Gå til innhold

Har min datter rett i at jeg krever for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er det jeg ber henne om å gjøre:

- Ta ut søpla når den er full (daglig)

- Tømme oppvaskmaskin (daglig)

- Støvsuge et par rom (3 ganger i uka)

- Gå tur med hunden (3 ganger daglig)

- Vaske bad en sjelden gang

- Lage middag en sjelden gang

- Holde orden på eget rom (alltid)

- Ansvar for å få småsøsknene i seng på kvelden og klar til bhg neste morgen mens jeg er på nattevakt (3 ganger i uka)

Hun er 13 og gjør et stort nummer ut av at hun mener dette er for mange plikter. Men sånn er kanskje alle tenåringer?

Anonymous poster hash: 0ef3f...034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var mye. Spesielt at hun har ansvaret for småsøsknene. Har hun dem hele natten også?

Skrevet

Jeg synes er altfor mye , synes ikke en 13 åring uansett skal ha ansvar for småsøsken 3 dager i uka

Anonymous poster hash: 7d8fe...9a2

Skrevet

Ja, det syns jeg var mye. Spesielt det hun må gjøre daglig. 

Skrevet

Oi, ansvar for å gjøre klar småsøsken til bhg. synes jeg var drøyt. Ville aldri lagt det ansvaret på noen som ikke har valgt det selv! Ellers ser det vel greit ut.

Anonymous poster hash: cc8b6...46d

Skrevet

Samt at hun har fullt ansvar for hunden ! Altså hun er jo ikke mammaen i familien . ( tenker ikke bare på det med hunden , hun gjør jo gjerne mer enn enkelte pappaer i løpet av en uke )

Skrevet

Jeg syns faktisk det er en del.. Gå tur med hunden 3 ganger om dagen?! Dette er vel ikke bare hennes hund?

Ansvar for å få¨søsken i seng?! Har ikke de en pappa som gjør dette? Eller passer hun de om natten og? Greit at hun kan hjelpe til, men syns de punktene var mye. Må hun gå tur med hunden OG legge småsøsken samtidig? Når har hun tid til venner, lekser, trening, slappe av?

Anonymous poster hash: 490a6...16a
Skrevet

Er det hennes hund? I så fall er det ikke for mye om hun går tur med den tre ganger daglig, men om det er familiens hund tar hun jo alle turene hunder trenger hver dag. 

Ta ut søpla synes jeg dere kan bytte på. Får inntrykk av at det er hennes oppgave, hver gang? Tømme oppvaskmaskinen tar ikke mange minuttene, men også her stusser jeg om det kun er hennes oppgave. Støvsuge et par rom noen ganger i uken er innafor, og også å vaske bad (spesielt om hun bruker det mye, med hårprodukter i dusjen, sminke osv). Lage middag er innafor, og å holde orden på eget rom er vel en selvfølge når man har blitt 13! 

Men, ansvar for å få småsøsken i seg og klar til barnehagen tre ganger hver eneste uke? Det er mye ansvar, selv for en som er rukket å bli tenåring. 

Anonymous poster hash: 65c2d...e86
Skrevet

Samt at hun har fullt ansvar for hunden ! Altså hun er jo ikke mammaen i familien . ( tenker ikke bare på det med hunden , hun gjør jo gjerne mer enn enkelte pappaer i løpet av en uke )

Altså datteren din gjør nesten mer enn enkelte fedre stiller opp ....

Skrevet

Jeg er for at barn hjelper til, men det du ber om er sykt mye. Hun er datteren din, ikke hushjelpen din!

Anonymous poster hash: 303cc...188

Skrevet

Har hun noe fritid i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 7e09b...023

Skrevet

Det syns jeg var veldig mye for en trettenåring.

Skrevet

Enig med din datter, dette er mye for en 13-åring. Også enig med de andre som sier at en 13-åring ikke skal måtte ha ansvar for sine småsøsken kveld og morgen tre dager i uken.

Om det er en far inne i bildet så er det vel på tide han stiller opp. Er det ikke en far inne i bildet så tror jeg du må innse at du legger for stort ansvar på datteren din og at du kanskje må se på andre jobbløsninger.

Og om det er slik at 13-åringen også er alene med søsknene på natten så mener jeg det minner om en form for omsorgssvikt overfor 13-åringen som ikke får lov å være barn, men må ha en voksens ansvar for flere andre barn flere dager og netter i uken.

Flott at du spør, det viser at du lytter til datteren din. Gjør noe med det også :)

Anonymous poster hash: 07e1f...594
Skrevet

Oj det var mye! Skulle tro hun var den andre forelderen jo...

Anonymous poster hash: 9f846...adf

Skrevet

Passer hun småsøskene hele natten alene mens du er på nattevakt? Hvor mange småsøsken har hun ansvar for? Hun skal legge de på kvelden og gjøre de klar om morgenen, samtidig som hun skal lufte hunden 3 ganger daglig. Jeg synes du krever alt for mye, hun er bare 13.

Anonymous poster hash: f3d60...c2a
Skrevet

Og har hun ansvaret om natta også føler jeg faktisk at dette er en barnevernsak, man lar ikke så små barn ha ansvaret halve uka fast ( ikke en natt heller ville jeg latt en 13 åring ha ansvaret ) OM hun er alene er du en uansvarlig mor ! Om en pappa er i bilde , får han dra seg ut av sofaen å ta ansvar for familien sin

Skrevet

Veldig mye. Hadde vært greit om du droppet hundelufting og pass av søsken

Anonymous poster hash: 6bf07...3b7
Skrevet

Ansvar for å få ungene i seng om kvelden og klar til bhg neste morgen ? Dette er din jobb som mor (evt far) . Hun har ikke valgt å være "mamma" eller barnepike, dette er din jobb! Stakkars jente..

Anonymous poster hash: 4d7c1...d10

Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Dette er det jeg ber henne om å gjøre:

- Ta ut søpla når den er full (daglig)

- Tømme oppvaskmaskin (daglig)

- Støvsuge et par rom (3 ganger i uka)

- Gå tur med hunden (3 ganger daglig)

- Vaske bad en sjelden gang

- Lage middag en sjelden gang

- Holde orden på eget rom (alltid)

- Ansvar for å få småsøsknene i seng på kvelden og klar til bhg neste morgen mens jeg er på nattevakt (3 ganger i uka)

Hun er 13 og gjør et stort nummer ut av at hun mener dette er for mange plikter. Men sånn er kanskje alle tenåringer?

Anonymous poster hash: 0ef3f...034

Her må jeg holde med 13 åringen din, dette var utrolig mye. Og spesielt dette med å gå tur med hunden tre ganger om dagen, og passe småsøsken tre ganger i uka. Hunden bør deles på (uansett om det er hun som ønsket seg hund, så er det dere som foreldre sitt ansvar). Og nattevaktene bør dere finne en annen løsning på. Barnevakt eller au pair? 13-åringen bør ikke ha så mye ansvar, syns jeg. Hun er fortsatt et barn.

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Oi, ansvar for å gjøre klar småsøsken til bhg. synes jeg var drøyt. Ville aldri lagt det ansvaret på noen som ikke har valgt det selv! Ellers ser det vel greit ut.

Jeg reagerer på det med hunden også. Leste først 3 ganger i uka, men ser nå at det er 3 ganger daglig!! Jeg spør som en over: Når har hun tid til lekser, venner og seg selv?

Skrevet

Altfor mye. Hun kunne hatt eget rom + søppel, f eks. Hvis du er avhengig av henne for pass av småsøsken når du har nattevakt, bør hun kompenseres deretter.

Skrevet

Du krever omtrent det samme som min mor gjorde av meg da jeg var ung, og sett i etterkant er jeg ikke i tvil om at hun burde fått rettledning i hva som ligger til ungdommen av plikter, og hva som tilhører den voksne.

Bare det at datteren din må gå med hunden tre ganger for dagen er i meste laget. Når hun i tillegg må bruke så mye tid på å passe småsøsken, er det tydelig at du er på ville veier og trenger rettledning. 

Skrevet

Er det egentlig noe jobb igjen til deg her?

Anonymous poster hash: ccc13...b73

Skrevet

Håper dette er trolleinnlegg. For dette var ikke bare mye. Det var DRØYT.

Kjenner du provoserer meg. Å ta ansvar for småsøsken er ikke hennes jobb.

Og lufte hunden tre ganger om dagen.

Si meg gjør du noe hjemme?

Barnearbeid kalles dette.

Du burde skamme deg.

Anonymous poster hash: 00124...4d6

Skrevet

Og har hun ansvaret om natta også føler jeg faktisk at dette er en barnevernsak, man lar ikke så små barn ha ansvaret halve uka fast ( ikke en natt heller ville jeg latt en 13 åring ha ansvaret ) OM hun er alene er du en uansvarlig mor ! Om en pappa er i bilde , får han dra seg ut av sofaen å ta ansvar for familien sin

Nr. 13 igjen her.... etter å ha tenkt meg om, gikk jeg inn igjen i tråden for å skrive akkurat det du skriver her. Om det er slik at 13-åringen alene har ansvar for søsken på natt tre ganger i uken så mener jeg at det er en barnevernssak. Ikke bare for 13-åringen, som jeg skrev over, men også mtp. småsøsknene.

Hi - hvor mange småsøsken har 13-åringen og hvor gamle er de?

Anonymous poster hash: 07e1f...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...