Gå til innhold

Foreldre som lyver om allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Muji81
Skrevet

Foreldrene hennes er jo klar over at det begås brudd på dette hele tiden. Det er ikke som at jeg er ansvarlig for at alle skal avstå fra nøtter, og holde disse reglene. Jeg har faktisk ansvar for mitt barn, og hennes så langt det lar seg gjøre. Men mitt ansvar er ikke å passe på at hele barneskolen følger opp dette.

Anonymous poster hash: 091e9...13a

Så du vil bare klage? Jaja, ærlig sak det.

Jeg synes du kunne spurt foreldrene om hennes allergi og aller helst sagt at du ikke tror at jenta er så allergisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du vil bare klage? Jaja, ærlig sak det.

Jeg synes du kunne spurt foreldrene om hennes allergi og aller helst sagt at du ikke tror at jenta er så allergisk.

Ja, det høres ut som en helt topp ide du.. Jeg skal ikke bare servere jenta deres en pose peanøtter samtidig da?

Når man er så allergisk så tenker jeg at de må ta et noe større ansvar enn å si på foreldremøte at 'X er allergisk mot nøtter. Alle nøtter' og så ikke mer informasjon om det. Når alle andre må lete seg opp blir det feil.

Skrevet

Herregud, du må jo være besatt eller noe. Jeg undrer meg fordi 5-10 trinn kan ha med nøtter, og de benytter da de samme Rommene som de i 1-4. Poenget her er at jeg syns det er litt rart at det skal være SÅ ALVORLIG AT HUN IKKE ENGANG KAN PUSTE I DEN SAMME LUFTEN SOM ANDRE. Men hun tåler helt fint at de i 5 spiser nøtter?

Utover det så er ikke nøtter er must for meg. Ikke kattene mine heller, selv om de har katt selv. Du må roe deg ned litt. Anonymous poster hash: 091e9...13a

hvis HJ. Ikke har peisen med seg overalt så er hun faktisk ikke så allergisk at hun ikke kan oppholde seg i samme rom som nøtter. Det hadde vært livsfarlig, så ja, foreldrene overreagerer.

Anonymous poster hash: 8c8d4...d0a

Skrevet

Oi, mente: hvis hun ikke har epipen, ikke peisen haha, er det mulig.

Skrevet

Oi, mente: hvis hun ikke har epipen, ikke peisen haha, er det mulig.

Ja, jeg syns det er merkelig. Men for all del. Hadde glemt at jeg

1. Ikke bryr meg om andre enn meg selv

2. Hater ungen

3. Hater foreldrene

4. Føler jeg må ta mye hensyn til dette barnet

5. Forsøker å drepe henne generelt

6. Er en slem og ufin person som mistror andre

Skrevet

Nei. Og barnet har heller ikke epipen. Jeg har spurt. 

Uten at jeg sier at dette barnets foreldre overdriver omfanget av barnets allergi, så finnes det foreldre som av forskjellige grunner sykeliggjør barna sine. Det være seg av behov for oppmerksomhet, sympati el

Jeg ville tatt en prat med foreldrene om ikke det ville være en god ide å la barnet retestes for å sjekke om allergien kan ha forandret seg. Det er ikke bra for barnet å gå rundt å være så utrygg rundt mat, hvis allergien ikke er så alvorlig som tidligere antatt.

Skrevet

Min datter begynte i 1 klasse nå i høst og fikk seg raskt en ny bestis. Den ungen er mye på besøk her, og spiser da også her. Fikk klar beskjed i fra foreldrene at barnet hverken skulle ha gluten eller melk. Så jeg har lest meg opp da, sørger for å alltid ha mat i hus som hun kan spise og har vært supernøye på at ikke maten hennes kommer i kontakt med vår mat. Har til og med kjøpt eget vaffeljern til henne. Snakket i dag med bestemoren til ungen og hun kunne fortelle at ungen ikke finnes allergisk. Foreldrene har fått det for seg at gluten og ku- melk er roten til alt ondt og derfor skal de ikke spise det. Blir faktisk mektig irritert jeg da!

Anonymous poster hash: fb94c...b06

Skrevet

Uten at jeg sier at dette barnets foreldre overdriver omfanget av barnets allergi, så finnes det foreldre som av forskjellige grunner sykeliggjør barna sine. Det være seg av behov for oppmerksomhet, sympati el

Jeg ville tatt en prat med foreldrene om ikke det ville være en god ide å la barnet retestes for å sjekke om allergien kan ha forandret seg. Det er ikke bra for barnet å gå rundt å være så utrygg rundt mat, hvis allergien ikke er så alvorlig som tidligere antatt.

Jeg tenker litt på det, jeg føler kanskje ikke at jeg er den som bør si det. Jeg syns det er litt rart at skolen aksepterer å ikke ha epipen

Skrevet

Min datter begynte i 1 klasse nå i høst og fikk seg raskt en ny bestis. Den ungen er mye på besøk her, og spiser da også her. Fikk klar beskjed i fra foreldrene at barnet hverken skulle ha gluten eller melk. Så jeg har lest meg opp da, sørger for å alltid ha mat i hus som hun kan spise og har vært supernøye på at ikke maten hennes kommer i kontakt med vår mat. Har til og med kjøpt eget vaffeljern til henne. Snakket i dag med bestemoren til ungen og hun kunne fortelle at ungen ikke finnes allergisk. Foreldrene har fått det for seg at gluten og ku- melk er roten til alt ondt og derfor skal de ikke spise det. Blir faktisk mektig irritert jeg da!

Anonymous poster hash: fb94c...b06

Haha, uff.

Foreldrene til denne jenta er ikke sære på noen måte altså. Helt vanlige folk. Jeg skjønner jo at de har fått skrekken, men jeg syns det er rart at det kun har skjedd en eneste gang og at det blir lagt så store restriksjoner på hele skolen

Skrevet

Herregud for en tråd!

Hvorfor er dere ute etter ts?

Dessverre er det mange som overdriver allergier for å helgardere seg, det blir som å rope ulv ulv og en dag går det utover en som virkelig har dødelig allergi!

først og fremst har faktisk foreldrene til barnet annsvar for å fortelle andre om allergien til barnet sitt når barnet skal bort.

Det er ikke alle og en hver sitt annsvar å huske på slikt til en hver tid. Hadde min sønn vært allergisk hadde jeg alltid gitt bedskjed om det når jeg svarte på fks en bursdagsinvitasjon (selv om jeg hadde sagt det til dem før også! Nytter ikke å tro at i en stressende hverdag skal alle andre gå rundt og huske at min sønn ikke tåler en dritt, dersom det var tilfellet)

Synes kansje foreldrene til denne jenta med alle allergiene burde sjekke om hun er så allergisk lengre, man kan jo vokse det av seg!

Kjedelig at det er 4 klassetrinn på skolen som må passe på hva de spiser hele tiden dersom det ikke er noen grunn til det!

Til TS: takk for at du tokk opp dette, det er faktisk ganske mange som føler det litt som deg innimellom..

Bare synd det er så mange trangsynte folk som får slike som oss til å fremstå som barnemordere :P

Anonymous poster hash: 72d38...fc6

Skrevet

Det jeg lurer på er om foreldrene kan ha fått skrekken den ene gangen hun fikk sjokk, og i ettertid bare har finnet ut at de vil safe.

Hvis barnet ditt har fått allergisk sjokk (potensielt dødelig) en gang, så safer du selvsagt, hvis du ikke ønsker barnet ditt død. Hvorfor skal du mistenkeliggjøre dem?

Anonymous poster hash: bb742...c65

Skrevet

Det er bra det gikk fint med jenta. Men rent bortsett fra det så er alle andre unger og voksnes allergier og intoleranser og forbud og påbud i matveien utelukkende deres og deres foreldres problem i siste instans, ikke alle andres. Nei, jeg ville ikke servert henne nøttekake, eller Fatima svinekoteletter, men jeg ville heller ikke følt det var mitt ansvar om ungen i tillegg reagerte på mandlene i en marsipankake eller det viste seg at godteriet hadde gelatin fra svin - da fikk foreldrene sendt med utelukkende egen mat.

Skrevet

Hvis barnet ditt har fått allergisk sjokk (potensielt dødelig) en gang, så safer du selvsagt, hvis du ikke ønsker barnet ditt død. Hvorfor skal du mistenkeliggjøre dem?

Anonymous poster hash: bb742...c65

Tja.

Barnet har ikke epipen. Barnet er allergisk mot alt, uten å ta medisiner. Barnet tåler ikke andre sine katter, men sine egne. Barnet oppholder seg i nærheten av nøtter ofte. Kanskje derfor?

Skrevet

Min venninne reagerer m.a på nøtter, men det varierer hvor allergisk hun er.

Det kommer av kryssallergier, visse årstider (vår spesielt) har hun pollenallergi og blir veldig allergisk mot også andre ting, som nøtter, hvetemel osv. Andre mer diffuse ting virker også inn.

Hun har flere ganger fått pusteproblem, hovnet opp i ansiktet og blitt hentet av sykebil. Hun har vært innlagt flere ganger og hun har tatt masse blodprøver og allergitester som viser hva hun reagerer på. Hvor allergisk hun er og til og med hva hun reagerer på kan variere.

Noen ganger går det fint om noen spiser nøtter i samme rom, noen ganger reagerer hun mildt om hun litt i seg ved en feil og andre ganger har det vært nesten fatalt med epipenn og sykehus.

Å påstå at noen lyver om allergier er bare for dumt. Skjerp deg!!

Skrevet

Hvis jenta ikke har en epipen på skolen, så er hun ikke så allergisk at det er noe fare om det befinner seg nøtter i samme rom som hun befinner seg i. Og foreldrene til barnet vet veldig godt hvor allergisk hun er, da barn med kraftig allergi får oppfølging på å teste ut graden av allergien minst en gang i året på poliklinikken. Jeg har vært sykepleierstudent på en poliklinikk, så dette vet jeg at det er rutiner på. Til og med en som er dødelig allergisk av å få i seg nøtter, men helt fint tåler å være i samme rom som nøtter, har med seg epipen på skolen. Når hun jenta ikke engang har epipen med seg så er det en mildt sagt stor overdrivelse å nekte elevene i 4. Klasse å ha med seg nøtter på skolen.

Skrevet

Min venninne reagerer m.a på nøtter, men det varierer hvor allergisk hun er.

Det kommer av kryssallergier, visse årstider (vår spesielt) har hun pollenallergi og blir veldig allergisk mot også andre ting, som nøtter, hvetemel osv. Andre mer diffuse ting virker også inn.

Hun har flere ganger fått pusteproblem, hovnet opp i ansiktet og blitt hentet av sykebil. Hun har vært innlagt flere ganger og hun har tatt masse blodprøver og allergitester som viser hva hun reagerer på. Hvor allergisk hun er og til og med hva hun reagerer på kan variere.

Noen ganger går det fint om noen spiser nøtter i samme rom, noen ganger reagerer hun mildt om hun litt i seg ved en feil og andre ganger har det vært nesten fatalt med epipenn og sykehus.

Å påstå at noen lyver om allergier er bare for dumt. Skjerp deg!!

Nå er det slik at denne jenta er hyperallergisk, ikke 'litt' allergisk eller 'mer allergisk på våren'. Hun kan ikke oppholde seg i samme rom som nøtter eller katter, men det går stort sett bra. Hun bruker ingen medisiner og allikevel tar hele barnetrinnet ansvar for det. Jeg mener det er hysterisk, og det må jeg få lov til å mene uten at dere skal kalle meg det ene og det andre

Skrevet

Nå er det slik at denne jenta er hyperallergisk, ikke 'litt' allergisk eller 'mer allergisk på våren'. Hun kan ikke oppholde seg i samme rom som nøtter eller katter, men det går stort sett bra. Hun bruker ingen medisiner og allikevel tar hele barnetrinnet ansvar for det. Jeg mener det er hysterisk, og det må jeg få lov til å mene uten at dere skal kalle meg det ene og det andre

Man er ganske hyperallergisk når man hovner opp i hele ansiktet og ikke får puste. Det betyr ikke at man reagerer like alvorlig hver eneste gang.

Så hvorfor ta sjansen?

Skrevet

Man er ganske hyperallergisk når man hovner opp i hele ansiktet og ikke får puste. Det betyr ikke at man reagerer like alvorlig hver eneste gang.

Så hvorfor ta sjansen?

godt spørsmål, hvordan tør foreldrene hennes å la henne ferdes uten epipen når hun kan dø av sporstoff i luften?

Skrevet

godt spørsmål, hvordan tør foreldrene hennes å la henne ferdes uten epipen når hun kan dø av sporstoff i luften?

Hun har sikkert epipennalergi også.

Anonymous poster hash: ae0c5...d3f

Skrevet

Hun har sikkert epipennalergi også.

Anonymous poster hash: ae0c5...d3f

Haha! Ja da er det merkelig at hun kan være utenfor hjemmets fire vegger.

Skrevet

barnet får oppfølging minst en gang i året for allergien, så foreldrene vet utmerket godt at barnet ikke er så allergisk at hun trenger å ha med seg epipen rundt,. Så det å forby 4 klasse å ha med nøtter på skolen er jo for oppmerksomhetens skyld. Hadde hun fått allergisk sjokk av å få i seg, eller av sporstoffer i luften, så hadde hun ikke vært uten den adrenalinsprøyts. Så foreldrene overreagerer, du har helt rett.

Skrevet (endret)

I all verden da!!

HI har ikke servert jenta nøtter. På hvilken måte er det du mener hun ikke tar hensyn!?

Du er jo helt på bærtur.

Anonymous poster hash: 73664...929

HI tar ikke hensyn til hva foreldrene sier at jenta deres ikke skal ha. Samma faen om mandler ikke er nøtter. Foreldrene sier at jenta ikke skal ha nøtter eller mandler. 

Jeg er ikke veldig kjent med allergier, men kan det tenkes at det KAN gå gale, og at foreldrene derfor vil helgardere seg mot evt. sjokk hos jenta deres? At en nøtteallergiker vil holde seg unna mandler forstår jeg godt. Mandler og nøtter kommer noen ganger fra samme produsent, og da kan det skje en allergensmitte. Ikke mye kult å få det marsipankakestykke der den ørlille partikkelbiten med nøtt ligger. 

Men som skrevet, for foreldrene dreier ikke en slik sak seg om hvorvidt mandler er nøtter eller ikke, og det bør ikke HI tenke på heller. Jeg kjenner at jeg aldri ville latt venner av barna mine spise noe foreldrene sier dem ikke skal ha. Såpass er det lov å respektere et annet barn - uavhengig om barnet KAN få en allergisk reaksjon eller ikke. Skjerpings her altså... 

Selv har jeg cøliaki, forresten. Diagnosen er så sikker som man kan få den, så jeg "skyter" ikke på meg noe selvdiagnostisering her. Og jeg vet at jeg kommer til å ha det livet ut, i motsetning til en allergiker som kan vokse allergien av seg.

Selv om jeg sier at jeg må ha alt 100% glutenfritt kan det hende at noen gir meg gluten uten å være klar over det i øyeblikket (eller kanskje noen bare vil teste å se om jeg faktisk har cøliaki?), og jeg kan noen ganger være så heldig å ikke merke annet enn litt kvalme et par timer etterpå. Men jeg kan også ligge på badegulvet i åtte timer selv etter en bitteliten bit gluten og ha kløende og sviende eksem i et par uker etter gluteninntak.. De gangene jeg ikke reagerer er jeg heldig, mens jeg er uheldig de gangene jeg får en reaksjon.

Kan det tenkes at denne jenta som regel ikke får en reaksjon, men at allergien ligger i kroppen hennes og KAN gi en reaksjon en helt tilfeldig gang? Ja!

Og det at det er foreldrenes ansvar hva jenta putter i munnen... Foreldrene har gjort sin del av ansvaret med å si ifra til deg om at nøtter OG mandler ikke skal inntas, og da mener jeg du bør respektere det og ikke vente til etterpå å sette mistanker mot foreldrene siden jenta tross alt ikke reagerte... 

Endret av New Girl
Skrevet

HI tar ikke hensyn til hva foreldrene sier at jenta deres ikke skal ha. Samma faen om mandler ikke er nøtter. Foreldrene sier at jenta ikke skal ha nøtter eller mandler.

Jeg er ikke veldig kjent med allergier, men kan det tenkes at det KAN gå gale, og at foreldrene derfor vil helgardere seg mot evt. sjokk hos jenta deres? At en nøtteallergiker vil holde seg unna mandler forstår jeg godt. Mandler og nøtter kommer noen ganger fra samme produsent, og da kan det skje en allergensmitte. Ikke mye kult å få det marsipankakestykke der den ørlille partikkelbiten med nøtt ligger.

Men som skrevet, for foreldrene dreier ikke en slik sak seg om hvorvidt mandler er nøtter eller ikke, og det bør ikke HI tenke på heller. Jeg kjenner at jeg aldri ville latt venner av barna mine spise noe foreldrene sier dem ikke skal ha. Såpass er det lov å respektere et annet barn - uavhengig om barnet KAN få en allergisk reaksjon eller ikke. Skjerpings her altså...

Selv har jeg cøliaki, forresten. Diagnosen er så sikker som man kan få den, så jeg "skyter" ikke på meg noe selvdiagnostisering her. Og jeg vet at jeg kommer til å ha det livet ut, i motsetning til en allergiker som kan vokse allergien av seg.

Selv om jeg sier at jeg må ha alt 100% glutenfritt kan det hende at noen gir meg gluten uten å være klar over det i øyeblikket (eller kanskje noen bare vil teste å se om jeg faktisk har cøliaki?), og jeg kan noen ganger være så heldig å ikke merke annet enn litt kvalme et par timer etterpå. Men jeg kan også ligge på badegulvet i åtte timer selv etter en bitteliten bit gluten og ha kløende og sviende eksem i et par uker etter gluteninntak.. De gangene jeg ikke reagerer er jeg heldig, mens jeg er uheldig de gangene jeg får en reaksjon.

Kan det tenkes at denne jenta som regel ikke får en reaksjon, men at allergien ligger i kroppen hennes og KAN gi en reaksjon en helt tilfeldig gang? Ja!

Og det at det er foreldrenes ansvar hva jenta putter i munnen... Foreldrene har gjort sin del av ansvaret med å si ifra til deg om at nøtter OG mandler ikke skal inntas, og da mener jeg du bør respektere det og ikke vente til etterpå å sette mistanker mot foreldrene siden jenta tross alt ikke reagerte...

Foreldrene hadde da ikke sagt noe om mandler, som igjen ikke er en nøtt. De sa at hun ikke tåler nøtter, i noen form, verken peanøtt, cashew mm. Jeg har aldri gitt henne nøtter og kommer ikke til å gi henne det. Kan du forstå det?

Skrevet

Stakkar deg hi, du får ufortjent mye pepper. Hvor har folk det fra at du visste at hun ikke skulle ha i seg mandler? Ikke lett å gjette seg til det, det må jo faktisk foreldrene informere om.

Skrevet

Nå skal jeg forsøke å forklare dette her, så de som leser etter dette ikke tror jeg gir barnet nøtter.

Ved oppstart 1 klasse holdt de et informasjonsmøte om barnets nøtteallergi. Det ble sagt at barnet ikke tålte noen form for eksponering av nøtter. vi fikk en liste over nøtter barnet ikke tålte, samt en liste over vanlige ferdigmikser som inneholder nøtter og spor av nøtter.

Den listen forholdt jeg meg til da jeg laget kake i bursdagen.

Ingen steder sto det marsipan, eller mandler.

Jenta har ikke epipen. Verken på skolen eller med seg. Noe naivt å tenke at man kan stole på alle.

Barnet tåler ikke katt, bare sine egne tydeligvis.

I ettertid har vi fått beskjed om at barnet ikke tåler laktose, og heller ikke gluten.

Jeg opplever at dette barnet sykeliggjøres/opphauses, og at det er en haug sv brister i forklaringer rundt hva barnet tåler og ikke tåler.

Som sagt; barnet går ikke på medisiner, har ingen medisiner, og har enda ikke en eneste gang reagert. Hele barnetrinnet må avstå fra nøtter, men resten av skolen går fint. Dette undrer jeg meg over.

Foreldrene sier at jenta reagerte en gang da hun var tre. Sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...