Gå til innhold

Mottatt bekymringsmelding på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo er nok falsk mld siden dere ikke har noe trøbbel med ungene, i forhold etc. Jeg fikk det. Var en kvinne som var veldig sur på meg. Sto ikke mere i brevet jeg fikk enn det dere fikk. Tok også veldig lang tid fra mld var mottatt til jeg fikk brevet. Saken ble henlagt.

Anonymous poster hash: fd7c7...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo er nok falsk mld siden dere ikke har noe trøbbel med ungene, i forhold etc. Jeg fikk det. Var en kvinne som var veldig sur på meg. Sto ikke mere i brevet jeg fikk enn det dere fikk. Tok også veldig lang tid fra mld var mottatt til jeg fikk brevet. Saken ble henlagt.

Anonymous poster hash: fd7c7...c14

Skjønner ikke at noen kan være så ekle

Anonymous poster hash: 516b3...ab1

Skrevet

Hadde jeg fått en slik melding, hadde jeg selvsagt ringt dem med en gang og hørt hva det var. Stod jo at du kunne ringe!

Anonymous poster hash: 206b4...8bd

Skrevet

Hadde jeg fått en slik melding, hadde jeg selvsagt ringt dem med en gang og hørt hva det var. Stod jo at du kunne ringe!

Anonymous poster hash: 206b4...8bd

Egentlig ikke vits å gjøre det. De vil snakke med de det gjelder ansikt til ansikt

Anonymous poster hash: 318f3...178

Skrevet

Dette kommer til å gå helt fint! Vi fikk en svært alvorlig melding på ett av barna. Så alvorlig at hen ble tatt inn på barnehuset. Bv skjønte raskt, etter å ha utført samtale/undersøkelse av barnet og snakket med oss, at alt bare var oppspinn. Det hele opplevdes grusomt mens det stod på, men saken ble raskt henlagt. Vi hadde ikke med advokat på møte (falt oss ikke inn, siden vi hadde alt vårt på det tørre og ikke hadde noe å skjule). Selv om det føltes dramatisk opplevde jeg alle fra bv som profesjonelle og medmenneskelige. En erfaring jeg svært gjerne skulle vært foruten, men jeg har fortsatt den oppfatning at det er bedre med en melding for mye enn en for lite.

Anonymous poster hash: d4fa5...f1e

Skrevet

Dette er meldingen. Den kom til oss nesten 5 uker etter at barnevernstjenesten har mottatt den.

Syns dette er merkelig.

Som sagt før, kom på kun det ene barnet og vi har to

Forstår ikke hva du synes er merkelig med dette?

Barneverntjenesten har mottat en bekymringsmelding som er såpass alvorlig at de plikter å undersøke forholdene rundt barnet.

Dere er derfor innkalt til møte, der vil dere få vite bakgrunnen for undersøkelsen, gangen videre, plikter og rettigheter.

Dette er da veldig lettfattelig.

Møt opp, vær sivilisert, imøtekommende og ærlig.

Anonymous poster hash: 3549a...6ed

Skrevet

Håper for Guds skyld at det ikke er noen som legger inn falske meldinger :(Anonymous poster hash: 516b3...ab1

Jo det kan jeg skrive under på, at det finnes folk som melder, selv om det ikke er grunnlag for det..

Jeg har en venninne som er psyk.syk og som melder alle hun mener ikke behandler ungene sine på en sånn måte hun mener er riktig.

Nesten hele omgangskretsen hennes er blitt meldt til barnevernet og alle sakene er henlagt.

Nå må hun selv svare for galskapen, da flere har anmeldt henne..

Noen meldinger ble sendt inn anonymt, men de skjønte hvem som hadde sendt bekymringsmeldingene. Heldigvis bor hun i en annen fylkeskommune enn meg, så jeg slipper den bekymringen der.

Anonymous poster hash: e01f0...a63

Skrevet

vi fikk en slik en på ene barnet (er nå noen år siden). Tror det må ha vært en nabo eller liknende, så trenger ikke være noen som kun har med ene barnet å gjøre. Hos oss var den anonym melder. Var bare fjas på den mld. Type, barnet går uten sko (det var sommer, og ungen tok av seg skoa når anledningen bydde seg), observert i samme t-skjorte flere dager. Ja, slike ting som det...

BV inkalte oss på møte, og ble ikke noe mer med det. Husker vi var sjokka, men BV snakket noe om at om dette skjedde flere ganger ville det bli aktuelt med annmeldelse på denne personen som var anonym. Men det ble ikke noe mer med saken og heller ingen fler anmeldelser.

Anonymous poster hash: b964d...6a3
Skrevet

Jeg jobber med undersøkelser i barneverntjenesten. Det dere har mottatt er et helt ordinært oppstartsbrev. Ofte legges bekymringsmeldingen som vedlegg til dette brevet, men vi lar det være noen ganger, om meldinga f. eks. er basert på en anonym telefon.

Når Bvt mottar en melding har de ei uke på å bestemme om den skal henlegges eller undersøkes. Om den går til undersøkelse, slik denne meldinga har gjort, så har man tre mnd på å undersøke saken, og konkludere.

Siden vi har alt for mye å gjøre/for få ansatte ifht arbeidsmengde, hender det at meldinger blir liggende noen uker før noen har mulighet til å starte opp. Spesielt om det ikke er en veldig alvorlig melding, kan den godt vente litt. Jeg gjetter at det er forklaringen på disse fem ukene.

På oppstartsmøtet vil dere få høre hva bekymringen gjelder, og fortelle om dette er noe dere kjenner igjen. Barneverntjenesten vil be om samtykke til å innhente opplysninger fra andre, f.eks. skole, barnehage, fastlege, politi osv. Dette tilpasses selvsagt innholdet i bekymringsmeldingen, siden loven sier at en ikke skal gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Dere avtaler også noen flere treff i løpet av de neste to mnd (siden en mnd av undersøkelsen allerede er gått). Det kan være kartleggingssamtale, hjemmebesøk, barnesamtale, nettverksmøte osv, også tilpasset bekymringen.

På slutten av undersøkelsen kommer dere til en oppsummeringssamtale, hvor dere går gjennom opplysninger fra andre instanser, og Bvt redegjør for sin egen vurdering. Om de mener at dere har behov for hjelp til noe, får dere tilbud om det i dette møtet.

Undersøkelsen kan enten konkluderes med, enkelt forklart:

henleggelse - Bvt fant ikke noe bekymringsfullt.

Tilbud om tiltak - Bvt er bekymret for noe, og tilbyr dere hjelp. Dette er frivillig, dere kan takke nei om dere ikke ønsker hjelp.

4-12 - Bvt er så bekymret at de fremmer sak for fylkesnemnda for å overta omsorgen. (Skjer svært sjeldent, og stort sett kun etter mange bekymringsmeldinger, når "alt" av hjelpetiltak er forsøkt uten effekt).

Håper det hjelper å vite hvordan systemet fungerer! Dere står selvsagt fritt til å ta med advokat, når som helst i prosessen. Men det er i forbindelse med nemndsak at det er nødvendig, og også kun da at utgifter til advokat dekkes.

Husk at dere har innsyn i alt, og kan be om utskrift over journal fra all kontakt dere har hatt med Bvt, og alle brev som sendes og mottas i "saken". Dere trenger ikke advokat for å få denne informasjonen, det holder å be om det selv.

Ønsker dere lykke til. Anbefaler dere å være imøtekommende og samarbeide med Bvt, så pleier en undersøkelse å være "fort gjort" om det er grunnløse anklager.

Anonymous poster hash: 4ef45...72b

Skrevet

Om det har gått 5 uker fra de fikk inn bekymringsmeldingen, til de kontakter dere, så er det stor sjanse for at de har fulgt opp litt rundt denne saken, og kommet frem til at den ikke har en betydning egentlig. Men uansett om de tror det er noe i meldingen eller ikke, så er de pliktig å kontakte dere, fremlegge saken og ta en samtale med dere rundt temaet som nevnes i meldingen de har mottatt.

BV er ikke noe å frykte, ble selv kontaktet med likt brev i fjor, møtte opp på timen, ble opplest meldingen de hadde mottatt, og fikk vite hvem som meldte inn, de ba om retten til å hente ut info om oss hos ulike instanser og lignende (lege, helsesøster, min psykolog, noe familie og venner) Så hadde vi en generell samtale om det "klagen" gikk på, og vårt forhold til den som hadde meldt oss inn.

2 uker etter fikk vi nytt brev av BV, med saken henlagt, da de hadde fått samme inntrykk av de de hadde snakket med, som de hadde fått av oss når vi forklarte vårt forhold til den som meldte oss inn. Saken var løst og ute av verdenen på ca 6 uker.

Anonymous poster hash: 9d507...675
Skrevet

Når det hentes inn opplysninger fra helsestasjonen og lege; vil det alltid være registrert hos helsestasjonen/skole og fastlege at bv kontaktet de?

Anonymous poster hash: 6e48d...dce

Skrevet

Når det hentes inn opplysninger fra helsestasjonen og lege; vil det alltid være registrert hos helsestasjonen/skole og fastlege at bv kontaktet de?

Anonymous poster hash: 6e48d...dce

Det står i journalen vår hos legen i alle fall, at utdrag av journalen er levert inn til barnevernet, hvordan det er med resten, har jeg ikke tenkt videre over, spiller ingen rolle for meg, siden vi vet meldingen var basert på løgn fra et forsmådd kvinnemenneske.

Skrevet

Dette er meldingen. Den kom til oss nesten 5 uker etter at barnevernstjenesten har mottatt den.

Syns dette er merkelig.

Som sagt før, kom på kun det ene barnet og vi har to

Dere skal informeres om meldingen og gangen videre. Ingen grunn til advokat på nåværende tidspunkt.

Anonymous poster hash: 8edea...045

Skrevet

Om det har gått 5 uker fra de fikk inn bekymringsmeldingen, til de kontakter dere, så er det stor sjanse for at de har fulgt opp litt rundt denne saken, og kommet frem til at den ikke har en betydning egentlig.

Det er feil. Enkelt og greit.

Det eneste tidsbruken sier er at det ikke er noe som er vurdert som akutt.

(Og det at dere har mottatt brev i posten tilsier at det sannsynligvis ikke er en bekymring knyttet til vold eller seksuelle overgrep, siden det er utbredt å ikke forhåndsvarsle undersøkelser rundt den tematikken).

Forklaringen i #34 er fin og korrekt (med et lite unntak; tiltak er ikke lenger alltid frivillige, lovendring fra 1. april, men ikke spesielt vesentlig for dere).

mvh.

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: af68d...20c

Skrevet

Huff så ekkelt å motta brev fra barnevernet, uten å ha en anelse om hva det kan gjelde. Forstår godt at dere gruer dere. Men første møte trenger dere vel ikke advokat, der skal dere vel bare høre hva beskymringsmeldingen går ut på og hva planen er fremover. Er det noe voldsomme greier så får dere jo ta med advokat de neste gangene.

Føler med dere. Jeg hadde vært utrolig redd selv. Når noen har sendt inn beskymring for barnet sitt så blir man jo såkalt veldig redd. Hvorfor er noen beskymret, på hvilket grunnlag, har vi gjort noe galt, er noen ute etter å ta oss med falske beskymringer, hva om barnevernet ikke tror oss osv. Huff, stakkar dere. Håper at alt ordner seg, og om noen har sendt inn en falsk melding så håper jeg den personen blir gjennomskuet raskt. Får det isåfall noen konsekvenser for den personen? Noen som vet? Lykke til :)

Anonymous poster hash: 44d27...8f6

Skrevet

Har sovet veldig dårlig i natt og magen knyter seg skikkelig

Dette er så ekkelt

Skrevet

En lenger oppe i tråden skrev at bvtj sikkert hadde hentet informasjon om dete ila disse fem ukene. Det må jeg presisere at de ikke har gjort. På møtet vil de be dere om å signere et samtykkeskjema til å innhente informasjon fra aktuelle instanser og de henter ikke informasjon uten at dette er signert.

At det har gått fem uker er fordi meldingen ikke har blitt vurdert som alvorlig og dermed blitt nedprioritert for mer alvorlige saker. At meldingen kun er på et av barna kan skyldes at det er noe med atferden til det ene barnet som vekker bekymring.

Jeg har ikke lov å signere med yrkestittel, men jeg har erfaring som konsulent i bvtj.

Anonymous poster hash: 85317...4c8

Skrevet

Hva slags grusomt?

Ta gjerne med advokat (de tar 2-3000 i honorar per time (som som regel er 45 minutter)). Sannsynligvis helt unødvendig og får dere til å virke som dere har noe å skjule. Dessuten umulig å komme i noe dialog som regel, da advokatene bare vil kverulere og alt vokser seg mye mer alvorlig enn det er. Ta gjerne opp samtalen også, men det er faktisk ulovlig å ta opptak av noe uten deres viten. Virker nok også ganske rart og som om dere har noen svin på skogen eller er mer enn gjennomsnittet paranoide.

Står det hvem som har meldt og hva meldingen omhandler?

Anonymous poster hash: 4dbe5...9af

Der tar du feil! Så lenge du selv er endel av samtalen har du lov å ta opp en samtale skjult. Ellers ikke! Bare å Google så finner du hjemlen relativt enkelt

Anonymous poster hash: ac96e...f1a

Skrevet

Der tar du feil! Så lenge du selv er endel av samtalen har du lov å ta opp en samtale skjult. Ellers ikke! Bare å Google så finner du hjemlen relativt enkelt

Anonymous poster hash: ac96e...f1a

Helt riktig, man har som privatperson alltid lov til å ta opp samtaler man selv er del av, også i skjul. I Norge har vi fri bevisførsel, dvs at hovedregelen er at alt kan føres som bevis, men dommeren har anledning til å avskjære bevis som han ikke mener vil bidra til å opplyse saken (evt om de er innhentet ulovlig). Skjulte lydopptak vil nesten alltid godkjennes som bevis i norske rettssaker så fremt de er relevant for saken.

Folk flest tror ikke man har lov til å ta lydopptak, jeg tror folk har sett for mye på amerikansk TV, der har de ikke hatt lov til dette, men Høyesterett i USA har nå kommet med en dom hvor også amerikanerne har anledning til å ta opp samtaler de selv er en del av. 

Merk at dette gjelder som privatperson. En person ansatt i barnevernet har ikke anledning til å ta opp samtaler (med mindre klientene samtykker eksplisitt) da hun ikke gjør lydopptak i egenskap av å være "privatperson" 

hilsen en med master i rettsvitenskap.

Anonymous poster hash: 0bc6a...883

Skrevet

Hva slags type melding er det som kan gjøre at de velger å igangsette en undersøkelse?

Altså hva kan den gå utpå?

Skrevet

Barnevernet er pliktig å starte undersøkelse, dere trenger ikke være redde (med mindre dere har noe å skjule?)

Min mor som har narsissistisk personlighetsforstyrrelse sendte falsk bekymringsmelding til barnevernet, to sider tettskrevet med masse løgner, mye grovt der!

De ringte oss og sa allerede i tlf at de ble veldig beroliget av å snakke med oss, men at de var pliktig å fullføre undersøkelsen.

Vi traff dem og de var kjempehyggelige og forsto situasjonen kjapt. Helsestasjon, fastlege osv. bekreftet selvfølgelig vår side av saken. Så ble saken lukket og de la inn et notat om at moren min ikke er frisk, så de tar evt. fremtidige henvendelser fra henne med en klype salt

Anonymous poster hash: 4ffa4...230

Skrevet

Barnevernet er pliktig å starte undersøkelse, dere trenger ikke være redde (med mindre dere har noe å skjule?)

Min mor som har narsissistisk personlighetsforstyrrelse sendte falsk bekymringsmelding til barnevernet, to sider tettskrevet med masse løgner, mye grovt der!

De ringte oss og sa allerede i tlf at de ble veldig beroliget av å snakke med oss, men at de var pliktig å fullføre undersøkelsen.

Vi traff dem og de var kjempehyggelige og forsto situasjonen kjapt. Helsestasjon, fastlege osv. bekreftet selvfølgelig vår side av saken. Så ble saken lukket og de la inn et notat om at moren min ikke er frisk, så de tar evt. fremtidige henvendelser fra henne med en klype salt

Anonymous poster hash: 4ffa4...230

Nei vi har ingenting å skjule men vi blir likevel redde / nervøse.

Skrevet

Hva slags type melding er det som kan gjøre at de velger å igangsette en undersøkelse?

Altså hva kan den gå utpå?

Trenger som nevnt tidligere ikke være en sak i de sine øyne, men de er pliktig å ha et møte med dere, hvor de fremlegger bekymringsmeldingen de har mottatt, så ber de nok om å hente ut info hos lege/helsesøster og lignende, og kanskje noe familie og venner, dere velger selv hva dere eventuelt godkjenner eller ikke, men så lenge dere ikke har gjort noe, så er det lettest å gi fullt samtykke innen lege/helsesøster og lignende, her lot vi ikke familie og venner bli kontaktet, da det var mer enn nok for oss at de andre fikk vite at vi var meldt inn der, selv om det var på falskt grunnlag.

Skrevet

Men hva slags typer meldinger kan det gå på?

Skrevet

Det er vel et helt standard brev for innkalling?

Vi fikk bekymringsmelding mot oss, møtte opp begge to, hadde på lydopptak hele samtalen da jeg vet at min kommune har vært i hardt vær ang barnevern flere ganger. Samtykket til innhenting av opplysninger, hadde et hjemmebesøk der minste slo seg vrang. Dette var egentlig bra for det de ville observere var hvordan far håndterte nettopp en slik situasjon. Var svært belastende psykisk mens det sto på, jeg er fortsatt litt paranoid og tørr ikke ta med barna ut for eksempel.. Det var anonym melding og de opplyste der at "de følger med på oss", synd at de som meldte ikke tenkte over at de faktisk kunne bli skyld i innskrenkning av barnas liv.. Drittfolk! Men saksbehandler fra BV var veldig hyggelig da

Anonymous poster hash: 099c0...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...