Gå til innhold

Vanskelig med stebarn


Kole

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta med denne tråden til psykologen din, så kan du bruke den i terapien. En slags gruppeterapi, bare med anonyme deltakere. 

Anonymkode: 11213...f3f

Tror enhver psykolog ville blitt sjokkert over å lese innleggene her inne. Så det skal jeg spare de for! Ufordragelige "voksne" mennesker bør ikke kaste bort tiden til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er få som svarer deg ufint, mens du er aggressiv og veldig på hugget mot alle som ikke er enig med deg. 

Det var ikke overraskende å lese at du sliter psykisk, hele tråden bærer preg av det. Jeg håper inderlig at du har rett i at jenta ikke legger merke til antipatien din, for det kan gi henne sår for livet. 

Lykke til med ferien. 

Anonymkode: 6ab9a...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kole skrev:

Tror enhver psykolog ville blitt sjokkert over å lese innleggene her inne. Så det skal jeg spare de for! Ufordragelige "voksne" mennesker bør ikke kaste bort tiden til noen. 

Det viktigste her er ikke hvordan andre svarer, men hvordan du selv håndterer å få motbør og innspill du ikke synes treffer. Det er det du bør ta opp med psykologen, det tror jeg vil være nyttig for deg.

Anonymkode: 11213...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kole skrev:

Vel jeg har tatt imot innspill fra de som klarer og holde seg saklig uten en frekk undertone. Så enkelt er det. Gidder ikke forholde meg til folk som ikke kan oppføre seg voksent. De får som de gir. :) jeg klarer ikke å ta det som seriøse råd når det er så mye megativitet i samme innlegg. Skal rådene dine tas alvorlig bør du legge de fram på en seriøs og saklig ikkedømmende måte :)

Du er krass i de fleste av dine svar, typ «Les hva jeg skriver!!!» Da må du tåle å få tilbake med samme mynt. At jeg skriver jeg håper du opplever å bli alenemor selv er fordi jeg tror du trenger det for å virkelig forstå. Noen mennesker evner ikke å se flere sider av en sak før de står i lignende situasjon selv. Sa svarer du «Håper du og får det vanskelig». Konstruktivt svar? 

Du lever i en drømmeverden og er egentlig ikke ute etter råd i det hele tatt. Du avfeier alle som er kritisk til det du kommer med. At du sliter psykisk er ingen unnskyldning. Det finnes tusenvis av mødre som sliter psykisk men er gode mødre/stemødre for det.

Stedatteren din er et uskyldig barn. Innleggene dine oser av forrakt. Spesielt angående bidraget. Du giftet deg med en mann som hadde barn fra før. Hun er hans barn. Hun skal ha de samme mulighetene i livet som deres felles barn. Mors økonomi har ikke du noe med. Om hun så hadde vært mangemillionær har da far et ansvar allikevel. Tror ikke et sekund på at den stakkars jenta ikke fanger opp dine følelser og sinne. Og igjen, det tror jeg din svigermor også gjør. Det er noe fryktelig stusselig og patetisk over å høre en far og stemor klage over at de må kjøpe klær til barnet, og føre regnskap. Hun er hos dere kun åtte uker i året. Far burde ta med datteren på shopping MED GLEDE. 

Anonymkode: cbeac...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kole skrev:

Vel jeg har tatt imot innspill fra de som klarer og holde seg saklig uten en frekk undertone. Så enkelt er det. Gidder ikke forholde meg til folk som ikke kan oppføre seg voksent. De får som de gir. :) jeg klarer ikke å ta det som seriøse råd når det er så mye megativitet i samme innlegg. Skal rådene dine tas alvorlig bør du legge de fram på en seriøs og saklig ikkedømmende måte :)

HI, jeg vil bare anbefale deg å ikke lese flere av svarene i denne tråden, de vil ikke gjøre noe positivt for deg i ditt liv.

Prøv å huske at de som svarer deg her ikke sitter med noen "moralens fasit", og at det ofte går inflasjon i å angripe HI i slike tråder. Det blir litt saueflokkmentalitet, og det er mange som føler de gjør en god gjerning, når de kritiserer og lekser opp det de selv mener er fasit på hva man skal føle og hvordan man skal leve.

Ingen av de som svarer er ekspert på din situasjon, og det å uttale seg med skråsikkerhet og på en bedrevitende måte om andres liv, avslører at man har et veldig rigid verdenssyn og begrenset livserfaring.

Lykke til med ferie med stedatter :)

Anonymkode: 32b40...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kole skrev:

Takker for meg :) er ikke rart folk snakker om damene på alle forum når man leser hva enkelte får seg til å skrive. Jeg sliter veldig mye med psykisk sykdom,så det går veldig inn på meg når dere kommer med stygge kommentarer. Jeg er et menneske. Med følelser og tanker. Når jeg ærlig forteller om mine tanker fortjener jeg ikke piss fra andre. Da kan dere la være og skrive. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke er glad i jenta. Tvert imot. Jeg har skrevet at dette er mitt problem og ingen andres. Det er jeg som har det vanskelig ingen andre. Jeg ønsker å ikke ha det slikt.

Men noen fine svar har jeg fått. De hjelper meg. Skal ikke mye til. Så nå skal jeg snart ta imot jenta som skal hit på ferie. Jeg skal senke skuldrene og kravene til meg selv. Jeg skal fortsette å være som jeg er, en ekstra venn og omsorgsperson for jenta. Jeg skal fortsette med å gi henne trøst når hun savner mamman sin,har slått seg eller andre ting. Jeg skal fortsette med å ha jentedager med henne. (Forferdelig stemor som har alenetid med jenta) jeg skal fortsett med å behandle henne likt som mine barn,akkurat som jeg har gjort hele tiden. Jeg skal gi henne en fin ferie også i år.

Jeg kan aldri elske henne eller noen som mine egne og det er helt greit. Så tusen takk til dere som har bidratt med saklige svar,tips og råd. Det betyr mye. Til dere andre, vær mot andre som dere vil andre skal være mot dere. God sommer! :)

Jeg vet som sagt akkurat hvordan du har det. Du virker som en bedre stemor enn meg. 

Anonymkode: 9495d...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kole skrev:

Vær så snill å les hva jeg skriver gang på gang!! Har ikke skrevet at hun ikke betyr noe! Men hun betyr ikke MERE for meg enn andre barn i min familie eller barn av mine nærmeste venninner. Hun ER ikke mitt barn uansett om hun er min manns barn!hun er hos oss maks 8 uker i løpet av et helt år! Jeg ser alle andre barn i kretsen min mere enn det. Men det er uansett langt i fra det dette habdler om! JEG har et problem med MEG SELV!! 

Det siste der tror jeg alle har fanget opp til nå.

Anonymkode: 4dac1...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI, jeg vil bare anbefale deg å ikke lese flere av svarene i denne tråden, de vil ikke gjøre noe positivt for deg i ditt liv.

Prøv å huske at de som svarer deg her ikke sitter med noen "moralens fasit", og at det ofte går inflasjon i å angripe HI i slike tråder. Det blir litt saueflokkmentalitet, og det er mange som føler de gjør en god gjerning, når de kritiserer og lekser opp det de selv mener er fasit på hva man skal føle og hvordan man skal leve.

Ingen av de som svarer er ekspert på din situasjon, og det å uttale seg med skråsikkerhet og på en bedrevitende måte om andres liv, avslører at man har et veldig rigid verdenssyn og begrenset livserfaring.

Lykke til med ferie med stedatter :)

Anonymkode: 32b40...68a

Men når 3/4 deler av oss som svarer mener der er noe alvorlig galt med HIs holdninger så er det nok lurt i reflektere litt over det. Man legger heller ikke ut meldinger på et debattforum hvis man kun ønsker positive tilbakemeldinger. 

Jeg vil si at de fleste svarene hun får viser at folk har et godt verdisyn og mye livserfaring. At du sitter å gir de rådene du gjør vil ikke hjelpe det uskyldige barnet noe! 

Anonymkode: cbeac...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men når 3/4 deler av oss som svarer mener der er noe alvorlig galt med HIs holdninger så er det nok lurt i reflektere litt over det. Man legger heller ikke ut meldinger på et debattforum hvis man kun ønsker positive tilbakemeldinger. 

Jeg vil si at de fleste svarene hun får viser at folk har et godt verdisyn og mye livserfaring. At du sitter å gir de rådene du gjør vil ikke hjelpe det uskyldige barnet noe! 

Anonymkode: cbeac...777

Det er noe med grunnlaget dere har for å mene noe som helst om hennes situasjon. Bare det i seg selv at man tenker man kan sette seg til doms over andre på grunnlag av noen linjer på et forum, er i seg selv fornuftsstridig. 

Du snakker om 3/4, vel, folk har en tendens til å projisere egne erfaringer og livssituasjon på andre situasjoner, som sannsynligvis ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Tenker at folk som svarer i en slik tråd også blir aktivert i en eller annen variant, av egne (dårlige) erfaringer fra nyfamilieverdenen, av tilfeller man kjenner til etc.

 

Anonymkode: 32b40...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke stemor selv så derfor er det nok ikke så lett for meg å forstå dine følelser. Men det jeg reagerer på er at du får mye pes og at du må forbedre deg, hva med far??? Hvorfor i alle dager gror ikke han seg noen skikkelige baller og setter både mor og eks på plass?? Om han er så kontaktsky er nok det mye av grunnen til at de oppfører seg sånn mot deg også. Hadde han gitt beskjed fra dag 1, så hadde nok ikke dette vært noe problem. Men når de vet at mannen er konfliktsky så benytter de begge muligheten til å være fæl mot deg. 

Helt ærlig så hadde jeg faktisk ikke orket å feriere med svigers om hun oppførte seg sånn. Hadde tatt et oppgjør med mannen din i dag og sagt at du ikke ville bli med på ferie. 

Hadde seriøst ikke orket å hatt det sånt så hadde nok gått om dette ikke bedret seg. 

Barnets mor hadde jeg tatt igjen med å sagt at hva og hvordan dere gjør det hos dere har hun ingenting med. Mannen må selvfølgelig følgefølge opp dette. Hadde det ikke blitt bedring så hadde jeg gått, både for din og jenta sin del. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som svarer kritisk har selv barn med stemødre og føler på dette selv.

Jeg er ikke selv stemor eller har stebarn og vet med meg selv at dette er en situasjon jeg ikke hadde fikset. I hvert fall ikke med mindre barn som jeg skulle inn i en omsorgsrolle for.

Jeg tror du er en helt adekvat stemor HI. ikke forvent all verden av deg selv. Det vil aldri bli slik det er med dine biologiske barn. Om dere tilbyr et inkluderende og godt hjem de ukene jenta er hos dere så er det godt nok.

Anonymkode: 783ff...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :)

til dere andre: slutt å jamre om mine svar, jeg svarer på samme vis som folk skriver. Ingen problem om folk holder seg saklig og kan komme med kommentarer og kritikk uten en frekk undertone samt og kalle meg for det ene og det andre. Skulle heller latt være å svare dere. Fortsett å spy eder og galle, går helt fint :) når dere kommenterer at jeg ikke er glad i jenta osv osv så blir jeg ganske så lei av å gjenta meg! Det hadde nok dere og blitt om andre nermest gikk til angrep på dere. Folk som ikke kan sette seg inn i situasjonen trenger virkelig ikke å komme med stygge kommentarer som om dere har peiling. Men jeg ser jo i andre tråder her inne at det er bra mange som kun er ute etter å lage dårlig stemning. Håper og tror ingen av dere ville snakket slik til andre ansikt til ansikt. Da hadde dere ikke blitt særlig godt likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være stemor er forferdelig  vanskelig,  mye vanskeligere enn å være stefar! Hvorfor? Fordi, som overalt ellers i samfunnet, blir stilt helt andre krav til kvinner enn menn når det gjelder barn. Vi vet at i de fleste tilfeller faller en mye større andel av ansvar mht stebarn på en stemor enn en stefar. Det skaper atskillig flere konfrontasjoner mellom partene. 

Jeg har vært stemor i mange år, nå til voksne barn. Det beste jeg gjorde for meg selv og familiedynamikken var å backe helt ut mht stebarn. Far fikk det hele og fulle ansvaret! Det var litt (myr) ramaskrik i starten, både fra far,  mor og bestemor, men jeg var tydelig på at dette var fars ansvar. Jeg var nærmest for selskapsdame å regne, når jeg gidda! Det ble et sjokk for far (og de andre involverte) at det var så mye arbeid og logistikk mht egne barn, uten min hjelp. Men jeg kunne endelig senke skuldrene og behøvde ikke svare for noe, jeg handlet alle spørsmål og problemstillinger over til rette vedkommende: far!

Så mitt råd til deg er: gi litt fan! Vær grei mot stebarnet, men ikke ta ansvaret fra far. Kos deg, finn på egne ting når hun er hos dere. Da får jo far MASSE tid sammen med datter (noe jeg av erfaring vet ikke er så ønskelig fra fars side  hehe).

Og det viktigste: SELVFØLGELIG forskjellsbehandler vi egne barn kontra stebarn! 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21. juli 2018 den 18.19, Kole skrev:

Takk for fine svar :)

til dere andre: slutt å jamre om mine svar, jeg svarer på samme vis som folk skriver. Ingen problem om folk holder seg saklig og kan komme med kommentarer og kritikk uten en frekk undertone samt og kalle meg for det ene og det andre. Skulle heller latt være å svare dere. Fortsett å spy eder og galle, går helt fint :) når dere kommenterer at jeg ikke er glad i jenta osv osv så blir jeg ganske så lei av å gjenta meg! Det hadde nok dere og blitt om andre nermest gikk til angrep på dere. Folk som ikke kan sette seg inn i situasjonen trenger virkelig ikke å komme med stygge kommentarer som om dere har peiling. Men jeg ser jo i andre tråder her inne at det er bra mange som kun er ute etter å lage dårlig stemning. Håper og tror ingen av dere ville snakket slik til andre ansikt til ansikt. Da hadde dere ikke blitt særlig godt likt. 

1 linje med takk til dem du likte.

27 linjer med raseri på folk du ikke likte.

Jeg tror du generelt må jobbe litt med hvordan du vekter det positive mot det negative i livet ditt. Fokus er visst BARE, bare på det dårlige. Endre fokus og få det bedre.

Anonymkode: 4dac1...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 13.40, Anonym bruker skrev:

Du kaller ett annet voksent menneske for heks,det sier jo mest om deg..Du virker ikke som ett oppegående menneske som ikke klarer å omtale andre voksne på en nøytral og høflig måte!

Anonymkode: b7cb9...604

Så du omtaler absolutt alle mennesker på nøytral måte? Også Breivik og Hitler? Det finnes faktisk dårlige mennesker. 

Anonymkode: 267d9...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 12.43, Anonym bruker skrev:

Men når 3/4 deler av oss som svarer mener der er noe alvorlig galt med HIs holdninger så er det nok lurt i reflektere litt over det. Man legger heller ikke ut meldinger på et debattforum hvis man kun ønsker positive tilbakemeldinger. 

Jeg vil si at de fleste svarene hun får viser at folk har et godt verdisyn og mye livserfaring. At du sitter å gir de rådene du gjør vil ikke hjelpe det uskyldige barnet noe! 

Anonymkode: cbeac...777

Svært få på dib har mye livserfaring, dessverre. 

Anonymkode: 267d9...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen over tankene dine, det er ikke godt å ha det sånn. Og jeg skjønner helt ærlig ikke kritikken du får her. Det er noe med å sette seg inn i andres situasjon, lese det som blir skrevet. At du blir krass i svarene du gir, er naturlig da det blir mye synsing i svarene du får. 

Det er lov å tenke slik du gjør, jeg tror det er det det kalles å være menneske. 

Anonymkode: 04b6c...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 9.21, Kole skrev:

Takker for meg :) er ikke rart folk snakker om damene på alle forum når man leser hva enkelte får seg til å skrive. Jeg sliter veldig mye med psykisk sykdom,så det går veldig inn på meg når dere kommer med stygge kommentarer. Jeg er et menneske. Med følelser og tanker. Når jeg ærlig forteller om mine tanker fortjener jeg ikke piss fra andre. Da kan dere la være og skrive. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke er glad i jenta. Tvert imot. Jeg har skrevet at dette er mitt problem og ingen andres. Det er jeg som har det vanskelig ingen andre. Jeg ønsker å ikke ha det slikt.

Men noen fine svar har jeg fått. De hjelper meg. Skal ikke mye til. Så nå skal jeg snart ta imot jenta som skal hit på ferie. Jeg skal senke skuldrene og kravene til meg selv. Jeg skal fortsette å være som jeg er, en ekstra venn og omsorgsperson for jenta. Jeg skal fortsette med å gi henne trøst når hun savner mamman sin,har slått seg eller andre ting. Jeg skal fortsette med å ha jentedager med henne. (Forferdelig stemor som har alenetid med jenta) jeg skal fortsett med å behandle henne likt som mine barn,akkurat som jeg har gjort hele tiden. Jeg skal gi henne en fin ferie også i år.

Jeg kan aldri elske henne eller noen som mine egne og det er helt greit. Så tusen takk til dere som har bidratt med saklige svar,tips og råd. Det betyr mye. Til dere andre, vær mot andre som dere vil andre skal være mot dere. God sommer! :)

God sommer til dere og jeg tror som sagt at ting blir bedre med litt senkede skuldre og lavere forventninger til deg selv og dine følelser :)

Kos deg i sommer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...