Gå til innhold

Mottatt bekymringsmelding på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, det er det. Man skal normalt sett kunne snakke sammen uten en advokat tilstede.

Et opptak, derimot koster ingenting og er på sin plass.

Anonymous poster hash: 67334...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viser seg at denne personen som har meldt oss jobber i barnevernstjenesten og har stilt barnet ledende spørsmål.

Men ettersom denne personen har drøftet det med sin leder og fortalt ting som ikke stemmer har denne lederen bestemt for undersøkelse så de kunne ikke henlegge den uten å snakke med barnet og barnehagen.

Hurra for barnevernet og ressursbruk

Anonymous poster hash: 516b3...ab1

Skrevet

Det viser seg at denne personen som har meldt oss jobber i barnevernstjenesten og har stilt barnet ledende spørsmål.

Men ettersom denne personen har drøftet det med sin leder og fortalt ting som ikke stemmer har denne lederen bestemt for undersøkelse så de kunne ikke henlegge den uten å snakke med barnet og barnehagen.

Ledende spm? Kan man anmelde barnevernet for trakassering?

Anonymous poster hash: 2dc3d...c3a

Skrevet

😳😳😳

Anonymous poster hash: d4fa5...f1e

Skrevet

Må dessverre si at jeg ikke er overasket. Det er i sånne situasjoner man skjønner hvorfor barnevernet får mye kritikk. Det du beskriver der er sånn jeg og har opplevd enkelte bv ansatte. Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at det var sånn det var.

Får du en oppegående saksbehandler skal det nok gå bra. Utvikler saken seg så skaff en advokat med en eneste gang.

Anonymous poster hash: 52782...dfe

Skrevet

Og får du den som meldte deg som saksbehandler. Så er det veldig viktig at du tar kontakt med en advokat.

Skrevet

Hvordan vet du at spørsmålene var ledende?

Anonymous poster hash: d6f7d...bc1

Skrevet

Hvordan vet du at spørsmålene var ledende?

Hun har skrevet i meldingen at hun spør spørsmål og gjentar barnets svar osv

Det er hun som har oppsøkt barnet og startet kommunikasjon , noe hun også har beskrevet i meldingen

Skrevet

Dette lukter maktmissbruk! Du bør klage saken inn til fylkesmannen uansett om den blir henlagt, noe den helt sikkert blir. Hun BV dama bør få passet sitt påskrevet! Har de virkelig så mye ressurser å ta fra?

Anonymous poster hash: 990a5...97b

Skrevet

Dette lukter maktmissbruk! Du bør klage saken inn til fylkesmannen uansett om den blir henlagt, noe den helt sikkert blir. Hun BV dama bør få passet sitt påskrevet! Har de virkelig så mye ressurser å ta fra?

Anonymous poster hash: 990a5...97b

Når saken blir henlagt blir det politianmeldelse og sendt til fylkesmannen.

Noen med tips til en god advokat med erfaring for rådføring?

Skrevet

Du skrev jo at det var en anonym bekymringsmelding, men nå vet du plutselig hvem som sendte den?

Anonymous poster hash: fb37a...6b4

Skrevet

Du skrev jo at det var en anonym bekymringsmelding, men nå vet du plutselig hvem som sendte den?

Hun har jo snakket med de

Anonymous poster hash: 91ec1...775

Skrevet

Og får du den som meldte deg som saksbehandler. Så er det veldig viktig at du tar kontakt med en advokat.

Det  kan umulig være lov, det er jo inhabilitet så det holder

Anonymous poster hash: 91ec1...775

Skrevet

Hun har skrevet i meldingen at hun spør spørsmål og gjentar barnets svar osv

Det er hun som har oppsøkt barnet og startet kommunikasjon , noe hun også har beskrevet i meldingen

Det betyr vel ikke at spørsmålene er ledende? Det har jo med innholdet i det den voksne spør om, ikke hvorvidt hun gjentar barnets svar eller ei.

Hvordan vet du at hun har fortalt ting som ikke stemmer? Om hun kun har snakket med barnet, og ikke deg, vet vel ikke du om gjengivelsen av samtalen mellom dem er korrekt eller ei?

Skrevet

Hvor i landet bor du?

Skrevet

Det betyr vel ikke at spørsmålene er ledende? Det har jo med innholdet i det den voksne spør om, ikke hvorvidt hun gjentar barnets svar eller ei.

Hvordan vet du at hun har fortalt ting som ikke stemmer? Om hun kun har snakket med barnet, og ikke deg, vet vel ikke du om gjengivelsen av samtalen mellom dem er korrekt eller ei?

Selv om hun ikke vet om spørsmålene var ledende går det an å ha mistanke om det. Og hun kjenner jo sitt barn godt og hun vet jo hva som er sant eller ikke. Så akkuratt det syntes jeg ikke var så rart at hun mistenker det.

Skrevet

Hi; hvis dette stemmer synes jeg du skal kontakte media (når alt er over og saken er henlagt).

Anonymous poster hash: d4fa5...f1e

Skrevet

Selv om hun ikke vet om spørsmålene var ledende går det an å ha mistanke om det. Og hun kjenner jo sitt barn godt og hun vet jo hva som er sant eller ikke. Så akkuratt det syntes jeg ikke var så rart at hun mistenker det.

Men det er jo ikke det hun skriver. Hun skriver at melder "har stilt ledende spørsmål" (ingenting om mistanke her) og videre definerer hun ledende spørsmål som at "hun spør spørsmål og gjentar barnets svar osv". Det er da virkelig ikke dét som er definisjonen på ledende spørsmål?

Og kjenner sitt barn...jeg kjenner mine barn og, men det er da ikke akkurat slik at de er særlig gode på å gjengi samtaler i den alderen... Hos meg er det ihvertfall høyst tilfeldig hvor presis informasjon jeg får ut av dem, spesielt om det oppleves som bittelitt ubehagelig.

Skrevet

I følge melder skal barnet ha sagt at døpla var vennen dens, at han hadde lekene sine i søpla og måtte spise søppel.

Melder skrev også at hun tok kontakt med barnet og spurt en hel haug med spørsmål. Spørsmålene og måten har hun skrevet ned, derfor ser vi at det er ledende spørsmål.

Skrevet

Når jeg ringte barnevernet i går fikk jeg beskjed om at det var en anonym melder.

I dag fikk vi kopi av meldingen og der står navnet til melder i tillegg til at hun har skrevet at hun jobber i barnevernstjenesten og har drøftet det med sin leder som da har igangsatt en undersøkelse

Skrevet

Barnet starter jo snart på skolen jo, hva var så beskymringsverdig med at han var ved postkassene der det er 30 sone at barnevernet måtte bli kontaktet? Total overdrevet

Anonymous poster hash: 44d27...8f6

Skrevet

Willy Pedersen fra kløfta.

Møtte han som motpartens advokat da jeg var vitne for en annen og jeg har sagt etter det at dersom jeg trenger advokat blir det han.

Han fører saker over hele landet også for de som har rett på fri rettshjelp. Han er en løve i både prosesskriv og i retten! Han satt meg helt ut både i form av hersketeknikk og spørsmålsformulering. Han imponerte meg stort!

Anonymous poster hash: 8d2f3...abd

Skrevet

Willy Pedersen fra kløfta.

Møtte han som motpartens advokat da jeg var vitne for en annen og jeg har sagt etter det at dersom jeg trenger advokat blir det han.

Han fører saker over hele landet også for de som har rett på fri rettshjelp. Han er en løve i både prosesskriv og i retten! Han satt meg helt ut både i form av hersketeknikk og spørsmålsformulering. Han imponerte meg stort!

Han driver også mye med barnerett. Advokatfirmaet hans heter Saar.

Skrevet

Ingen grunn til å ta med advokat.

Vi har vært utsatt for det samme helt grunnløst. Vi fikk telefon om at vi måtte møte opp straks og de var klar for å overta umiddelbar omsorg for barnet. Etter en times møte var alt avklart.

Melderen var anonym, men vi har skjønt hvem det var. En svært ustabil person som jeg vel egentlig aldri har hatt noe særlig med å gjøre hadde klart å dikte opp en historie som var så troverdig at barnevernet kjøpte den i første omgang (konkret beskrivelse av en episode hvor jeg skal ha vært voldelig mot barnet). Dette gjorde han antagelig for å ramme noen andre i familien vår.

Svært ubehagelig, men jeg tenker at det er bedre barnevernet undersøker en gang for lite enn en gang for mye. Det kan jo selvsagt også være ting dere ikke ser, men som noen andre har sett og som dere kan få hjelp til. Møt med åpent sinn og finn ut av det.

Omsorgsovertakelse behøver dere ikke være bekymret for. Det skjer bare i ekstreme tilfelle og er noe barnevernet prøver å unngå gjennom tiltak i familien.

Anonymous poster hash: 399c7...425
Skrevet

Hei, 

jeg forstår det er skummelt med en bekymringsmelding. 

Jeg råder dere til å møte opp på samtalen uten advokat og opptaker. 

De vil lese opp meldingen for dere og dere vil ha muligheter til å uttale dere om melingen.

Vi (jobber i bvtj) har ofte fokus på om dere har samme opplevelser/kjenner dere igjen i beskrivelsene, hvordan dere vil beskrive barnet deres, hva er utfordrende/hva fungerer for dere, hvordan samarbeider dere. 

Ha fokus på hvordan barnet deres kan ha opplevd det som står i meldingen. Dvs. f.eks kan et barn ha en opplevelse av at det har blitt dyttet av mor i trappen og fortelle det i barnehagen. Mens en i realiteten har dultet i barnet på vei ned med et uhell. Barnet har en opplevelse av at mamma har dyttet - og opplevelsen til barnet er reel. Selvom du aldri med vilje har dyttet barnet ditt i trappen. Vis at du klarer å sette deg inn i hvordan har barnet ditt hatt det når den har trodd at den har blitt dyttet.

Sinte foreldre som stiller opp med advokat og båndopptaker (som i tillegg er dårlig på å beskrive barnet sitt. Type kun meg fokus) - tenker vi ofte enten er veldig redd fordi de har for lite kunnskap om barnevernet, eller fordi de har noe å skjule.

De går som sagt igjennom meldingen og spør om samtykke til å samarbeide/innhente informasjon fra instanser (f.eks helsesøster, barnehage). De kommer nok på hjemmebesøk, samtaler med barnet/observasjon i barnehage, og møter på kontoret. Det skal være åpenhet rundt tanker og dokumenter/innhentet informasjon. Dere skal ikke måtte bekymre dere. 

Nb. når dere får et slikt brev er det ikke en alvorlig bekymringsmelding. (hadde innholdet vært alvorlig og det hadde utløst akutt ville de ikke sendt et brev, men handlet med gang). 

Lykke til, og ikke stress med det. 

Det er ikke så skummelt :-) 

Anonymous poster hash: deccc...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...