Gå til innhold

Ikke noe nettverk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker også det er lett å sitte på sin høye hest med sine "100-200" venner og dømme andre. Har du ikke fantasi til å se at det er masse ensomme mennesker der ute, og at det faktisk ikke alltid bare er deres egen feil? Alle har ansvaret for sitt eget liv, men vet du hva, noen ganger endrer spillereglene seg underveis. 

Den mannen man var forelsket i og valgte å få barn med, viste seg kanskje å være en utro drittsekk. Svigerfamilien som stilte opp før skilsmissen, dropper deg kanskje fullstendig etter den. Vennene du hadde fått på det nye hjemstedet viser seg kanskje å ha nok med seg selv når barna kommer, flytter kanskje, forsvinner. 

Jeg bor i et annet nordisk land og savner familien og vennene mine i Norge verre enn du kan forestille deg, men jeg har valgt å bite tennene sammen og bli her for barna og eksmannens skyld. Jeg har gjort ALT for å få nye venner og nytt nettverk, men det er faktisk utrolig vanskelig. Jeg har noen som ville kunne handle for meg i nødsfall, men mye til nettverk er det virkelig ikke. 

Så hva mener du jeg skal gjøre? Jeg inntar ikke noen offerrolle, jeg konstaterer at jeg er utrolig ensom og savner hjemlandet mitt, familie og venner. Det må jeg stå i, det er et resultat av mitt eget valg at jeg havnet her, men hva med litt empati med de som ikke har vært så lure, så sosiale eller så heldige som deg her i livet? 

Anonymkode: 94e03...5c5

Du, min fortelling om mitt liv er ikke et angrep på deg. At jeg har 100 venner er ikke med på å stjele noen av dine. Og mitt spørsmål om hvordan man klarer å ikke skaffe seg så mye som en nabo til å handle inn er oppriktig nysgjerrighet. Jeg er sikker på at empati er hva du trenger, men der er ikke noen grunn til å se på et spørsmål som noe annet enn det er likevel. Det er helt nøytralt ment. 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel dette jeg griper fatt i; at man påstår at man er «bundet». Det å bo en plass er et VALG. 

Anonymkode: edd04...c2c

Nei. Når man har barna 50/50, kan man ikke bare flytte. Det er ikke et valg lenger. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da flyttet du selvsagt til et sted det du selv har nettverk eller mulighet til å få det, siden verken eksmann eller ekssvigerfamilie bidrar? Og når han drikker, er det viktig at hans kontakt med ungene er litt mer begrenset enn 50/50, ikke sant? Så da er du ikke bundet til å bli boende nær ham, eller hva? 
 

Ja, man skulle tro alle de 32 var faste brukere her, så mange som påstår seg isolerte på dette forumet. 

Anonymkode: edd04...c2c

Han drakk kun i helgene, og han drikker selvfølgelig ikke de helgene han har barna. Så jeg kunne ikke nekte ham 50/50. Jeg er derfor bundet til å bli boende nær ham. Har heller ikke nettverk andre steder i landet - så hvor skal jeg flytte? Tilbake til hjemlandet med norske barn, norsk utdanning og norsk arbeidserfaring? Der min samboer ikke kan få visum? Eller til hans hjemland der jeg ikke har sjanse til å få jobb fordi jeg ikke kan språket?

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da velger du jo pengene over det sosiale da? 
Jeg har også mastergrad, men det arbeidsmarkedet som er her, gir meg kun mulighet til å jobbe 60%. Det betyr tapt inntekt, men siden stedet er så bra og nettverket mitt er så sterkt her, så prioriterer jeg det. Det er helt OK å leve på 60% lønn hvis man ellers har det greit. 

Anonymkode: edd04...c2c

Nei, jeg overlever ikke med 3 barn på 60 prosent lønn. Problemet er jo ikke bare lønn, men at jeg må jobbe som vaskehjelp, mest sannsynlig deltid, med mastergrad i noe annet. Du skriver at du har mastergrad, men kan bare jobbe 60 prosent. Regner med at du jobber innen det feltet som du tok mastergrad i? Det blir noe helt annet. Jeg hadde hatet livet mitt hvis jeg måtte jobbe som renholder i mange år. Ikke har jeg helse til fysiske jobber heller. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han drakk kun i helgene, og han drikker selvfølgelig ikke de helgene han har barna. Så jeg kunne ikke nekte ham 50/50. Jeg er derfor bundet til å bli boende nær ham. Har heller ikke nettverk andre steder i landet - så hvor skal jeg flytte? Tilbake til hjemlandet med norske barn, norsk utdanning og norsk arbeidserfaring? Der min samboer ikke kan få visum? Eller til hans hjemland der jeg ikke har sjanse til å få jobb fordi jeg ikke kan språket?

Anonymkode: dac2f...b63

Dersom du har en samboer har du nettverk...

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du har en samboer har du nettverk...

Anonymkode: edd04...c2c

Hjelper ikke når han jobber borte mandag-fredag. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg overlever ikke med 3 barn på 60 prosent lønn. Problemet er jo ikke bare lønn, men at jeg må jobbe som vaskehjelp, mest sannsynlig deltid, med mastergrad i noe annet. Du skriver at du har mastergrad, men kan bare jobbe 60 prosent. Regner med at du jobber innen det feltet som du tok mastergrad i? Det blir noe helt annet. Jeg hadde hatet livet mitt hvis jeg måtte jobbe som renholder i mange år. Ikke har jeg helse til fysiske jobber heller. 

Anonymkode: dac2f...b63

3 barn på 50% av tiden, husk. Eksakt det samme som jeg har. Og som jeg i mange år hadde på 80% av tiden...

Fins det UTELUKKENDE renholderjobber i nabokommunene? Og elsker du livet ditt nå, i rett jobb, men uten en eneste bekjent? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke når han jobber borte mandag-fredag. 

Anonymkode: dac2f...b63

Og dere bor selvsagt også i Øst-Finnmark der han ikke kan få andre jobber heller...

Men om ikke annet, kan han kjøpe inn hvis du kommer i karantene. 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er både du og mannen/eksmannen foreldreløse enebarn? 

Anonymkode: edd04...c2c

Her er alle døde, er en levende forelder på hans side som trenger mer hjelp enn det hun har mulighet til å tilby av hjelp. Men det er som du sier da vi har andre rundt oss av venner og bekjente som kan stille opp i kriser.

Anonymkode: 1a775...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3 barn på 50% av tiden, husk. Eksakt det samme som jeg har. Og som jeg i mange år hadde på 80% av tiden...

Fins det UTELUKKENDE renholderjobber i nabokommunene? Og elsker du livet ditt nå, i rett jobb, men uten en eneste bekjent? 

Anonymkode: edd04...c2c

Nei, jeg har 1 av barna på 100 % av tiden. Barnet måtte blant annet ha tannregulering og ATV-førerkort. Noe som koster penger. Ja, i nabokommunen finnes kun jobber som renholdere, ekstrahjelp på sykehjem, vikar i barnehage og andre jobber der man ikke vet om man tjener en eneste krone neste måneden i tilfelle de ikke trenger vikar/ekstrahjelp. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dere bor selvsagt også i Øst-Finnmark der han ikke kan få andre jobber heller...

Men om ikke annet, kan han kjøpe inn hvis du kommer i karantene. 

Anonymkode: edd04...c2c

Prøvd å skaffe deg en fast jobb nå i "disse koronatider" uten fullført yrkesfagutdanning? Nei, tenkte meg det. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke fatter og begriper:

Jeg har bodd mange steder opp gjennom, aldri noensinne har jeg kommet over et samfunn der man blir avvist når man ber om hjelp. Jeg har bodd steder der jeg ikke veit hva naboen heter faktisk, men ikke noe sted der naboen ikke ville gjort en tjeneste om nødvendig.

Hvordan i all verden er det dere oppfører dere mot naboer, dere som ikke kan få lånt en kopp sukker om dere baker og oppdager at dere har for lite og ikke kan få hjelp til å handle melk og brød i nøden?

Anonymkode: b814e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er alle døde, er en levende forelder på hans side som trenger mer hjelp enn det hun har mulighet til å tilby av hjelp. Men det er som du sier da vi har andre rundt oss av venner og bekjente som kan stille opp i kriser.

Anonymkode: 1a775...298

Samme situasjon her siden vi begge har foreldre i andre land. Mine foreldre har ikke en gang hatt lov til å reise hit siden mars i år, da de ikke er fra et EU-land. Hans land er rødt, så de må da i karantene hvis de kommer. Det er også en stor fare for at flyene plutselig blir innstilt i 2-3 måneder, og de blir sittende her, mister jobben sin i hjemlandet osv. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ikke fatter og begriper:

Jeg har bodd mange steder opp gjennom, aldri noensinne har jeg kommet over et samfunn der man blir avvist når man ber om hjelp. Jeg har bodd steder der jeg ikke veit hva naboen heter faktisk, men ikke noe sted der naboen ikke ville gjort en tjeneste om nødvendig.

Hvordan i all verden er det dere oppfører dere mot naboer, dere som ikke kan få lånt en kopp sukker om dere baker og oppdager at dere har for lite og ikke kan få hjelp til å handle melk og brød i nøden?

Anonymkode: b814e...2be

Jeg oppfører meg ikke på noen måte mot naboer, fordi de ikke ønsker å bli kjent overhode. Men vi verken bråker på søndager, forsøpler utetomta eller gjør andre ting som kan irritere naboer. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere er ganske nådeløse som sitter på deres høye hester og roper om selvvalgte offerroller for alle som er ensomme/mangler nettverk. 

Jeg er sosial/utadvendt og ressurssterk. Har likevel opplevd å bli veldig ensom i voksen alder. Barna og en ustabil eks bandt meg til et sted jeg ikke kunne forlate, selv med flott familie på en annen kant av landet. Kolleger som pendlet til mitt sted for jobb, men bodde et annet sted. Utallige forsøke gjennom korps, dugnader, FAU osv på å komme innpå "lokalbefolkningen": Hyggelig når det står på, men du kommer ikke innpå og blir bedt på noe. Alle er travle 0og har så lite tid. Når det er sagt så ville noen handlet for meg om jeg spurte. Mange faktisk. Men det hjalp ikke mot ensomhetsfølelsen. Alle de dagene, ettermiddagene og kveldene hjemme. Ett av barna har ekstra behov som låser meg til huset. Jada, søkte avlstastning. Kommunen brukte 1,5 år før de fant noe vi kunne prøve. Det er ikke alltid slik at man sitter rett opp og ned, men livet skjer folkens. Vær litt rause med andre som kanskje har det vanskeligere enn dere. 

Anonymkode: 16af7...388

At man ikke har noen å være sosial med tror jeg på, man kan være ekstremt uheldig med omgivelser mtp det sosiale. Men det er noe helt annet enn å være så isolert at man ikke har noen å spørre om handlehjelp o.l.

Anonymkode: b814e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøvd å skaffe deg en fast jobb nå i "disse koronatider" uten fullført yrkesfagutdanning? Nei, tenkte meg det. 

Anonymkode: dac2f...b63

Så du har kun kjent ham siden 12.mars? Eller han har kun pendlet siden 12.mars? Eller hva er grunnen til at dette er noe nytt av året, har du hatt nettverk inntil korona startet? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har 1 av barna på 100 % av tiden. Barnet måtte blant annet ha tannregulering og ATV-førerkort. Noe som koster penger. Ja, i nabokommunen finnes kun jobber som renholdere, ekstrahjelp på sykehjem, vikar i barnehage og andre jobber der man ikke vet om man tjener en eneste krone neste måneden i tilfelle de ikke trenger vikar/ekstrahjelp. 

Anonymkode: dac2f...b63

Tannregulering dekkes i en viss prosentandel av NAV. Min eldste hadde to ganger...


Og barnet MÅTTE ha førerkort til ATV? Med hvilket formål?
 

Og altså, gammel nok til et kjøretøy, men ikke til å ta helgejobb eller sommerjobb selv? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du har kun kjent ham siden 12.mars? Eller han har kun pendlet siden 12.mars? Eller hva er grunnen til at dette er noe nytt av året, har du hatt nettverk inntil korona startet? 

Anonymkode: edd04...c2c

Han har pendlet siden 5. mai, da de fikk oppdrag en annen plass i landet. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tannregulering dekkes i en viss prosentandel av NAV. Min eldste hadde to ganger...


Og barnet MÅTTE ha førerkort til ATV? Med hvilket formål?
 

Og altså, gammel nok til et kjøretøy, men ikke til å ta helgejobb eller sommerjobb selv? 

Anonymkode: edd04...c2c

Ble likevel over 20 000 i tannregulering etter at prosentandelen var dekket. 

Med det formålet at det ikke går buss fra videregående til der vi bor. For å komme seg til helgejobb/sommerjobb må man kjøre. Jeg kan ikke slutte i jobben midt på dagen flere ganger i uka for å hente ham og kjøre ham hjem. Det er selvfølgelig ubegripelig for dem som bor i store byer med godt utbygget kollektivtransport. Det som er litt "morsomt" er at eldste har fått vedtak om innvilget skoleskyss, da vi bor ca 25 km unna videregående skole, men det går ingen transport der som passer med tider når han slutter på skolen. Så det vedtaket er ikke verdt papiret det er skrevet på. Slik er livet i distriktene.

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tannregulering dekkes i en viss prosentandel av NAV. Min eldste hadde to ganger...


Og barnet MÅTTE ha førerkort til ATV? Med hvilket formål?
 

Og altså, gammel nok til et kjøretøy, men ikke til å ta helgejobb eller sommerjobb selv? 

Anonymkode: edd04...c2c

En annen ting - jeg har snakket med flere som sier det er klin umulig for ungdommen deres å få sommerjobb, særlig nå som mange bedrifter sliter og noen er lagt ned. De sier at man må kjenne noen for å få "napp". Mitt barn har selv søkt på rundt 20 jobber, fikk kun svar fra 4 av dem, og det var nei. Kommunen svarte nei på søknaden hans om sommerjobb både i fjor og i år. En del av begrunnelsen var... holdt deg fast... at han ikke hadde lappen. Som man visst må ha for å utføre oppgavene i kommunen.

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tannregulering dekkes i en viss prosentandel av NAV. Min eldste hadde to ganger...


Og barnet MÅTTE ha førerkort til ATV? Med hvilket formål?
 

Og altså, gammel nok til et kjøretøy, men ikke til å ta helgejobb eller sommerjobb selv? 

Anonymkode: edd04...c2c

https://www.nrk.no/norge/_-det-er-ikke-vits-i-a-soke-sommerjobb-nar-man-ikke-engang-far-svar-1.14913914

https://www.nrk.no/sorlandet/faerre-ungdom-far-jobb-1.14571541

Og det er ikke noe nytt, det har vært slik i mange år: 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/jeQb/unge-sliter-med-aa-faa-deltidsjobb

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble likevel over 20 000 i tannregulering etter at prosentandelen var dekket. 

Med det formålet at det ikke går buss fra videregående til der vi bor. For å komme seg til helgejobb/sommerjobb må man kjøre. Jeg kan ikke slutte i jobben midt på dagen flere ganger i uka for å hente ham og kjøre ham hjem. Det er selvfølgelig ubegripelig for dem som bor i store byer med godt utbygget kollektivtransport. Det som er litt "morsomt" er at eldste har fått vedtak om innvilget skoleskyss, da vi bor ca 25 km unna videregående skole, men det går ingen transport der som passer med tider når han slutter på skolen. Så det vedtaket er ikke verdt papiret det er skrevet på. Slik er livet i distriktene.

Anonymkode: dac2f...b63

Jeg er oppvokst i distriktet, og måtte pent vente på bussen i timesvis. Fordelen var at alt av lekser ble gjort de dagene jeg måtte vente. Ingen mor og far som betalte for ATV på så tynt grunnlag nei.

Anonymkode: b814e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært meg det HI for noen år siden. Var alenemor, ingen kontakt med andre utenfor jobb. Foreldre i barnehagen sa knapt nok hei. Min familie bodde langt unna og eksen og hans familie holdt seg heldigvis unna. På jobb snakket jeg med de som var der, men aldri noe utenfor jobb. Ingen venner, ingen hobbyer eller annet. Kun barnet og meg hele tiden utenom barnehagetiden og jobb. Folk har som regel nok med seg og sitt. Man vil ikke belemre helt fremmede med noe unødvendig og de gir klart uttrykk for at de har nok med sitt eget liv. Har nå en annen mann og engasjert svigerfamilie, men fortsatt ingen venner eller hobbyer. Helt greit, men dem dagen jeg blir alene blir jeg virkelig ALENE.

Anonymkode: cda4a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppvokst i distriktet, og måtte pent vente på bussen i timesvis. Fordelen var at alt av lekser ble gjort de dagene jeg måtte vente. Ingen mor og far som betalte for ATV på så tynt grunnlag nei.

Anonymkode: b814e...2be

Det nytter ikke å vente på bussen når den siste bussen går FØR barnet er ferdig på skolen. 

Anonymkode: dac2f...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble likevel over 20 000 i tannregulering etter at prosentandelen var dekket. 

Med det formålet at det ikke går buss fra videregående til der vi bor. For å komme seg til helgejobb/sommerjobb må man kjøre. Jeg kan ikke slutte i jobben midt på dagen flere ganger i uka for å hente ham og kjøre ham hjem. Det er selvfølgelig ubegripelig for dem som bor i store byer med godt utbygget kollektivtransport. Det som er litt "morsomt" er at eldste har fått vedtak om innvilget skoleskyss, da vi bor ca 25 km unna videregående skole, men det går ingen transport der som passer med tider når han slutter på skolen. Så det vedtaket er ikke verdt papiret det er skrevet på. Slik er livet i distriktene.

Anonymkode: dac2f...b63

Bor også i distriktene. Ungdommene her bor på hybel. Men det går sikkert ikke fordi han har et sjeldent syndrom? Eller noe annet som kan brukes til begrunnelse? 

Anonymkode: edd04...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...