Gå til innhold

Foreldre som lyver om allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da gir man jo også litt av det man er allergisk mot. En bøttevis eller en deportert med nøtter er ikke noen forskjell

Anonymous poster hash: 30518...30c

Beklager. Gikk litt fort. En nøttebit eller dråpetest skulle det stå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du har fått ufortjent mye pepper, men...Nå er det DU som må roe deg HI!

Anonymous poster hash: c06f8...50f

Altså.. Jeg har blitt kalt ville ting i denne tråden pga EN feil, mens den dama gir sønnen sin noe han faktisk kan dø av med Viten og vilje rett før jula synges inn?

Anonymous poster hash: 091e9...13a

Skrevet

Men ved dråpetest er både lege og sykepleier i samme bygning, det er de ikke i huset deres

Anonymous poster hash: 8c8d4...d0a

Skrevet

Men ved dråpetest er både lege og sykepleier i samme bygning, det er de ikke i huset deres

Joda! Mannen min er barnelege. Tror du vi hadde gamblet ellers? Vi er jo ikke syke heller da!

Skrevet

Så du har lege og alt av utstyr i hus der du tester ut allergien? Jaja, da blir det jo en annen sak, men dette nevnte du ikke først, så du må ha forståelse for at det ble reaksjoner :)

Skrevet

Så du har lege og alt av utstyr i hus der du tester ut allergien? Jaja, da blir det jo en annen sak, men dette nevnte du ikke først, så du må ha forståelse for at det ble reaksjoner :)

Skrevet

Da gir man jo også litt av det man er allergisk mot. En bøttevis eller en deportert med nøtter er ikke noen forskjell

Herregud, ser du virkelig ikke forskjellen på at du gjør det hjemme  eller at du gjør det på et legekontor? Håper ikke du tar livet av sønnen din en dag da

Anonymous poster hash: 62d94...dab

Skrevet

Joda! Mannen min er barnelege. Tror du vi hadde gamblet ellers? Vi er jo ikke syke heller da!

Særlig............

Skrevet

Jeg skulle egentlig bare fortelle hi at hun kunne roe ned da det ikke er uvanlig og det var jo et uhell. Da trenger jeg jo ikke å forklare livshistorien min. Uten at han har fortalt meg dette, så hadde jeg jo ikke visst det

Skrevet

Ingen har spurt om hele livshistorien heller, men når du tester noe barnet ditt er hyperallergisk mot i egen stue så er det veldig relevant informasjon å nevne at både lege og nødvendig utstyr er i samme stue.

Skrevet

Ingen har spurt om hele livshistorien heller, men når du tester noe barnet ditt er hyperallergisk mot i egen stue så er det veldig relevant informasjon å nevne at både lege og nødvendig utstyr er i samme stue.

Skrevet

Denne tråden handler ikke om meg. Den handler da vitterlig om HI og hennes ubetenksomme øyeblikk.

Skrevet

den handler om foreldre som overdramatiserer barnets grad av allergi, som FKS allergien til hun jenta som legene mener ikke engang trenger å ha epipen, men foreldrene nekter hele 4. Trinn å ha noe med nøtter i seg med på skolen

Skrevet

den handler om foreldre som overdramatiserer barnets grad av allergi, som FKS allergien til hun jenta som legene mener ikke engang trenger å ha epipen, men foreldrene nekter hele 4. Trinn å ha noe med nøtter i seg med på skolen

Ikke kun fjerde tinn, 1-4 trinn. Det er fire klasser p hvert trinn, og 20-25 elever så det sier seg selv- det er mange

Skrevet

Min erfaring er at folk flest prøver å ta hensyn til både allergier, intoleranser, religiøse preferanser og hva andre liker/ikke liker.  Når jeg inviterer til barneselskap lager jeg f.eks. pizza med og uten skinke, kake uten egg osv.  Jeg husker også at lille Per ikke liker sjokoladekake og at Petra foretrekker rosa godterier.  Og det er helt OK.  Jeg tar selvfølelig hensyn og jeg vil at gjestene mine skal ha det bra.    

Hvis noen forteller meg at barnet deres kan DØ hvis det får i seg f,eks. nøtter, så gjør jeg en ekstra innsats når jeg inviterer.  Leser innholds-lister, sjekker hva jeg har i skapene, gir beskjed til egne barn om at de f.eks. ikke kan servere pinneis med sjokolade-nøtte-trekk fordi det kan være farlig.  Selvfølgelig gjør jeg det, jeg vil jo ikke ta livet av gjestene mine.  

Men, hvis jeg sitter igjen med inntrykk av at nøtte-allergi-barnet ikke egentlig reagerer på nøtter, da blir jeg nokså provosert over at jeg har ryddet/vasket/tilpasset helt uten grunn.  Og det provoserer at noen kanskje går så lei at de ikke bryr seg den gangen noen som FAKTISK har allergi gir beskjed.  

Anonymous poster hash: 65e37...352
Skrevet

Det er jo ikke rart at jeg går lei, når barnet aldri reagerer

Skrevet

En gutt i første klasse på min sønns skole er hyperallergisk mot nøtter. Derfor er hele 1.-4.-fløyen på skolen nøttefri. Sønnen min har fortalt at flere i klassen hans har hatt nøttepålegg på brødskiva eller spist nøtteblanding i friminuttet, men at ingen ting har skjedd. En mor til en annen gutt i klassen er veldig irritert over forbudet, fordi de spiser steinalderbrød hjemme hos dem, og det kan ikke gutten ha på skolen fordi det er nøtter i det. Hun hadde også hørt fra sin sønn at det er en del nøtter på skolen, og mente at da kan det ikke være så alvorlig. 

Vel, i forrige uke fikk han en reaksjon. Visstnok veldig dramatisk, gutten min var vettskremt da han kom hjem. Ambulansen hadde kommet for fulle sirener. Har fått beskjed fra skolen om at det har gått bra med gutten, men det er innkalt til ekstraordinært foreldremøte for at helsepersonell skal informere om hva denne typen allergi innebærer og hvor galt det faktisk kan gå. 

Poenget mitt er: Det kan gå bra. Det kan omså gå veldig galt. Så har han vel ikke kommet i kontakt med de nøttene som har vært på skolen før. Nå skjedde det.

Anonymous poster hash: 72483...85d
Skrevet

En gutt i første klasse på min sønns skole er hyperallergisk mot nøtter. Derfor er hele 1.-4.-fløyen på skolen nøttefri. Sønnen min har fortalt at flere i klassen hans har hatt nøttepålegg på brødskiva eller spist nøtteblanding i friminuttet, men at ingen ting har skjedd. En mor til en annen gutt i klassen er veldig irritert over forbudet, fordi de spiser steinalderbrød hjemme hos dem, og det kan ikke gutten ha på skolen fordi det er nøtter i det. Hun hadde også hørt fra sin sønn at det er en del nøtter på skolen, og mente at da kan det ikke være så alvorlig.

Vel, i forrige uke fikk han en reaksjon. Visstnok veldig dramatisk, gutten min var vettskremt da han kom hjem. Ambulansen hadde kommet for fulle sirener. Har fått beskjed fra skolen om at det har gått bra med gutten, men det er innkalt til ekstraordinært foreldremøte for at helsepersonell skal informere om hva denne typen allergi innebærer og hvor galt det faktisk kan gå.

Poenget mitt er: Det kan gå bra. Det kan omså gå veldig galt. Så har han vel ikke kommet i kontakt med de nøttene som har vært på skolen før. Nå skjedde det.

Anonymous poster hash: 72483...85d

Jo, men helt sånn er det jo ikke her?

Skrevet

Mange som har nøtteallergi som kan spise mandler og marsipan. Kjente en som var ekstremt allergisk for nøtter og holdt på å dø flere ganger når han fikk det i seg. Og kunne heller ikke være i samme rom om det var peanøtter der. Men marsipan kunne han spise.

Skrevet

Hvordan folk reagerer varierer jo. Ei jeg kjenner, tåler ikke nøtter, melk og egg. Hun får ikke anafylaktisk sjokk, men vonde utslett som kommer etter noen timer.

Jeg reagerer ikke på peanøtter, men på mandler og hasselnøtter. Da begynner jeg å klø i munn og svelg. Jeg er ikke allergisk mot råe epler eller pærer i seg selv, men på grunn av kryssallergi for pollen blir jeg hes (hoven strupe), klør i munn og svelg og får hovne lepper.

Faren min får allergisjokk og astmaanfall av peanøtter.

De som reagerer på laktose og gluten tåler ofte godt å være i nærheten av det, men ikke å spise det.

Jeg tenker at det ikke er vår jobb som voksne å sette spørsmålstegn ved andres allergier, men heller legge til rette for at det ikke byr på problemer.

Selv om man ikke ser en umiddelbar reaksjon, merker man jo ikke eventuelle utslett, blemmer eller magevondter før senere.  

Anonymous poster hash: a8ac4...f25
Skrevet

Det finnes nok av de som lyver/skryter av sin egen sykdom så hvorfor ikke sitt barns helse? 

Anonymous poster hash: 74328...9aa
Skrevet

Det finnes nok av de som lyver/skryter av sin egen sykdom så hvorfor ikke sitt barns helse? 

Anonymous poster hash: 74328...9aa

Jo da, det finnes jo også de som har Munchausen by proxy - men i stedet for å anta dette, så er det jo greit å ta hensyn i tilfelle - sånn for å være på den sikre siden. Hvis hun sykeliggjør barnet på en skadelig måte er det en barnevernssak. Hvis barnet er glad, frisk og rask ellers, bortsett fra allergier, så ta hensyn! 

Anonymous poster hash: a8ac4...f25

Skrevet

Et barn med alvorlig, dødelig allergi, uten epipenn? Njaaa...

Anonymous poster hash: f7278...3e4
Skrevet

Jeg tar hensyn til allergier, men jeg nekter å ta ansvaret for å garantere at barnet ikke utsettes for noe det ikke tåler. Noen ganger er det tante som smører barnas skolemat, en gang har vi kanskje ikke fått med oss at det var nøtter i kjeksene barna hadde med på tur osv. Jeg har ikke dårlig samvittighet for slike feil. Det er noe en allergiker må regne med.

Anonymous poster hash: ae0c5...d3f

Skrevet

Jeg tar hensyn til allergier, men jeg nekter å ta ansvaret for å garantere at barnet ikke utsettes for noe det ikke tåler. Noen ganger er det tante som smører barnas skolemat, en gang har vi kanskje ikke fått med oss at det var nøtter i kjeksene barna hadde med på tur osv. Jeg har ikke dårlig samvittighet for slike feil. Det er noe en allergiker må regne med.

Anonymous poster hash: ae0c5...d3f

Da er du rett og slett en tankeløs idiot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...