Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #101 Skrevet 6. juni 2016 Stakkar deg hi, du får ufortjent mye pepper. Hvor har folk det fra at du visste at hun ikke skulle ha i seg mandler? Ikke lett å gjette seg til det, det må jo faktisk foreldrene informere om. Anonymous poster hash: 8c8d4...d0a Ja, det syns jeg også. Jeg visste ikke at mandler var en del av nøtteallergi, for mandel er ikke en nøtt. Jeg og moren har ordnet opp, men hun skjelte meg ut. Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #102 Skrevet 6. juni 2016 HI tar ikke hensyn til hva foreldrene sier at jenta deres ikke skal ha. Samma faen om mandler ikke er nøtter. Foreldrene sier at jenta ikke skal ha nøtter eller mandler. Jeg er ikke veldig kjent med allergier, men kan det tenkes at det KAN gå gale, og at foreldrene derfor vil helgardere seg mot evt. sjokk hos jenta deres? At en nøtteallergiker vil holde seg unna mandler forstår jeg godt. Mandler og nøtter kommer noen ganger fra samme produsent, og da kan det skje en allergensmitte. Ikke mye kult å få det marsipankakestykke der den ørlille partikkelbiten med nøtt ligger. Men som skrevet, for foreldrene dreier ikke en slik sak seg om hvorvidt mandler er nøtter eller ikke, og det bør ikke HI tenke på heller. Jeg kjenner at jeg aldri ville latt venner av barna mine spise noe foreldrene sier dem ikke skal ha. Såpass er det lov å respektere et annet barn - uavhengig om barnet KAN få en allergisk reaksjon eller ikke. Skjerpings her altså... Selv har jeg cøliaki, forresten. Diagnosen er så sikker som man kan få den, så jeg "skyter" ikke på meg noe selvdiagnostisering her. Og jeg vet at jeg kommer til å ha det livet ut, i motsetning til en allergiker som kan vokse allergien av seg. Selv om jeg sier at jeg må ha alt 100% glutenfritt kan det hende at noen gir meg gluten uten å være klar over det i øyeblikket (eller kanskje noen bare vil teste å se om jeg faktisk har cøliaki?), og jeg kan noen ganger være så heldig å ikke merke annet enn litt kvalme et par timer etterpå. Men jeg kan også ligge på badegulvet i åtte timer selv etter en bitteliten bit gluten og ha kløende og sviende eksem i et par uker etter gluteninntak.. De gangene jeg ikke reagerer er jeg heldig, mens jeg er uheldig de gangene jeg får en reaksjon. Kan det tenkes at denne jenta som regel ikke får en reaksjon, men at allergien ligger i kroppen hennes og KAN gi en reaksjon en helt tilfeldig gang? Ja! Og det at det er foreldrenes ansvar hva jenta putter i munnen... Foreldrene har gjort sin del av ansvaret med å si ifra til deg om at nøtter OG mandler ikke skal inntas, og da mener jeg du bør respektere det og ikke vente til etterpå å sette mistanker mot foreldrene siden jenta tross alt ikke reagerte... Foreldrene hadde sagt at jenta ikke skulle ha nøtter. Det fikk hun ikke. Så hensyn ble tatt. Anonymous poster hash: 73664...929
Voilà Skrevet 6. juni 2016 #103 Skrevet 6. juni 2016 (endret) Foreldrene hadde da ikke sagt noe om mandler, som igjen ikke er en nøtt. De sa at hun ikke tåler nøtter, i noen form, verken peanøtt, cashew mm. Jeg har aldri gitt henne nøtter og kommer ikke til å gi henne det. Kan du forstå det? Anonymous poster hash: 091e9...13a Beklager, ble gjerne for mye surr i denne tråden så jeg husket i mitt hode at foreldrene hadde sagt mandler også. Stusser likevel over at du ikke visste dette med mandler når du kjenner foreldrene så godt, og at foreldrene klikker i vinkel på deg når ingen da har nevnt dette med mandler tidligere. Så det er noe i denne saken som ikke stemmer her, det er sikkert. Vil uansett at både du, HI, og andre skal bli mer bevisst på det jeg har skrevet. Det slurves for mye med allergi rundt om, og jeg har selv sett det her inne at folk "tester" om folk faktisk er allergiske eller ikke tåler enten mat, parfyme, dyr osv. Og da klager på at mennesket jo ikke reagerte, sååå... Derfor tror jeg også at flere her i tråden får piggene litt for fort ut her. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. Endret 6. juni 2016 av New Girl
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #104 Skrevet 6. juni 2016 Beklager, ble gjerne for mye surr i denne tråden så jeg husket i mitt hode at foreldrene hadde sagt mandler også. Stusser likevel over at du ikke visste dette med mandler når du kjenner foreldrene så godt, og at foreldrene klikker i vinkel på deg når ingen da har nevnt dette med mandler tidligere. Så det er noe i denne saken som ikke stemmer her, det er sikkert. Vil uansett at både du, HI, og andre skal bli mer bevisst på det jeg har skrevet. Det slurves for mye med allergi rundt om, og jeg har selv sett det her inne at folk "tester" om folk faktisk er allergiske eller ikke tåler enten mat, parfyme, dyr osv. Og da klager på at mennesket jo ikke reagerte, sååå... Derfor tror jeg også at flere her i tråden får piggene litt for fort ut her. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. Barnet mitt er født i august, rett etter skolen begynner. Jeg kjente ikke foreldrene spesielt godt på den tiden. Mandlene fant jeg ut om da datteren spurte om det var marsipan eller sukkerpasta. Da måtte jeg ringe moren, for jeg var svært redd for at noe skulle skje barnet, og ble utskjelt. Barnet reagerte ikke, og ble således ikke hentet før bursdagens slutt. Det ble et svare styr etter dette, for jeg ble nødt til å sende alle barna ut for å vaske og støvsuge. Noe jeg selvsagt gjorde uten å lage noe rundt det, for jeg ble oppriktig lei meg. Nå etter å ha gått i samme klasse en stund så må jeg innrømme at jeg er tvilende til denne hyperallegien, spesielt når den ikke slår ut noengang og barnet ikke har medisin ved eksponering/inntak. Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #105 Skrevet 6. juni 2016 Kjære vene. Vit at uansett om man lider av liksom-allergi, liker-ikkeallergi, reell allergi og hyperallegi, så er alle gjester hos oss; gjester. De skal slippe å ha med mat hit, og skal behandles pent uansett, og få servering. Samtidig er det viktige at folk faktisk er ærlige og tar visse hensyn selv, som feks: medisin, komplett liste, grad av allergi, kryssallergi mm. Jeg vet ikke automatisk av meg selv at et barn som er allergisk mot fisk feks er allergisk mot soya også. Jeg vet heller ikke om barn er muslimer, når ingen sier det. Her har man faktisk et visst ansvar selv Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #106 Skrevet 6. juni 2016 Beklager, ble gjerne for mye surr i denne tråden så jeg husket i mitt hode at foreldrene hadde sagt mandler også. Stusser likevel over at du ikke visste dette med mandler når du kjenner foreldrene så godt, og at foreldrene klikker i vinkel på deg når ingen da har nevnt dette med mandler tidligere. Så det er noe i denne saken som ikke stemmer her, det er sikkert. Vil uansett at både du, HI, og andre skal bli mer bevisst på det jeg har skrevet. Det slurves for mye med allergi rundt om, og jeg har selv sett det her inne at folk "tester" om folk faktisk er allergiske eller ikke tåler enten mat, parfyme, dyr osv. Og da klager på at mennesket jo ikke reagerte, sååå... Derfor tror jeg også at flere her i tråden får piggene litt for fort ut her. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. Takk for omtanken men jeg har et barn med melkeproteinallergi, et med nøtteallergi og går selv rett i anafylaktisk sjokk av enkelte ting, så her har vi langt over god innsikt i allergier og intoleranser. Anonymous poster hash: 73664...929
soleia Skrevet 6. juni 2016 #107 Skrevet 6. juni 2016 Haha, uff. Foreldrene til denne jenta er ikke sære på noen måte altså. Helt vanlige folk. Jeg skjønner jo at de har fått skrekken, men jeg syns det er rart at det kun har skjedd en eneste gang og at det blir lagt så store restriksjoner på hele skolen Anonymous poster hash: 091e9...13a Nøtteallergi er poteniselt dødeleg, og eg skjønar godt at dei passar på dette. Det er vel og difor ungen ikkje har hatt nye anfall. Me fekk same beskjed då min eldste byrja på skulen i haust, ingen får ta med noko med nøtter i. Har snakka med mora, og det barnet har heller ikkje hatt større anfall sidan det første, og heldigvis for det. Dei har epipenn heime, men hadde det ikkje med på besøk her (ikkje overnatting) I overskrifta di antydar du at foreldra lyg om allergien, og det synes eg er ei ganske dryg skulding! Du får snakke med mora om korleis jenta reagerar på dine kattar, kan hende held det at dei er ute, og at du ikkje treng vaske halve dagen før besøk. Nokon ting reagerar ein mykje på, andre ting reagerar ein mindre på.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #108 Skrevet 6. juni 2016 Nøtteallergi er poteniselt dødeleg, og eg skjønar godt at dei passar på dette. Det er vel og difor ungen ikkje har hatt nye anfall. Me fekk same beskjed då min eldste byrja på skulen i haust, ingen får ta med noko med nøtter i. Har snakka med mora, og det barnet har heller ikkje hatt større anfall sidan det første, og heldigvis for det. Dei har epipenn heime, men hadde det ikkje med på besøk her (ikkje overnatting) I overskrifta di antydar du at foreldra lyg om allergien, og det synes eg er ei ganske dryg skulding! Du får snakke med mora om korleis jenta reagerar på dine kattar, kan hende held det at dei er ute, og at du ikkje treng vaske halve dagen før besøk. Nokon ting reagerar ein mykje på, andre ting reagerar ein mindre på. Vel. Jeg har epipen til min vepseallergi, men det vet jo ikke de. Jeg har fått beskjed om at huset må både vaskes og støvsugas før hun sover her. Kanskje lyve er feil ord, men heller overdriver noe innmari? Anonymous poster hash: 091e9...13a
Voilà Skrevet 6. juni 2016 #109 Skrevet 6. juni 2016 Takk for omtanken men jeg har et barn med melkeproteinallergi, et med nøtteallergi og går selv rett i anafylaktisk sjokk av enkelte ting, så her har vi langt over god innsikt i allergier og intoleranser. Anonymous poster hash: 73664...929 Da var innlegget mitt åpenbart ikke til deg. Bra at du har god innsikt, og jeg håper du er flink til å si til andre nøyaktig hva barna ikke skal ha og hvor alvorlig det faktisk kan være.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #110 Skrevet 6. juni 2016 Da var innlegget mitt åpenbart ikke til deg. Bra at du har god innsikt, og jeg håper du er flink til å si til andre nøyaktig hva barna ikke skal ha og hvor alvorlig det faktisk kan være. Men det bør jo gjelde foreldrene i mitt tilfelle og. Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #111 Skrevet 6. juni 2016 Da var innlegget mitt åpenbart ikke til deg. Bra at du har god innsikt, og jeg håper du er flink til å si til andre nøyaktig hva barna ikke skal ha og hvor alvorlig det faktisk kan være. Men det bør jo gjelde foreldrene i mitt tilfelle og. Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #112 Skrevet 6. juni 2016 Nøtteallergi er poteniselt dødeleg, og eg skjønar godt at dei passar på dette. Det er vel og difor ungen ikkje har hatt nye anfall. Me fekk same beskjed då min eldste byrja på skulen i haust, ingen får ta med noko med nøtter i. Har snakka med mora, og det barnet har heller ikkje hatt større anfall sidan det første, og heldigvis for det. Dei har epipenn heime, men hadde det ikkje med på besøk her (ikkje overnatting) I overskrifta di antydar du at foreldra lyg om allergien, og det synes eg er ei ganske dryg skulding! Du får snakke med mora om korleis jenta reagerar på dine kattar, kan hende held det at dei er ute, og at du ikkje treng vaske halve dagen før besøk. Nokon ting reagerar ein mykje på, andre ting reagerar ein mindre på. Hvorfor sender de ikke med epipenn? Selv om folk sier de vil ta hensyn kan det skje uhell. Plutselig har et barn hasselnøtter i lomma etter å ha vært på tur i skogen eller tante har vært barnevakt og ikke fått med seg at nugatti er livsfarlig. Anonymous poster hash: ae0c5...d3f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #113 Skrevet 6. juni 2016 Unnskyld meg!??? Jeg har faktisk ALDRI SERVERT HENNE NØTTER OG DENNE JENTA ER HER GANSKE OFTE!!!!!! JEG STØVSUGER OG VASKER SOM ET HELVETE HER NÅR HUN SKAL SOVE HER FORDI HUN VISSTNOK ER HYPERALLERGISK MOT KATTER DE SELV HAR SÅ HVOR FÅR DU DET FRA AT JEG PRØVER Å DREPE DETTE BARNET??? Anonymous poster hash: 091e9...13a nåNå kaster gribbene seg over dagens fangst, som idag ble deg! 🤗 for noen måneder siden ble mitt innlegg vridd og vendt på så tidig grader. Kjente meg rett og slett ikke igjen. Drit i disse hormonsprengte hysteriske damene 😂 Anonymous poster hash: b3245...9d8
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #114 Skrevet 6. juni 2016 Har ikke lest alle sidene i tråden, men tenkte bare si dette: Mitt barn er veldig allergisk mot peanøtter, og vi fikk beskjed av barnelegen om å holde ham unna alle nøtter og mandler. Dette fordi de visstnok behandler alle nøtter/mandler i samme maskin/fabrikk, og man da ikke vet om det har kommet nøtterester fra den ene til den andre sorten. Derfor er det best å holde barnet unna nøtter og mandler, for å være på den sikre siden Anonymous poster hash: 1db85...e91
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #115 Skrevet 6. juni 2016 Min sønn er hyperallergisk mot nøtter også mandler.. Jeg pleier å teste det en gang i året ved å gi han hasselnøtter til jul. Det er bare en gang vi har hatt behov for å sette epipenn og da var han 2 år. Nå er han 9 pg har bare litt sår hals (men det har han alltid pga astma). De kan vokse det av seg, og har hun ikke reagert, så bør foreldrene teste de også Anonymous poster hash: 30518...30c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #116 Skrevet 6. juni 2016 Min sønn er hyperallergisk mot nøtter også mandler.. Jeg pleier å teste det en gang i året ved å gi han hasselnøtter til jul. Det er bare en gang vi har hatt behov for å sette epipenn og da var han 2 år. Nå er han 9 pg har bare litt sår hals (men det har han alltid pga astma). De kan vokse det av seg, og har hun ikke reagert, så bør foreldrene teste de også Anonymous poster hash: 30518...30c WHAT!??? Sønnen din er hyperallergisk og du gir han NØTTER OG MANDLER som Han IKKE tåler????? Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #117 Skrevet 6. juni 2016 Joda, moren bedyrer at mandler er kraftig allergen for datteren. Det er grunnet en del sånne tilfeller dette året at jeg sår litt tvil om dette barnets allergi.. Det er jo ikke uten grunn. Anonymous poster hash: 091e9...13a Hvis foreldrene sier hun er allergisk mot nøtter og mandler, spiller det vel ingen rolle om du trodde mandler var en frukt eller nøtt? Anonymous poster hash: 98082...9d1
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #118 Skrevet 6. juni 2016 Hvis foreldrene sier hun er allergisk mot nøtter og mandler, spiller det vel ingen rolle om du trodde mandler var en frukt eller nøtt? Anonymous poster hash: 98082...9d1 Kan du lære deg å lese? De sa INGENTING om mandler! Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #119 Skrevet 6. juni 2016 Min sønn er hyperallergisk mot nøtter også mandler.. Jeg pleier å teste det en gang i året ved å gi han hasselnøtter til jul. Det er bare en gang vi har hatt behov for å sette epipenn og da var han 2 år. Nå er han 9 pg har bare litt sår hals (men det har han alltid pga astma). De kan vokse det av seg, og har hun ikke reagert, så bør foreldrene teste de også Anonymous poster hash: 30518...30c Sønnen din er hyperallergisk, så da synes du det er lurt å teste det hjemme i deres egen stue Det er ikke ofte jeg lar meg sjokkere av noe her inne, men dette tok kaka. Hva med å teste han på legekontoret, i stedet for å spille rulett med livet han sitt Anonymous poster hash: 62d94...dab
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #120 Skrevet 6. juni 2016 Sønnen din er hyperallergisk, så da synes du det er lurt å teste det hjemme i deres egen stue Det er ikke ofte jeg lar meg sjokkere av noe her inne, men dette tok kaka. Hva med å teste han på legekontoret, i stedet for å spille rulett med livet han sitt Anonymous poster hash: 62d94...dab Dette er i samråd med lege da Anonymous poster hash: 30518...30c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #121 Skrevet 6. juni 2016 WHAT!??? Sønnen din er hyperallergisk og du gir han NØTTER OG MANDLER som Han IKKE tåler????? Anonymous poster hash: 091e9...13a Ja.. Det er helt vanlig det. Hvordan skal man ellers finne ut om de har vokst det av seg? Anonymous poster hash: 30518...30c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #122 Skrevet 6. juni 2016 Ja.. Det er helt vanlig det. Hvordan skal man ellers finne ut om de har vokst det av seg? Anonymous poster hash: 30518...30c Det her kan ikke være sant? Hadde jeg visst at hun ikke tålte mandler hadde jeg aldri servert marsipan. Jeg tenkte det var helt safe, marsipanlokk og sjokoladekake. At du prøver å ta livet av sønnen din syns jeg er såpass sjokkerende at jeg håper moderator finner ut hvem du er og kan ringe bv Anonymous poster hash: 091e9...13a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #123 Skrevet 6. juni 2016 Ja.. Det er helt vanlig det. Hvordan skal man ellers finne ut om de har vokst det av seg? Anonymous poster hash: 30518...30c Hørt om allergitest??? Anonymous poster hash: 62d94...dab
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #124 Skrevet 6. juni 2016 Hørt om allergitest??? Anonymous poster hash: 62d94...dab Da gir man jo også litt av det man er allergisk mot. En bøttevis eller en deportert med nøtter er ikke noen forskjell Anonymous poster hash: 30518...30c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #125 Skrevet 6. juni 2016 Det her kan ikke være sant? Hadde jeg visst at hun ikke tålte mandler hadde jeg aldri servert marsipan. Jeg tenkte det var helt safe, marsipanlokk og sjokoladekake. At du prøver å ta livet av sønnen din syns jeg er såpass sjokkerende at jeg håper moderator finner ut hvem du er og kan ringe bv Anonymous poster hash: 091e9...13a Synes du har fått ufortjent mye pepper, men...Nå er det DU som må roe deg HI! Anonymous poster hash: c06f8...50f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå