Gå til innhold

Mottatt bekymringsmelding på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må folk slutte snakke ned barnevernet! Det er 99% godhjerta dyktige fagfolk som jobber der! Det finnes råtne epler (folk som ikke er egnet i jobben) i ALLE yrker. Vi skal være sjeleglad vi har engasjerte barnevernsansatte. De får mange "tullesaker" - og de henlegges. 

Noen saker er så absurde man kan ikke tro det nesten, har hørt om søskenflokk som ble tvungen til å spise sin egen avføring. Har hørt om barn som blir sexuelt misbrukt. Har hørt om barn som blir pisket med ledninger. Har hørt om barn som blir sultet i hjel!

Fantasi eller ikke fantasi, barnvernsansatte tror på barnas historie helt til annet kan bevises! Sånn skal det være <3 Barn skal blir hørt og trodd. 

Anonymous poster hash: 681ea...171

Jeg har svart rett ovenfor her. Jeg er helt enig i at bv gjør masse bra arbeid, det har jeg eksempler på både fra nær familie, jobb og venner.

Jeg er også enig i at barn skal lyttes til. Men her er det etter min mening langt mer bekymringsfullt hvordan den bv-ansatte tilnærmet seg barnet før hun hadde hørt barnets historie.

Jeg er blant dem som snakker positivt om bv, som anbefaler folk å søke hjelp når de trenger det, melde når man ser barn man er bekymret for.

Men nettopp for å ha et godt barnevern så er det viktig å få luket ut de som jobber der og som viser dårlig dømmekraft i jobben og jobbrelaterte avgjørelser.

Anonymous poster hash: 4f8c2...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svart rett ovenfor her. Jeg er helt enig i at bv gjør masse bra arbeid, det har jeg eksempler på både fra nær familie, jobb og venner.

Jeg er også enig i at barn skal lyttes til. Men her er det etter min mening langt mer bekymringsfullt hvordan den bv-ansatte tilnærmet seg barnet før hun hadde hørt barnets historie.

Jeg er blant dem som snakker positivt om bv, som anbefaler folk å søke hjelp når de trenger det, melde når man ser barn man er bekymret for.

Men nettopp for å ha et godt barnevern så er det viktig å få luket ut de som jobber der og som viser dårlig dømmekraft i jobben og jobbrelaterte avgjørelser.

Var det skjult kamera der, så man kan se at BV ansatt opptredde uprofesjonelt, uetisk og umoralsk? Som noen skrev før, kanskje barnet tok kontakt? Hvem vet? 

Kanskje barnevernsansatt er hysterisk? Overreagerer? Kanskje hun nettopp har hatt en sak hvor barnets "fantasi" viste seg å være en grusom virkelighet? 

Blir jeg personlig meldt, kommer jeg til å skjelve i buksene! Det hadde nok vært veldig ubehagelig å skulle bli gått i sømmene av andre personer!!!!! Jeg vet jo jeg er en god mor, så hvorfor er jeg nervøs? Vi elsker barna våres, de fleste av oss - og vi må bare finne oss i at våre barn "blir passet på" av kommunale faglige utdannet ansatte. Mange forsvarsløse barn i denne verden som lever under forhold vi aldri kan forestille oss!

Skrevet

Barnevernet har blitt en trussel alle slenger om seg med. Alt fra sinna x, sure naboer til sjalu venninne. Hva har egentlig skjedd de siste årene i Norge? Det ringes til bv over en lav sko, og familier som kommer under tilsyn blir gransket med lupe.

Jeg kjenner to som er under bv, den ene berettiget, den andre ikke.

Bv har så uendelig lange lister med krav til hvordan en omsorgsperson må være, krav de færreste av oss noen gang kommer til å nå opp til.

Så jeg skjønner redselen familier får når de blir kalt inn til møter.

Hi, ønsker deg lykke til, dette går bra :)

Noen fikk det for seg å kaste bort enormt viktige ressurser (for det synes jeg bv er) og dere var veldig uheldig. Heldigvis virker saksbehandleren dere fikk profesjonell :)

Anonymous poster hash: 2dc3d...c3a

Skrevet

Hi, det jeg finner pussigst av alt i det dere fikk vite på møtet i dag, det er den aller første delen av historien.

Et lite barn tisser ute (det er sommer, mange barn tisser ute når de går lettkledd).

Det jeg finner bekymringsfullt er hva som får en barnevernsansatt til å sette seg på huk for å snakke med et barn som tisser inne på foreldrenes eiendom. Bør ikke denne barnevernsansatte vite at det å nærme seg fremmede, nesten nakne barn slik som hun gjorde, kan bli sett på som en usunn tilnærming av barn?

Hva var det med det at barnet tisset den barnevernsansatte så på som så bekymringsfullt? For det var da hun tok kontakt med barnet. Hun satte seg på huk for å få tillit, hun hadde hund - noe barn ofte liker.

Hva var det med barnets adferd eller omgivelser som tilsa at den barnevernsansatte mente det var på sin plass å komme i samtale med et barn som satt uforstyrret og tisset i egen hage for å kartlegge barnet?

(jeg antar at barnet ikke ser utsultet ut, ikke ser mishandlet ut, ikke går i filler, ikke lever på en eiendom som ser svært forsøplet og forsømt ut...)

Jeg finner henne adferd som ganske bekymringsfull - og jeg ville spurt barnevernet disse spørsmålene. Hadde det vært en annen privat person så ville jeg ikke presset mye på på dette, men det at hun jobber i barnevernet, det tilsier at hun burde ha en annen adferd og tilnærming til barn. Jeg ville krevd et svar på hva det var som gjorde at hun mente hun kunne tilnærme seg et nesten nakent barn uten å ha mistanke om at noe var galt. For iflg. det dere har fått vite var det barnets fantasihistorie som gjorde henne bekymret. Men det er jo hennes adferd før barnet fortalte den historien som er bekymringsfull såsant det ikke var noe med barnets eller eiendommens utseende som skulle tilsi at hun skulle være bekymret for barnet.

Såsant det ikke er noe mistenkelig i barnets utseende eller eiendommen deres, da mener jeg denne barnevernsansatte bør få en advarsel.

En over her som jobber i bv, svarte at de ser mye galskap. Og det tror jeg dessverre er sant. Men det må likevel ha vært noe som fikk denen bv-ansatte til å bli bekymret før søppelhistorien? Og den grunnen bør den bv-ansatte bli stilt spørsmål om. For var det ingen grunn til mistanke tidligere, da er det hennes tilnærming til et så lettkledd barn som blir bekymringsfullt, etter min mening.

Om dere legger frem noe slikt, husk å være veldig saklig, det må formuleres veldig godt og konkret. Og bør gjerne tas med i en klage til Fylkesmannen i etterkant.

Jeg er i utgangspunktet positiv til den jobben bv gjør, har sett utrolig mange positive historier hvor barn og familier har fått god og riktig hjelp. Men den tilnærmingen denne bv-ansatte hadde til dette barnet finner jeg ikke helt normal.

Mulig jeg tar helt fullstendig feil - men om hun føler det er ubehagelig å få slike spørsmål fordi hun bare har ærlige hensikter med å ta kontakt med barn slik, da er det kanskje på tide å tenke gjennom sin egen fremgangsmåte!

Nei barnet ser helt normalt ut av vekst, har alltid på seg hele og rene klær, men som 5 åring blir de ofte møkkete i løpet av dagen når de leker ute så godt mulig barnet hadde bruksmerker på klærne.

Vi har heller ikke ustelt og forsøplet hage men vi har gravearbeid i hagen pga drenering.

Om hun var så bekymret så kunne hun heller ha enten fulgt barnet opp eller banket på døra og så informert om hva hun mener barnet har sagt.

Vi er en rolig familie, helt normal en. Langt ifra perfekte men vi er gode foreldre.

Men å oppsøke et barn i egen hage, innlede samtale og så melde oss syns jeg er uakseptabelt.

For alt vi viste kunne hun være pedofil eller gal.

Anonymous poster hash: 516b3...ab1

Skrevet

Nei barnet ser helt normalt ut av vekst, har alltid på seg hele og rene klær, men som 5 åring blir de ofte møkkete i løpet av dagen når de leker ute så godt mulig barnet hadde bruksmerker på klærne.

Vi har heller ikke ustelt og forsøplet hage men vi har gravearbeid i hagen pga drenering.

Om hun var så bekymret så kunne hun heller ha enten fulgt barnet opp eller banket på døra og så informert om hva hun mener barnet har sagt.

Vi er en rolig familie, helt normal en. Langt ifra perfekte men vi er gode foreldre.

Men å oppsøke et barn i egen hage, innlede samtale og så melde oss syns jeg er uakseptabelt.

For alt vi viste kunne hun være pedofil eller gal.

Jeg har også jobbet i bvtj. Det du referer til fra meldingen får meg til å tenke at melder er ganske sprø... Jeg syns det merkelig at foreldre blir så veldig og lett krenket av en melding til bvtj. Spesielt når du selv ser det som er sprøtt og vet at ting er fint hjemme. Ting kan skje, noen kan melde om husbråk, men skjønte ikke hvilken leilighet det kom fra, barnet kan ha dratt en fryktelig historie den dagen, du kan ha brølt til ungene og mista fatningen en gang og en person så det og melder. Ofte er det en melding som er starten på et omsorgssviktet barn si redning (selv om det ofte kan ta for lang tid). Alle disse mediesakene - ingen foreldre går vel frivillig ut og sier "joda, vi slår ungene hvis de ikke hører, med lader, belte, gaffel og stenger de inne på badet og slukker lyset om de krangler med søsknene sine". Feil skjer, det høres jo ut som denne dama er en feil, kanskje blir de veldig glad for å få en klage på henne. Men det er jo ikke sånn at fordi dere har en undersøkelse så er dere dårlige foreldre? Det tror ikke bvtj og det tror ikke bhg heller.

Bortsett fra at din enorme skepsis til bvtj som du nå har forsterket, ødelegger for alle de barna og familiene som får og kan få hjelp, så høres jo du ut som en meget oppegående dame og kjærlig mor. Ikke la den sprø dama ødelegg for deg. Send klage og kanskje du gjør alle hennes kollegaer en tjeneste i tillegg til deg selv.

Anonymous poster hash: 4dbe5...9af

Skrevet

Jeg er barnevernpedagog og har jobbet som saksbehandler i Bvtj. Jeg er helt enig med den over her som opplever melder som sprø.

Jeg hadde reagert temmelig kraftig om det var min kollega. Det var sikkert godt ment men det er slett ikke slik man gjør ting.

Grunnen til at jeg tenker hun er sprø, er først og fremst at hun ikke ringte på hos dere dersom hun ble bekymret for historien til barnet. Det er jo veldig rart! Men også at hun spør barnet direkte om det bor i søppelkassen. Hvor kommer det fra liksom.

Selvsagt, barnemishandlere ser ikke annerledes ut enn andre familier, dessverre. De ser ut som helt vanlige familier som meg og deg. Til og med rusmisbrukere kan se helt normaltfungerende ut, selv etter årelangt misbruk. Så man må spørre barn. Men ikke på denne måten.

Du er en oppegående og flott mamma, HI. Når saken er henlagt, ta kontakt med fylkesmannen og meld inn klage på saksbehandler.

Anonymous poster hash: 30ef0...7e3

Skrevet

Jeg har også jobbet i bvtj. Det du referer til fra meldingen får meg til å tenke at melder er ganske sprø... Jeg syns det merkelig at foreldre blir så veldig og lett krenket av en melding til bvtj. Spesielt når du selv ser det som er sprøtt og vet at ting er fint hjemme. Ting kan skje, noen kan melde om husbråk, men skjønte ikke hvilken leilighet det kom fra, barnet kan ha dratt en fryktelig historie den dagen, du kan ha brølt til ungene og mista fatningen en gang og en person så det og melder. Ofte er det en melding som er starten på et omsorgssviktet barn si redning (selv om det ofte kan ta for lang tid). Alle disse mediesakene - ingen foreldre går vel frivillig ut og sier "joda, vi slår ungene hvis de ikke hører, med lader, belte, gaffel og stenger de inne på badet og slukker lyset om de krangler med søsknene sine". Feil skjer, det høres jo ut som denne dama er en feil, kanskje blir de veldig glad for å få en klage på henne. Men det er jo ikke sånn at fordi dere har en undersøkelse så er dere dårlige foreldre? Det tror ikke bvtj og det tror ikke bhg heller.

Bortsett fra at din enorme skepsis til bvtj som du nå har forsterket, ødelegger for alle de barna og familiene som får og kan få hjelp, så høres jo du ut som en meget oppegående dame og kjærlig mor. Ikke la den sprø dama ødelegg for deg. Send klage og kanskje du gjør alle hennes kollegaer en tjeneste i tillegg til deg selv.

Anonymous poster hash: 4dbe5...9af

Jeg har alltid vært for barnevern og ment at de gjør en god jobb.

Har valgt å ikke tro på alt som står i sosiale medier om hvor håpløst barnevernet er, men dette gjør at jeg tviler på at alle som jobber i tjenesten er egnet.

Og selv om jeg vet at vi er gode foreldre og ikke har noe å skjule så kan jeg likevel ikke overkjøre egne følelser

Skrevet

Da har vi fått telefon fra saksbehandler.

Hun skal kun snakke med ped leder for å få bekreftet at de ikke mistenker omsorgssvikt og at barnet har livlig fantasi.

Hun mente vi hadde god, logisk og for ufrie forklaring på hendelsen og beklaget at det hadde blitt en sak.

Når barnehagen har bekreftet blir saken henlagt.

Skrevet

Å så bra at det det ser ut til at saken blir henlagt. Da kan du synke skuldrene og puste ut.

Finner det merkelig at de aller fleste som tror det beste om bv forandrer mening etter å ha vært kontakt med de.

Ja bv ser mye rart men betyr jo ikke at alle andre er sånn for det. Men én bv annsatt med erfaring ser fort om hva som reelt eller ikke. Det er her problemet ligger tenker jeg. Har vanskelig for å tro at en som har jobbet i bv i mange år hadde gjort dette som hi beskriver.

Anonymous poster hash: 52782...dfe

Skrevet

Å så bra at det det ser ut til at saken blir henlagt. Da kan du synke skuldrene og puste ut.

Finner det merkelig at de aller fleste som tror det beste om bv forandrer mening etter å ha vært kontakt med de.

Ja bv ser mye rart men betyr jo ikke at alle andre er sånn for det. Men én bv annsatt med erfaring ser fort om hva som reelt eller ikke. Det er her problemet ligger tenker jeg. Har vanskelig for å tro at en som har jobbet i bv i mange år hadde gjort dette som hi beskriver.

Anonymous poster hash: 52782...dfe

Blir lagt inn klage på vedkommende, og håper hennes sjefer igjen revurderer dama.

Jeg kjenner mange som jobber i barnevernet og er flotte mennesker men finnes alltid noen sitroner

Skrevet

Ut i fra det du skriver virker dere ikke riktig navla. Tror nok det var god grunn for den bekymringsmeldingen, for å si det sånn!

Anonymous poster hash: 68211...c5e

Oh, shut up!

Skrevet

Var det skjult kamera der, så man kan se at BV ansatt opptredde uprofesjonelt, uetisk og umoralsk? Som noen skrev før, kanskje barnet tok kontakt? Hvem vet?

Kanskje barnevernsansatt er hysterisk? Overreagerer? Kanskje hun nettopp har hatt en sak hvor barnets "fantasi" viste seg å være en grusom virkelighet?

Blir jeg personlig meldt, kommer jeg til å skjelve i buksene! Det hadde nok vært veldig ubehagelig å skulle bli gått i sømmene av andre personer!!!!! Jeg vet jo jeg er en god mor, så hvorfor er jeg nervøs? Vi elsker barna våres, de fleste av oss - og vi må bare finne oss i at våre barn "blir passet på" av kommunale faglige utdannet ansatte. Mange forsvarsløse barn i denne verden som lever under forhold vi aldri kan forestille oss!

Spiller det noen rolle om barnet først tok kontakt? I gata mi er det et titalls barn som leker i hagene sine og roper når jeg går forbi. Jeg setter meg ikke på huk og begynner å utspørre dem likevel. Og jeg tror ikke det er normal praksis at BV-ansatte går rundt og intervjuer tilfeldige barn i byen for å finne noen å melde bekymring omkring. Det normale er at bekymringene meldes fra folk som faktisk omgås barnet, ikke forbipasserende som leter etter feil og legger ord i munnen på barn de ikke kjenner. Syns dama høres skrullete ut. Tidlig demens eller noe sånt!

Anonymous poster hash: 104de...e50

Skrevet

Saken ble henlagt av barnevernstjenesten i går.

Barnehagen hadde i går fortalt om et herlig barn med livlig fantasi som er snill, omsorgsfull og kreativ.

At barnehagen følte godt samarbeid med oss. At de aldri hadde følt en grunn for mistanke om omsorgssvikt, om et barn som hadde alt av klær og utstyr til hver tid, alltid ren og i hele klær, sunn og god.

Så da tok det kun 6 dager inkl helg fra første møte med saksbehandler hos barnevernstjenesten til de henla bekyntingsmeldinhen og den 3 mnd lange undeesøkelses saken

Skrevet

Ang. Opptak av samtaler som det er referert til lenger oppe i tråden.

Jeg vil gå lenger enn å påpeke at privatpersoner har lov til å ta opp alle samtaler de er en del av. Jeg vil si at man er "dum" hvis man ikke tar opp all kontakt man har med skole/bv/nav/skatteetat/byggningsetat/alt av kontakt med det offentlige. Legg gjerne også til håndverker-firmaer hva angår avtaler til store penger, bilkjøp og lignende.

Alle smarttelefoner har opptaksfunksjon og nærmest ubegrenset lagringskapasitet.

Anonymous poster hash: 67334...98d

Har du bygget en bunker enda?

Anonymous poster hash: 3549a...6ed

Skrevet

Barnehagen hadde i går fortalt om et herlig barn med livlig fantasi som er snill, omsorgsfull og kreativ.

At barnehagen følte godt samarbeid med oss. At de aldri hadde følt en grunn for mistanke om omsorgssvikt, om et barn som hadde alt av klær og utstyr til hver tid, alltid ren og i hele klær, sunn og god.

Så da tok det kun 6 dager inkl helg fra første møte med saksbehandler hos barnevernstjenesten til de henla bekyntingsmeldinhen og den 3 mnd lange undeesøkelses saken Anonymous poster hash: 516b3...ab1

Godt å høre at det ordnet seg så fort. :)

Har dere bestemt dere om dere skal klage på hun som meldte dere inn?

Anonymous poster hash: 3cfcf...fe9

Skrevet

Godt å høre at det ordnet seg så fort. :)

Har dere bestemt dere om dere skal klage på hun som meldte dere inn?

Anonymous poster hash: 3cfcf...fe9

Klage skal vi så absolutt

Skrevet

Så da tok det kun 6 dager inkl helg fra første møte med saksbehandler hos barnevernstjenesten til de henla bekyntingsmeldinhen og den 3 mnd lange undeesøkelses saken

Det var utrolig raskt? Er de ikke pliktig å kjøre hele løpet med hjemmebesøk når det er offentlig ansatt som er melder, eller er dette endret på?

For noen år siden ble det lagt inn bekymringmelding på barna våre fordi en NAV ansatt hadde overhørt en spøk min mann kom med (han har rar form for humor; og tullet til en felles venn at de godt kunne møtes på puben den kvelden, han kunne bare ta med tegnesaker til barna så de kunne sitte i bilen og tegne mens han tok seg en halvliter, han tuller sånn når han skal forklare barnløse venner at han har andre plikter og ikke bare kan stikke ut når han vil). Selv om BV allerede på første møtet forstod at det var en misforståelse tok det 6 uker å bli ferdig med saken fordi de hadde plikt til å kjøre gjennom hele saksgangen når det var offentlig ansatt som meldte.

Anonymous poster hash: 98fe0...cf0

Skrevet

Det var utrolig raskt? Er de ikke pliktig å kjøre hele løpet med hjemmebesøk når det er offentlig ansatt som er melder, eller er dette endret på?

For noen år siden ble det lagt inn bekymringmelding på barna våre fordi en NAV ansatt hadde overhørt en spøk min mann kom med (han har rar form for humor; og tullet til en felles venn at de godt kunne møtes på puben den kvelden, han kunne bare ta med tegnesaker til barna så de kunne sitte i bilen og tegne mens han tok seg en halvliter, han tuller sånn når han skal forklare barnløse venner at han har andre plikter og ikke bare kan stikke ut når han vil). Selv om BV allerede på første møtet forstod at det var en misforståelse tok det 6 uker å bli ferdig med saken fordi de hadde plikt til å kjøre gjennom hele saksgangen når det var offentlig ansatt som meldte.

Anonymous poster hash: 98fe0...cf0

Jeg aner ikke hva som er vanlig eller ikke men er glad de ble fort ferdig.

Det viser seg da at ikke alle offentlige ansatte en kan stole på, og saksbehandler skjønte fort at dette var ikke reelt i det hele tatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...