Gå til innhold

Termin MAI 2017❤


M79+♂08♥+♂12♥

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det går greit når du ikke har ubehag - rundt uke 20-25 og videre er de redd for vena cava syndrom (klemme på en evne som sørger for blod til mor og baby, men ikke alle opplever det og mor blir kvalm og svimmel lenge før baby). De anbefaler bare at man har en liten pute under ryggen så går det greit. Jeg er ingen fagperson da! I dag prøvde storesøster og dytte hodet sitt mot magen min da hun satt foran meg, men hun traff heldigvis ikke rett i magen men mer mot armen. Får passe litt på små viltre krabaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sovner på siden. Våkner ofte opp på ryggen, og det har aldri vært et problem for meg. Heller ikke i de to forrige svangerskapene. Er som de andre sier at når man ikke opplever noe ubehag i å ligge på ryggen, så er det heller ikke noe problem for lille i magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har erfaring med glukosebelastning og svangerskapsdiabetes? Jeg tok glukosebel. sist og skal ta det igjen nå. Bare kom på at jeg spiser en del frukt fordi jeg ikke orker så mye etter all kvalmen. Kan frukt føre til diabetes? Eller sukker i urinen? Spiser jo ikke ekstremt, men gjerne 1-2 frukt måltid til dagen (f. eks 2 skiver ananas og 1 appelsin eller 1 eple).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes denne gangen. Jeg fikk beskjed om at jeg kan og skal spise frukt, men fikk tips om å spise noe som ikke har sukker, men heller fett, før frukten. F eks en liten neve nøtter. Jeg har foreløpig diabetes som kn kontrolleres med kosthold, og fikk beskjed at jeg kunne godt prøve meg med litt dessert innimellom. Men viktig å ta det ETTER maten. For da stiger blodsukkeret saktere og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen flere her som får ultralyd hver måned og tettere oppfølging?

Vi skal på ny ultralyd 17 januar. Gleder meg😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med ul :) i dag fikk jeg et lite dunk mot magen av en skolestol som falt ned fra en pult. Er dette noe jeg burde fått sjekket opp? De sier jo at de tåler så mye, ingen blødning og ikke noe vondt - men man er jo litt "ømmere" i magen som gravid og kjenner etter. Uke 21. Skal kjenne etter liv som vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent mye gode spark som vanlig i kveld og ikke noe vondt så tenker ikke mer på "dultet", men jeg har anterior plassering av morkaken altså foran (ikke forliggende!) - tåler vi mindre dytt mot magen vi med anterior morkake?? Husker ikke hva jeg hadde sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere mai damer?

Her går det bra, men jeg er mye trøtt og sliten og jordmor har akkurat sendt inn søknad om svangerskapspenger for 50%. Jeg har hatt mye premature rier, og det har vært skummelt. Skyldes hardt press på jobb og lite hvile etter jobb. Så nå skal vi se om det kan komme seg litt hvis jeg får redusert arbeid litt. Noen andre her som har/har søkt svangerskapspenger? Hvor lang tid tok behandlingstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere mai damer?

Her går det bra, men jeg er mye trøtt og sliten og jordmor har akkurat sendt inn søknad om svangerskapspenger for 50%. Jeg har hatt mye premature rier, og det har vært skummelt. Skyldes hardt press på jobb og lite hvile etter jobb. Så nå skal vi se om det kan komme seg litt hvis jeg får redusert arbeid litt. Noen andre her som har/har søkt svangerskapspenger? Hvor lang tid tok behandlingstiden?

Kjære deg - håper det roer seg når du får hvilt deg litt mer!

Hvordan kjennes premature rier ut? Jeg har bare hatt kynnere veldig ofte og på bakgrunn av dette søkte min jordmor svangerskapspenger 25%. Det er helgevaktene mine som er 2 dagers - lør og søndag med 12 timers vakter.

Men så fikk jeg brev fra Nav om at arbeidsgiver hadde glemt å sende inn inntektsopplysninger.. Så vi måtte ettersende informasjon i sist uke.

Min jordmor mente det kunne ta flere uker. Men jeg jobber alt redusert - så får kommunen refusjon fra den datoen jeg startet redusert.

Ellers går det bra. Jeg kjenner jeg blir fort sliten. Spesielt de dagene jeg er alene med gutten på morgenen. Må ordne alt og kjøre opp i barnehagen. Tenker nå som vinteren kommer med snø og glatte - håper jeg klarer det tempoet.

Jeg blir fort kvalm/uvel hvis jeg må presse meg. Men det hjelper å legge seg litt nedpå😴

Deilig å kjenne lillebror sparke. Vi har ny UL 17 januar som jeg teller ned til.

Synes er det er ganske sprøtt å tenke på at jeg alt se 23+2 uker.

Igår hamstret jeg en haug med babyklær på HM som var satt ned i pris. Fikk en hel pose for 400kr. Veldig gøy og koselig med disse små bodyene💙☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kontroll hos jordmor idag og alt er heldigvis fint ❤️☺️ fin urin og fint blodtrykk. Hun måtte måle med manuell da det alltid blir litt høyt med den andre. Det landet på 120/75. Veldig fornøyd med det.

Lillebror sparker som bare det - men godt p høre han på doppler fordiom💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelæreren: Riene jeg har hatt/har, har vært som sterke kynnere/svake rier. Som modningsrier med smerte (kjennes som sterke menssmerter). Det har vært veldig skummelt, så er veldig glad for at jordmor tok det veldig seriøst. Samtidig var jo det og litt skummelt, for da skjønte jeg at det ikke bare er jeg som overreagerer.. Men godt vi skal prøve å gjøre noe med det.

Så kjekt at det står bra til med lillegutten i magen din og med blodtrykket ditt:) Er så deilig hver kontroll man får vite at alt ser bra ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nokon andre som blir "sliten" i magen etter å ha stått/gått mykje? Var og gikk i butikkar i går, og då kjentes det etterkvart som eg blei støl i magen og fikk litt småvondt oppe på begge sider av magen. Samme følelse i dag etter å ha stått lenge på kjøkkenet og laga middag. Førstegangsgravid, så anar ikkje om dette er heilt innanfor normalen, om det er kynnarar eller kanskje noke heilt anna?🤔❔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat sånn- prøvde meg i butikker for første gang på lenge pga kvalme- og måtte sette meg ned etterhvert ble uvel av å stå lenge. Tror kanskje det kan ha med vena cava å gjøre (klemmer på en blodåre og blir svimmel/ uvel hvis man står lenge i kø eks.) for min del var det nok mest at det er uvant å stå/ gå mye etter 3 mnd sengeliggende... Uke 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen! Er mye svimmel og "gruer" meg hvis jeg må stå i butikk kø. Kjenner nå mye vondt i arret - det strekker og svir. Jordmor mener dette er helt normalt etter ett ks.

Magen begynner å ta skikkelig form nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det er mye plager...

Kjenner dere av og til mindre liv eller annerledes bevegelser? 22+5 og har de siste 2 dagene kjent mindre liv, men likevel en del spark og mye romestering- tror kanskje hun er roligere fordi jeg har vært mer aktiv? Eller kanskje hun har snudd seg med føttene innover? Skal til jordmor over helgen og må forhøre meg litt. Er vel ikke før uke 28 man skal kjenne et mønster i bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme følte jeg i de ukene 20-23. Han var mye aktiv og plutselig helt "stille"! Jordmor mener de snur seg at at vi da ikke kjenne dem. Hun sa til meg at fra uke 25 skal jeg kjenne liv hver dag.

Men kanskje litt tidlig med ett mønster på bevegelsene?

Selvom lillebror her er veldig i mønster. Vet han er våken i 14 tiden hver dag og på kvelden fra kl 21-02 er det alltid salto der inne :)

Blir kanskje ett B menneske som mammaen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ja blir spennende å se aktiviteten på utsiden! Like etter jeg hadde postet kjente jeg mye gode spark som normalt :) godt. Man blir litt bekymret når det er stille noen timer lengre enn vanlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer aktiviteten veldig fra dag til dag. Noen dager sparker han så jeg kvepper flere ganger for dagen, mens andre kjenner jeg bare noe smått innimellom som jeg lurer på om er hikk. Jeg vet at jeg har foranliggende morkake, og dette gjør sikkert at jeg kjenner mindre, og så avhenger det sikkert også av hvordan han ligger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som merker mye "nedpress" når dere går eller står mye? Jeg har nylig begynt å jobbe igjen etter å ha vært sengeliggende så kanskje pga det... Men lurer på om det er bekkenet? Uke 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner også litt nedpress men dette mest rundt Ks arret. Merker at magen begynner å veie litt nå og korsryggen er sååå vondt. Kan det ha noe med bekkenet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå mye før nedpresset kommer. Men jeg har i tillegg hatt en del rier. Var spesielt ekkelt på nyttårsaften da jeg gikk nyttårsbukk med barna. Gikk max 1 km og bare etter ca 200 meter begynte nedpresset. Var ille. Heldigvis kunne jeg stå helt i ro mens ungene sang og fikk gotteri, og så lå husene vi gikk til veldig tett. Men jeg måtte foreslå ganske raskt at vi skulle gi oss (gikk sammen med 2 andre familier). Heldigvis var de enige. Hadde ikke lyst å brette ut om mine "problemer". 

Nå er jeg akkurat gått ned i 50% jobb. Og merker allerede mindre til rieaktivitet, så er spent på om nedpresset kan gi seg litt også nå som jeg kan hvile litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...