Gå til innhold

Ikke noe nettverk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, beef sister skrev:

Jeg har ikke inntrykk av at noen har vanskeligheter med å forstå hvordan noen kan være ensomme eller ikke ha venner, det kan det være mange grunner til, men det er en lang vei derfra og til det å være fullstendig uten nettverk. Hvor man ikke kan spørre NOEN om hjelp. Dersom man bor et slikt sted som beskrives her, der alle sier nei til deg samme hva du spør om, du bor så usentralt at det ikke eksisterer offentlige transportmuligheter til skolen (men det koster fortsatt over fem millioner kroner for en bolig som ligger i den samme usentrale byen, som absolutt ikke har matlevering eller annet), det er ingen jobbmuligheter i nabokommunene og sånn fortsetter det, kunne man enkelt ha løst nettopp det problemet ved å flytte. Med mindre du har drept alle nabokattene på bestialsk vis og samtlige i byen hater deg av den grunn, er det en hel haug med merkelige folk som bor der. Sannsynligheten for at absolutt alle i den nye byen du flytter til også vil si nei dersom du i en krisesituasjon spør om litt hjelp, anser jeg som lik null. Det finnes liksom ingen løsninger på noe her. 

Men hvordan flytter man når man har 50/50-ordning med barnefar? Da må barnefar samtykke til at han får se barna mye mindre. Det tror jeg ikke mange fedre er villige til. Jeg tror at mange blir på steder der de mistrives kolossalt nettopp på grunn av noe sånt. Når det gjelder priser på boligen, så har prisene steget rett til værs de siste årene i sentrum her. Det eneste familien vår hadde råd til, var hus utenfor sentrum. Det er dessverre ikke bygd ut noe offentlig transport her vi bor. Flere forsøk på å få levert pizza, burger, matvarer fra butikk har endt med svar: "vi leverer ikke utenfor sentrum", som altså er 10 km fra der vi bor. Dette er livet for mange i distriktene. Så joda, det er matlevering. Til sentrum. Men ikke utenfor sentrum.

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

 

 

 

Du tar det ikke personlig, påstår du? Du er jo rasende.

Anonymkode: edd04...c2c

Akkurat det er jo faktisk underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 1.09, Anonym bruker skrev:

Nå bare lurer jeg - og beklager hvis dette er et dumt spørsmål. Men forklar meg hvordan det overhodet kan være mulig. 

I flere tråder nylig har folk skrevet om at de bor et sted uten nettverk. At de ikke kjenner en eneste levende sjel som kan handle to lettmelk og en kneipp hvis de får korona. At de ikke kjenner ett eneste menneske som kan trille babyen en time på en onsdag. At de bor en plass som er så langt unna all familie at det tar timer å dra på besøk, men at de likevel ikke kjenner kolleger, naboer, foreldre til venner av barna, noen som helst overhodet.

Hvordan GREIER man å isolere seg så totalt? Og attpåtil sette barn til verden, helt mutters aleine? Ingen eksmann, ingen svigerfamilie, ikke en tante eller noe til barnet? To enebarn som ramlet ned fra himmelen 1000 km fra sitt opphavssted, kjenner ingen fra skolen der, har ingen familie eller venner der, men slår seg sammen og setter et barn til verden. Blir ikke kjent med naboene. Blir ikke kjent med andre foreldre i barnehagen. Skiller seg, og har ingen kontakt med hverandre, avlaster ikke hverandre, kan ikke be eksen om å handle inn når man er i karantene, kan ikke be eksen om å trille sitt eget barn en time for å få sove.

Altså, hvordan kunne denne familiekonstellasjonen oppleves som en lur idé? Og hvorfor er det helt knekk umulig å drikke kaffe med en kollega en gang i måneden, nok til at man tør å spørre dem om å gjøre innkjøp i et krisetilfelle? 

Jada, mange har liten familie og mange har flyttet. Men når du blir aleine med unger på et sted milevis fra alle kjente, hvorfor blir du boende der? Og hvis det er på grunn av jobb at du blir: hvorfor er det uaktuelt å bli kjent med noen kolleger? Og hvis kollegene er sure tullinger som mobber og utestenger, hvorfor er det uaktuelt å skifte jobb? Og hvis alle i slekta er døde, hvorfor er det uaktuelt å flytte et sted der man en gang i gamledager kanskje kjente noen? Jeg nekter å tro at det er så mange som har vokst opp i en enslig hytte langt inne på Dovrefjell...

Anonymkode: edd04...c2c

Om du oppriktig ønsket å få til en god debatt rundt temaet, burde du se litt på hvordan du formulerer deg. Du går hardt ut med formuleringer som "hvordan GREIER man...", "hvordan oppleves dette som en lur ide," "jeg nekter å tro," etc etc. Hvis du ikke evner å se at du kjører en konfronterende stil her så må jeg si du mangler selvinnsikt. Du går langt i å insinuere at folk som mangler nettverk er idioter som har seg selv å takke. En litt mer ydmyk, undrende holdning hadde gitt den innsikten du påberoper deg å ønske. Men akk, jeg tror du var ute etter å provosere og trykke andre ned, og det ser det jo ut til at du greide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan flytter man når man har 50/50-ordning med barnefar? Da må barnefar samtykke til at han får se barna mye mindre. Det tror jeg ikke mange fedre er villige til. Jeg tror at mange blir på steder der de mistrives kolossalt nettopp på grunn av noe sånt. Når det gjelder priser på boligen, så har prisene steget rett til værs de siste årene i sentrum her. Det eneste familien vår hadde råd til, var hus utenfor sentrum. Det er dessverre ikke bygd ut noe offentlig transport her vi bor. Flere forsøk på å få levert pizza, burger, matvarer fra butikk har endt med svar: "vi leverer ikke utenfor sentrum", som altså er 10 km fra der vi bor. Dette er livet for mange i distriktene. Så joda, det er matlevering. Til sentrum. Men ikke utenfor sentrum.

Anonymkode: dac2f...b63

Eller barna kan bo hos far, og være hos deg annen hver helg, hvis alternativet er å ofre jobbmuligheter, skolemuligheter for tenåringen, venner og i siste tur psykisk helse. For den lider jo også. 
 

Men du er ikke i den kategorien jeg spør - du kan sende tenåringen i butikken på ATV!

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjæk skrev:

Om du oppriktig ønsket å få til en god debatt rundt temaet, burde du se litt på hvordan du formulerer deg. Du går hardt ut med formuleringer som "hvordan GREIER man...", "hvordan oppleves dette som en lur ide," "jeg nekter å tro," etc etc. Hvis du ikke evner å se at du kjører en konfronterende stil her så må jeg si du mangler selvinnsikt. Du går langt i å insinuere at folk som mangler nettverk er idioter som har seg selv å takke. En litt mer ydmyk, undrende holdning hadde gitt den innsikten du påberoper deg å ønske. Men akk, jeg tror du var ute etter å provosere og trykke andre ned, og det ser det jo ut til at du greide. 

Tro hva du vil. Ja, språket er ikke formulert for å trøste. Jeg bare ble fascinert av 4-5 tråder siste uka, der det virket HELT umulig å skaffe seg mat, trillepike el lign. Det nekter jeg å tro at man ikke klarer hvis det er prekært nok. Jeg snakket ikke om å forme livsvarige vennskap.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tro hva du vil. Ja, språket er ikke formulert for å trøste. Jeg bare ble fascinert av 4-5 tråder siste uka, der det virket HELT umulig å skaffe seg mat, trillepike el lign. Det nekter jeg å tro at man ikke klarer hvis det er prekært nok. Jeg snakket ikke om å forme livsvarige vennskap.

Anonymkode: edd04...c2c

At du nekter å tro det, betyr ikke at det ikke er sånn. Jeg blir litt matt av sånne mennesker som deg som ikke forstår og heller ikke vil prøve å forstå, at det finnes mennesker i totalt andre livssituasjoner enn en er i selv.

Anonymkode: f0ee8...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, beef sister skrev:

Dersom man bor et slikt sted som beskrives her, der alle sier nei til deg samme hva du spør om, du bor så usentralt at det ikke eksisterer offentlige transportmuligheter til skolen (men det koster fortsatt over fem millioner kroner for en bolig som ligger i den samme usentrale byen, som absolutt ikke har matlevering eller annet), det er ingen jobbmuligheter i nabokommunene

Dette låter merkelig, ja. Jeg bor heller ikke i verdens navle, men det går an å bestille varer. Det fins likevel flere jobber enn vaskekone, det går skolebuss, men det fins hus under 5 mill nettopp fordi vi er utenfor allfarvei.  

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller barna kan bo hos far, og være hos deg annen hver helg, hvis alternativet er å ofre jobbmuligheter, skolemuligheter for tenåringen, venner og i siste tur psykisk helse. For den lider jo også. 
 

Men du er ikke i den kategorien jeg spør - du kan sende tenåringen i butikken på ATV!

Anonymkode: edd04...c2c

Nei, barn ønsker å være hos oss begge like mye. De er veldig knyttet til meg, og de skal selvfølgelig ikke bare bo hos far. Han er heller ikke far til tenåringen.

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro hva du vil. Ja, språket er ikke formulert for å trøste. Jeg bare ble fascinert av 4-5 tråder siste uka, der det virket HELT umulig å skaffe seg mat, trillepike el lign. Det nekter jeg å tro at man ikke klarer hvis det er prekært nok. Jeg snakket ikke om å forme livsvarige vennskap.

Anonymkode: edd04...c2c

Nei, ydmykhet er ikke din stil, såpass har vi skjønt. Poenget mitt er, du høster det du sår. Om du ønsker en god debatt der du, gud forby, faktisk kan lære noe, må du gjøre en innsats for å formulere deg nøytralt. Om du ønsker å hovere over folk som har andre utfordringer enn deg, så kjør på. Da får du svar basert på at folk går i forsvar. Jeg kjenner jeg ikke har spesielt mye til overs for sistnevnte kategori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du nekter å tro det, betyr ikke at det ikke er sånn. Jeg blir litt matt av sånne mennesker som deg som ikke forstår og heller ikke vil prøve å forstå, at det finnes mennesker i totalt andre livssituasjoner enn en er i selv.

Anonymkode: f0ee8...393

Ok, men du er jo ikke blant dem og kan ikke gi meg den infoen. Så slutt å blande deg med pekefingeren din.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjæk skrev:

Nei, ydmykhet er ikke din stil, såpass har vi skjønt. Poenget mitt er, du høster det du sår. Om du ønsker en god debatt der du, gud forby, faktisk kan lære noe, må du gjøre en innsats for å formulere deg nøytralt. Om du ønsker å hovere over folk som har andre utfordringer enn deg, så kjør på. Da får du svar basert på at folk går i forsvar. Jeg kjenner jeg ikke har spesielt mye til overs for sistnevnte kategori. 

Ok, det var et interessant innlegg om folk i den kategorien. Kan du forklare meg litt om de folka som ikke får tak i mat hvis de må i karantene?  

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, barn ønsker å være hos oss begge like mye. De er veldig knyttet til meg, og de skal selvfølgelig ikke bare bo hos far. Han er heller ikke far til tenåringen.

Anonymkode: dac2f...b63

Tenåringen ville vel takke deg dersom du flyttet fra denne dyre ødemarka.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenåringen ville vel takke deg dersom du flyttet fra denne dyre ødemarka.

Anonymkode: edd04...c2c

Han har idretten sin her og stor vennekrets. Så nope. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har idretten sin her og stor vennekrets. Så nope. 

Anonymkode: dac2f...b63

Så det går an å få venner der? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 10.43, Anonym bruker skrev:

Du, min fortelling om mitt liv er ikke et angrep på deg. At jeg har 100 venner er ikke med på å stjele noen av dine. Og mitt spørsmål om hvordan man klarer å ikke skaffe seg så mye som en nabo til å handle inn er oppriktig nysgjerrighet. Jeg er sikker på at empati er hva du trenger, men der er ikke noen grunn til å se på et spørsmål som noe annet enn det er likevel. Det er helt nøytralt ment. 

Anonymkode: edd04...c2c

Her jeg bor har jeg kun pensjonister til nabo så er jo ikke sånn at vi snakker sammen. Det blir ett "hei" når vi møter pp hverandre,da er det ikke naturlig å be han/hun om å kjøpe tampong og brød liksom :P

Anonymkode: 006d5...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor har jeg kun pensjonister til nabo så er jo ikke sånn at vi snakker sammen. Det blir ett "hei" når vi møter pp hverandre,da er det ikke naturlig å be han/hun om å kjøpe tampong og brød liksom :P

Anonymkode: 006d5...eb0

Nei, men det er mulig selv om det ikke er naturlig.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men du er jo ikke blant dem og kan ikke gi meg den infoen. Så slutt å blande deg med pekefingeren din.

Anonymkode: edd04...c2c

Nå rettet du ikke spørsmålet ditt til kun den gruppen mennesker, men uansett så vet du absolutt ingenting om jeg er blant de eller ei. Og svar som du ga meg her, hjelper deg ikke det minste til å få den infoen du mener du skal ha. Du har fått mange svar på det du spør om, men du evner ikke å ta de til deg. Du har bestemt deg for din mening, hovedinnlegget ditt lyser av arroganse og nedlatenhet.

Anonymkode: f0ee8...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor har jeg kun pensjonister til nabo så er jo ikke sånn at vi snakker sammen. Det blir ett "hei" når vi møter pp hverandre,da er det ikke naturlig å be han/hun om å kjøpe tampong og brød liksom :P

Anonymkode: 006d5...eb0

Ingenting i veien for å være venner med pensjonister, og i hvertfall ikke noe i veien for å hjelpe hverandre med hverdagslige ting.

Anonymkode: 06eb9...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det går an å få venner der? 

Anonymkode: edd04...c2c

For barn ja. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå rettet du ikke spørsmålet ditt til kun den gruppen mennesker, men uansett så vet du absolutt ingenting om jeg er blant de eller ei. Og svar som du ga meg her, hjelper deg ikke det minste til å få den infoen du mener du skal ha. Du har fått mange svar på det du spør om, men du evner ikke å ta de til deg. Du har bestemt deg for din mening, hovedinnlegget ditt lyser av arroganse og nedlatenhet.

Anonymkode: f0ee8...393

Du sa vel tydelig selv at du ikke reagerte på egne vegne. Men flott at du kaster deg inn i kampen for en fiktiv person.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For barn ja. 

Anonymkode: dac2f...b63

Foreldrene deres godtar at de er sammen med ditt? Så de er ikke helt gærne? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For barn ja. 

Anonymkode: dac2f...b63

Men kan du ikke be noen av vennene til barna eller foreldrene deres å handle i en krisesituasjon?

Anonymkode: 06eb9...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det var et interessant innlegg om folk i den kategorien. Kan du forklare meg litt om de folka som ikke får tak i mat hvis de må i karantene?  

Anonymkode: edd04...c2c

Med den vendingen denne tråden har tatt, der du sitter og manisk lirer av deg nebbete svar til samtlige som er uenig med deg, så har jeg ikke tenkt å bruke tid og krefter på det, nei. Den dagen du oppretter en nøytral tråd med et oppriktig ønske om å diskutere saklig, bidrar jeg gjerne. Ha en saklig og fin ettermiddag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjæk skrev:

Med den vendingen denne tråden har tatt, der du sitter og manisk lirer av deg nebbete svar til samtlige som er uenig med deg, så har jeg ikke tenkt å bruke tid og krefter på det, nei. Den dagen du oppretter en nøytral tråd med et oppriktig ønske om å diskutere saklig, bidrar jeg gjerne. Ha en saklig og fin ettermiddag. 

Takk for utdypende kommentarer om hva du mener om meg. Velkommen tilbake med svar på selve problemstillingen.

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene deres godtar at de er sammen med ditt? Så de er ikke helt gærne? 

Anonymkode: edd04...c2c

Jeg kjenner ikke foreldrene. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...