutte å gi alle i risikogrupper tilbud de egentlig trenger, fordi vi ikke er villige til å skjerme dem nok ellers?

Man anslår at det er nesten 1 million som er over 65 år i landet.

Nærmere 500 000 har kroniske lungesykdommer.

1,1 million har hjerte/kar-sykdommer eller -problemer.

Det er rundt 230 000 kjente tilfeller av diabetes i landet, men man regner med at så mange som 350 000 har diabetes, siden mange dessverre er udiagnostiserte.

Det er vel 100 000 med kreftsykdommer.

Og så har du xxx xxx antall med andre sykdommer/helseproblemer som gir økt risiko, div. kroniske sykdommer, sykdommer som går direkte på immunforsvaret eller personer som bruker medikamenter som reduserer immunforsvaret.

Noen har riktignok to eller flere av ovenstående diagnoser, men likevel - hvordan konkret mener du man at alle disse skal skjerme seg OG at samfunnet likevel skal gå rundt?

Anonymkode: 0ddec...7a0

Skrevet

Selvopptatt.

Anonymkode: fc36a...008

Skrevet

Du kan like så gjerne legge ned tråden for INGEN synes synd på deg.

Skrevet

Joda, det gjør jeg. Så snakk for deg selv. 

Anonymkode: f3b70...eab

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at man kan dø av psykisk sykdom? 

Anonymkode: e2e4d...c61

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at man kan dø av psykisk sykdom? 

Skal alt åpnes slik at ingen begår selvmord og alle i risikogruppene er fritt vilt? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal alt åpnes slik at ingen begår selvmord og alle i risikogruppene er fritt vilt? 

Det er jo ikke det jeg sier. Herregud, folk ser ting så sort eller hvitt her inne. Nei, men hva med litt forståelse og støtte for oss som sliter veldig med alle disse tiltakene. 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at det ikke er mulig om alle som er i risikogrupper skal skjermes.

Konkret hvordan vil du gjennomføre det?

Det er utallige personer som er i samfunnskritiske yrker som også er i risikogrupper - hva skal vi gjøre når samfunnet stopper fordi disse skal skjerme seg?

Det er utallige som jobber med risikogrupper som selv er i risikogrupper.

Det er utallige som jobber med personer i risikogrupper - hvordan skal man da skjerme de i risikogruppene? Skal de som jobber med slike isoleres fra sine familier og resten av livet for å skjerme de i risikogruppene? Hva i så fall med familien til de som har slike jobber, og hvor skal de bo? Eller skal vi rett og slett bare slutte å gi alle i risikogrupper tilbud de egentlig trenger, fordi vi ikke er villige til å skjerme dem nok ellers?

Man anslår at det er nesten 1 million som er over 65 år i landet.

Nærmere 500 000 har kroniske lungesykdommer.

1,1 million har hjerte/kar-sykdommer eller -problemer.

Det er rundt 230 000 kjente tilfeller av diabetes i landet, men man regner med at så mange som 350 000 har diabetes, siden mange dessverre er udiagnostiserte.

Det er vel 100 000 med kreftsykdommer.

Og så har du xxx xxx antall med andre sykdommer/helseproblemer som gir økt risiko, div. kroniske sykdommer, sykdommer som går direkte på immunforsvaret eller personer som bruker medikamenter som reduserer immunforsvaret.

Noen har riktignok to eller flere av ovenstående diagnoser, men likevel - hvordan konkret mener du man at alle disse skal skjerme seg OG at samfunnet likevel skal gå rundt?

Da er det de (vi) som må gå til innkjøp av munnbind, engangshansker osv. De (vi) må ta hjemmekontor, få andre til å handle for seg, holde avstand eller isolere seg. Ikke hele verden. 

Skrevet

Det er jo ikke det jeg sier. Herregud, folk ser ting så sort eller hvitt her inne. Nei, men hva med litt forståelse og støtte for oss som sliter veldig med alle disse tiltakene. 

Men litt perspektiv burde man og ha, Norge har og har hatt noen av de minst inngripende tiltakene som er.

Skrevet

Men litt perspektiv burde man og ha, Norge har og har hatt noen av de minst inngripende tiltakene som er.

Ja og norge er et mye bedre land enn nordkorea. Så da er det ikke lov å slite psykisk i norge?

Skrevet

Jeg får litt forklaring her på hvorfor man ikke får bukt med mobbing blant barn i Norge. Fordi deres foreldre er de verste mobbere. Særlig når de vet at det ikke blir noen konsekvenser, altså anonymt på nett. Det er liksom konkurranse i denne tråden om å svare styggest mulig, såre mest mulig og latterliggjøre. Så mitt spørsmål til mobbere - hvorfor skal ts bry seg om deres gamle bestemor når dere mobber henne og sier at dere driter i henne? Mener dere virkelig at det ikke er lov å være syk av annet enn korona nå? Idioter. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det de (vi) som må gå til innkjøp av munnbind, engangshansker osv. De (vi) må ta hjemmekontor, få andre til å handle for seg, holde avstand eller isolere seg. Ikke hele verden. 

Svaret ditt her viser med all tydelighet at du ikke forstår omfanget.

Det er ikke snakk om bare å kjøpe inn nok munnbind, engangshansker og få noen til å ha hjemmekontor, handle for seg og isolere seg.

Prøver igjen - hva konkret mener du alle i samfunnskritiske yrker som også er i risikogrupper skal gjøre? Svært mange av disse har yrker hvor man ikke kan ha hjemmekontor, svært mange av dem jobber f.eks. i helsevesenet...

Hvordan vil du sørge for å hindre smitte til risikogrupper som trenger helsehjelp? Har du i det hele tatt innsikt i f.eks. hvordan hjemmesykepleien fungerer? De går i samme klær fra bruker til bruker, de har ikke tid til å skifte og kommunene har ikke råd til å la de ansatte få smittevernfrakker/-utstyr, landet har faktisk ikke nok smittevernutstyr til alt helsepersonell i sykehus, institusjoner og kommune. Så hvordan, helt konkret vil du da beskytte risikogruppene, hvis de som skal jobbe med dem skal leve helt som normalt og at også familiene dere skal gjøre det?

Om alle som er i risikogrupper skal isolere seg så vil også samfunnet stoppe helt opp. Sjansen er stor for at et stort antall helsepersonell er i slike grupper, skal de slutte å jobbe? Hvem skal i så fall ta imot pasienter hos fastleger, på legevakt, på akuttmottak, på sykehus? Hvordan skal i så fall planlagte operasjoner gjennomføres? Og hvem skal betale for at nærmere to millioner skal leve isolert og mange slutte helt å jobbe inntil god nok vaksine foreligger? Hvem skal ta over arbeidsoppgavene til de som ikke kan ha hjemmekontor?

Du må slutte å kun se på munnbind, hansker og avstand, det er ikke nok. Uten tiltakene vi har i dag risikerer vi at samfunnet vil påvirkes i langt større grad enn det blir i dag. Langt flere vil bli satt i isolat og karantene, hvem skal så gjøre deres arbeid igjen?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja og norge er et mye bedre land enn nordkorea. Så da er det ikke lov å slite psykisk i norge?

Men akkurat hva med korona er det som får en til å slite psykisk? Det er jo ikke slik at vi ikke kan gå utenfor døra og møte mennesker. De fleste kan gå på skole og jobb. De fleste kan møte noen for en kaffe. Kinoer er åpne. Butikker er åpne. Kafeer, restauranter. Er det fordi man ikke kan gå på fest? Ikke gi en klem? Jeg skjønner ikke. 

Skrevet

Svaret ditt her viser med all tydelighet at du ikke forstår omfanget.

Det er ikke snakk om bare å kjøpe inn nok munnbind, engangshansker og få noen til å ha hjemmekontor, handle for seg og isolere seg.

Prøver igjen - hva konkret mener du alle i samfunnskritiske yrker som også er i risikogrupper skal gjøre? Svært mange av disse har yrker hvor man ikke kan ha hjemmekontor, svært mange av dem jobber f.eks. i helsevesenet...

Hvordan vil du sørge for å hindre smitte til risikogrupper som trenger helsehjelp? Har du i det hele tatt innsikt i f.eks. hvordan hjemmesykepleien fungerer? De går i samme klær fra bruker til bruker, de har ikke tid til å skifte og kommunene har ikke råd til å la de ansatte få smittevernfrakker/-utstyr, landet har faktisk ikke nok smittevernutstyr til alt helsepersonell i sykehus, institusjoner og kommune. Så hvordan, helt konkret vil du da beskytte risikogruppene, hvis de som skal jobbe med dem skal leve helt som normalt og at også familiene dere skal gjøre det?

Om alle som er i risikogrupper skal isolere seg så vil også samfunnet stoppe helt opp. Sjansen er stor for at et stort antall helsepersonell er i slike grupper, skal de slutte å jobbe? Hvem skal i så fall ta imot pasienter hos fastleger, på legevakt, på akuttmottak, på sykehus? Hvordan skal i så fall planlagte operasjoner gjennomføres? Og hvem skal betale for at nærmere to millioner skal leve isolert og mange slutte helt å jobbe inntil god nok vaksine foreligger? Hvem skal ta over arbeidsoppgavene til de som ikke kan ha hjemmekontor?

Du må slutte å kun se på munnbind, hansker og avstand, det er ikke nok. Uten tiltakene vi har i dag risikerer vi at samfunnet vil påvirkes i langt større grad enn det blir i dag. Langt flere vil bli satt i isolat og karantene, hvem skal så gjøre deres arbeid igjen?

Det er ikke to millioner i Norge som er både i risikogruppe og i samfunnkritisk yre. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke to millioner i Norge som er både i risikogruppe og i samfunnkritisk yre. 

Det har jeg heller ikke påstått heller, har jeg?

Men svært mange har samfunnskritiske yrker! Så mange at hvis disse, slik anonym 9a7 mener, skal holde seg unna alle andre, så vil det trolig bli en kollaps av samfunnet i minst like stor grad som det nå er, kanskje til og med mer. Da vil mange arbeidsplasser gå tapt fordi arbeidsgivere ikke greier å finne kvalifiserte vikarer eller inntektsgrunnlaget forsvinner fordi mange andre i en aktivitetskjede ikke lenger finnes eller går dukken.

Vi ser jo hva som skjer i Hammerfest nå, smitte i så stor grad at de må stenge sykehuset. Tenk om de må stenge f.eks. Rikshospitalet, A-hus og Drammen sykehus helt eller delvis. I de traktene er det tross alt andre sykehus som kan ta over akuttfunksjonene (selv om de da trolig må stoppe absolutt all elektiv behandling), den luksusen finnes ikke i hele landet. Norge har en latterlig liten intensivkapasitet, og nå som smitten er så liten, tross alt, er allerede 10 % av totalkapasiteten på intensivbehandling opptatt av koronapasienter, og det er før influensasesongen har begynt. En liten økning til og vi må igjen stenge for nesten alle planlagte undersøkelser på sykehusene, inkl. operasjoner  og annen behandling.

Eller hva om de igjen må stenge for behandlingstilbud til alle som er psykisk syke, kanskje ikke kan gi tilbud til de som egentlig trenger innleggelse heller?

Poenget er at det er langt, langt, langt fra problemfritt å åpne samfunnet og "la koronaen gå sin gang". Velger vi den strategien vil det gå ut over mange, mange flere enn bare de som er uheldige å bli alvorlig koronasyke.

Men jeg regner med at jeg snakker til døve ører, da jeg registrerer at du, Hi, heller ikke vil forholde deg til de konstruktive svarene du har fått i tråden. Du må velge å fokusere på det som kan redusere angsten din, søke hjelp og gjøre det du selv kan for å få det bedre i den samfunnssituasjonen du uansett ikke kan endre. Du kan ta ansvar for egen helse for å få det bedre.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men akkurat hva med korona er det som får en til å slite psykisk? Det er jo ikke slik at vi ikke kan gå utenfor døra og møte mennesker. De fleste kan gå på skole og jobb. De fleste kan møte noen for en kaffe. Kinoer er åpne. Butikker er åpne. Kafeer, restauranter. Er det fordi man ikke kan gå på fest? Ikke gi en klem? Jeg skjønner ikke. 

Ts er redd for ny nedstengning slik vi hadde i mars. Ikke det som er nå. Kunne man gå på kino, treffe andre folk, gi klem eller gå på skole og jobb i mars? Nope. 

Skrevet
2 minutter siden, Milfy Way skrev:

Ts er redd for ny nedstengning slik vi hadde i mars. Ikke det som er nå. Kunne man gå på kino, treffe andre folk, gi klem eller gå på skole og jobb i mars? Nope. 

Det vet jeg. Selvfølgelig vil vi få en fullstendig nedstengning hvis folk ikke gidder å gjøre som myndighetene sier. Ingen ønsker nedstengning som vi hadde i mars. Men det nytter ikke å tenke på det som i å være redd. Vi må, for å unngå nedstengning, gjøre som vi får beskjed om. Vi kan ikke si at det ikke er farlig. Vi kan ikke si at det er som en lett influensa. Det er farlig å ha den holdningen. 

Jeg har, som tidligere nevnt, en kreftsykdom som jeg ikke blir frisk av. Jeg har nå to valg: Tenke meg syk og få mange dårlige dager. Eller leve i dag og ta dagen for det den er. Jeg velger hver dag det siste. Jeg er overbevist om at jeg vil få et bedre liv av det. Det anbefaler jeg hi til å gjøre og. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, kanskje det er best hvis man tenker på hvem som har forutsetninger for å leve lengst? 

Skrevet
24 minutter siden, Milfy Way skrev:

Er jo ikke det som står her da:

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, kanskje det er best hvis man tenker på hvem som har forutsetninger for å leve lengst? 

Hm, ja du sier no der ♥️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...