Gå til innhold

Vanskelig med stebarn


Kole

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger å få luftet hodet litt. Jeg har det vanskelig med meg selv,føler jeg er et forferdelig menneske. Er vel det. Har mann med barn fra før. Vi har vært sammen i 7 år,møttes da datteren hans var 1,5 år. Vi har to barn sammen. Når vi møttes syntes jeg (som mange andre) at det var bare positivt at han hadde barn. Men etterhvert ble det ikke det pga barnemor som oppførte seg dårlig. Når vi fikk barn så ble svigermor en heks hun og.Overvåker meg enda som en hauk for å se etter forskjellsbehandling,noe jeg aldri har gjort.som ender med at hun gjør forskjell. Lang historie kort,alt med barnemor og svigermor førte til at alt rundt stedatter ble negativt for meg. Men jeg skjuler det godt,behandler henne som min egen selv om det sitter langt inne. Jeg gruer meg hver gang til hun kommer. Vanskelig å skal ha en annens barn rundt meg hele tiden. Hun er kunn hos oss i skoleferier så jeg får ikke akkurat et nært bånd til henne. Synes kunn at hun er i veien og en ekstra utgift. Hun er en flott jente og hun er veldig glad i meg. Er meg hun søker seg til ved det meste. Jeg er jo et forferdelig menneske som tenker slik! Hadde jeg visst hvordan det kom til å bli hadde jeg aldri blitt sammen med han.både han og hun fortjener bedre enn meg.  Kan ikke snakke om noen med det for ingen forstår. Ingen andre av venner eller familie er stemor og kan sette seg inn i det. Jeg gråter pga at jeg føler det slikt. Ikke for at jeg synes synd på meg selv,men for at jeg synes synd på stedatter selv om hun ikke vet noe.. jeg ønsker så sterkt at jeg skal ha bare gode følelset rundt henne men har jobbet og jobber fortsatt hardt for det uten at det endrer seg. Om enn så til det verre... sommerferie straks.. ingen ferier er fine for meg.. vil ikke ha henne med..ville bare få ned tankene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes ikke du skal være så hard mot deg selv. Her er det vonde følelser pga utenforstående elementer (mor/svigermor). Du sier jo selv at du ser jenta har positive elementer i seg, så et skille har du på «sak og person». Det er bra :) 

Første jeg tenker er kanskje at du skulle hørt med en terapeut, Evt familievernkontoret , og få en mulighet til fortrolig samtale alene for å sortere følelsene dine. For dette vil tære deg. 

Lykke til videre.

(nei, jeg er ikke stemor selv eller skilt, men har vært stedatter selv og ser at det må være fryktelig vanskelig noen ganger)

Anonymkode: 027b5...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å senke skuldrene. Fortsett det gode arbeide med stedatteren. Og prøv å drit i svigermor. Og barnemor. Gjør som du alltid har gjort. Ingen forskjellsbehandling. Og det du gjør er bra. Blås i hva svigermor tenker og mener. Hun er uansett ikke der 24/7, eller?

Hva sier mannen din til dette?

Anonymkode: 89c86...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg satt foten ned og konfrontert svigermonster. Hvilken rett har hun å overvåke deg og dere? Bor dere veldig nært hverandre, så flytt til et annet hus innen samme skolekrets. 

Anonymkode: 267d9...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syntes ikke du skal være så hard mot deg selv. Her er det vonde følelser pga utenforstående elementer (mor/svigermor). Du sier jo selv at du ser jenta har positive elementer i seg, så et skille har du på «sak og person». Det er bra :) 

Første jeg tenker er kanskje at du skulle hørt med en terapeut, Evt familievernkontoret , og få en mulighet til fortrolig samtale alene for å sortere følelsene dine. For dette vil tære deg. 

Lykke til videre.

(nei, jeg er ikke stemor selv eller skilt, men har vært stedatter selv og ser at det må være fryktelig vanskelig noen ganger)

Anonymkode: 027b5...8a6

Takk for fint svar. Vet mange stemødre blir hakket på med en gang de nevner det kan være vanskelig. 

Vi var til familieterapaut for noen år siden pga jeg var lei og ikke langt unna å gå! Det jeg fikk ut av det var alt jeg jobber med. At det er jeg som er den voksne som må ta tak i meg selv osv. Og ting vart bedre etter det,jeg gikk mere inn for å være positiv mot stedatter. Og ble litt bedre på å ikke bry meg med svigermor.. men det endrer ikke hva jeg føler desverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er i ferien hun er der, er jo dette er fremmed barn, og dere er en fremmed familie for henne?! Stakkars jente tenker jeg.. Og du må jo klare det når det kun er toppen et par uker i året, og hvor mye skade kan svigermor gjøre på den tiden? Og hvor mye i veien og hvor store utgifter kan det bli på den korte tiden? 

Beklager, men den eneste jeg synes synd i er jenten.

Anonymkode: 9718b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må prøve å senke skuldrene. Fortsett det gode arbeide med stedatteren. Og prøv å drit i svigermor. Og barnemor. Gjør som du alltid har gjort. Ingen forskjellsbehandling. Og det du gjør er bra. Blås i hva svigermor tenker og mener. Hun er uansett ikke der 24/7, eller?

Hva sier mannen din til dette?

Anonymkode: 89c86...5d6

Jeg gjør som jeg alltid har gjort og det går fint. Men det gjør ondt inni meg! Jeg er glad i jenta,men ikke så mye at jeg ønsker å ha henne her i dager og uker. Jobber hardt med å være blid og grei. For innvendig er jeg mere irritabel osv når hun er her. Svigermor bor heldigvis ikke her vi bor så vi møtes sjeldent. Men hun har psyket meg ut. Kan bli psykisk syk når vi er til dem eller de er til oss. Var ingen problemer før vi fikk felles barn. Da vart hun så vaktsom for om vi forkjellsbehandlet stedatter mot felles barn. Selvfølgelig har vi aldri gjort det. Hun kommer med kommentarer rettet mot meg. Om at jeg sier eller bestemmer for mye og feil. Snakker frem stedatter om jeg og barnefar forteller noe om våre felles barn osv. Det verste er at svigermonster er lærer og burde vite litt om hvordan man skal være rundt barn. Det er spennende hver gang vi møtes. Møter vi svigers uten stedatter er det null problem. Men noe helt annet når hu også er her. Så jeg er spent hver gang på om det er endring! 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde jeg satt foten ned og konfrontert svigermonster. Hvilken rett har hun å overvåke deg og dere? Bor dere veldig nært hverandre, så flytt til et annet hus innen samme skolekrets. 

Anonymkode: 267d9...f30

Hun bor en annen plass i landet heldigvis! Har satt ned foten mange gang,men hun tar det ikke til seg. Hun nekter og se at hun gjør noe feil! Også blir hun helt drama å sier hun skal holde seg borte fra livet vårt osv! Haha det er så tragisk. Mannen er svært konfliktsky og av få ord. Men han har sagt i fra sjikkelig en gang,den tiden jeg var på tur til å gå. Men det førte til at dramaqueen ikke tok kontakt på 3 mnd også mente hun at det var vi(sønnen) som kuttet henne ut. Så dere ser.. kommer ikke noe lengre der! Men mannen får beskjed hver gang vi skal møte de mens stedatter også er her,at han skal legge merke til oppførsel til svigermosnter! For jeg godtar ikke. Å jeg er klar til å be henne reise til fans!  Men fortsetter det så sier jeg stopp til slutt. Når barna blir stor nok til å se forskjellsbehandlingen fra farmor,da er det nok. Da får hun holde seg unna eller møte mine barn når stedatter er til sin mor for da er alt greit! Imgen forskjell, ingen hauk og jeg kan gå med skuldrene senket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det kun er i ferien hun er der, er jo dette er fremmed barn, og dere er en fremmed familie for henne?! Stakkars jente tenker jeg.. Og du må jo klare det når det kun er toppen et par uker i året, og hvor mye skade kan svigermor gjøre på den tiden? Og hvor mye i veien og hvor store utgifter kan det bli på den korte tiden? 

Beklager, men den eneste jeg synes synd i er jenten.

Anonymkode: 9718b...3b6

Ja jeg synes og synd i jenten. Vil ikke ha sympati for meg! Jeg sliter jo med de tanker og følelser jeg har.

Hun er til oss gjennomsnittlig 8 uker i året. Pluss/minus. Sprett utover. Og vi snakker på video ofte! Så nei. Hun er langt i fra fremmed for noen av oss. Og jeg klarer det,sier jo ingenting anmet. Snakker om tanker og følelser som er vonde. Kunn for å lufte ut i fra hodet da det er vanskelig å holde på slikt alene.om svigermor plager kunm når vi alle er sammen. Som vi skal være i ferien. Jeg klarer ikke å slappe av og kose meg for jeg går konstant å er redd for å gjøre npe feil i hennes øyne siden hun overvåker meg. Kjempegøy! Resten av året bryr jeg meg ikke i det hele tatt! Det er når det er sommerferie.. det med utgift er generelt. Både i ferier og bidrag! Klart skal far vøre med på å forsørge sin datter. Men irriterer meg at han var så dum som fikk barn med denne heksa! Vi har ekstra ulegg hver gang stedatter er hos oss pga moren aldri gidder å sende med ordentlige klær og klær etter vær! Da må vi handle..

Endret av Kole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kole skrev:

Ja jeg synes og synd i jenten. Vil ikke ha sympati for meg! Jeg sliter jo med de tanker og følelser jeg har.

Hun er til oss gjennomsnittlig 8 uker i året. Pluss/minus. Sprett utover. Og vi snakker på video ofte! Så nei. Hun er langt i fra fremmed for noen av oss. Og jeg klarer det,sier jo ingenting anmet. Snakker om tanker og følelser som er vonde. Kunn for å lufte ut i fra hodet da det er vanskelig å holde på slikt alene.om svigermor plager kunm når vi alle er sammen. Som vi skal være i ferien. Jeg klarer ikke å slappe av og kose meg for jeg går konstant å er redd for å gjøre npe feil i hennes øyne siden hun overvåker meg. Kjempegøy! Resten av året bryr jeg meg ikke i det hele tatt! Det er når det er sommerferie.. det med utgift er generelt. Både i ferier og bidrag! Klart skal far vøre med på å forsørge sin datter. Men irriterer meg at han var så dum som fikk barn med denne heksa! Vi har ekstra ulegg hver gang stedatter er hos oss pga moren aldri gidder å sende med ordentlige klær og klær etter vær! Da må vi handle..

Du kaller ett annet voksent menneske for heks,det sier jo mest om deg..Du virker ikke som ett oppegående menneske som ikke klarer å omtale andre voksne på en nøytral og høflig måte!

Anonymkode: b7cb9...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kaller ett annet voksent menneske for heks,det sier jo mest om deg..Du virker ikke som ett oppegående menneske som ikke klarer å omtale andre voksne på en nøytral og høflig måte!

Anonymkode: b7cb9...604

Hehe ok. Tipper jeg er mere oppegående enn deg som føler et behov for å bare trø noen ned med å snakke slik til folk😉 bare spar deg! Jeg er trygg på meg selv og ler kunn av slike tåpne kommentarer!😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, du er et forferdelig menneske som tenker slik om stedatteren din. Du får jobbe med deg selv for å bli bedre.

Anonymkode: 31fcd...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg, du er et forferdelig menneske som tenker slik om stedatteren din. Du får jobbe med deg selv for å bli bedre.

Anonymkode: 31fcd...b07

Er du stemor selv? Tro meg jeg jobber hardt,har alltid gjort det og vil alltid gjøre det! Er vanskelig å styre følelser vet du kanskje? Etter å ha lest mange tråder her inne vet jeg at jeg er heldigvis ikke alene om å synes det er vanskelig med stebarn! De som ikke har stebarn trenger ikke å svare om de kunn har stygge kommentarer 😊 de uten stebarn har ikke anelser om vilke utfordringer det bringer med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kole skrev:

Hehe ok. Tipper jeg er mere oppegående enn deg som føler et behov for å bare trø noen ned med å snakke slik til folk😉 bare spar deg! Jeg er trygg på meg selv og ler kunn av slike tåpne kommentarer!😊 

Du fremstår jo ikke akkurat som trygg på deg selv..

Anonymkode: b7cb9...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med deg ja. Du har en stedatter som du sier er flott, som elsker deg og som søker mest til deg. Hvorfor misliker du henne så mye? Det er ikke hennes feil at mammaen hennes og bestemor behandler deg dårlig. Stakkars jente som ikke er velkommen hos pappaen sin

Anonymkode: 6772f...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv satt deg i denne situasjonen, forhold deg til det! Stakkars barn..

Anonymkode: cac98...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har selv satt deg i denne situasjonen, forhold deg til det! Stakkars barn..

Anonymkode: cac98...a00

Skikkelig hjelpsom kommentar som hjelper stemor og stedatter... Not!!

Kommentaren din gjør ikke noe annet enn å dømme! Det hjelper ingen i denne saken!

Anonymkode: 23f35...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egentlig to valg. Enten må du gjøre det beste ut av situasjonen med stedatteren din, dvs akseptere at hun er her for å bli, fokusere på det positive, som bl. annet at hun er ei snill jente, er glad i deg og søker til deg. Hun er en del av mannen din. Tenk positivt. Hold deg unna svigermor og barnemor, og få mannen din til å håndtere de.

Eller så må du tenke på å gå ut av forholdet.

Jeg forstår deg. Jeg kunne aldri blitt sammen med en mann med barn. Da måtte i såfall barna ha vært utflyttet og voksne. Ikke små barn. Jeg vet jeg ikke hadde taklet det.

Anonymkode: f72d1...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt normale følelser rundt dette. Klart det er slitsom å ha andres barn rundt seg 24/7 i ferier, klart det kjipt med forskjellsbehandling og å føle seg vurdert hele tiden.

Ikke vær så hard mot deg selv, du skal oppføre deg som en ansvarlig voksenperson ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg finner uforståelig med tankene dine er fokuset på kostnadene det medfører at hun er hos dere. Hun er en liten jente som sjelden er på besøk hos pappa'n sin, da bør de kronene ekstra absolutt ikke medføre negative tanker. 

Om du er helt ærlig så ser du vel at deres felles barn får veldig mye mer av både oppmerksomhet og penger av sin far?

Anonymkode: 6ab9a...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel egentlig to valg. Enten må du gjøre det beste ut av situasjonen med stedatteren din, dvs akseptere at hun er her for å bli, fokusere på det positive, som bl. annet at hun er ei snill jente, er glad i deg og søker til deg. Hun er en del av mannen din. Tenk positivt. Hold deg unna svigermor og barnemor, og få mannen din til å håndtere de.

Eller så må du tenke på å gå ut av forholdet.

Jeg forstår deg. Jeg kunne aldri blitt sammen med en mann med barn. Da måtte i såfall barna ha vært utflyttet og voksne. Ikke små barn. Jeg vet jeg ikke hadde taklet det.

Anonymkode: f72d1...328

Takk for en saklig kommentar 😊Vet valgene mine ja, å jeg har valgt å bli pga alt annet er bra. Jeg missliker ikke jenta,jeg liker bare ikke å skal ha henne hos meg over dager og uker. Alt går fint! Bare trengte å få ut litt tanker! Alle som dømmer må bare gjøre det 😊 jeg vet hvordan ting er og tar ikke til meg noen av de negative kommentarene! Jenta har det fint hun! Er kunn jeg som har det vanskelig med mine tanker og følelser! Som jeg ikke ønsker og ha! Og jeg ønsker heller ikke sympati 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste jeg finner uforståelig med tankene dine er fokuset på kostnadene det medfører at hun er hos dere. Hun er en liten jente som sjelden er på besøk hos pappa'n sin, da bør de kronene ekstra absolutt ikke medføre negative tanker. 

Om du er helt ærlig så ser du vel at deres felles barn får veldig mye mer av både oppmerksomhet og penger av sin far?

Anonymkode: 6ab9a...adb

Er ikke kostadene ved at hun er her. Men bsrnebidragene. Som vi vet at mesteparten ikke går til henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være lett for et lite barn å være på besøk i sin egen familie. 

Og dertil blir sett på som en «ekstra kostnad» og er irritasjonsmoment. 

Forstår godt at barnets mor og og farmor har piggene ute jeg. Du fremstår som umoden og urimelig her. 

Anonymkode: 81f09...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kole skrev:

Hei. Jeg trenger å få luftet hodet litt. Jeg har det vanskelig med meg selv,føler jeg er et forferdelig menneske. Er vel det. Har mann med barn fra før. Vi har vært sammen i 7 år,møttes da datteren hans var 1,5 år. Vi har to barn sammen. Når vi møttes syntes jeg (som mange andre) at det var bare positivt at han hadde barn. Men etterhvert ble det ikke det pga barnemor som oppførte seg dårlig. Når vi fikk barn så ble svigermor en heks hun og.Overvåker meg enda som en hauk for å se etter forskjellsbehandling,noe jeg aldri har gjort.som ender med at hun gjør forskjell. Lang historie kort,alt med barnemor og svigermor førte til at alt rundt stedatter ble negativt for meg. Men jeg skjuler det godt,behandler henne som min egen selv om det sitter langt inne. Jeg gruer meg hver gang til hun kommer. Vanskelig å skal ha en annens barn rundt meg hele tiden. Hun er kunn hos oss i skoleferier så jeg får ikke akkurat et nært bånd til henne. Synes kunn at hun er i veien og en ekstra utgift. Hun er en flott jente og hun er veldig glad i meg. Er meg hun søker seg til ved det meste. Jeg er jo et forferdelig menneske som tenker slik! Hadde jeg visst hvordan det kom til å bli hadde jeg aldri blitt sammen med han.både han og hun fortjener bedre enn meg.  Kan ikke snakke om noen med det for ingen forstår. Ingen andre av venner eller familie er stemor og kan sette seg inn i det. Jeg gråter pga at jeg føler det slikt. Ikke for at jeg synes synd på meg selv,men for at jeg synes synd på stedatter selv om hun ikke vet noe.. jeg ønsker så sterkt at jeg skal ha bare gode følelset rundt henne men har jobbet og jobber fortsatt hardt for det uten at det endrer seg. Om enn så til det verre... sommerferie straks.. ingen ferier er fine for meg.. vil ikke ha henne med..ville bare få ned tankene... 

Skylle tro det var meg som skrev dette. Føler det på akkurat samme måte.

Til tider missliker jeg stebarnet og angrer bittert på at jeg gikk inn i dette. Det er veldig mange utfordringer på mange måter.

Anonymkode: 9495d...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke være lett for et lite barn å være på besøk i sin egen familie. 

Og dertil blir sett på som en «ekstra kostnad» og er irritasjonsmoment. 

Forstår godt at barnets mor og og farmor har piggene ute jeg. Du fremstår som umoden og urimelig her. 

Anonymkode: 81f09...93f

Hun har det så fint her at hun ikke vil hjem når hun er her så det er ingen problem det 😀 hun er ikke i hodet mitt å det er heller ingen andre så de vet ingenting om mine tanker! Så ingen har noen ting å være missfornøyd me utenom jeg! Som er missfornøyd pga jeg er som jeg er! Så slutt! Det er ikke vits! Har forklart veldig tydelig nå synes jeg 😊 er ingen problemer med handlingene mine eller oppførselen min,kunn inni hodet😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skylle tro det var meg som skrev dette. Føler det på akkurat samme måte.

Til tider missliker jeg stebarnet og angrer bittert på at jeg gikk inn i dette. Det er veldig mange utfordringer på mange måter.

Anonymkode: 9495d...bc3

Åh! Godt med noen som forstår!! Hvordan takler du det? Og hvordan er samværssituasjonen hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...