Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #101 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Ok. Vi er uenige og det er ok. Vi er dog enige om at ytringsfriheten er viktig. Nei, vi er ikke enige om at ytringsfriheten er viktig når du råder TS til å innskrenke hennes ytringsfrihet. Her er vi totalt uenige. Det som er det grunnleggende med en rettsstat at man faktisk blir oppfordret til å stille kritiske spørsmål, vurdere, se på myndighetenes vedtak fra flere vinkler, bruke forskjellige kilder og tenke ut fra kontekst. Det er slik en rettsstat utvikler seg - ved hjelp av tenkende mennesker, ikke ved hjelp av en villig saueflokk som ikke tør å kritisere noe som helst. Hva blir neste? Forbud mot å kritisere religion? Forbud mot å danne politiske partier?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. oktober 2020 #102 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Milfy Way skrev: Nei, jeg vrir ikke på noen ting. Si meg, når du snakker til folk, vurderer du hvert eneste ord du sier - altså hvert eneste ords mulige virkning på alle mulige personer? Det blir mer og mer skummelt jo mer jeg leser. Man skal altså ha en bestemt knippe "riktige" meninger som man får lov til å uttale offentlig? Mens alle de andre meningene og følelsene skal man holde for seg selv? Hvordan skal en rettsstat utvikle seg når ingen evner å tenke kritisk eller stille spørsmål ved ting? Jeg pleier å ha fokus på å ikke spre negativitet ja. Har fokus på det både privat og i jobbsammenheng.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #103 Skrevet 27. oktober 2020 6 minutter siden, Milfy Way skrev: Nei, vi er ikke enige om at ytringsfriheten er viktig når du råder TS til å innskrenke hennes ytringsfrihet. Her er vi totalt uenige. Det som er det grunnleggende med en rettsstat at man faktisk blir oppfordret til å stille kritiske spørsmål, vurdere, se på myndighetenes vedtak fra flere vinkler, bruke forskjellige kilder og tenke ut fra kontekst. Det er slik en rettsstat utvikler seg - ved hjelp av tenkende mennesker, ikke ved hjelp av en villig saueflokk som ikke tør å kritisere noe som helst. Hva blir neste? Forbud mot å kritisere religion? Forbud mot å danne politiske partier? Fy fader MW! Du er den mest fornuftige stemmen jeg har sett her inne. Og jeg har vært her lenge. Kudos! Anonymkode: e2e4d...c61
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #104 Skrevet 27. oktober 2020 11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg pleier å ha fokus på å ikke spre negativitet ja. Har fokus på det både privat og i jobbsammenheng. Men du sårer likevel andre mennesker med noe annet du sier, eller gir feil signaler uten å være klar over det. Vi gjør alle det. Vi kan ikke gjøre alle til lags og alltid være gode forbilder for alle på alt. For eksempel, har du ikke vært empatisk nok overfor TS. Du kunne ha formidlet det du sa på litt mer skånsom måte og uten å insinuere at TS ikke vil følge myndighetenes tiltak. For eksempel. Så som du ser, man sier ikke alltid det optimale. Men hvis alle hele tiden skal tilstrebe å være perfekte for alle, være perfekte forbilder og alltid gi riktige signaler på alt, blir det slitsomt å leve. Det blir heller ikke mulig å uttrykke sitt politiske syn offentlig, for siden man har så store forskjeller mellom de politiske partienes syn på viktige samfunnsaspekter, er det alltid slik at ditt syn vil kollidere totalt med noen andres verdier. Jeg tenker at det er fint å leve i en verden der vi er forskjellige og ikke som noe fra inkubator - homogent og grått.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #105 Skrevet 27. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fy fader MW! Du er den mest fornuftige stemmen jeg har sett her inne. Og jeg har vært her lenge. Kudos! Anonymkode: e2e4d...c61 Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet jeg har stilt deg? Anonymkode: fceeb...b82
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #106 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet jeg har stilt deg? Anonymkode: fceeb...b82 Hvilket var det? Det er så mange svar her at det er vanskelig å holde oversikten. Anonymkode: e2e4d...c61
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #107 Skrevet 27. oktober 2020 Hatten av for Milfy Way! Du velger akkurat de rette ordene. Jeg er 100% enig med deg, og håper du fortsetter å skrive her inne i alle tråder som omhandler covid. 👏👏👏 Anonymkode: a13f8...9a7
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #108 Skrevet 27. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilket var det? Det er så mange svar her at det er vanskelig å holde oversikten. Anonymkode: e2e4d...c61 Dette: 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men har du vært hos noen som kan hjelpe deg? Lege, psykiatrisk sykepleier, psykolog? Akkurat hva med en nedstengning gjør deg redd? Hva gir deg angst? Dette er noe du må formidle til noen som kan hjelpe deg. Det hjelper ikke å si at samfunnet må åpne. Da tror jeg du må vente, lenge. Og du trenger hjelp før det skjer. Anonymkode: fceeb...b82 Anonymkode: fceeb...b82
soleia Skrevet 27. oktober 2020 #109 Skrevet 27. oktober 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg følger selvsagt alle regler og anbefalinger. Men det må vel være lov å føle seg psykisk dårlig av det. Anonymkode: e2e4d...c61 Det er heilt lov, og det må vere lov å seie. Eg er og drittlei pandemien og alle tiltaka rundt den, men meiner likevel ikkje vi skal droppe dei av den grunn. Pandemien har gått ut over mange, spesielt gjerne dei som er einsame eller slit litt frå før. Midt oppi alle tiltaka må vi ha eit auge for ulempene dei og medfører.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #110 Skrevet 27. oktober 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fy fader MW! Du er den mest fornuftige stemmen jeg har sett her inne. Og jeg har vært her lenge. Kudos! Anonymkode: e2e4d...c61 Enig! Stå på MW, du snakker for meg også som dessverre er for feig til å orke å bli skjelt ut for meningene mine her. Takk for at du gidder! Anonymkode: 12f24...72a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #111 Skrevet 27. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette: Anonymkode: fceeb...b82 Ja, jeg får hjelp. Går på medisiner og i samtaler. Men angst er komplisert og ikke lett å bli kvitt. Jeg får kvelingsfornemnelse av alle tiltak og klaustrofobifølelse. Anonymkode: e2e4d...c61
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #112 Skrevet 27. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg får hjelp. Går på medisiner og i samtaler. Men angst er komplisert og ikke lett å bli kvitt. Jeg får kvelingsfornemnelse av alle tiltak og klaustrofobifølelse. Anonymkode: e2e4d...c61 Hvorfor formidlet du ikke det i starten av tråden? Anonymkode: fceeb...b82
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #113 Skrevet 27. oktober 2020 16 minutter siden, soleia skrev: Det er heilt lov, og det må vere lov å seie. Eg er og drittlei pandemien og alle tiltaka rundt den, men meiner likevel ikkje vi skal droppe dei av den grunn. Pandemien har gått ut over mange, spesielt gjerne dei som er einsame eller slit litt frå før. Midt oppi alle tiltaka må vi ha eit auge for ulempene dei og medfører. Det er jo nettopp dette. Det altoverskyggende fokuset på koronaviruset har gjort at man mistet mange andre på veien - folk som sliter fysisk, barn som ikke har det godt hjemme, barn som ikke får nødvendig oppfølging, folk med kroniske smerter som har mistet tilbudet sitt om behandlingen fordi de dør jo ikke av å ha det vondt. Alle de ensomme i jula som nå mister det frivillige tilbudet de hadde tidligere år, og blir sittende mutters alene. For når begrensningen i private hjem er på 5 personer, blir jo de minst "populære" helt sikkert valgt bort i år. Hva skjer med "gi en julemiddag til en hjemløs" ved sms i år da? Vil det være mulig med slik utdeling av julemat til hjemløse og rusmisbrukere? Nei, man får beskjed om at så lenge man ikke har korona, skal man ikke klage. Man skal synes det er finfint å føde alene uten partner, gå rundt med store smerter, få utsatt kreftbehandling og tannbehandling. Man skal visst bite tennene sammen, for det er kun korona som gjelder nå. Alt annet er uviktig. Det er skummelt at vi, som ble oppfordret til raushet av myndighetene, ikke utviser denne rausheten. Mange har opplevd at etter landet ble stengt ned og de ikke lenger kunne gå på besøk, så førte ikke dette automatisk til at folk tok kontakt via andre kanaler som Snapchat og Messenger. Samfunnet har blitt kaldere, folk beskylder hverandre for alt mulig, kritiserer og prøver å få andre til å holde kjeft, snoker og anmelder uten å ha ordentlig belegg for det, avviser osv. Jeg har for eksempel sett svært skremmende tendenser på dette forumet, slike som: * noen mente at man hadde meldeplikt overfor nabokjerringa hvis man "oppførte seg rart" under karantenen, for eksempel kjørte ut med bilen for å gjøre nødvendige ærend eller gå tur. Ellers var det helt greit at kjerringa meldte til politiet om karantenebrudd. * noen mente at man burde opplyse om at man har vært i karantene som sluttet for en uke siden, sånn at folk er sikre på at man ikke er syk når man er på besøk. * noen mente at det er helt OK å ikke se sine egne små barn i et annet land på måneder og år, man kan jo gjennomføre samvær på Skype, og det er nok. Og så har vi alle dem som pålegger seg selv mye strengere restriksjoner enn myndighetene, og mener at alle andre også bør følge disse. Anonymkode: a91c7...768
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #114 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg spyr av ordet dugnad, kommer aldri til å gå på en dugnad med i mitt liv! Jeg stemmer for at vi nå letter på restriksjonene og lar dette gå sin gang. Anonymkode: f3b70...eab
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #115 Skrevet 27. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor formidlet du ikke det i starten av tråden? Anonymkode: fceeb...b82 Fordi det ikke er tema i tråden og TS ikke har noe opplysningsplikt om hvilken behandling hun går til og hvilken konkret diagnose hun har, overfor fremmede mennesker på nett. Hun ønsket sympati og støtte. Noe som er visst helt umulig å få i 2020.
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #116 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo nettopp dette. Det altoverskyggende fokuset på koronaviruset har gjort at man mistet mange andre på veien - folk som sliter fysisk, barn som ikke har det godt hjemme, barn som ikke får nødvendig oppfølging, folk med kroniske smerter som har mistet tilbudet sitt om behandlingen fordi de dør jo ikke av å ha det vondt. Alle de ensomme i jula som nå mister det frivillige tilbudet de hadde tidligere år, og blir sittende mutters alene. For når begrensningen i private hjem er på 5 personer, blir jo de minst "populære" helt sikkert valgt bort i år. Hva skjer med "gi en julemiddag til en hjemløs" ved sms i år da? Vil det være mulig med slik utdeling av julemat til hjemløse og rusmisbrukere? Nei, man får beskjed om at så lenge man ikke har korona, skal man ikke klage. Man skal synes det er finfint å føde alene uten partner, gå rundt med store smerter, få utsatt kreftbehandling og tannbehandling. Man skal visst bite tennene sammen, for det er kun korona som gjelder nå. Alt annet er uviktig. Det er skummelt at vi, som ble oppfordret til raushet av myndighetene, ikke utviser denne rausheten. Mange har opplevd at etter landet ble stengt ned og de ikke lenger kunne gå på besøk, så førte ikke dette automatisk til at folk tok kontakt via andre kanaler som Snapchat og Messenger. Samfunnet har blitt kaldere, folk beskylder hverandre for alt mulig, kritiserer og prøver å få andre til å holde kjeft, snoker og anmelder uten å ha ordentlig belegg for det, avviser osv. Jeg har for eksempel sett svært skremmende tendenser på dette forumet, slike som: * noen mente at man hadde meldeplikt overfor nabokjerringa hvis man "oppførte seg rart" under karantenen, for eksempel kjørte ut med bilen for å gjøre nødvendige ærend eller gå tur. Ellers var det helt greit at kjerringa meldte til politiet om karantenebrudd. * noen mente at man burde opplyse om at man har vært i karantene som sluttet for en uke siden, sånn at folk er sikre på at man ikke er syk når man er på besøk. * noen mente at det er helt OK å ikke se sine egne små barn i et annet land på måneder og år, man kan jo gjennomføre samvær på Skype, og det er nok. Og så har vi alle dem som pålegger seg selv mye strengere restriksjoner enn myndighetene, og mener at alle andre også bør følge disse. Anonymkode: a91c7...768 Skulle ikke være anonym her.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #117 Skrevet 27. oktober 2020 1 minutt siden, Milfy Way skrev: Fordi det ikke er tema i tråden og TS ikke har noe opplysningsplikt om hvilken behandling hun går til og hvilken konkret diagnose hun har, overfor fremmede mennesker på nett. Hun ønsket sympati og støtte. Noe som er visst helt umulig å få i 2020. Takk igjen. Anonymkode: e2e4d...c61
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #118 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg spyr av ordet dugnad, kommer aldri til å gå på en dugnad med i mitt liv! Jeg stemmer for at vi nå letter på restriksjonene og lar dette gå sin gang. Anonymkode: f3b70...eab Jeg spyr også av ordet dugnad. Å si at tiltakene er en dugnad er å spytte på dem som har mistet jobb og inntekt, som ble fullstendig isolert fra familien i lang tid eller hatt andre svært alvorlige konsekvenser av tiltakene. Dugnad er frivillig og gratis. Tiltakene er tvungne og har gått ut over mange hardt økonomisk. Man mister vanligvis ikke jobben og inntekten ved å delta på dugnad i idrettslag eller barnehage. Så dette er ikke en dugnad. På tide å kalle en spade for en spade - vi har noen kjipe tiltak som helsemyndighetene ut fra vitenskapelig belegg anser nødvendige akkurat nå. Gjerne med begrunnelse for hvorfor akkurat det enkelte tiltaket innføres. Det er ikke slik at folk flest er dumme sauer uten noen evne til å forstå enkel informasjon om hvordan virus fungerer.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #119 Skrevet 27. oktober 2020 4 minutter siden, Milfy Way skrev: Jeg spyr også av ordet dugnad. Å si at tiltakene er en dugnad er å spytte på dem som har mistet jobb og inntekt, som ble fullstendig isolert fra familien i lang tid eller hatt andre svært alvorlige konsekvenser av tiltakene. Dugnad er frivillig og gratis. Tiltakene er tvungne og har gått ut over mange hardt økonomisk. Man mister vanligvis ikke jobben og inntekten ved å delta på dugnad i idrettslag eller barnehage. Så dette er ikke en dugnad. På tide å kalle en spade for en spade - vi har noen kjipe tiltak som helsemyndighetene ut fra vitenskapelig belegg anser nødvendige akkurat nå. Gjerne med begrunnelse for hvorfor akkurat det enkelte tiltaket innføres. Det er ikke slik at folk flest er dumme sauer uten noen evne til å forstå enkel informasjon om hvordan virus fungerer. Det eneste jeg er uenig med deg i er hvorvidt folk flest er dumme sauer... mulig det bare er ekstra høy konsentrasjon av dem her på forumet. Anonymkode: f3b70...eab
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #120 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det eneste jeg er uenig med deg i er hvorvidt folk flest er dumme sauer... mulig det bare er ekstra høy konsentrasjon av dem her på forumet. Anonymkode: f3b70...eab Det er ikke det jeg mente, uttrykte meg kanskje litt feil. Jeg mener akkurat det motsatte - folk flest er IKKE dumme sauer, og folk flest evner til å forstå enkelte ting om virus og sykdommer. Så hvorfor blir de færreste tiltakene begrunnet vitenskapelig? For eksempel har de enda ikke klart å begrunne hytteforbudet vi hadde i mars i situasjoner der det er kortere vei fra hytte til sykehus enn fra hjemmet til sykehus, eller der hjemmet og hytta ligger i samme kommune, slik at belastning på helsevesenet ikke blir noe større uansett hvor man er. Man har heller ikke begrunnet tiltaket med at far må vente i bilen til fødsel går i "aktiv fase" (noe som ikke er klart definert) og kastes ut igjen etter at babyen er presset ut. Er far mer smittsom mellom 0 og 4 cm, ikke smittsom mellom 4 cm og utdriving, og mer smittsom igjen etter at babyen er ute? De aller fleste foreldre bor jo sammen, sover i samme seng, spiser fra samme gryter, har sex og kysser. Så hvis mor er smittet, er også far som regel det, og omvendt. https://www.vg.no/nyheter/i/4q6qAa/thomas-36-skal-bli-pappa-tilbrakte-21-timer-i-bil-utenfor-rikshospitalet Her måtte far overnatte på parkeringen, han fikk ikke en gang beskjed om at fødselen gikk inn i aktiv fase, selv om slik beskjed var lovet. Det ble altså ansett som mer smittevernvennlig at far rekte rundt til McDonalds og bensinstasjoner for å spise og gå på do, kanskje dro på butikken for å kjøpe kaffe osv, i stedet for å være med mor på sykehusrom. Han har jo utsatt seg mye mer for smitte ved å være flere ganger på restaurant og bensinstasjon, enn hvis han holdt seg pal på rommet sammen med mor. Så hva er begrunnelsen for dette tiltaket?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #121 Skrevet 27. oktober 2020 22 minutter siden, Milfy Way skrev: Fordi det ikke er tema i tråden og TS ikke har noe opplysningsplikt om hvilken behandling hun går til og hvilken konkret diagnose hun har, overfor fremmede mennesker på nett. Hun ønsket sympati og støtte. Noe som er visst helt umulig å få i 2020. Jo, det er en vesentlig opplysning. Det er en viss mulighet for at hi ville fått andre svar hvis hn hadde opplyst om det. Hn har fått sympati. Hn har fått råd om hva hn kan gjøre for å få det bedre. Det blir ikke besvart, det er de negative innleggene som står i fokus i denne tråden. Svar på negative innlegg får applaus fra hi. Råd blir glatt oversett. Da orker jeg ikke henge med mer. Anonymkode: fceeb...b82
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #122 Skrevet 27. oktober 2020 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg skjønner selvfølgelig at angst er reelt. Det jeg skal frem til er at det finnes en bedre måte å takle angst på en å spre negativitet og misnøye med hverdagen. Det er bedre å få kyndig hjelp enn å fokusere på at alt er vanskelig. Nå lever vi alle i en pandemi og vi bør alle tenke over hva vi skriver/sier. Vi trenger at alle gjør det de kan. Kanskje du gjør det du kan ved å få hjelp mot angsten Nå synes jeg det singler rimelig høyt i glasset ditt. Anonymkode: 223d2...a25
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #123 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, Milfy Way skrev: Så ditt forslag er å ikke stille spørsmål ved noe som helst, men blindt følge alt som blir pålagt og anbefalt? Ikke lov å spørre, være nysgjerrig eller synes noe er kjipt? Du fokuserer jo ikke på å hjelpe TS ved å bagatellisere følelsene hennes og be henne om å slutte å skrive om følelsene sine. Begynner å ligne en politistat når man prøver å få folk til å kun skrive det positive og muntre om myndighetenes pålegg. Jeg ser ikke moe galt i å stille spørsmål, men da må du også være villig til å lytte til svarene og ikke avfeie dem automatisk. Alle synes tiltakene er kjipe, men det er mulig å leve gode liv med disse tiltakene også. Det hjelper ingen å svartmale alt og få andre til også å fokusere på alt som er annerledes enn du ønsker. Anonymkode: 98c34...0d3
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #124 Skrevet 27. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er en vesentlig opplysning. Det er en viss mulighet for at hi ville fått andre svar hvis hn hadde opplyst om det. Hn har fått sympati. Hn har fått råd om hva hn kan gjøre for å få det bedre. Det blir ikke besvart, det er de negative innleggene som står i fokus i denne tråden. Svar på negative innlegg får applaus fra hi. Råd blir glatt oversett. Da orker jeg ikke henge med mer. Anonymkode: fceeb...b82 Når det er 90 prosent innlegg med personangrep på TS, forstår jeg at hun drukner i alle disse innleggene og ikke ser ordentlig de svært få innlegg med råd. Det kan også gis råd som man ikke trenger å vite en konkret diagnose for å gi. Vi som ikke er profesjonelle kan uansett ikke gi noen faglige råd til TS, så det med diagnose er fullstendig irrelevant. Det eneste rådet man egentlig kan gi her, er at hun søker trøst hos familie og venner, og vurderer behandling hvis angsten tar overhånd. Jeg oppfattet heller ikke TS slik at hun søkte konkrete råd. Hun er nok frustrert, redd og ønsker støtte og sympati.
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2020 #125 Skrevet 27. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke moe galt i å stille spørsmål, men da må du også være villig til å lytte til svarene og ikke avfeie dem automatisk. Alle synes tiltakene er kjipe, men det er mulig å leve gode liv med disse tiltakene også. Det hjelper ingen å svartmale alt og få andre til også å fokusere på alt som er annerledes enn du ønsker. Anonymkode: 98c34...0d3 Brukeren jeg svarte mente at man ikke skulle få lov til å skrive noe negativt om tiltakene, fordi man gir feil signaler slik at flere ikke følger tiltak. Det er angrep på ytringsfriheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå