Gå til innhold

Ser ut til at sommerferien ryker. Har dere plan B?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da blir det nok en sommer hvor vi endelig får gjort litt mer av de tingene vi alltid snakker om at vi skal gjøre, men ikke får tid til fordi vi reiser utenlands det meste av ferien. F.eks sykle turer, sove i telt, dra på dagsturer til skoger, parker og strender vi ikke har vært på før, så og dyrke ting i hagen, snekre trehytte med barna, fisketurer, plukke bær og lage syltetøy, slappe av, lese bøker, legge puslespill, spille familiespill, grille på bål. Det vil også gi anledning til å ta fatt i ting vi har utsatt lenge som å male gjerdet, bygge ny platting, rydde bod og loft mm. Jeg tror vi kommer til å få en litt annerledes, men veldig fin sommer.

Anonymkode: bb944...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poteto/potato der altså 😉😂

Anonymkode: 1ce59...126

For veldig mange; ja 😅

For sønnen som har hatt alle sine ferier i 7 år i Trøndelag og Finnmark; absolutt ikke 😉

Anonymkode: 4c90e...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Himmeloghav : Det er greit. Jeg fyller dieseltanken og tar med en henger. Alle som står langs veien og haiker blir tatt med. Kan legge oppi noen høybunter til å sitte på.

Edit: Og hvordan får du til å markere brukernavnet?

Endret av Superdolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Vi hadde plan B og den går vi for nå. En måned i varmere strøk får bli neste sommer. Evt et par uker til jul i tillegg. Dere da?

Anonymkode: 0c355...afd

jeg er veldig glad for jeg ikke har planlagt noe, bortsett fra vi snakket om kun og være på hytte og noen små turer her og der i norge, så er veldig fornøyd med det nå egentlig :)

Anonymkode: 51e3d...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Superdolly skrev:

@Himmeloghav : Det er greit.

Edit: Og hvordan får du til å markere brukernavnet?

@Superdolly, begynn med krøllalfa og velg rett brukernavn når det kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi lever fortsatt i håpet om Hellas i juli/aug ( jess ... tro og håp er ikke det samme). Plan B var bilferie i Europa . Plan c var sommerhus i Danmark eller Sverige . Plan d: kjøre Norge fra sør til nord . Ett eller annet blir det. Blir det ikke sol og sommer i Hellas så flytter vi sol og sommer til juleferien og blir borte ekstra lenge neste sommer . 

Greit nok å håpe på ting, men når de har sagt ferie i år enten blir hjemme, eller i Norge så er det jo litt meningsløst... da er det bedre å lage nye planer å glede seg til tenker jeg. Så hos dere vil det jo gå an å håpe på plan d, men forberede dere på at dere kanskje må være hjemme. 

Anonymkode: 26404...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Høres herlig ut!!! Vet du noe om hvorvidt det vurderes å åpne Danmark sine grenser? 

Nei, vi har ikke hørt noe. Ryktene sier at de kan forbli lukket i mange mnd enda 😕 

Anonymkode: dcd2a...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok å håpe på ting, men når de har sagt ferie i år enten blir hjemme, eller i Norge så er det jo litt meningsløst... da er det bedre å lage nye planer å glede seg til tenker jeg. Så hos dere vil det jo gå an å håpe på plan d, men forberede dere på at dere kanskje må være hjemme. 

Anonymkode: 26404...0c7

Det går så fint! Nå etter jeg skrev dette så kom det info som gjør håpet om Hellas enda mindre men sånn er det. Da håper vi det skal åpnes grenser så vi får kjørt noe sted på biltur. Hjemme blir vi ikke uansett så det er ok. Om vi ikke får reise ut av kommunen så har vi uansett mulighet til å låne en hytte. Alt løser seg😊. Livet er bare så mye bedre når man håper på det beste. Ingen vet hundre prosent hvordan ting vil være i juli/aug så vi venter i spenning . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi har ikke hørt noe. Ryktene sier at de kan forbli lukket i mange mnd enda 😕 

Anonymkode: dcd2a...4d4

Ah... jaja😊. Får vente å se da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til hele Oslo skal på Norgesferie kjenner jeg. Spørs om det er flere steder i Norge man må innføre sin egen vri på «søringkarantene»....

Anonymkode: 460a4...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sommer og det blir ferie. Hva vi skal gjøre, vet vi ikke enda. Tror ikke det blir levelig her hjemme, for bor ved ett av Norges mest besøkte steder. Blir vel færre utlendinger, men desto flere norske. Vi får dra avsted vi og, og være plagsomme turister et annet sted i Norge. Uansett skal vi kose oss.

Anonymkode: 8ed93...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feriehus i utlandet som vi pleier å dra til, så plan A kan vi nok skyte en hvit pil etter 😂.

Plan B er å finne en hytte vi kan leie nær kysten et eller annet sted i Norge med bademuligheter. Det er lite av det her vi bor, og jeg frykter at populære strender blir stengt i sommer. Plan C er en familiehytte med klassisk enkel standard langt inni skogen, det gir i hvertfall miljøforandring.

i tillegg kunne jeg godt tenke meg et kort opphold på hotell et eller annet sted i Norge. Samme hvor egentlig, det ermorsomt å blikjent på et nytt sted og avslappende og hyggelig med hotell.

Anonymkode: 65035...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, amandine skrev:

Bakpå traktorhengeren med flagrende hår og vin? Count me in med en eneste gang! Jeg blir med hvor som helst! 

Screenshot_20200321-213741~2.png

Jeg er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan A vast Norges ferie. Vi har campingvogn på fast plass og slaget oss båt som vi skal ha der. Blir det ikke lov å være i en annen kommune, selv om denne sokner til dame sykehus. Så drar vi campingvogna med oss i vår egen kommune. Liker fricamping og har solcellepanel og gass, så er helt selvforsynt. Så lenge matbutikker er åpne, så har vi det bra! Hadde tenkt dyreparken, men det blir enten kaosmye folk eller stengt.. Så det blir neste år. 

Anonymkode: a61a5...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ferie må jo ikke bety reise. Vi skal kose oss hjemme med fri og det været vi får. Litt småturer i marka med telt osv. Besøke besteforeldre om det går. Gå på stranda om det blir sol. Vi begynner på  bli rimelig bortskjemte i dette landet når ferieplan A, B og C er lange utenlandsreiser. 

Anonymkode: d85af...2ba

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man er bortskjemt fordi man ønsker å reise å se andre deler av verden? 

Jeg elsker å være hjemme i min egen hage og bruker alltid en del av ferien i nærområde, men vil helst se noe annet enn Norge i tillegg. 

Begynner å bli lei av å høre på sånne som deg som maser om at vi er bortskjemte. Ligg i telt i marka du! Jeg har helst lyst å se verden. Marka ser jeg hver helg. Likeså besteforeldre. 

Viktigst nå er at verden blir frisk, dermed blir det ingen tur i år. Hvis det er muligheter til neste år drar vi ved første anledning.

 

Anonymkode: 4d832...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte tur i august i fjor for perioden juli/august i år. Ikke noe vits å søke refusjon enda har vi fått beskjed om. Innen vi "kan det" så vil jeg tro både flyselskap, reisebyrå, kredittkortselskap og forsikringsselskap har hatt så store utlegg på avlyste turer at "kassa er tom" og de gjemmer seg bak "force majeure",- ergo er ingen lenger erstatningspliktig.....Og 20000 er kastet rett i dass...Vi bor gratis, så dette er bare reisekostnader....SÅ null plan B,- alt er satset på en hest her i gården. Evt er plan B at barna kan sendes til gårdsarbeid (jordbærplukking,- kålhekting, hesjing, ol)og jeg jobber som vanlig for å ha noe annet å fylle hodet med enn at jeg må komme meg gjennom en drittsommer uten sol og varme.... Noen år siden sist,- og glemmer ikke den så lett....

Jeg er dessverre avhengig av sol og varme og STABILT vær over lengre perioder for å fungere psykisk (Prøver å få hjelp til den biten,-  har pågått noen år,-men har ikke funket bra pr.d.d) og også fysisk grunnet kronisk sykdom,- som ejg langt fra er alene om å ha. De eneste periodene jeg kan glemme denne er på "sydenferie" (mulig derfor ingen klarer hjelpe psyken min som "trenger sol og varme"..)???... Her jeg bor er det eneste stabile at været er ustabilt. EN vanlig sommer er mellom 10 og 17 grader og har vi over 48 timer sammenhengende med blå himmel og sol og over 20 pluss på dagtid har vi hatt "tidenes sommer".... Vi bruker si at sommeren er den fineste dagen i året......Har både sjø/strender og fjell i umiddelbar nærhet men med makstemperatur i vannet som sjelden overstiger 17 grader er strandliv mindre aktuelt. Fjellene er "Høyfjell" og veldig lunefulle. Skal man litt lenger enn til nærmeste trimpost så bør man ha utstyr til det. Det vil si klær for 20 grader, knallsol og full sommer og da som regel myggfullt,- og klær til snø/sludd våte myrer nærmest full vinter. Alt dette om du så er på tur bare ei natt eller to. Klær for dette koster gjerne litt,- og jeg og barna trenger nytt alle sammen. De fordi de har vokst ut av sitt,- jeg fordi mitt gamle er så gammelt at det er ødelagt alt av vind- og vanntetthet borte,-og skosålene er morknet bort.... Der snakker vi mellom 5 og 10 000 med en gang. Vil tro prisen på slikt utstyr skyter i været når alle skal "ut på tur":...

Legg til at vi har to tenåringer i sin verste hormonelle tid for tiden "hater alt",- og eneste jeg har hørt de gleder seg til for tiden er skolestart (tør ikke si at det nok ikke blir skole på de før sommerferien), at aktiviteter starter opp igjen (for å treffe venner her hjemme FYSISk,- ikke via telefon og andre medier),- og til å treffe venner de er sammen med fast der vi har feriehus.....som de nå IKKE får truffet (dette er folk som bor der nede)..... ja da har vi satt kronen på verket for en UTROLIG fin sommerferie..... Og det er JEG som må legge alle planer om vi skal få gjort noe,- og det vil si minst tre - fire aktiviteter for hver gang man skal gjøre noe da det meste er væravhengig og været vet man ikke før dagen er omme her vi bor....Og jada, kan prøve og tvinge over på andre og organisere,- det har vi prøvd,- og det ble ikke særlig trivelig. Det ble ikke noe av noe faktisk. Når dagen for de få planlagte ting kom så var det umulig å gjennomføre fordi ting var stengt (!!!!) eller været tillot ikke dette nettopp den dagen.... For å si det sånn, det var forrige gang vi hadde hjemmeferie,- dog planlagt den gangen... Og barna var enkle og ha med å gjøre........

Anonymkode: 239d3...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestilte tur i august i fjor for perioden juli/august i år. Ikke noe vits å søke refusjon enda har vi fått beskjed om. Innen vi "kan det" så vil jeg tro både flyselskap, reisebyrå, kredittkortselskap og forsikringsselskap har hatt så store utlegg på avlyste turer at "kassa er tom" og de gjemmer seg bak "force majeure",- ergo er ingen lenger erstatningspliktig.....Og 20000 er kastet rett i dass...Vi bor gratis, så dette er bare reisekostnader....SÅ null plan B,- alt er satset på en hest her i gården. Evt er plan B at barna kan sendes til gårdsarbeid (jordbærplukking,- kålhekting, hesjing, ol)og jeg jobber som vanlig for å ha noe annet å fylle hodet med enn at jeg må komme meg gjennom en drittsommer uten sol og varme.... Noen år siden sist,- og glemmer ikke den så lett....

Jeg er dessverre avhengig av sol og varme og STABILT vær over lengre perioder for å fungere psykisk (Prøver å få hjelp til den biten,-  har pågått noen år,-men har ikke funket bra pr.d.d) og også fysisk grunnet kronisk sykdom,- som ejg langt fra er alene om å ha. De eneste periodene jeg kan glemme denne er på "sydenferie" (mulig derfor ingen klarer hjelpe psyken min som "trenger sol og varme"..)???... Her jeg bor er det eneste stabile at været er ustabilt. EN vanlig sommer er mellom 10 og 17 grader og har vi over 48 timer sammenhengende med blå himmel og sol og over 20 pluss på dagtid har vi hatt "tidenes sommer".... Vi bruker si at sommeren er den fineste dagen i året......Har både sjø/strender og fjell i umiddelbar nærhet men med makstemperatur i vannet som sjelden overstiger 17 grader er strandliv mindre aktuelt. Fjellene er "Høyfjell" og veldig lunefulle. Skal man litt lenger enn til nærmeste trimpost så bør man ha utstyr til det. Det vil si klær for 20 grader, knallsol og full sommer og da som regel myggfullt,- og klær til snø/sludd våte myrer nærmest full vinter. Alt dette om du så er på tur bare ei natt eller to. Klær for dette koster gjerne litt,- og jeg og barna trenger nytt alle sammen. De fordi de har vokst ut av sitt,- jeg fordi mitt gamle er så gammelt at det er ødelagt alt av vind- og vanntetthet borte,-og skosålene er morknet bort.... Der snakker vi mellom 5 og 10 000 med en gang. Vil tro prisen på slikt utstyr skyter i været når alle skal "ut på tur":...

Legg til at vi har to tenåringer i sin verste hormonelle tid for tiden "hater alt",- og eneste jeg har hørt de gleder seg til for tiden er skolestart (tør ikke si at det nok ikke blir skole på de før sommerferien), at aktiviteter starter opp igjen (for å treffe venner her hjemme FYSISk,- ikke via telefon og andre medier),- og til å treffe venner de er sammen med fast der vi har feriehus.....som de nå IKKE får truffet (dette er folk som bor der nede)..... ja da har vi satt kronen på verket for en UTROLIG fin sommerferie..... Og det er JEG som må legge alle planer om vi skal få gjort noe,- og det vil si minst tre - fire aktiviteter for hver gang man skal gjøre noe da det meste er væravhengig og været vet man ikke før dagen er omme her vi bor....Og jada, kan prøve og tvinge over på andre og organisere,- det har vi prøvd,- og det ble ikke særlig trivelig. Det ble ikke noe av noe faktisk. Når dagen for de få planlagte ting kom så var det umulig å gjennomføre fordi ting var stengt (!!!!) eller været tillot ikke dette nettopp den dagen.... For å si det sånn, det var forrige gang vi hadde hjemmeferie,- dog planlagt den gangen... Og barna var enkle og ha med å gjøre........

Anonymkode: 239d3...fae

For en solstråle du må være å ha i hus.

Anonymkode: 27f65...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gå på stranda....? Hva hvis innenlandsreiser frarådes og man ikke bor på stranda?

Anonymkode: d81aa...ad8

Det finnes mange fine vann å bade i også. Det trenger ikke være saltvann.

Anonymkode: 5bfa3...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange fine vann å bade i også. Det trenger ikke være saltvann.

Anonymkode: 5bfa3...08f

Tror du alle har tilgang på vann?😂

Her har vi vann. Ca 200 meter dypt og fra fjellkanten er det bare rett ned. 

Men helt sikkert suuupert for en 4-åring assa.

Anonymkode: 40f6e...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du alle har tilgang på vann?😂

Her har vi vann. Ca 200 meter dypt og fra fjellkanten er det bare rett ned. 

Men helt sikkert suuupert for en 4-åring assa.

Anonymkode: 40f6e...bc0

Det går an å være bittelitt løsningsorientert ? Alle vet at ikke alle har vann i nærheten. Basseng? Spreder ? Mange muligheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre det blir en ræva sommer for mange av dere. Mest fordi dere vil ha det sånn og er mer fokusert på hvor vanskelig og jævlig dere har det enn på hva slags løsninger som finnes. Og de løsningene som kommer passer jo så klart ikke dere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man er bortskjemt fordi man ønsker å reise å se andre deler av verden? 

Jeg elsker å være hjemme i min egen hage og bruker alltid en del av ferien i nærområde, men vil helst se noe annet enn Norge i tillegg. 

Begynner å bli lei av å høre på sånne som deg som maser om at vi er bortskjemte. Ligg i telt i marka du! Jeg har helst lyst å se verden. Marka ser jeg hver helg. Likeså besteforeldre. 

Viktigst nå er at verden blir frisk, dermed blir det ingen tur i år. Hvis det er muligheter til neste år drar vi ved første anledning.

 

Anonymkode: 4d832...3ff

Man er ikke bortskjemt selv om man har lyst til å reise, men hvis man tar det som en selvfølge at det er noe man kan gjøre eller blir sur fordi man må ha sommerferie uten å reise bort et år, da er man bortskjemt.

Anonymkode: 5bfa3...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måte på hvor negative enkelte er. Det blir en annerledes sommer i år, men det trenger da ikke å bli en rævva sommer av den grunn? Prøv å åpne øynene for innspill og forslag. Vær litt mer løsningsorientert, fokuser på hva du/dere kan gjøre i stede for å sutre som en trassig fireåring hva du/der ikke kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...