Gå til innhold

Flytte tilbake til Norge, uten barnefar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Livet kommer uten garantier, det er helt sant. Men det kan jo ikke brukes som unnskyldning for å ikke ta grep og gjøre noe, hvis man har det dårlig. Hun kan få en takstein i hodet i morgen om så, og bli grønnsak for resten av livet. Så ingen ting av framtiden er kjent for oss - kun de delene hun velger selv. Å ha medvirkning i egne valg gjør den psykiske helsen bedre.

Anonymkode: e8ca6...d32

Utfordringen her er at vi snakker om en ensom, deprimert og suicidale person som ikke har bodd på hjemstedet sitt på over 10 år. Kun vært hjemme i ferier og har dermed møtt venner og familie som også har fri og trenger dermed ikke å måtte stille på jobb, skysse barna på fritidsaktiviteter og stille som kioskvelter og dugnader. 

Hverdagen er ikke slik. Hvordan vil da da bli for henne hvis hun får gjennom at hun kan ta med barna og flytte, og det viser seg at vennene hennes hjemme har like lite tid som de to hun har der hun bor i dag? 

Den skuffelsen hun kan med stor mulighet oppleve kan medføre en voldsom forsterking av depresjonen hun allerede har. Problemet da er at hun sitter alene med to barn som ikke har en far som kan stille og som sitter uten sine venner. Alt de har er sin deprimerte og suicidale mor. 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan jeg står rettslig sett er helt uvesentlig, siden jeg aldri vil gjøre noe uten farens samtykke. Selvfølgelig ikke, det er hans unger også, og han er en god pappa de er veldig glade i. 

Anonymkode: 3edd9...94e

Hvorfor ikke bare la de bo hos han til du har funnet deg til rette og har funnet ut om det har vært riktig å flytte? Så kan de heller få komme til et klart hjem med en fornøyd mor hvis de selv ønsker å forlate far, venner og byen de har vokst opp i? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare la de bo hos han til du har funnet deg til rette og har funnet ut om det har vært riktig å flytte? Så kan de heller få komme til et klart hjem med en fornøyd mor hvis de selv ønsker å forlate far, venner og byen de har vokst opp i? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

De bor jo ikke HOS HAM pr nå, engang! De har jo kun helgesamvær. Hvor tungnem går det an å bli....

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utfordringen her er at vi snakker om en ensom, deprimert og suicidale person som ikke har bodd på hjemstedet sitt på over 10 år. Kun vært hjemme i ferier og har dermed møtt venner og familie som også har fri og trenger dermed ikke å måtte stille på jobb, skysse barna på fritidsaktiviteter og stille som kioskvelter og dugnader. 

Hverdagen er ikke slik. Hvordan vil da da bli for henne hvis hun får gjennom at hun kan ta med barna og flytte, og det viser seg at vennene hennes hjemme har like lite tid som de to hun har der hun bor i dag? 

Den skuffelsen hun kan med stor mulighet oppleve kan medføre en voldsom forsterking av depresjonen hun allerede har. Problemet da er at hun sitter alene med to barn som ikke har en far som kan stille og som sitter uten sine venner. Alt de har er sin deprimerte og suicidale mor. 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Jøss, skal si du både diagnostiserer, spår framtida og leker sosionom på én gang. Hvor mange år var det du hadde studert psykologi sa du, og hvor lang klinisk praksis har du...?

For det gjenstår jo litt viten hos deg fortsatt, hvis du ikke vet at medbestemmelse og påvirkningskraft i eget liv er blant de ting som gir best beskyttelse mot depresjon! Det kaller "empowerment" og brukes over alt i helsevesenet, også i somatisk praksis.

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utfordringen her er at vi snakker om en ensom, deprimert og suicidale person som ikke har bodd på hjemstedet sitt på over 10 år. Kun vært hjemme i ferier og har dermed møtt venner og familie som også har fri og trenger dermed ikke å måtte stille på jobb, skysse barna på fritidsaktiviteter og stille som kioskvelter og dugnader. 

Hverdagen er ikke slik. Hvordan vil da da bli for henne hvis hun får gjennom at hun kan ta med barna og flytte, og det viser seg at vennene hennes hjemme har like lite tid som de to hun har der hun bor i dag? 

Den skuffelsen hun kan med stor mulighet oppleve kan medføre en voldsom forsterking av depresjonen hun allerede har. Problemet da er at hun sitter alene med to barn som ikke har en far som kan stille og som sitter uten sine venner. Alt de har er sin deprimerte og suicidale mor. 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Enten er du utrolig uvitende, eller så er du ganske ondskapsfull. Eller begge deler. Slutt å skriv nå, du er ikke til hjelp.

Anonymkode: 38157...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, skal si du både diagnostiserer, spår framtida og leker sosionom på én gang. Hvor mange år var det du hadde studert psykologi sa du, og hvor lang klinisk praksis har du...?

For det gjenstår jo litt viten hos deg fortsatt, hvis du ikke vet at medbestemmelse og påvirkningskraft i eget liv er blant de ting som gir best beskyttelse mot depresjon! Det kaller "empowerment" og brukes over alt i helsevesenet, også i somatisk praksis.

Anonymkode: e8ca6...d32

Ja det gjør det og er helt supert! Helt til den dagen da det faktisk slår feil. Altså vi er alle voksne mennesker med barn her (de fleste i alle fall) og vi vet vel alle at venner som har vert venner i 30 år også har ett liv. Min bestevenninne bor 1 t unna jeg har ikke sett henne på 6 måneder. Hun er fortsatt min venninne som jeg elsker og vi snakker omtrent daglig enten på Messenger eller telefon men livet er i veien. Så det å planlegge, håpe og drømme kan være ganske så skummelt når resultatet ikke blir som forventet. Derfor er det flere inkludert meg som har foreslått å prøve først alene en liten stund finne ett sted å bo og jobb, før man flytter barna. Det kommer frem at barna er glad i far og han er en god far så det blir vel ikke problematisk å ha barna boende for en kort stund.

Anonymkode: 30be2...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De bor jo ikke HOS HAM pr nå, engang! De har jo kun helgesamvær. Hvor tungnem går det an å bli....

Anonymkode: e8ca6...d32

Men, de kan vel bo hos han når du flytter? Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, skal si du både diagnostiserer, spår framtida og leker sosionom på én gang. Hvor mange år var det du hadde studert psykologi sa du, og hvor lang klinisk praksis har du...?

For det gjenstår jo litt viten hos deg fortsatt, hvis du ikke vet at medbestemmelse og påvirkningskraft i eget liv er blant de ting som gir best beskyttelse mot depresjon! Det kaller "empowerment" og brukes over alt i helsevesenet, også i somatisk praksis.

Anonymkode: e8ca6...d32

I forhold til diagnose så bare siterer jeg det  HI selv skriver...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enten er du utrolig uvitende, eller så er du ganske ondskapsfull. Eller begge deler. Slutt å skriv nå, du er ikke til hjelp.

Anonymkode: 38157...2e0

Kanskje jeg er ondskapsfull... Men, er min påståtte personlighet med på å få hi til å se dette med flytting i ett mer realistisk syn så kan jeg leve med den beskrivelsen. For det vil nok i stor grad gagne barna hennes best...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg er ondskapsfull... Men, er min påståtte personlighet med på å få hi til å se dette med flytting i ett mer realistisk syn så kan jeg leve med den beskrivelsen. For det vil nok i stor grad gagne barna hennes best...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Men hvor er det jeg ikke er realistisk? Jeg har skrevet opptil flere ganger at det selvfølgelig er forskjell på ferie og hverdag, at jeg baserer tankene om Norge på flere års grundige overveielser, og at jeg selv må skape meg et liv for meg selv og barna. Jeg er en voksen, kompetent kvinne selv om jeg har en depresjon, jeg tror ikke på mirakelkurer eller at noen skal ordne alt mulig for meg hvis jeg flytter. Men ja, jeg tillater meg å tro at det blir hyggelig å ha familie og venner i nærheten, et mye større nettverk å kontakte, muligheten til å se en fremtid med barna i mitt eget hjemland, å kunne bygge opp relasjoner som kan vare. Dere som har bodd i Norge hele livet tror kanskje at det er helt det samme å bo i andre nordiske land, men det er det altså ikke. 

Jeg forstår ikke helt behovet for å realitetsorientere meg, som dere sier. Jeg har på intet tidspunkt sagt at alt blir rosenrødt bare jeg kommer hjem, jeg har tvert imot sagt at det jeg håper på er en hverdag som er til å holde ut, i motsetning til nå. Er det virkelig å idyllisere? 

Anonymkode: 3edd9...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvor er det jeg ikke er realistisk? Jeg har skrevet opptil flere ganger at det selvfølgelig er forskjell på ferie og hverdag, at jeg baserer tankene om Norge på flere års grundige overveielser, og at jeg selv må skape meg et liv for meg selv og barna. Jeg er en voksen, kompetent kvinne selv om jeg har en depresjon, jeg tror ikke på mirakelkurer eller at noen skal ordne alt mulig for meg hvis jeg flytter. Men ja, jeg tillater meg å tro at det blir hyggelig å ha familie og venner i nærheten, et mye større nettverk å kontakte, muligheten til å se en fremtid med barna i mitt eget hjemland, å kunne bygge opp relasjoner som kan vare. Dere som har bodd i Norge hele livet tror kanskje at det er helt det samme å bo i andre nordiske land, men det er det altså ikke. 

Jeg forstår ikke helt behovet for å realitetsorientere meg, som dere sier. Jeg har på intet tidspunkt sagt at alt blir rosenrødt bare jeg kommer hjem, jeg har tvert imot sagt at det jeg håper på er en hverdag som er til å holde ut, i motsetning til nå. Er det virkelig å idyllisere? 

Anonymkode: 3edd9...94e

De realitetsorienterer deg ikke. De synser. 

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg er ondskapsfull... Men, er min påståtte personlighet med på å få hi til å se dette med flytting i ett mer realistisk syn så kan jeg leve med den beskrivelsen. For det vil nok i stor grad gagne barna hennes best...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Å ha en suicidal mor gagner ingen, og det er det de har pr nå.

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I forhold til diagnose så bare siterer jeg det  HI selv skriver...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Nei, du spår framtidig forverring. Og legger under med kvasipsykologiske "argumenter".

Når tok du embetseksamen, sa du...?

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du spår framtidig forverring. Og legger under med kvasipsykologiske "argumenter".

Når tok du embetseksamen, sa du...?

Anonymkode: e8ca6...d32

Hvis du leser igjennom tråden, skriver ikke hun da at hun har selvmordstanker, at hun er deprimert og er ensom? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, de kan vel bo hos han når du flytter? Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Han har jo ikke ønske om annet enn samvær annen hver helg. Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 84596...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De realitetsorienterer deg ikke. De synser. 

Anonymkode: e8ca6...d32

Akkurat som du gjør

Anonymkode: cea38...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ha en suicidal mor gagner ingen, og det er det de har pr nå.

Anonymkode: e8ca6...d32

Og muligheten er der for at det har de fortsatt selv om hun flytter hjem...

Så hvorfor ikke la barna flytte hjem til faren som både er en god far og som barna er glad i, frem til at hun har prøvd å bo hjemme i Norge og sett at det hjelper? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg er ondskapsfull... Men, er min påståtte personlighet med på å få hi til å se dette med flytting i ett mer realistisk syn så kan jeg leve med den beskrivelsen. For det vil nok i stor grad gagne barna hennes best...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Jeg skjønner ikke hvorfor du oppfatter henne som urealistisk. Hun nyanserer og forklarer hvordan hun tenker og ser på situasjonen, men du tror tydeligvis ikke på det hun skriver? Og hvorfor i all verden tror du at du vet bedre enn både henne og en del andre i denne tråden, hva som gagner hennes barn best? Ikke skjønner du en døyt av mentale tilstander, og ikke har du evne til å skrive med empati, men du vet likevel best?

Anonymkode: 38157...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og muligheten er der for at det har de fortsatt selv om hun flytter hjem...

Så hvorfor ikke la barna flytte hjem til faren som både er en god far og som barna er glad i, frem til at hun har prøvd å bo hjemme i Norge og sett at det hjelper? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Ettersom faren ikke ønsker den løsningen er det veldig rart at du blir ved med å insistere på den...

Anonymkode: 84596...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og muligheten er der for at det har de fortsatt selv om hun flytter hjem...

Så hvorfor ikke la barna flytte hjem til faren som både er en god far og som barna er glad i, frem til at hun har prøvd å bo hjemme i Norge og sett at det hjelper? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Kanskje fordi de trenger sin mor? Det er jo som regel ikke HELT uten grunn at barna har fast bosted ett sted og kun samvær med den andre. Kalles tilknytning, du leste sikkert om det da du studerte psykologi.

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo ikke ønske om annet enn samvær annen hver helg. Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 84596...cd8

Hva med å spør han om de kan bo hos han frem til du har fått kommet deg i orden og sett at du faktisk har gjort ett riktig valg? Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser igjennom tråden, skriver ikke hun da at hun har selvmordstanker, at hun er deprimert og er ensom? 

Anonymkode: 9dc9e...afc

Og det gir deg eksakt hvilket grunnlag for å diagnostisere henne i en framtidig og radikalt endret situasjon? 

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva med å spør han om de kan bo hos han frem til du har fått kommet deg i orden og sett at du faktisk har gjort ett riktig valg? Hvor tungnem går det an å bli...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Du gir deg jammen ikke, du... verken far, mor eller barn ser på det som en aktuell løsning, men hei, ikke la det endre din oppfatning! "Kom ikke her og forvirr meg med fakta, jeg har allerede gjort meg opp en mening!"

Anonymkode: e8ca6...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du gir deg jammen ikke, du... verken far, mor eller barn ser på det som en aktuell løsning, men hei, ikke la det endre din oppfatning! "Kom ikke her og forvirr meg med fakta, jeg har allerede gjort meg opp en mening!"

Anonymkode: e8ca6...d32

Du synser jo like mye, du vet ingenting om hva pappen og barna egentlig ønsker

Anonymkode: cea38...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje fordi de trenger sin mor? Det er jo som regel ikke HELT uten grunn at barna har fast bosted ett sted og kun samvær med den andre. Kalles tilknytning, du leste sikkert om det da du studerte psykologi.

Anonymkode: e8ca6...d32

Hvor vidt jeg har studert psykologi er helt irrelevant da vi opererer på ett foreldreforum hvor det ikke er lov å siterer med titler. 

Ift å trenge mor, så har faktisk barn klart å vokse opp hvor mor dessverre har gått bort og der begge foreldrene er fedre. 

Og skulle du mot formodning bruke noe annet enn you tube og Instagram som nyhetskilder så vil du i tillegg oppdage noe som heter delt bosted...

Anonymkode: 9dc9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...