Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #51 Skrevet 2. april 2016 Hi her. Jeg tror at jeg har forklart meg dårlig, for det er absolutt ikke på grensen til noe barnevernssak hjemme hos oss. Det er hennes egen hund, det var hun som ville ha den. Jeg ga beskjed på forhånd om at den i så fall ble hennes ansvar fullt ut. Likevel har jeg vasket etter hunden og går noen av turene. Men hun visste før hun fikk den at den ville bli hennes. Hun har bare to yngre søsken, de er 5 år. Hun trenger bare å gi dem kveldsmat og legge dem, samt vekke dem og gi dem frokost. Jeg legger fram klær. Greit at hun kanskje gjør litt mer enn enkelte andre på samme alder, men dere snakker jo som om det er hårreisende mye. Det er det IKKE. Hi Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Ehh jo, det er hårreisende mye! En trettenåring bør ikke få sin egen hund! Det var ditt valg å gi henne den, og da må du også ta medansvar for den. Hun har ikke evnen til å forutse hvor mye arbeid det er, den evnen burde du ha... Du unngår å svare på om hun har ansvaret for femåringene om natta. Det er heller ikke "bare" å legge to femåringer og ordne de om morgenen. Det er mye mer en kun de arbeidsoppgavene du beskriver. Det handler om å ha ansvar for to små og kunne håndtere alt fra vanskelige situasjoner til eventuelle kriser. Det er altfor mye for en trettenåring! Håper du tar til deg alle svarene du har fått her, for dette er virkelig ikke bra! Anonymous poster hash: c32d3...8a9
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #52 Skrevet 2. april 2016 Hvorfor svarer du ikke på om 13-åringen er alene med 5-åringene om natten, Hi? Anonymous poster hash: 07e1f...594
februarprins2013 Skrevet 2. april 2016 #53 Skrevet 2. april 2016 Altfor mye, hun er ikke hushjelpen deres
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #54 Skrevet 2. april 2016 Og hvordan er barnas far/fedre inne i bildet? Anonymous poster hash: 07e1f...594
I scream for icecream! Skrevet 2. april 2016 #55 Skrevet 2. april 2016 Hvorfor spør du egentlig når du uansett etter tre (!) sider med svar som alle er enige i at dette er hårreisende mye ansvar for en 13-åring likevel mener at det ikke er det? Jeg er helt enig med røkla, dette er noe av det verste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #56 Skrevet 2. april 2016 Oi! Det var mye ansvar! Et barn har aldri hovedansvar for dyr, uansett! Og jobber du natt, klarer du fint å legge barna dine før du drar ( de bør være i seng kl åtte) og ordne de på morgenen når du kommer hjem. Håper dette er tull, hvis ikke håper jeg bv banker på døra snart! Jenta får jo ikke være tenåring! Anonymous poster hash: 62367...1aa
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #57 Skrevet 2. april 2016 Dette er det jeg ber henne om å gjøre: - Ta ut søpla når den er full (daglig) - Tømme oppvaskmaskin (daglig) - Støvsuge et par rom (3 ganger i uka) - Gå tur med hunden (3 ganger daglig) - Vaske bad en sjelden gang - Lage middag en sjelden gang - Holde orden på eget rom (alltid) - Ansvar for å få småsøsknene i seng på kvelden og klar til bhg neste morgen mens jeg er på nattevakt (3 ganger i uka) Hun er 13 og gjør et stort nummer ut av at hun mener dette er for mange plikter. Men sånn er kanskje alle tenåringer? Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Dette syns jeg var altfor mye ja! Jenta er fremdeles et barn selv, og du (evt. dere) har gått med på å skaffe hund, så hunden er like mye deres ansvar i forhold til luft som hennes selv om det kanskje var hun som ønsket seg hund. Det er heller ikke hennes oppgave å være barnevakt - spesielt ikke mens du er på nattevakt. Holde orden på sitt eget rom, gå med søpla og tømme oppvaskmaskinen syns jeg er greit. Jeg ville ikke sagt at hun måtte gå tur med hunden alle tre gangene hver dag. Men at hun måtte gå med den når hun kommer hjem fra skolen, og på morgenen de dagene du har hatt nattevakt. Vaske badet mener jeg er en voksen jobb. Når skal hun ha tid til seg selv, venner og ikke minst lekser?! Anonymous poster hash: d518b...ecd
Pengetreet Skrevet 2. april 2016 #58 Skrevet 2. april 2016 Datteren din kan jo ikke ha tid til hobbyer og venner med den oppgavelista? Du krever at hun er en voksen og det er ikke bare uheldig, det er bekymringsfullt. I tillegg har hun ansvar for to femåringer, kveld, natt og morgen. Det er ren omsorgssvikt. Barnevernssak, uten tvil. Håper at hun snakker med en lærer eller helsesøster om dette. Hun trenger - og har rett til - å være et barn. Håper at dette trolling.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #59 Skrevet 2. april 2016 Alt for mye ansvar for et barn. Dette er en sak for barnevernet, håper for jentas skyld at noen melder dere, slik at du kan få rettledning i det å være mor. Anonymous poster hash: fd459...0f2
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #60 Skrevet 2. april 2016 Si at dette er en av de tre dagene hun har mye ansvar og må vaske bad osv.. Hun står opp, går tur med hunden, ordner seg selv og småsøsken til de skal på skolen og i barnehagen. Hun kommer hjem, tømmer oppvaskmaskinen, tar ut søpla og går tur med hunden. Så har hun kanskje lekser. Etter de er gjort støvsuger hun og vasker badet og så lager hun middag. Så rydder hun litt på rommet sitt, legger småsøsknene og går en tur med hunden. Det høres ut som dagen til en MAMMA (hvis du ser bort i fra leksene). Må si meg enig i at dette er alt for mye. Anonymous poster hash: 4deb8...262
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #61 Skrevet 2. april 2016 Hi her. Jeg tror at jeg har forklart meg dårlig, for det er absolutt ikke på grensen til noe barnevernssak hjemme hos oss. Det er hennes egen hund, det var hun som ville ha den. Jeg ga beskjed på forhånd om at den i så fall ble hennes ansvar fullt ut. Likevel har jeg vasket etter hunden og går noen av turene. Men hun visste før hun fikk den at den ville bli hennes. Hun har bare to yngre søsken, de er 5 år. Hun trenger bare å gi dem kveldsmat og legge dem, samt vekke dem og gi dem frokost. Jeg legger fram klær. Greit at hun kanskje gjør litt mer enn enkelte andre på samme alder, men dere snakker jo som om det er hårreisende mye. Det er det IKKE. Hi Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Det er fortsatt ikke greit. Dette er jo slaveri om hun ikke får betalt. At hun har ansvar for to små barn på morgen og kveld tre dager i uka er altfor mye ansvar og jobb for en som så vidt er tenåring. At du har latt henne få hund med kriterie at hun må ta alt ansvar sier også noe om hvor dårlig mor du er. Jeg syns faktisk dette er omsorgssvikt. Hadde jeg visst hvem du var hadde jeg meldt dere til barnevernet. Hun burde i det minste slippe å lufte hund tre ganger om dagen og ta seg av småsøkene. Jeg håper du tar til deg svarene du har fått. Jeg lurer på hva du og faren egentlig gjør på hjemmebane, kan ikke være all verdens oppgaver igjen til dere. Det er dere som er de voksne. Slik du presenterer oppgavene hennes så høres det ut som om hun er forelderen i huset. Anonymous poster hash: 272ac...5e9
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #62 Skrevet 2. april 2016 Sjokkert her.. Enormt mye. Har en 13 åring selv. Hun har mer enn nok med skole, lekser, aktiviteter, venner.. Og hun må holde rommet sitt i orden, rydde etter seg selv. Må være lettvint å være mor når man føder mange hushjelper og barnevakter. Anonymous poster hash: e9123...cee
Salomine Skrevet 2. april 2016 #63 Skrevet 2. april 2016 Må bare si meg enig med alle de andre:Dette er altfor ,altfor mye ansvar for en 13-åring. Undrer på hva de voksne i denne familien egentlig gjør, det meste er jo overlatt til en trettenåring. Håper dette innlegget er troll.
kristinehufine Skrevet 2. april 2016 #64 Skrevet 2. april 2016 Dette er det jeg ber henne om å gjøre: - Ta ut søpla når den er full (daglig) - Tømme oppvaskmaskin (daglig) - Støvsuge et par rom (3 ganger i uka) - Gå tur med hunden (3 ganger daglig) - Vaske bad en sjelden gang - Lage middag en sjelden gang - Holde orden på eget rom (alltid) - Ansvar for å få småsøsknene i seng på kvelden og klar til bhg neste morgen mens jeg er på nattevakt (3 ganger i uka) Hun er 13 og gjør et stort nummer ut av at hun mener dette er for mange plikter. Men sånn er kanskje alle tenåringer? Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Søpla, vaskemaskin, støvsuge, eget rom,bad og middag en sjelden gang er ok.Tar hun hunden før og etter skolen er det bra, en gang fast er bra og! Men småsøsken syns jeg er for mye! Hun er bare 13 år! Da må hun hvertfall få noen ekstra kroner for å være "barnevakt" syns jeg 😊
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #65 Skrevet 2. april 2016 Jeg lurer fortsatt på hvor pappaen er? Er hun helt alene på kveld, natt og morgen? Anonymous poster hash: 490a6...16a
Roheryn Skrevet 2. april 2016 #66 Skrevet 2. april 2016 Hi her. Jeg tror at jeg har forklart meg dårlig, for det er absolutt ikke på grensen til noe barnevernssak hjemme hos oss. Det er hennes egen hund, det var hun som ville ha den. Jeg ga beskjed på forhånd om at den i så fall ble hennes ansvar fullt ut. Likevel har jeg vasket etter hunden og går noen av turene. Men hun visste før hun fikk den at den ville bli hennes. Hun har bare to yngre søsken, de er 5 år. Hun trenger bare å gi dem kveldsmat og legge dem, samt vekke dem og gi dem frokost. Jeg legger fram klær. Greit at hun kanskje gjør litt mer enn enkelte andre på samme alder, men dere snakker jo som om det er hårreisende mye. Det er det IKKE. Hi Anonymous poster hash: 0ef3f...034 -Det er ikke noe som heter "det er hennes egen hund". En trettenåring er ikke i stand til å påta seg ansvaret for en hund fordi en trettenåring ikke kan forutsettes å forstå hva hun da påtar seg. Har hun fått en hund av deg, så er hunden strengt tatt din og du må regne med å bidra i stellet av den. -"BARE to yngre søsken"? BARE? Nei, nei, nei. Bare... nei. Hun er et barn, hun skal ikke på noe som helst tidspunkt ha ansvaret for NOEN yngre søsken, ikke ett og ikke to. Det kan være så enkelt det bare vil, faktum er at å overlate to femåringer til en trettenåring for både kvelds- og morgenstell tre ganger i uka er - som det har blitt poengtert her til det kjedsommelige - omsorgssvikt både for trettenåringen og søsknene. Du fratar henne en normal barndom og tvinger henne til å bli voksen alt for tidlig. Potensielt påfører du henne varige psykiske skader. Skaff deg hjelp. Kontakt barnevernet og be om avlastning og veiledning, for ungenes skyld.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #67 Skrevet 2. april 2016 Det er fortsatt ikke greit. Dette er jo slaveri om hun ikke får betalt. At hun har ansvar for to små barn på morgen og kveld tre dager i uka er altfor mye ansvar og jobb for en som så vidt er tenåring. At du har latt henne få hund med kriterie at hun må ta alt ansvar sier også noe om hvor dårlig mor du er. Jeg syns faktisk dette er omsorgssvikt. Hadde jeg visst hvem du var hadde jeg meldt dere til barnevernet. Hun burde i det minste slippe å lufte hund tre ganger om dagen og ta seg av småsøkene. Jeg håper du tar til deg svarene du har fått. Jeg lurer på hva du og faren egentlig gjør på hjemmebane, kan ikke være all verdens oppgaver igjen til dere. Det er dere som er de voksne. Slik du presenterer oppgavene hennes så høres det ut som om hun er forelderen i huset. Anonymous poster hash: 272ac...5e9 Hun får GODT betalt for det. Jeg gjør alt det andre som må gjøres siden faren til de yngste har gått bort og faren hennes bor 127 mil unna. Jeg ligger ikke på latsiden. Jeg jobber, vasker, tørker, bretter, handler, lager mat, rydder, smører matpakker, baker, tar meg av barna, kjører dem, henter dem og så videre... Jeg tar til meg det dere sier, og vurderer om jeg må si opp jobben. Ellers går ikke kabalen opp siden jeg er helt alene. Samtidig tror jeg dere får et feil inntrykk. Anonymous poster hash: 0ef3f...034
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #68 Skrevet 2. april 2016 Hun får GODT betalt for det. Jeg gjør alt det andre som må gjøres siden faren til de yngste har gått bort og faren hennes bor 127 mil unna. Jeg ligger ikke på latsiden. Jeg jobber, vasker, tørker, bretter, handler, lager mat, rydder, smører matpakker, baker, tar meg av barna, kjører dem, henter dem og så videre... Jeg tar til meg det dere sier, og vurderer om jeg må si opp jobben. Ellers går ikke kabalen opp siden jeg er helt alene. Samtidig tror jeg dere får et feil inntrykk. Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Så inntrykket av at en 13-åring er alene med ansvar for to femåringer hele natta er helt feil? Anonymous poster hash: d6c97...b31
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #69 Skrevet 2. april 2016 Sett bort i fra at hun har for mange ansvarsområder, og at barn ikke skal få dyr de må ta hele ansvaret for, er det med småsøsknene omsorgssvikt. Ut i fra at hun har ansvaret morgen og kveld, forstår jeg det som om det ikke er noen voksen tilstede om natta. Det er et stort ansvar å ta. Hun skal føle seg trygg i sitt eget hjem, men tre ganger i uka er hun den som skal være tilstede for å skape trygghet. De yngste har henne å ty til hvis de våkner av mareritt, er redde, blir syke, har et uhell osv. Det kan skape traumer hos både dem og henne. Jeg har vondt for å kjøpe at dette kan være sant. Jeg er oppvokst som en av de småsøsknene. Min 6 år eldre bror hadde ansvaret for oss yngre søsknene alene fra han var 12 år. Flere kvelder og netter i uka, og alle vi sliter faktisk med utrygghet, tilknytningsvansker samt sinne rettet mot vår mor som tillot dette å skje. Psykologen jeg bruker har kalt dette for klar omsorgssvikt og mener barnevernet burde vært i bildet. Min mor var enslig forsørger og jobbet skift, og jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon. Uansett gjør man ikke dette mot barna sine... Jeg håper virkelig deg er en voksen tilstede om natta, men hvis det er det, hvorfor tar ikke den ansvar for kveld og morgen? Det er også et for stort ansvar for en 13 åring. Den kunne kanskje hatt ansvaret som betalt barnevakt innimellom. Det er du som har valgt å få barn, ikke hun. Og snakk om selvmotsigelse. Hun vil ha hund, hennes ansvar. Du vil få flere barn, også hennes ansvar. Stakkars jente. Anonymous poster hash: cbdf8...d95
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #70 Skrevet 2. april 2016 Så inntrykket av at en 13-åring er alene med ansvar for to femåringer hele natta er helt feil? Anonymous poster hash: d6c97...b31 Jeg spurte her inne om akkurat dette før jeg tok jobben. Om det var greit at ei på 13 passet småsøsken over natta eller om det ble feil. Ble da kalt hysterisk! Det hadde nemlig alle gjort selv da de var tenåringer. Anonymous poster hash: 0ef3f...034
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #71 Skrevet 2. april 2016 At barn i en familie har oppgaver for at ting skal gå rundt er helt normalt. Men din datter gjør jo mer enn deg..! Det er heller ikke riktig at en 13åring skal være alene hjemme med ansvar for to 5åringer hver natt. Det er det første du må endre på! Enten ved å endre turnus, få inn ekstern hjelp eller slutte helt på jobben. I tillegg, for å lette litt på ting, så kan fint en 5åring gå ut med søpla og hjelpe til med støvsuging.. Jeg skjønner at ting kan være vanskelig siden far er gått bort, men det er ikke noe 13åringen skal "straffes" for, du er fortsatt mor, og du har hovedansvaret. En 13åring som er alene med 2 barn kveld og natt er uansvarlig! Anonymous poster hash: 490a6...16a
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #72 Skrevet 2. april 2016 Vel og bra at hun hjelper til hjemme. Forstår at hun må bidra om ting skal gå rundt, men dette er alt for mye. Jentungen er ikke voksen og skal ikke ha en voksens ansvar. Det er fullstendig feil og totalt ansvarsløst å la henne være alene på natten, det være seg om er med småsøskene eller alene. Hun er rett og slett for ung. Du er voksen og har valgt å få barn og det er DU som er forelder her og skal ta ansvar. Si opp jobben og finn deg noe annet, i mellomtiden får du be nav om hjelp. Anonymous poster hash: ce2fa...812
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #73 Skrevet 2. april 2016 Sett bort i fra at hun har for mange ansvarsområder, og at barn ikke skal få dyr de må ta hele ansvaret for, er det med småsøsknene omsorgssvikt. Ut i fra at hun har ansvaret morgen og kveld, forstår jeg det som om det ikke er noen voksen tilstede om natta. Det er et stort ansvar å ta. Hun skal føle seg trygg i sitt eget hjem, men tre ganger i uka er hun den som skal være tilstede for å skape trygghet. De yngste har henne å ty til hvis de våkner av mareritt, er redde, blir syke, har et uhell osv. Det kan skape traumer hos både dem og henne. Jeg har vondt for å kjøpe at dette kan være sant. Jeg er oppvokst som en av de småsøsknene. Min 6 år eldre bror hadde ansvaret for oss yngre søsknene alene fra han var 12 år. Flere kvelder og netter i uka, og alle vi sliter faktisk med utrygghet, tilknytningsvansker samt sinne rettet mot vår mor som tillot dette å skje. Psykologen jeg bruker har kalt dette for klar omsorgssvikt og mener barnevernet burde vært i bildet. Min mor var enslig forsørger og jobbet skift, og jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon. Uansett gjør man ikke dette mot barna sine... Jeg håper virkelig deg er en voksen tilstede om natta, men hvis det er det, hvorfor tar ikke den ansvar for kveld og morgen? Det er også et for stort ansvar for en 13 åring. Den kunne kanskje hatt ansvaret som betalt barnevakt innimellom. Det er du som har valgt å få barn, ikke hun. Og snakk om selvmotsigelse. Hun vil ha hund, hennes ansvar. Du vil få flere barn, også hennes ansvar. Stakkars jente. Anonymous poster hash: 67c24...5ce
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #74 Skrevet 2. april 2016 Og det er totalt irellevant om hun får betalt eller ikke. Anonymous poster hash: ce2fa...812
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #75 Skrevet 2. april 2016 Jeg spurte her inne om akkurat dette før jeg tok jobben. Om det var greit at ei på 13 passet småsøsken over natta eller om det ble feil. Ble da kalt hysterisk! Det hadde nemlig alle gjort selv da de var tenåringer. Anonymous poster hash: 0ef3f...034 Jeg husker den tråden, og de fleste svarene var at det IKKE var greit, og det til tross for at du skrev at det var snakk om en gang i blant, ikke tre dager i uka! Anonymous poster hash: 58853...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå