Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Ok..........Den retorikken skjønte jeg ikke stort av. Anonymous poster hash: 0849a...b16
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Nå må du roe ned drikkingen litt. Å ikke tro er ikke likestilt med fri oppdragelse. Anonymous poster hash: b950b...2fb
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Ja, jeg er ateist. Det vil ikke si at jeg bedriver fri/ingen barneoppdragelse. Det vil heller ikke si at ikke etikk, moral og verdisyn er styrende for valg vi gjør for oss selv og vår familie. Om du er troende, bruker du "Guds vilje" og "evig liv" som argument i absolutt all grensesetting ovenfor dine barn, og baserer din barneoppdragelse utelukkende på bibelen? Da er du i tilfelle mye lengre ute å kjøre enn hvilken som helst ateist. Bibelen åpner jo blant annet for tukt/fysisk avstraffelse... Anonymous poster hash: a7965...8d8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7 Vi tar valg på vegne av barna. Det et kun ett valg vi ikke tar: valget om hvilken religion barnet skal ha som voksent. Dere som hjernevasker ungene med gudetøys tar bare ett mer enn oss. (På samme måte som dere bare tror på en Gud mer enn oss. Med unntak av den er dere også ateister. Dere avviser jo Odin, Zevs, Mithras og hundrevis av andre.) Anonymous poster hash: 26755...7ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7 Her snakker vi hjernevasking av sekta du tilhører, ellers er du bare rett og slett helt uvitende eller går på LSD... Ateisme = uten gud Tror du leser mye mer mellom linjene enn det som faktisk er... Kristne tror på én gud (theos), hvor det finnes mange retninger som har litt ulike læresetninger son styrer troen. Muslimene, Jødedommen og Kristendomnen ef alle abrehamittiske religioner som tror på den samme guden. Hinduismen har flere guder (polytheisme) Ateisme er altså å ikke tro på en eller flere guder. Det er helt riktig at kroppens celler ikke er viljestyrte. Det hadde vært litt av et kaos hvis hver og en av oss skulle styre cellene selv. De er selvsagt progranerte til å gjøre sin oppgave i kroppen. Det betyr ikke at vi som mennesker ikke har fri vilje. Til og med kristne tror på fri vilje. Eks: Hvis jeg overlever en bilkrasj er det fordi Gud har våket over meg, men det er ikke Gud som fikk meg til å kollidere, det var mitt valg som har ført meg inn i situasjonen (valget om å sette meg inn i bilen akkurat da). Hvor har du det fra at alle handlinger kan forsvares hos ateistene? Så lenge mennesker er bevisste vesen som tar egne valg, må det også ta høyde for konsekvensen disse valgene fører med seg. Vi har tanker og følelser, og er handlende vesner. Tenke, føle og handle klarer man uten at Gud styrer oss som marionetter. Det at man ikke tror på en gud, gjør ikke at man ikke har et etisk og moralsk kompass hvor man tar hensyn til medmennesker og innordner seg i en samfunnsstruktur. Det er fornuften knyttet til den biologiske overlevelsestrangen, som gjør at man viser hensyn og prøver å fungere i samspill med andre individer. Bare se på en makrellstim. Det å fungere i en gruppe øker sannsynligheten for å overleve. Det at man er ateist betyr heller ikke st man er kunnskapsløs. Det finnes drøssevis av forskning på mennesker om kroppens anatomi, fysiologi og psykologi. Dette har ingen ting ned religion å gjøre. Man vet at en sunn og frisk kropp stort sett fungerer bedre og lever lengre. Derfor er det jo hensiktsmessig for mennesker å ta hensyn til kroppen og dens behov. Som voksen har man også ansvar for barna man setter til verden. Ønsker man at barna skal vokse opp som sunne, velfungerende individer, tilrettelegger man for det. For deg som tydeligvis er religiøs... Hca med menneskets natur mener du må være kontrollert av Gud? Anonymous poster hash: 523dc...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 Tenker du på anarkist?😶 Anonymous poster hash: 469e7...012
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7 Dette henger jo ikke på greip. Er dette tungetale? Anonymous poster hash: bd64a...733
the amazing spidermamma Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 Dette var like logisk som å påstå at kristne må spørre Gud hver gang de skal ta et valg, uansett om det handler om hvilken frokostblanding de skal spise eller om de skal ta seg sammen og slutte å fjase på DiB.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Jeg trenger ikke å bruke kristendom for å lære barnet mitt å ta rette valg, det jeg trenger er vitenskap. Om barnet spør om å spise sjokolade til lunsj så svarer jeg ærlig og riktig at det ikke går pga vitenskapelige fakta som usunn mat, sykdom og hull i tennene. Hva skulle kristendommen ha med det å gjøre? Ifølge kristendommen så skulle man ikke ha sex på helligdager, forteller du mannen din hver søndag at han må vente til mandag? Ellers vil barnet bli dødfødt eller få fødselsskader? For du har vel ikke sex med beskyttelse? Holder du deg borte fra andre når du har mensen siden du da er uren? Vitenskap er min religion, det gjør meg ikke mindre egnet til å være et godt og empatisk menneske. De mest dømmende menneskene som jeg har truffet har vært de med sterk religionstro, ikke de som velger å gjøre det rette uten trusselen om helvete hengende over seg Anonymous poster hash: 1dfa1...241
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 Definerer meg ikke som noe spesielt. Men tror ikke på Gud, av samme grunn som jeg ikke tror på julenissen. Det er et eventyr. Barna mine er ikke døpt eller konfirmert. Og jeg er heller ikke giftet i kirken. Takker nei til å være fadder ved dåp. Har respekt for andre folks tro, og står derfor ikke å lyver i en kirke om ting jeg ikke kommer til å overholde. Anonymous poster hash: 6b7f9...a7e
Tyra79 Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 Jeg er agnostiker, så spiser sjokolade om jeg vil OG har sex på en søndag om det passer seg slik. life is good!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #13 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7 Så du mener at moral og til og med sunt folkevett må være forankret i troen på en høyere makt? Anonymous poster hash: c7536...aee
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #14 Skrevet 17. januar 2017 Definerer meg ikke som noe spesielt. Men tror ikke på Gud, av samme grunn som jeg ikke tror på julenissen. Det er et eventyr. Barna mine er ikke døpt eller konfirmert. Og jeg er heller ikke giftet i kirken. Takker nei til å være fadder ved dåp. Har respekt for andre folks tro, og står derfor ikke å lyver i en kirke om ting jeg ikke kommer til å overholde. Anonymous poster hash: 6b7f9...a7e Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på om du lar barna dine få delta på skolegudstjenesten før jul på tross av din mangel på tro? Anonymous poster hash: d8c06...601
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #15 Skrevet 17. januar 2017 Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på om du lar barna dine få delta på skolegudstjenesten før jul på tross av din mangel på tro? Anonymous poster hash: d8c06...601 Det får de, og de har også vært i både Moské og i Templer. Men jeg som voksen har nok respekt til å ikke stå i en kirke å lyve. Det samme har de to eldste barna mine, derfor ville de ikke konfirmeres. Anonymous poster hash: 6b7f9...a7e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #16 Skrevet 17. januar 2017 Det får de, og de har også vært i både Moské og i Templer. Men jeg som voksen har nok respekt til å ikke stå i en kirke å lyve. Det samme har de to eldste barna mine, derfor ville de ikke konfirmeres. Anonymous poster hash: 6b7f9...a7e Høres ut som du har et sunt og fornuftig forhold til religion 😊 For som de sier så blir man ikke bonde av å gå i en fjøs, så hvorfor skal man da bli kristen av å gå i ei kirke? Jeg tror det bare er sunt å la ungene våre se hvordan forskjellige religioner fungerer. Så har de et mye sterkere grunnlag for å ta et valg selv når de er klar for det...😊 Forøvrig så synest jeg ikke det er noe verre å la barna tro at det finnes en Gud en at vi lar barna våre tro på julenissen med julestrømper og nisseønsker...😉 Anonymous poster hash: d8c06...601
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #17 Skrevet 17. januar 2017 Høres ut som du har et sunt og fornuftig forhold til religion 😊 For som de sier så blir man ikke bonde av å gå i en fjøs, så hvorfor skal man da bli kristen av å gå i ei kirke? Jeg tror det bare er sunt å la ungene våre se hvordan forskjellige religioner fungerer. Så har de et mye sterkere grunnlag for å ta et valg selv når de er klar for det...😊 Forøvrig så synest jeg ikke det er noe verre å la barna tro at det finnes en Gud en at vi lar barna våre tro på julenissen med julestrømper og nisseønsker...😉 Anonymous poster hash: d8c06...601 Barna mine får tro på hva de vil Jeg har også lest både bibelen og koranen, fordi jeg synes det er interessant. Derfor har jeg også mye respekt for kirken som institusjon, og ville aldri stått i en dåpsseremoni og løyet. Fordi det skal man ikke gjøre i følge bibelen. Og jeg lover ikke at jeg skal hjelpe å oppdra et barn i kristen tro når jeg ikke står inne for det. Synes religion er et spennende tema, men jeg er ikke troende. Anonymous poster hash: 6b7f9...a7e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #18 Skrevet 17. januar 2017 Jeg er agnostiker, så spiser sjokolade om jeg vil OG har sex på en søndag om det passer seg slik. life is good!! Sjokolade er heldigvis ikke nevnt i Bibelen, så der kan man ikke bomme. Anonymous poster hash: 26755...7ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #19 Skrevet 17. januar 2017 Vel, ateister har ikke moral. Så de gjør hva de vil med barna. Anonymous poster hash: 2539c...b5e
Magia Skrevet 18. januar 2017 #20 Skrevet 18. januar 2017 Ja, der beskrev du meg på en prikk HI. Hvordan vet du alt dette om meg?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #21 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er litt enig med hi, men de færreste tenker over hvorfor noe er "riktig" og noe annet er "galt". De aller fleste mennesker er hjernevasket til å tro på noe guddommelig. Det er ikke alle som kaller det det. For noen fungerer for eksempel menneskerettighetene, Norges lover eller mamma ord som slike grunnleggende sannheter som de ikke en gang tenker på å sette spørsmålstegn ved. Anonymous poster hash: 7b97d...abf
Syngensang Skrevet 18. januar 2017 #22 Skrevet 18. januar 2017 Hoho, eg er ateist fordi eg trur vi greier å skille mellom rett og gale uten at vi har ein Gud (eller fleire) som står over oss og hytter med peikefingeren, evt lokkar med belønning (etter at livet er over vel og merke). Viss borna mine blir religiøse, så gjerne for meg. Men eg legg ikkje til rette for overtru av noko slag.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #23 Skrevet 18. januar 2017 Hoho, eg er ateist fordi eg trur vi greier å skille mellom rett og gale uten at vi har ein Gud (eller fleire) som står over oss og hytter med peikefingeren, evt lokkar med belønning (etter at livet er over vel og merke). Viss borna mine blir religiøse, så gjerne for meg. Men eg legg ikkje til rette for overtru av noko slag.Hvilket grunnlag har du for å si at noe er rett og noe annet er galt? Hvorfor varierer det som er rett og det som er galt mellom kulturer og gjennom tiden? Tror du du er født med en visshet om hvordan vi bør leve livene våre? Hvis vi er det, hvorfor er ikke alle enige da? Anonymous poster hash: 7b97d...abf
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #24 Skrevet 18. januar 2017 Hvordan kan dere ta valg på vegne av barna? F.eks hvis barnet ditt spør om han/hun kan spise sjokolade til lunsj (200 gram), hvorfor er det feil? Det kan ikke forsvares. Ok, barnet får mye sukker. Hva så? Barnet kan bli feit. Hva så? Vi er bare en celleklump som gjør tilfeldige ting, mot vår egen vilje, uansett. Våre handlinger kan alltid unnskyldes. Sånn, ifølge ateisme, da. Er man ateist, må alle få gjøre hva de vil. Anonymous poster hash: 7652b...ca7 Min logikk sier at det er omvendt... Hvis du tror på et liv etter døden, som er mye bedre enn dette, hva er poenget med å ta vare på helsa da? Fordi Gud sier det? (Gjør han det?) Står vel noe i bibelen om å ikke fråtse, men det er vel neppe det de fleste kristne begrunner avslaget med når de sier nei til at barna kan få sjokolade til lunsj? Anonymous poster hash: 5ca6e...13a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #25 Skrevet 18. januar 2017 Min logikk sier at det er omvendt... Hvis du tror på et liv etter døden, som er mye bedre enn dette, hva er poenget med å ta vare på helsa da? Fordi Gud sier det? (Gjør han det?) Står vel noe i bibelen om å ikke fråtse, men det er vel neppe det de fleste kristne begrunner avslaget med når de sier nei til at barna kan få sjokolade til lunsj? Anonymous poster hash: 5ca6e...13a Du forutsetter da at det er noen vits i å leve. Uten noe guddommelig er det jo ikke det. Strengt tatt har det ingenting å si om vi lever eller dør. Hvorfor skulle vi bry oss om det. Strengt tatt ville det være en stor fordel for menneskene som var igjen og alt annet høyerestående liv på jorda om en eller annen HOK livet av 90% av alle mennesker. Er det galt og hvem eller hva bestemmer at det er galt? Anonymous poster hash: 7b97d...abf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå