Gå til innhold

Vanskelig med stebarn


Kole

Anbefalte innlegg

For å komme til en konklusjon! :

Det er noe dritt å være stemor ! Og helt sikkert noe dritt å være stebarn også 

Må bare prøve å gjøre det beste ut av det

Anonymkode: 9495d...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å komme til en konklusjon! :

Det er noe dritt å være stemor ! Og helt sikkert noe dritt å være stebarn også 

Må bare prøve å gjøre det beste ut av det

Anonymkode: 9495d...bc3

Hehe ja i mange tilfeller er det helt sikkert det. Er bare å gjøre det beste ut av situasjonen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kole skrev:

Ja ikke vet jeg,jeg har det ikke! Men det er noe å tenke på før man gidder å kommentere feilskriving! Det er jo kunn for å skape dårlig stemning! Ingenting annet! Hva er problemet så lenge det kommer tydelig fram hva man mener?? Alle er ikke like god på rettskriving! Jeg skriver aldri bokmål i det daglige! Innrømmer lett at jeg er elendig på det! Men merkelig nok klarer folk å forstå hva jeg skriver! So get over it!

Når du ikke har dysleksi, så bør du ikke dra det inn heller. Det er stor forskjell på dysleksi og latskap

Anonymkode: 6772f...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser hvor mye faenskap det blir med stebarn og steforeldre. Har man først fått barn får en holde sammen slik at barna slipper dette!

Anonymkode: da7b6...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å komme til en konklusjon! :

Det er noe dritt å være stemor ! Og helt sikkert noe dritt å være stebarn også 

Må bare prøve å gjøre det beste ut av det

Anonymkode: 9495d...bc3

Forskjellen er at steforeldre har et valg, det har ikke barna. 

Anonymkode: 6ab9a...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kole skrev:

Av faren eller hele familien? Tror at de som ikke har stebarn skulle fått det kunn for å kjenne at det ikke er så lett som de tror! Ingen er vel glad i å ha andre enn sine egne barn sammen med seg 24/7 i flere dager og uker! Spiller ingen rolle hvem sitt barn. Så lenge det ikke er ditt eget blir det aldri noe anerledes med samboers barn enn barn av venner og familie! Er ganske høye forventninger å mene at man skal trives like mye med samboers barn som sine egne. Kan jo ikke sammenlignes i det hele tatt! Har ingen tro på at det er en eneste stemor som bare syns det er lett med stabarn! Selv om man er gla i dem er det vanskelig!  

For noe sprøyt! Jeg har tre stebarn og de er faktisk flotte unger jeg er glad i. Jeg behandler de som om de er mine egne og det fortjener de. Vi kommer alle godt overens og de trives med meg. Jeg synes slettes ikke det er vanskelig å ha de rundt meg.

Anonymkode: 591b6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man spør om råd,  også får man nesten bare negative svar som gjør alt annet enn å hjelpe...

Til hi. Du har nok godt av å snakke med noen som kan hjelpe deg å få følelsene inn på rett spor. Kanskje en psykolog kan hjelpe deg.

Anonymkode: 2e7b8...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man spør om råd,  også får man nesten bare negative svar som gjør alt annet enn å hjelpe...

Til hi. Du har nok godt av å snakke med noen som kan hjelpe deg å få følelsene inn på rett spor. Kanskje en psykolog kan hjelpe deg.

Anonymkode: 2e7b8...f01

Ja man kan vel ikke forvente så mye annet her inne. Joda, jeg har snakket med flere fagpersoner som har hjulpet mye heldigvis. Det går fint. Er bare kjipt å ha sånne tanker til tider. Men har ingen problemer med å behandle henne som jeg behandler våre felles barn. Mine tanker holder jeg for meg selv for det er kun mitt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For noe sprøyt! Jeg har tre stebarn og de er faktisk flotte unger jeg er glad i. Jeg behandler de som om de er mine egne og det fortjener de. Vi kommer alle godt overens og de trives med meg. Jeg synes slettes ikke det er vanskelig å ha de rundt meg.

Anonymkode: 591b6...f73

Ja jeg behandler min stedatter som jeg behandler våre felles barn. Og vi alle kommer godt overens. Det er ikke det som er problemet. Det er jo kjempebra at du synes det bare er enkelt. Men det er mange som ikke synes det, det er forståelig og normalt. Men de som ikke har stebarn selv vet ingenting om hvordan det er. For det er ikke bare enkelt. Men det er kjempefint at du synes det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er at steforeldre har et valg, det har ikke barna. 

Anonymkode: 6ab9a...adb

Helt sant! Men min stedatter har det heldigvis fint,hun blir ikke påvirket av mine tanker. Hun gjør ingenting galt og skal ikke måtte lide pga hva jeg tenker til tider. Desverre er det vel snart vanligere med skilte foreldre enn samboende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Viser hvor mye faenskap det blir med stebarn og steforeldre. Har man først fått barn får en holde sammen slik at barna slipper dette!

Anonymkode: da7b6...717

Joda. Men ikke for enhver pris. Tror det er mange som skulle jobbet litt ekstra før de dro hver sin vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER umodent å la andre menneskers atferd(svigermor/biologisk mor/fars etc) påvirke hvordan dere føler for barnet. I tillegg driver dere å insisterer på at det er såå normalt og at de fleste har det likedan. Og att på til skal dere ha skryt fordi dere er så flinke å være åpne om det!

Det er absolutt ikke slik at de fleste steforeldre har det slik, ikke lull dere inn i den illusjonen. Voksne, modne mennesker klarer både å innrømme at de har negative følelse, OG gjøre noe med det, slik at situasjonen bedrer seg.

Du Kole, kan påstå til du blir blå at ungen ikke merker det, og muligens stemmer det så lenge hun er såpass liten. Men det er ditt fordømte ansvar å ta skikkelig tak i dette nå, for jenta blir eldre og kommer til å skjønne at du har noe mot henne. For det har du, uansett hvor mye du tjater om hvor bra du oppfører deg mot henne.

Måten du svarer de som skriver til deg, og da mener jeg ikke stavefeilene, selv om de også bidrar til å gi et dårlig inntrykk, gjør at du fremstår som umoden. Du glefser til folk, er nedlatende og går i forsvar. Det er ikke tegn på modenhet. 

Anonymkode: 11213...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ER umodent å la andre menneskers atferd(svigermor/biologisk mor/fars etc) påvirke hvordan dere føler for barnet. I tillegg driver dere å insisterer på at det er såå normalt og at de fleste har det likedan. Og att på til skal dere ha skryt fordi dere er så flinke å være åpne om det!

Det er absolutt ikke slik at de fleste steforeldre har det slik, ikke lull dere inn i den illusjonen. Voksne, modne mennesker klarer både å innrømme at de har negative følelse, OG gjøre noe med det, slik at situasjonen bedrer seg.

Du Kole, kan påstå til du blir blå at ungen ikke merker det, og muligens stemmer det så lenge hun er såpass liten. Men det er ditt fordømte ansvar å ta skikkelig tak i dette nå, for jenta blir eldre og kommer til å skjønne at du har noe mot henne. For det har du, uansett hvor mye du tjater om hvor bra du oppfører deg mot henne.

Måten du svarer de som skriver til deg, og da mener jeg ikke stavefeilene, selv om de også bidrar til å gi et dårlig inntrykk, gjør at du fremstår som umoden. Du glefser til folk, er nedlatende og går i forsvar. Det er ikke tegn på modenhet. 

Anonymkode: 11213...f3f

Jeg synes hun svarer naturlig og som et vanlig menneske med "vanlige" følelser på godt og vondt. Ikke som et overmenneske, slik enkelte ønsker å fremstille som normalen.

Anonymkode: 32b40...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun svarer naturlig og som et vanlig menneske med "vanlige" følelser på godt og vondt. Ikke som et overmenneske, slik enkelte ønsker å fremstille som normalen.

Anonymkode: 32b40...68a

Man er ikke et overmenneske når man tar ansvar for og dealer med egne følelser. Det er en ganske vanlig måte å gjøre det på.

Anonymkode: 11213...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kole skrev:

Ja jeg behandler min stedatter som jeg behandler våre felles barn. Og vi alle kommer godt overens. Det er ikke det som er problemet. Det er jo kjempebra at du synes det bare er enkelt. Men det er mange som ikke synes det, det er forståelig og normalt. Men de som ikke har stebarn selv vet ingenting om hvordan det er. For det er ikke bare enkelt. Men det er kjempefint at du synes det! :)

Det jeg mener med sprøyt er hvor du skrev at du ikke tror noen synes det er enkelt. Men det er det for mange. Hele steopplegget er så negativt ladet på forumet. Mine stebarn er snille og gode unger som blir oppdratt av en super mamma.

Anonymkode: 591b6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ER umodent å la andre menneskers atferd(svigermor/biologisk mor/fars etc) påvirke hvordan dere føler for barnet. I tillegg driver dere å insisterer på at det er såå normalt og at de fleste har det likedan. Og att på til skal dere ha skryt fordi dere er så flinke å være åpne om det!

Det er absolutt ikke slik at de fleste steforeldre har det slik, ikke lull dere inn i den illusjonen. Voksne, modne mennesker klarer både å innrømme at de har negative følelse, OG gjøre noe med det, slik at situasjonen bedrer seg.

Du Kole, kan påstå til du blir blå at ungen ikke merker det, og muligens stemmer det så lenge hun er såpass liten. Men det er ditt fordømte ansvar å ta skikkelig tak i dette nå, for jenta blir eldre og kommer til å skjønne at du har noe mot henne. For det har du, uansett hvor mye du tjater om hvor bra du oppfører deg mot henne.

Måten du svarer de som skriver til deg, og da mener jeg ikke stavefeilene, selv om de også bidrar til å gi et dårlig inntrykk, gjør at du fremstår som umoden. Du glefser til folk, er nedlatende og går i forsvar. Det er ikke tegn på modenhet. 

Anonymkode: 11213...f3f

Å hva er du nå om jeg tørr spørre?? Svarer på samme måte som jeg blir skrevet til! Først skriver du at jeg er umoden pga ting,og så at det er modent å innrømme og gjøre noe me det?? Som jo er akkurat det jeg gjør!! Om skrivefeil påvirker inntrykket så foreslår jeg at dere tenker på dere selv og! For min del er oppførsel og hvordan man skriver/snakker til folk som bidrar til inntrykket av folk. Ikke skrivefeil. Ikke rart barn er slemme med andre gitt! Se deg selv i speilet før du pirker på andre! Ha en fortreffelig kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun svarer naturlig og som et vanlig menneske med "vanlige" følelser på godt og vondt. Ikke som et overmenneske, slik enkelte ønsker å fremstille som normalen.

Anonymkode: 32b40...68a

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kole skrev:

Å hva er du nå om jeg tørr spørre?? Svarer på samme måte som jeg blir skrevet til! Først skriver du at jeg er umoden pga ting,og så at det er modent å innrømme og gjøre noe me det?? Som jo er akkurat det jeg gjør!! Om skrivefeil påvirker inntrykket så foreslår jeg at dere tenker på dere selv og! For min del er oppførsel og hvordan man skriver/snakker til folk som bidrar til inntrykket av folk. Ikke skrivefeil. Ikke rart barn er slemme med andre gitt! Se deg selv i speilet før du pirker på andre! Ha en fortreffelig kveld :)

Hva gjør du med det, da? Virker det?

Anonymkode: 11213...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 19.30, Kole skrev:

Again: vi vet mestparten ikke går til henne! noe ja,men mestparten ikke! Det er ikke antagelser men noe vi VET. Da er det irriterende! Å atpåtil driter hun i å sende med klær som er ordentlige og etter årstid. Så vi MÅ handle i tillegg til at vi (ja vi) betaler bidrag! Ongen har svært sjeldent nye klær,kunn arv! Gjerne klær som har blitt arvet av to stk før henne. Ingen problem med arv. Men uteklær og sko blir slitt! Ergo regntøyet er ikke regntett, vinterklær kommer det snø inn i så hun blir våt etter 5 min osv osv. Så vi må handle klær og ha her, ser litt domt ut med to barn som hsr sjikkelige klær og en søster som går i slitte klær som er alt for stor eller små pga moren ikke gidder å bruke penger på klær til henne! Og det er ikke for at mor har dårlig råd,det har hun ikke! Uansett ikke nøye. Hele peoblemet er de tankene jeg har! Ønsker ikke å ha de! 

Ærlig talt. Barnebidrag her til lands er ingen svimlende summer! Hva tror du det koster for mor med bolig, strøm, aktiviteter, bursdager etc? Mye mer enn bidraget dekker. Du sutrer over at dere må kjøpe klær etc til henne. Det er da helt normalt! Du snakker om jenta som «noen andres unge», du vet hun er en del av familien din eller?

Jeg tenker du ikke klarer å skjule forakten din så godt som du tror, og derfor oppfører svigermor seg som hun gjør. Hun prøver å skjerme jenta.

Det er skikkelig ille det du skriver, håper du går litt i deg selv! Sånn kan ikke et voksent menneske oppføre seg! Skam deg! 

Anonymkode: cbeac...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for at du ikke fordømmer :)

Barnet var ca fire år når jeg kom inn i bildet, så har vært der lenge jeg også. Men har liksom ikke fått lov til å ta den rollen jeg hadde trengt for å utvikle et sunt og positiv forhold. Han har ikke vært åpen for noen negative tilbakemeldinger fra meg angående barnet, da går han helt i svart. Jeg har prøvd forskjellige tilnærminger over mange år, men jeg møter bare en vegg av usaklighet, påpeker at mine barn også har sine feil etc. Med andre ord rett i skyttergraven. Dette har ødelagt alle gode følelser jeg potensielt kunne hatt for barnet, og det har faktisk også gradvis gjort mitt forhold til han dårligere. 

Anonymkode: 32b40...68a

Har du like store problemer med tall som med rettskriving? I hovedinnlegget ditt skrev du hun var 1,5 år, nå er det plutselig blitt til 4?!?

Anonymkode: cbeac...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du like store problemer med tall som med rettskriving? I hovedinnlegget ditt skrev du hun var 1,5 år, nå er det plutselig blitt til 4?!?

Anonymkode: cbeac...777

Den du siterer er ikke hi. 

Anonymkode: 6ab9a...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du motsier deg selv mye her i tråden. Du er såå glad i henne og hun i deg, blablabla, men samtidig gruer du deg til hun kommer, du liker ikke å ha henne der og ser på henne som et tilfeldig barn, at selv om det er din manns barn, betyr hun ikke noe for deg. Osv.

Jeg hater å tenke på at min datter også har en stemor!

Anonymkode: 9718b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt. Barnebidrag her til lands er ingen svimlende summer! Hva tror du det koster for mor med bolig, strøm, aktiviteter, bursdager etc? Mye mer enn bidraget dekker. Du sutrer over at dere må kjøpe klær etc til henne. Det er da helt normalt! Du snakker om jenta som «noen andres unge», du vet hun er en del av familien din eller?

Jeg tenker du ikke klarer å skjule forakten din så godt som du tror, og derfor oppfører svigermor seg som hun gjør. Hun prøver å skjerme jenta.

Det er skikkelig ille det du skriver, håper du går litt i deg selv! Sånn kan ikke et voksent menneske oppføre seg! Skam deg! 

Anonymkode: cbeac...777

Når man legger til den summen som mor skal bidra med blir ofte bidraget langt over det man bruker på et barn som bor sammen med begge foreldrene. La oss si bidrag er 3500, så skal mor også bidra med 3500 (far skal ikke betale hele livsopphold for barnet alene). Det blir 7000. Jeg er ikke i nærheten av å bruke denne summen på mine barn i måneden, selv om de har kostnadskrevende fritidsaktiviteter og er med på mye.

At du synes det er greit at mor sender barnet i slitte klær som er for små og ikke tilpasset været, er rimelig spesielt. Men det er din høyst  personlige mening, reglene rundt dette sier at forelderen med hovedomsorg (og som får bidrag) skal sørge for klær (selvfølgelig).

Anonymkode: 32b40...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når man legger til den summen som mor skal bidra med blir ofte bidraget langt over det man bruker på et barn som bor sammen med begge foreldrene. La oss si bidrag er 3500, så skal mor også bidra med 3500 (far skal ikke betale hele livsopphold for barnet alene). Det blir 7000. Jeg er ikke i nærheten av å bruke denne summen på mine barn i måneden, selv om de har kostnadskrevende fritidsaktiviteter og er med på mye.

At du synes det er greit at mor sender barnet i slitte klær som er for små og ikke tilpasset været, er rimelig spesielt. Men det er din høyst  personlige mening, reglene rundt dette sier at forelderen med hovedomsorg (og som får bidrag) skal sørge for klær (selvfølgelig).

Anonymkode: 32b40...68a

Hva er det du ikke forstår angående bidrag? Det skal dekke bolig, strøm, Internett, telefon, transport, aktiviteter, klær, sko, SFO, utstyr, ferie, bursdager etc, etc. Det er et nøkternt regnestykke satt opp av NAV. 

Kommer ungen i slitte klær har vel ikke mor råd til noe annet da. Det er dyrt å være aleneforsørger. Og da burde vel far kunne spandere på ungen noen klær. (Ja, i tillegg til bidraget!) hvis klærne ikke er opp til deres standard. Latterlig å kverulere og klage på barnebidrag i Norge. Dere slipper billig unna. Hadde dere bodd i USA måtte far betalt 5x så mye. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: cbeac...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...