Gå til innhold

Ser ut til at sommerferien ryker. Har dere plan B?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei har ingen plan B. Har leilighet i utlandet vi håper å få benytte.

Ellers er det ikke lett å skulle feriere i Norge uten bil...og nei sykkel og telt er IKKE ferie for meg. 

Anonymkode: 42ee2...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Da er min plan B å feriere 14 dager hos dere. :D 

Hehe...kanskje jeg egentlig burde ta imot gjester så andre får glede av det fine stedet vårt 😁

Anonymkode: 4f3fc...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie må jo ikke bety reise. Vi skal kose oss hjemme med fri og det været vi får. Litt småturer i marka med telt osv. Besøke besteforeldre om det går. Gå på stranda om det blir sol. Vi begynner på  bli rimelig bortskjemte i dette landet når ferieplan A, B og C er lange utenlandsreiser. 

Anonymkode: d85af...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår plan A var campingvogntur i Sverige. Plan B blir muligens en slik tur i Norge. Finnes mange fine plasser her til lands. Vi får se an for vi skal flytte også, dvs sønnen og jeg flytter inn til han og det blir brukt litt tid på å komme i orden med noe oppussing. Han bor på en gård på ei øy og det er idyllisk vakkert der så om vi dropper vogntur og blir på øya så gjør ikke det noe. Masse båtturer blir det i allefall da 😀

Anonymkode: 8a524...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke dyreparker osv. er åpne i år. Det er jo køer der, folk bruker de samme toalettene og så videre, det blir UMULIG å følge hygienekravene!

Det samme med campingplasser... Så det utgår nok. 

Så når vi fjerner alle fornøyelsesparker, dyreparker, campingplasser, badeland, lekeparker osv., hva sitter vi igjen med, da? Hva kan vi finne på med ungene?

Som ikke innebærer tur i skauen, noe vi har gjort i hele mars og april liksom.

Anonymkode: d81aa...ad8

Dra på stranda og bade og fiske krabber, leie båt og dra ut og fiske, padle kano, dra på selvplukk av jordbær, padle ut på et stille vann seint på kvelden og se etter bever, ligge i telt, henge opp slengtau i ei furu, bygge hytte i hagen eller et skauholt, gå turorientering, gå på oppdagelsesferd i egen by og være deres egne guider, lage badeland på plenen med hageslange, presenning og plaskebasseng, kjøre biltur til en annen by og gå på oppdagelsesferd der, spise is, steke pannekaker ute, plukke bringebær og blåbær, besøke en gård, bygge hytte på barnerommet og spise godteri midt på dagen og lese høyt fra en spennende bok, gå på spøkelsesjakt, bygge en flåte, lære å spikke, følge en maur i en time for å se hvor den skal, så frø og stelle en liten kjøkkenhage. Jeg kan fortsette sånn i en evighet. Mine barndomssommere var sånn. Vi dro ikke på fancy feriesteder, fornøyelsesparker eller dyreparker hvert år. Vi gjorde det de aller færreste årene, faktisk, men vi hadde nydelige, lange sommerdager som først og fremst var fulle av tid og samvær, og ikke av alt ståket og styret rundt. Selvfølgelig kjeda vi oss innimellom, men sjelden lenge av gangen, for ingen unger gidder å kjede seg om de ikke må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan A var en måned i Spania i leilighet vi har. Vi avbestiller når forsikringen tillater det. Vi skulle deretter flytte til Lofoten, faktisk, men nå satser vi på å flytte litt tidligere. Så da blir det ferie i Lofoten med dere andre 😂

Anonymkode: c074d...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte oss båt forrige sommer, så vår plan A holder fortsatt. Det blir med andre ord båtferie på oss, men kanskje ikke ned svenskekysten som tenkt. Familien har også hytte ved vannet som vi kan bruke. Får bare håpe på fint vær og, for det hjelper og. 

Anonymkode: c36b2...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferie må jo ikke bety reise. Vi skal kose oss hjemme med fri og det været vi får. Litt småturer i marka med telt osv. Besøke besteforeldre om det går. Gå på stranda om det blir sol. Vi begynner på  bli rimelig bortskjemte i dette landet når ferieplan A, B og C er lange utenlandsreiser. 

Anonymkode: d85af...2ba

Gå på stranda....? Hva hvis innenlandsreiser frarådes og man ikke bor på stranda?

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gå på stranda....? Hva hvis innenlandsreiser frarådes og man ikke bor på stranda?

Anonymkode: d81aa...ad8

MÅ dere på dø og liv oppleve idyll hvert år? MÅ det være strand?

Det finnes sikkert en liten strand der du bor et sted?

skog? fjell? Balkongen?

 

Anonymkode: 5e93d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Dra på stranda og bade og fiske krabber, leie båt og dra ut og fiske, padle kano, dra på selvplukk av jordbær, padle ut på et stille vann seint på kvelden og se etter bever, ligge i telt, henge opp slengtau i ei furu, bygge hytte i hagen eller et skauholt, gå turorientering, gå på oppdagelsesferd i egen by og være deres egne guider, lage badeland på plenen med hageslange, presenning og plaskebasseng, kjøre biltur til en annen by og gå på oppdagelsesferd der, spise is, steke pannekaker ute, plukke bringebær og blåbær, besøke en gård, bygge hytte på barnerommet og spise godteri midt på dagen og lese høyt fra en spennende bok, gå på spøkelsesjakt, bygge en flåte, lære å spikke, følge en maur i en time for å se hvor den skal, så frø og stelle en liten kjøkkenhage. Jeg kan fortsette sånn i en evighet. Mine barndomssommere var sånn. Vi dro ikke på fancy feriesteder, fornøyelsesparker eller dyreparker hvert år. Vi gjorde det de aller færreste årene, faktisk, men vi hadde nydelige, lange sommerdager som først og fremst var fulle av tid og samvær, og ikke av alt ståket og styret rundt. Selvfølgelig kjeda vi oss innimellom, men sjelden lenge av gangen, for ingen unger gidder å kjede seg om de ikke må. 

Hva da, hvis alle strendene er stengt som de er i Syden akkurat nå? 

Eller hvis kommunegrensene blir "stengt" så man ikke kan dra til havet. Leie båt, javel - må bare ta båtførerprøven først, da. Hvis det er lov for dem å holde kurs i disse tider?

Resten har vi allerede gjort mer eller mindre. Jeg skulle gjerne gjort alt du nevner, men har alvorlig allergi og har ikke mulighet til å ta meg den friheten det er å sove i telt ute f.eks.!

Jeg MÅ ha tilgang på kjøleskap, og "temperert rom" til medisiner. 

 

Misforstå meg rett, jeg vet det er mye å finne på. Men jeg snakker om dersom alt er stengt. Det er faktisk IKKE usannsynlig at de stenger strendene i Norge altså. Og alle bryggene! Hva sitter man igjen med? Et jorde, kanskje.. Eller hage full av gresspollen.

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

MÅ dere på dø og liv oppleve idyll hvert år? MÅ det være strand?

Det finnes sikkert en liten strand der du bor et sted?

skog? fjell? Balkongen?

 

Anonymkode: 5e93d...3ee

Vi har ikke balkong, og ikke fjell. Skog er det nok av, men vi har jo vært i skogen i hele mars og april og er mildt sagt dritt lei. Poenget er jo at det skal være hyggelig, ikke falskt og påtvungent.

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva da, hvis alle strendene er stengt som de er i Syden akkurat nå? 

Eller hvis kommunegrensene blir "stengt" så man ikke kan dra til havet. Leie båt, javel - må bare ta båtførerprøven først, da. Hvis det er lov for dem å holde kurs i disse tider?

Resten har vi allerede gjort mer eller mindre. Jeg skulle gjerne gjort alt du nevner, men har alvorlig allergi og har ikke mulighet til å ta meg den friheten det er å sove i telt ute f.eks.!

Jeg MÅ ha tilgang på kjøleskap, og "temperert rom" til medisiner. 

 

Misforstå meg rett, jeg vet det er mye å finne på. Men jeg snakker om dersom alt er stengt. Det er faktisk IKKE usannsynlig at de stenger strendene i Norge altså. Og alle bryggene! Hva sitter man igjen med? Et jorde, kanskje.. Eller hage full av gresspollen.

Anonymkode: d81aa...ad8

Da gjelder det i så fall å være løsningsorientert . Det blir sånn du gjør det altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke balkong, og ikke fjell. Skog er det nok av, men vi har jo vært i skogen i hele mars og april og er mildt sagt dritt lei. Poenget er jo at det skal være hyggelig, ikke falskt og påtvungent.

Anonymkode: d81aa...ad8

Ærlig talt da voksne menneske ! Noe må du da kunne få til ? NOE? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke balkong, og ikke fjell. Skog er det nok av, men vi har jo vært i skogen i hele mars og april og er mildt sagt dritt lei. Poenget er jo at det skal være hyggelig, ikke falskt og påtvungent.

Anonymkode: d81aa...ad8

Slik er det for alle nå. Trøst deg med det. Tenk på de som sitter i byen i en trang leilighet.

Skogen er i følge mange her inne, alt du trenger for å overleve. Såeh... men er enig i at man blir lei

Anonymkode: 5e93d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger plan a som var tur til hytta. Håper det er lov, er ikke typisk hyttested og kun 2 timer hjem. Har båt og ungdomen tok båtførerprøve i fjor! I tillegg skal vi på hytta til mine foreldre, enten alene eller hele storfamilien, følger de regler som gjelder.

 

vi bor med strandutsikt, har Norges lengste sandstrand rett utenfor! Telt har vi også så vi kan campe i Hagen og gå på strandtur!

Anonymkode: 17787...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ærlig talt da voksne menneske ! Noe må du da kunne få til ? NOE? 

Hva da? Det er jo forslag jeg ber om, realistiske og inspirerende forslag ;)

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva da, hvis alle strendene er stengt som de er i Syden akkurat nå? 

Eller hvis kommunegrensene blir "stengt" så man ikke kan dra til havet. Leie båt, javel - må bare ta båtførerprøven først, da. Hvis det er lov for dem å holde kurs i disse tider?

Resten har vi allerede gjort mer eller mindre. Jeg skulle gjerne gjort alt du nevner, men har alvorlig allergi og har ikke mulighet til å ta meg den friheten det er å sove i telt ute f.eks.!

Jeg MÅ ha tilgang på kjøleskap, og "temperert rom" til medisiner. 

 

Misforstå meg rett, jeg vet det er mye å finne på. Men jeg snakker om dersom alt er stengt. Det er faktisk IKKE usannsynlig at de stenger strendene i Norge altså. Og alle bryggene! Hva sitter man igjen med? Et jorde, kanskje.. Eller hage full av gresspollen.

Anonymkode: d81aa...ad8

Jeg tror du må leite etter tingene som kan gjøres og ikke male fanden på veggen. Du trenger ikke båtførerprøve for å ro en båt, og unger kan fint oppleve de samme tingene flere ganger. Naturen stenger uansett ikke, og jeg ville synes det var rart om alle strendene i Norge stenger, med den kystlinja og alle ferskvannene vi har. Det høres jo nesten ut som den største begrensningen for hva dere kan finne på er deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det for alle nå. Trøst deg med det. Tenk på de som sitter i byen i en trang leilighet.

Skogen er i følge mange her inne, alt du trenger for å overleve. Såeh... men er enig i at man blir lei

Anonymkode: 5e93d...3ee

Ja :P Man blir det. Skulle ønske det var noen aktiviteter som fikk meg til å tenke: "Åh, det var en god idé!".

 

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har oppvarmet svømmebasseng, lekestativ, trampoline, klatrevegg, gapahuk, tennisbane og seks hester så vi kommer til å være hjemme i sommer, og gleder oss til det.

Anonymkode: 4f3fc...07b

Misunner dere hestene. Heldige dere. Skjønner godt at dere ser frem til en sommer:)

Anonymkode: f0eaa...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har oppvarmet svømmebasseng, lekestativ, trampoline, klatrevegg, gapahuk, tennisbane og seks hester så vi kommer til å være hjemme i sommer, og gleder oss til det.

Anonymkode: 4f3fc...07b

 

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Da er min plan B å feriere 14 dager hos dere. :D 

Og jeg slenger meg med. Jeg har to hester selv, så jeg kan ta med dem i tilfelle vi blir mange. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Jeg tror du må leite etter tingene som kan gjøres og ikke male fanden på veggen. Du trenger ikke båtførerprøve for å ro en båt, og unger kan fint oppleve de samme tingene flere ganger. Naturen stenger uansett ikke, og jeg ville synes det var rart om alle strendene i Norge stenger, med den kystlinja og alle ferskvannene vi har. Det høres jo nesten ut som den største begrensningen for hva dere kan finne på er deg. 

Ja, jeg er nok en viss begrensning, det har du rett i. Men samtidig er jeg faktisk den som kommer med mest forslag og finner på mest i denne familien. Høres merkelig ut?

Jeg mangler inspirasjon, og motivasjon. Føler det blir det samme hele tiden, savner å oppleve noe. Vi er ikke de som drar til Syden, eller utlandet i det hele tatt, men jeg er helt utsultet på opplevelser og er så til de grader understimulert. Kjenner hjernen koker.

Om strendene er åpne er jeg enig i at det går an å finne på ting der. Det er alltid i planene våre hver eneste sommer og noe vi gjør. Men jeg MÅ ha backup-planer "i tilfelle alt er stengt" :) Noe som faktisk høres realistisk ut og hyggelig ut. Ungene er stort sett fornøyde uansett hva.

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva da? Det er jo forslag jeg ber om, realistiske og inspirerende forslag ;)

Anonymkode: d81aa...ad8

Lag sydenferie inne feks . Se inspo fra Petter uteligger på Instagram . Dra på biblioteket . Sykkelturer, korte og lengre bilturer etc . Poenget er at det er først når du begynner å tenke på muligheter i stedet for begrensninger at du ser hva dere kan finne på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Lag sydenferie inne feks . Se inspo fra Petter uteligger på Instagram . Dra på biblioteket . Sykkelturer, korte og lengre bilturer etc . Poenget er at det er først når du begynner å tenke på muligheter i stedet for begrensninger at du ser hva dere kan finne på. 

Jeg tror du bor veldig annerledes til enn oss altså. Vi kan ikke dra på sykkeltur da det ca 1 km i hver retning er blindveier. Hvis ikke vi tar med ungeflokken og sykler litt på e18😂

Bilturer utgår. Det er kjedelig.

Jeg vurderer å bruke mangfoldige tusenvis av kroner på leker å ha i hagen. I beste fall på hytta.

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er nok en viss begrensning, det har du rett i. Men samtidig er jeg faktisk den som kommer med mest forslag og finner på mest i denne familien. Høres merkelig ut?

Jeg mangler inspirasjon, og motivasjon. Føler det blir det samme hele tiden, savner å oppleve noe. Vi er ikke de som drar til Syden, eller utlandet i det hele tatt, men jeg er helt utsultet på opplevelser og er så til de grader understimulert. Kjenner hjernen koker.

Om strendene er åpne er jeg enig i at det går an å finne på ting der. Det er alltid i planene våre hver eneste sommer og noe vi gjør. Men jeg MÅ ha backup-planer "i tilfelle alt er stengt" :) Noe som faktisk høres realistisk ut og hyggelig ut. Ungene er stort sett fornøyde uansett hva.

Anonymkode: d81aa...ad8

Jeg mente ikke at det høres hyggelig ut at alt er stengt, dårlig formulert. Jeg er egentlig på vei ut døra på en "kjempehyggelig skautur som er repetisjon nr 6 av hvor vi har vært i det siste". vi skal gjøre nøyaktig det samme som sist :D Blir såååå koselig :D Fake it until you make it :D :D :D

Anonymkode: d81aa...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke tiden på å lære noe? Et språk? Ta quiz med familien? Det har vi begynt med..... en morsommere måte å lære på.

Kanskje dere har noen ikke altfor gamle skolebøker dere kan lese? 

Anonymkode: 5e93d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...